Transporteurs vrezen toename grenscontroles u ambpe it1 la 1 m Ook zes bewindslieden uit zijn Cameron krijgt een tegenstander van formaat bij zijn campagne vóór de EU: Boris Johnson. 'EU IS STUCK IN THE PAST' CAMERON'S EU DEAL IS i» NO GOOD 6 NIEUWS watches SUNDAY-EXPRESS £5 OFF/--.- 1 DAILYi EXPRESS VAN DE VOOR PAGINA Vorige week hoorden ze bij branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) het ver haal van een ondernemer die ze ventien uur moest wachten bij de Grieks-Bulgaarse grens, met ach terin zijn oplegger een lading een- dagskuikens. Dat zijn natuurlijk dramatische voorbeelden, maar een woordvoer ster geeft meteen toe dat ze tot nu toe eerder uitzondering dan regel zijn. Bij de meestgebruikte gren zen - die van België, Duitsland en Frankrijk - tuffen de vrachtwa gens nog lekker door. Maar dat wil niet zeggen dat er geen zorgen zijn. Afgelopen week stuurde TLN samen met verladersorganisatie EVO en exporteursvereniging Fe- nedex een bezorgde brief naar Den Haag. Want mócht het zo ver komen dat de wachtposten en strenge douaniers weer bij Hazeldonk, Venlo en Zevenaar opduiken, dan zijn de gevolgen moeilijk te over zien. Volgens het rapport van de studiedienst van het Europese Par lement dat morgen verschijnt zit de transportsector bij een klein oponthoud op een kostenpost van in totaal 3 miljard euro. Transportondernemer Bram van Tuyl, die vanuit het Gelderse Gameren koel- en vriestranspor- ten de grens over stuurt, rekent het voor zijn eigen bedrijf even voor: „Een uur wachten kost 65 eu ro aan kosten voor arbeid en de truck. We hebben dagelijks onge veer vijftig combinaties rondrij den. Als die allemaal een uur moe ten wachten, kost dat dus ruim 3.000 euro per dag." Branchevereniging TLN is blij dat de extra controles aan de Ne derlandse grens vooralsnog mobie le controles betreffen, waarbij er af en toe een wagen uit wordt ge pikt. Maar het is voor de transpor teurs onduidelijk hoe het in ande re landen precies zit, en ook wie er aansprakelijk is voor schade door vertraging. Ook tasten veel bedrijven in het duister over de precieze aard van grenscontroles in andere Europese lidstaten. Als er door deze controles vertragin gen ontstaan, is het voor veel be drijven onduidelijk wie aansprake lijk is. In de brief aan het kabinet stel len de ondernemersorganisaties maatregelen voor die het goede renvervoer veilig kunnen laten doorstromen. Voorbeelden: aparte rijstroken voor vrachtverkeer, een vrije doorgang voor bedrijven die aantoonbaar voorzorgsmaatrege len nemen tegen illegale immigra tie en slimme infraroodscans. Het uiteindelijke ideaalbeeld is een wa terdichte Europese buitengrens. Naast zichtbare kosten van grenscontroles - de wachtrijen bij de grens dus - zijn er ook onzicht bare kosten. Van de 433 miljard aan goederen die Nederland in 2014 exporteerde, bleef 316 miljard in de Europese Unie. Stroperige grensovergangen zorgen niet al leen voor vrachtwagens die langer moeten wachten, waarschijnlijk zorgt het ook voor minder vracht wagens. „Als de open grenzen ver dwijnen, verslechtert de concur rentiepositie van Europa ten op zichte van bijvoorbeeld China en de VS", zegt een woordvoerster van TLN. „Bedrijven zullen dan minder snel voor Europa kiezen." Voor Nederland geldt dat prin cipe in het klein. „Zonder open grenzen wordt ons land als vesti gingsplaats minder aantrekkelijk." Exclusieve aanbieding dames en herenhorloges voor u als lezer! LONDEN. Wat gaat Boris doen? Dat was de afgelopen dagen de belangrijkste vraag in Westmi nister. De conservatieve John son, burgemeester van Londen, is zo populair en invloedrijk dat zijn keuze wel eens doorslagge vend zou kunnen zijn in het ge vecht om de zwevende kiezer bij het EU-refererendum. Johnson is berucht eurokri- tisch: hem zo ver krijgen campag ne te voeren voor een verlenging van het EU-lidmaatschap zou een enorme boost hebben bete kend voor de geloofwaardigheid van het 'Remain'-kamp. Sommigen fluisteren zelfs dat hij Johnson beloofde dat hij mi nister van Buitenlandse Zaken kon worden, in ruil voor steun. Tevergeefs dus: Boris hapte niet. Johnson denkt dat Groot-Brit- tannië met een uittreding veel geld zal besparen en veel contro le terug zal krijgen. „Vergis je niet. Ik houd van Europa. Voor vakantie, voor eten, voor vriend schappen. Maar ik houd niet Eu ropa als politiek project." „Met deze deal krijgen we spe ciale status in Europa." Zo pro beert David Cameron zijn deal - en dus een langer verblijf in de Euoprse Unie - aan het Britse volk te verkopen. Het 'Re main' -kamp hamert erop dat nie mand de gevolgen kan voorspel len van een vertrek uit de EU. „Het enige dat het 'Leaue'-kamp biedt, is risico, in een tijd die on zeker genoeg is. Het is een sprong in het diepe", zei Came ron. „Een vertrek uit Europa is een bedreiging voor onze econo mische en nationale veiligheid." Johnson is niet de enige pro minente partijgenoot van Came ron die zijn woorden niet gelooft en voor het 'Leave'-kamp kiest. Na de EU-deal belegde Cameron een kabinetsberaad, voor het eerst op een zaterdag sinds de Falklandcrisis in 1982. Hij pro beerde zijn ministers te overtui gen om voor Europa te kiezen. Dat lukte maar gedeeltelijk. Hoewel het officiële kabinets standpunt 'Groot-Brittannië moet in de EU blijven' werd, slo ten zes ministers zich direct na de ministerraad aan bij het kamp dat een Brexit wil. Zij gaan op eigen houtje campagnevoe ren voor een vertrek uit de EU. 2°° È==m£. door Sander van Mersbergen GAMEREN. Nederlandse trans portondernemers geven het met een toe: tot nu toe valt het alle maal mee met die nieuwe grens controles. Maar ze houden hun hart vast. Een uurtje wachten aan de grens kost algauw 65 euro. foto ANP 3 Een klein oponthoud aan de grens zou de transportsector 3 miljard euro per jaar kosten, aldus onderzoek. 1 TM t STINGLER NL Cameron vecht tegen vijand én vriend door onze correspondent Suse van Kleef WHEN YOU SPEND £30 AT THE FRAGRANCE MOTHER'S DAY CARD WORTH £4.89 AT SNAPFISH Micnaai cove s withering attack on BraiMli In flying start for Out campaign ftirffer TV's Ross Kemp linked to £40m helicopicr crash Paul Daniels: 1 have an Incurable brain tumour De anti-Europese en veelgelezen tabloids pakken Cameron hard aan. „Camerons deal is niet goed", kopt de Daily Express,.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 6