m
1932-2016
Heerlijke show over Rotterdamse volksziel
laii
wmmwM
22
Stormloop op
kaarten Pinkpop
2E"
31.000 euro voor
haarlok Lennon
Umberto Eco
was niet alleen
schrijver maar
ook geleerde,
intellectueel en
voorvechter van
een verenigd
Europa. Een
multitalent met
een voorliefde
voor complot
theorieën.
Media Entertainment
;4, 1
Er is zaterdag een run ontstaan op de
kaarten voor Pinkpop. Om 10.00 uur be
gon de verkoop en krap een uur later wa
ren er al geen weekendkaarten voor drie
dagen meer beschikbaar, meldde Pink
pop-baas Jan Smeets. „We hebben alle re
cords verbroken."
.v!
Een stukje haar van zanger John
Lennon heeft op een veiling in de
Verenigde Staten 35.000 dollar
(ruim 31.000 euro) opgeleverd. De
lok, afgeknipt op de set van de
film How I Won the War, werd ge
kocht door een Britse handelaar.
Nederland leerde
de dit weekein
de op 84-jarige
leeftijd overle
den Umberto
Eco in decem
ber 1983 kennen. Hij walste de
boekenwereld plat met zijn ro
man De naam van de roos (als II
nome della rosa in 1980 in Italië
verschenen), een roman die
speelt in een middeleeuws
klooster waar de monnik Willi
am van Baskerville op zoek gaat
naar een moordenaar. Het is
een boek vol complottheorieën,
vervalsingen en plattegronden,
zaken waar Eco dol op was en
die overal in zijn oeuvre te vin
den zijn.
De roman, in 1988 succesvol
verfilmd met Sean Connery als
William, werd
ook in Neder
land meteen
een bestseller
en Eco's naam
Umberto Eco
was meteen ge
maakt.
Een makkelijk
boek is De
naam van de roos echter niet. En
dat gold eigenlijk voor alle boe
ken van Eco. Ze vergden stuk
voor stuk doorzettingsvermo
gen van de lezer.
Van Eco wordt gezegd dat hij
in zijn lijvige romans aan de
hand van zijn verzonnen perso
nages de Europese geschiedenis
voor een groot publiek toegan
kelijk maakte. Zo is Het eiland
van de vorige dag (1994) een stu
die van de zeventiende eeuw,
en De begraafplaats van Praag
(2010) eentje van de negentien
de eeuw.
In zijn tweede roman, het in
1988 verschenen De slinger van
Foucault (ook een bestseller,
maar wie heeft die roman ook
gelezen?), gaat het onder andere
over tempeliers, rozenkruisers,
kabbala en vrijmetselarij.
Eco strooide in de eerste bladzij
den zo veel met moeilijke woor
den dat het leek alsof hij dat
deed om te testen of de lezer
zich daardoor niet liet ontmoe
digen.
Umberto Eco werd in 1932 ge
boren in het Noord-Italiaanse
Alessandria. Hij studeerde mid
deleeuwse filosofie en litera
tuur aan de Universiteit van Tu
rijn. Hij was tot 2008 hoogle
raar in de semiotiek (tekenleer)
aan de Universiteit van Bolog
na.
Opgegroeid als katholiek
werd hij later atheïst. Die veran
dering leidde ertoe dat hij stel
ling nam tegen oud-premier
van Italië Silvio Berlusconi en
tegen de macht van de
rooms-katholieke kerk. Die zou-
den de burger
hun 'onherroe
pelijke vrijhe
den en burger
rechten' wil
len ontnemen.
Eco schreef ze
ven romans,
waarvan Het
nulnummer uit 2015 zijn laatste
was. Naast zijn romans schreef
Eco ook vele essays, die gebun
deld werden en ook in het Ne
derlands verschenen. Schier on
vermoeibaar schreef hij ook
nog kinderboeken, kwam hij op
voor een verenigd Europa (in
2012 kreeg hij de Vrede van Nij
megen Penning voor zijn voor-
vechtersrol voor vrede in Euro
pa), gold hij als een James
Bond-expert en deed hij onder
zoek naar het Esperanto, een
makkelijk te leren, politiek neu
trale, internationale taal die is
ontworpen om mensen uit ver
schillende culturen met elkaar
te laten communiceren.
Eco leed aan pancreaskanker
en overleed in de nacht van vrij
dag op zaterdag in zijn huis in
Milaan.
WMï&ïlïimi
mMÊÊÊÊm
WMMm.
'IW
Het is een traditie en wel
een heel Rotterdamse.
Joke Bruijs en Gerard
Cox brachten al eerder
een muzikale ode aan De Oasebar,
de nachtgelegenheid in het Rotter
dams stadshart, die gisteren op de
dag af zestig jaar bestond. De bar
genoot vooral in de jaren vijftig
en zestig, toen de broers Jaap en
Arie Valkhoff het etablissement
uitbaatten, naam en faam als dé
plek waar de Rotterdamse volks
ziel het best was geconserveerd.
Op het podium pogen Cox als
de licht dementerende eigenaar
Harry en diens echtgenote De Oa
sebar nieuwe elan te geven door
het jubileum groots te vieren. Al
leen, met de komst van muzikale
gasten wil het bepaald niet vlot
ten. In het Nieuwe Luxor speel
den Bruijs en Cox, bijgestaan door
thuishulp annex bevallige barda
me Willemijn (Peggy Vrijens),
vanzelfsprekend een thuiswed
strijd. Onder het publiek Rotter
dammers als Koos Postema en
Jules Deelder, maar ook de Am
sterdammers Mies Bouwman en
René en Natasja Froger.
De Oasebar is een heerlijke
show geworden, een nostalgische
mengeling van variété, cabaret en
muziek, waarbij de nachtbar elke
voorstelling weer nieuwe, onver
wachte artiesten verwelkomt en
het publiek als stamgast fungeert.
Te gast op de première waren
Martin van Waardenberg als Feye-
noordsupporter ('Ik kom nooit in
020, stijg bij Schiphol altijd op'),
Brigitte Kaandorp met een losge
slagen vertolking van Mexico en ca
baretier Richard Groenendijk, die
als geen ander dagelijkse dialogen
tussen ras-Rotterdammers weet
te vangen.
Uiteraard werd hulde gebracht
aan de (zeemans)liedjes van Jaap
Valkhoff als Ik heb mijn hart op Kat-
endrecht verloren en de voetbalhym
ne Hand in hand, kameraden, vaak
luidkeels meegebruld door de
zaal. Gerard Cox weet als de confe
rencier Lou Bandy met een hand
vol rake en lekker schuine bakken
de horecasfeer erin te houden.
Een avond topamusement. En je
hoeft geen Rotterdammer te zijn
om ervan te genieten.
Cultuur
Literatuur voor doorzetters
door Maarten Moll
foto Giuseppe Cacace/AFP
y..
RECENSIE
DE OASEBAR
door Arno Celder
Gezien: 21/2,
Oude Luxor Theater Rotterdam