Transporteurs vrezen
toename grenscontroles
u
ambpe
it1
la
1
m
Ook zes bewindslieden uit zijn
Cameron krijgt een tegenstander
van formaat bij zijn campagne
vóór de EU: Boris Johnson.
'EU IS STUCK
IN THE PAST'
CAMERON'S EU
DEAL IS i»
NO GOOD
6 NIEUWS
watches
SUNDAY-EXPRESS
£5 OFF/--.-
1
DAILYi EXPRESS
VAN DE
VOOR
PAGINA
Vorige week hoorden ze bij
branchevereniging Transport en
Logistiek Nederland (TLN) het ver
haal van een ondernemer die ze
ventien uur moest wachten bij de
Grieks-Bulgaarse grens, met ach
terin zijn oplegger een lading een-
dagskuikens.
Dat zijn natuurlijk dramatische
voorbeelden, maar een woordvoer
ster geeft meteen toe dat ze tot nu
toe eerder uitzondering dan regel
zijn. Bij de meestgebruikte gren
zen - die van België, Duitsland
en Frankrijk - tuffen de vrachtwa
gens nog lekker door. Maar dat
wil niet zeggen dat er geen zorgen
zijn. Afgelopen week stuurde TLN
samen met verladersorganisatie
EVO en exporteursvereniging Fe-
nedex een bezorgde brief naar
Den Haag.
Want mócht het zo ver komen
dat de wachtposten en strenge
douaniers weer bij Hazeldonk,
Venlo en Zevenaar opduiken, dan
zijn de gevolgen moeilijk te over
zien. Volgens het rapport van de
studiedienst van het Europese Par
lement dat morgen verschijnt zit
de transportsector bij een klein
oponthoud op een kostenpost van
in totaal 3 miljard euro.
Transportondernemer Bram
van Tuyl, die vanuit het Gelderse
Gameren koel- en vriestranspor-
ten de grens over stuurt, rekent
het voor zijn eigen bedrijf even
voor: „Een uur wachten kost 65 eu
ro aan kosten voor arbeid en de
truck. We hebben dagelijks onge
veer vijftig combinaties rondrij
den. Als die allemaal een uur moe
ten wachten, kost dat dus ruim
3.000 euro per dag."
Branchevereniging TLN is blij
dat de extra controles aan de Ne
derlandse grens vooralsnog mobie
le controles betreffen, waarbij er
af en toe een wagen uit wordt ge
pikt. Maar het is voor de transpor
teurs onduidelijk hoe het in ande
re landen precies zit, en ook wie
er aansprakelijk is voor schade
door vertraging. Ook tasten veel
bedrijven in het duister over de
precieze aard van grenscontroles
in andere Europese lidstaten. Als
er door deze controles vertragin
gen ontstaan, is het voor veel be
drijven onduidelijk wie aansprake
lijk is.
In de brief aan het kabinet stel
len de ondernemersorganisaties
maatregelen voor die het goede
renvervoer veilig kunnen laten
doorstromen. Voorbeelden: aparte
rijstroken voor vrachtverkeer, een
vrije doorgang voor bedrijven die
aantoonbaar voorzorgsmaatrege
len nemen tegen illegale immigra
tie en slimme infraroodscans. Het
uiteindelijke ideaalbeeld is een wa
terdichte Europese buitengrens.
Naast zichtbare kosten van
grenscontroles - de wachtrijen bij
de grens dus - zijn er ook onzicht
bare kosten. Van de 433 miljard
aan goederen die Nederland in
2014 exporteerde, bleef 316 miljard
in de Europese Unie. Stroperige
grensovergangen zorgen niet al
leen voor vrachtwagens die langer
moeten wachten, waarschijnlijk
zorgt het ook voor minder vracht
wagens. „Als de open grenzen ver
dwijnen, verslechtert de concur
rentiepositie van Europa ten op
zichte van bijvoorbeeld China en
de VS", zegt een woordvoerster
van TLN. „Bedrijven zullen dan
minder snel voor Europa kiezen."
Voor Nederland geldt dat prin
cipe in het klein. „Zonder open
grenzen wordt ons land als vesti
gingsplaats minder aantrekkelijk."
Exclusieve aanbieding dames en herenhorloges voor u als lezer!
LONDEN. Wat gaat Boris doen?
Dat was de afgelopen dagen de
belangrijkste vraag in Westmi
nister. De conservatieve John
son, burgemeester van Londen,
is zo populair en invloedrijk dat
zijn keuze wel eens doorslagge
vend zou kunnen zijn in het ge
vecht om de zwevende kiezer bij
het EU-refererendum.
Johnson is berucht eurokri-
tisch: hem zo ver krijgen campag
ne te voeren voor een verlenging
van het EU-lidmaatschap zou
een enorme boost hebben bete
kend voor de geloofwaardigheid
van het 'Remain'-kamp.
Sommigen fluisteren zelfs dat
hij Johnson beloofde dat hij mi
nister van Buitenlandse Zaken
kon worden, in ruil voor steun.
Tevergeefs dus: Boris hapte niet.
Johnson denkt dat Groot-Brit-
tannië met een uittreding veel
geld zal besparen en veel contro
le terug zal krijgen. „Vergis je
niet. Ik houd van Europa. Voor
vakantie, voor eten, voor vriend
schappen. Maar ik houd niet Eu
ropa als politiek project."
„Met deze deal krijgen we spe
ciale status in Europa." Zo pro
beert David Cameron zijn deal -
en dus een langer verblijf in de
Euoprse Unie - aan het Britse
volk te verkopen. Het 'Re
main' -kamp hamert erop dat nie
mand de gevolgen kan voorspel
len van een vertrek uit de EU.
„Het enige dat het 'Leaue'-kamp
biedt, is risico, in een tijd die on
zeker genoeg is. Het is een
sprong in het diepe", zei Came
ron. „Een vertrek uit Europa is
een bedreiging voor onze econo
mische en nationale veiligheid."
Johnson is niet de enige pro
minente partijgenoot van Came
ron die zijn woorden niet gelooft
en voor het 'Leave'-kamp kiest.
Na de EU-deal belegde Cameron
een kabinetsberaad, voor het
eerst op een zaterdag sinds de
Falklandcrisis in 1982. Hij pro
beerde zijn ministers te overtui
gen om voor Europa te kiezen.
Dat lukte maar gedeeltelijk.
Hoewel het officiële kabinets
standpunt 'Groot-Brittannië
moet in de EU blijven' werd, slo
ten zes ministers zich direct na
de ministerraad aan bij het
kamp dat een Brexit wil. Zij gaan
op eigen houtje campagnevoe
ren voor een vertrek uit de EU.
2°°
È==m£.
door Sander van Mersbergen
GAMEREN. Nederlandse trans
portondernemers geven het met
een toe: tot nu toe valt het alle
maal mee met die nieuwe grens
controles. Maar ze houden hun
hart vast. Een uurtje wachten aan
de grens kost algauw 65 euro.
foto ANP
3
Een klein oponthoud aan de
grens zou de transportsector
3 miljard euro per jaar kosten,
aldus onderzoek.
1
TM
t
STINGLER NL
Cameron
vecht
tegen
vijand én
vriend
door onze correspondent
Suse van Kleef
WHEN YOU SPEND
£30 AT THE
FRAGRANCE
MOTHER'S
DAY CARD
WORTH
£4.89 AT
SNAPFISH
Micnaai cove s
withering attack
on BraiMli In
flying start for
Out campaign
ftirffer
TV's Ross Kemp
linked to £40m
helicopicr crash
Paul Daniels: 1 have an
Incurable brain tumour
De anti-Europese en veelgelezen tabloids pakken Cameron hard aan.
„Camerons deal is niet goed", kopt de Daily Express,.