m 1932-2016 Heerlijke show over Rotterdamse volksziel laii wmmwM 22 Stormloop op kaarten Pinkpop 2E" 31.000 euro voor haarlok Lennon Umberto Eco was niet alleen schrijver maar ook geleerde, intellectueel en voorvechter van een verenigd Europa. Een multitalent met een voorliefde voor complot theorieën. Media Entertainment ;4, 1 Er is zaterdag een run ontstaan op de kaarten voor Pinkpop. Om 10.00 uur be gon de verkoop en krap een uur later wa ren er al geen weekendkaarten voor drie dagen meer beschikbaar, meldde Pink pop-baas Jan Smeets. „We hebben alle re cords verbroken." .v! Een stukje haar van zanger John Lennon heeft op een veiling in de Verenigde Staten 35.000 dollar (ruim 31.000 euro) opgeleverd. De lok, afgeknipt op de set van de film How I Won the War, werd ge kocht door een Britse handelaar. Nederland leerde de dit weekein de op 84-jarige leeftijd overle den Umberto Eco in decem ber 1983 kennen. Hij walste de boekenwereld plat met zijn ro man De naam van de roos (als II nome della rosa in 1980 in Italië verschenen), een roman die speelt in een middeleeuws klooster waar de monnik Willi am van Baskerville op zoek gaat naar een moordenaar. Het is een boek vol complottheorieën, vervalsingen en plattegronden, zaken waar Eco dol op was en die overal in zijn oeuvre te vin den zijn. De roman, in 1988 succesvol verfilmd met Sean Connery als William, werd ook in Neder land meteen een bestseller en Eco's naam Umberto Eco was meteen ge maakt. Een makkelijk boek is De naam van de roos echter niet. En dat gold eigenlijk voor alle boe ken van Eco. Ze vergden stuk voor stuk doorzettingsvermo gen van de lezer. Van Eco wordt gezegd dat hij in zijn lijvige romans aan de hand van zijn verzonnen perso nages de Europese geschiedenis voor een groot publiek toegan kelijk maakte. Zo is Het eiland van de vorige dag (1994) een stu die van de zeventiende eeuw, en De begraafplaats van Praag (2010) eentje van de negentien de eeuw. In zijn tweede roman, het in 1988 verschenen De slinger van Foucault (ook een bestseller, maar wie heeft die roman ook gelezen?), gaat het onder andere over tempeliers, rozenkruisers, kabbala en vrijmetselarij. Eco strooide in de eerste bladzij den zo veel met moeilijke woor den dat het leek alsof hij dat deed om te testen of de lezer zich daardoor niet liet ontmoe digen. Umberto Eco werd in 1932 ge boren in het Noord-Italiaanse Alessandria. Hij studeerde mid deleeuwse filosofie en litera tuur aan de Universiteit van Tu rijn. Hij was tot 2008 hoogle raar in de semiotiek (tekenleer) aan de Universiteit van Bolog na. Opgegroeid als katholiek werd hij later atheïst. Die veran dering leidde ertoe dat hij stel ling nam tegen oud-premier van Italië Silvio Berlusconi en tegen de macht van de rooms-katholieke kerk. Die zou- den de burger hun 'onherroe pelijke vrijhe den en burger rechten' wil len ontnemen. Eco schreef ze ven romans, waarvan Het nulnummer uit 2015 zijn laatste was. Naast zijn romans schreef Eco ook vele essays, die gebun deld werden en ook in het Ne derlands verschenen. Schier on vermoeibaar schreef hij ook nog kinderboeken, kwam hij op voor een verenigd Europa (in 2012 kreeg hij de Vrede van Nij megen Penning voor zijn voor- vechtersrol voor vrede in Euro pa), gold hij als een James Bond-expert en deed hij onder zoek naar het Esperanto, een makkelijk te leren, politiek neu trale, internationale taal die is ontworpen om mensen uit ver schillende culturen met elkaar te laten communiceren. Eco leed aan pancreaskanker en overleed in de nacht van vrij dag op zaterdag in zijn huis in Milaan. WMï&ïlïimi mMÊÊÊÊm WMMm. 'IW Het is een traditie en wel een heel Rotterdamse. Joke Bruijs en Gerard Cox brachten al eerder een muzikale ode aan De Oasebar, de nachtgelegenheid in het Rotter dams stadshart, die gisteren op de dag af zestig jaar bestond. De bar genoot vooral in de jaren vijftig en zestig, toen de broers Jaap en Arie Valkhoff het etablissement uitbaatten, naam en faam als dé plek waar de Rotterdamse volks ziel het best was geconserveerd. Op het podium pogen Cox als de licht dementerende eigenaar Harry en diens echtgenote De Oa sebar nieuwe elan te geven door het jubileum groots te vieren. Al leen, met de komst van muzikale gasten wil het bepaald niet vlot ten. In het Nieuwe Luxor speel den Bruijs en Cox, bijgestaan door thuishulp annex bevallige barda me Willemijn (Peggy Vrijens), vanzelfsprekend een thuiswed strijd. Onder het publiek Rotter dammers als Koos Postema en Jules Deelder, maar ook de Am sterdammers Mies Bouwman en René en Natasja Froger. De Oasebar is een heerlijke show geworden, een nostalgische mengeling van variété, cabaret en muziek, waarbij de nachtbar elke voorstelling weer nieuwe, onver wachte artiesten verwelkomt en het publiek als stamgast fungeert. Te gast op de première waren Martin van Waardenberg als Feye- noordsupporter ('Ik kom nooit in 020, stijg bij Schiphol altijd op'), Brigitte Kaandorp met een losge slagen vertolking van Mexico en ca baretier Richard Groenendijk, die als geen ander dagelijkse dialogen tussen ras-Rotterdammers weet te vangen. Uiteraard werd hulde gebracht aan de (zeemans)liedjes van Jaap Valkhoff als Ik heb mijn hart op Kat- endrecht verloren en de voetbalhym ne Hand in hand, kameraden, vaak luidkeels meegebruld door de zaal. Gerard Cox weet als de confe rencier Lou Bandy met een hand vol rake en lekker schuine bakken de horecasfeer erin te houden. Een avond topamusement. En je hoeft geen Rotterdammer te zijn om ervan te genieten. Cultuur Literatuur voor doorzetters door Maarten Moll foto Giuseppe Cacace/AFP y.. RECENSIE DE OASEBAR door Arno Celder Gezien: 21/2, Oude Luxor Theater Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 23