ZED houdt Zeeuwse
componisten levend
Twee jonge Zeeuwse pianisten
Twee Zeeuwen trekken zich de armoede van
16 ZEELAND
Colofon
088-0561510
088-0139910
FZC
Hans Sakkers en Bert Goud
bezoeken vluchtelingen in 'de
grootste sloppenwijk van Europa',
the jungle in Calais. Wat drijft hen
en wat kunnen ze daar doen?
Is de muziek van Zeeuwse
componisten vergeten? Ver
geet dat maar, het ZED Con
sort, en het ZED kamerkoor
zijn enthousiaste verdedigers van
de Zeeuwse en Vlaamse polyfoni-
sche vocale muziek. Het Consort
bestaant uit Elisabeth Blom, so
praan, Bart Uvyn, countertenor,
Adriaan de Koster, tenor en Ar-
nout Malfliet, bas vormt een
prachtige eenheid. Een vereiste bij
de uitvoering van polyfonische
werken.
De vier vocalisten voelden el
kaar perfect aan en pasten de volu
mes ook zo aan dat er perfecte sa
menklanken werden gevormd. De
door (en vooral op) de adem ge
brachte melodieën uit de 15de tot
en met 21ste eeuw werden ver
tolkt op een rustgevende manier,
mede dankzij de regelmatige rit
me patronen.
Het was niet alleen verrassend
om de delen van de Missa Peccata
mea van Hellinck te horen met
een knap geconstrueerd Ossana in
Sanctus en Benedictus. Dit werk
afwisselen met psalmen uit de Ro
mantiek en de 21ste eeuw was een
goede keuze. Hierdoor werd het re
cital levendiger en spannender.
Het Consort bezit een mooie ba
lans en maakte ook gebruik van
mooie fraseringen en dynamiek.
De werken van Daan Manneke
zijn ingenieuze weefsels van klan
ken met als uitschieter het Pater
Noster waarin de continue liggen
de diepe toon, gebracht door te
nor en bas, de humus vormde
voor de melodie die door de coun
ter gezongen werd. Ook de roman
tisch getinte psalm van Von
Brucken Fock, de hedendaagse
Eichendorff Lieder van Schroyens
en het iets blijere blok van de
Chansons, waren pareltjes.
Elke week rijdt Hans
Sakkers wel een keer
van Koudekerke naar
the jungle in Calais.
Niet om de boot naar
Engeland te pakken,
maar om vluchtelingen te bezoe
ken. Daar ziet hij ook regelmatig
Goesenaar Bert Goud, die er na
zijn afstuderen vluchtelingen En
gels leert. Bert: „De norm is dat je
een baan zoekt en economisch nut
tig bent. Wijk je daarvan af, dan
moet je dat uitleggen."
Het kost even tijd om achter
Hans' drive te komen. Want waar
om wil iemand toch elke week van
uit het veilige Walcheren naar 'de
grootste sloppenwijk van Europa'?
De eerste antwoorden zijn zo obli
gaat als de vraag zelf. „Nieuwsgie
righeid drijft de mens", en: „het
kamp heeft een diepe indruk ge
maakt."
Ongetwijfeld waar, maar dat
klinkt niet als dé reden om weke
lijks vijf uur te sturen om een
brok ellende te zien. „Het is zo'n
gapende wond in onze beschaving
dat het je niet loslaat", motiveert
hij. „Dan blijf je gaan. Al is het
maar vanwege de solidariteit."
Solidair dan met wat? Kun je je
verplaatsen in mensen die al dui
zenden kilometers op de vlucht
zijn? En als dat al zo is, wat moet
je dan in the jungle gaan doen?
„Goede vraag", antwoordt Hans.
„Ik zou het eigenlijk niet eens we
ten. Wat móet je er doen? Maar dat
ik er kom betekent al wat: 'ha,
Hans is op visite' hoor ik dan. Hier
confronteren 3000 tot 4000 men
sen West-Europa met de gevolgen
van militair geweld en armoede.
Er zijn momenteel ruim 60 mil
joen vluchtelingen in de wereld.
The jungle is wereldgeschiedenis."
Elke keer gaat hij naar dezelfde
groep: een stuk of tien Soedanase
mannen van tussen de 20 en 30.
„Geen domme jongens hoor. Ze
hebben een brede belangstel
ling. Ze vinden het leuk als ik
kom, want ik breek voor hen de
dag. Soms neem ik ze met de au
to mee naar Cap Blanc-Nez. Een
toeristische plek in de buurt.
Daar blijven we een paar uur en
dan breng ik ze weer terug naar
hun tent. Even eruit. Weg van al
die sores."
Om dan weer met een goed
gemoed terug te rijden? „Nee, je
rijdt niet met een voldaan ge
voel naar huis. Je laat hen achter
en er is niets wat je eraan kunt
veranderen. Maar ik heb het
idee dat het zinnig is. Gebrek
aan tijd heb ik altijd. Ik heb ook
een baan in de verstandelijk ge
handicaptenzorg. Maar ik vind
het mijn menselijke plicht om
er naar toe te gaan. Het is zo
makkelijk ze af te schilderen als
gelukszoekers. Praat er eens
mee."
Waarover? „Je hebt het niet
gezellig over de kustmarathon.
Die hebben zij al in honderd
voud afgelegd. Wat mensen
sloopt is de uitzichtloosheid,
niet het leven in hutten. Ze ko
men uit oorlogsgebieden en zijn
zwaar getraumatiseerd. Ik ben
er een keer drie nachten achter
elkaar gebleven. Dan komen de
verhalen los. Geen leuke. Ik zeg
er niets over, want ze zijn me in
vertrouwen verteld."
De gastvrijheid vindt Hans
confronterend. „Elk bezoek be
gint en eindigt met eten. Ze ma
ken dan een soort pannenkoe
ken met linzensaus. Daar krijg
je een bakje thee of een glas wa
ter bij. De gastvrijheid is betove
rend. Zeker als je die vergelijkt
met de wijze waarop wij met
vluchtelingen omgaan. Ze zijn
aan hun lot overgelaten. Overal
staat politie en die schiet bij het
minst of geringste met traan
gas."
Hans valt even stil, maar her
pakt zich. „Je kunt er met auto's
vol spullen naar toe gaan. Maar
doordat ik aanwezig ben, mijn
medemenselijkheid toon en
steeds terugkeer, heb ik het ge
voel iets voor deze mensen te
kunnen betekenen. Maar mis
schien is dat wel onzinnig."
Regelmatig komt Hans Goese
naar Bert Goud tegen. Die heeft
na zijn studie pedagogische we
tenschappen in Nijmegen een
pauze ingelast en zit permanent
in the jungle. Net als Hans kwam
hij er via een vriend terecht en
kon hij de situatie daar niet
meer loslaten.
„Ik wist niet dat er zo'n ar-
Beiden begin twintigers,
beiden met een grote
liefde voor muziek. Dies
van den Berg en Henry
Molkenboer studeren aan Neder
landse conservatoria en hebben
een duidelijk toekomstbeeld.
Voor de een is dat alleen muziek,
voor de ander een studie rechten
en de muziek. Voor een volle zaal
lieten ze horen dat ze muzikaal
niet onderdoen voor afgestudeer
de pianisten. Als interpreet zijn
ze heel verschillend. Dies van
den Berg vertolkte Jeux d'eau
van Ravel als vloeibare poëzie,
mooie arpeggio's en transparante
frasen die goed werden doorge
trokken. Zijn vertolking van de
Sonate in E nr. 30 van Beethoven
was imponerend. De moeilijke
ongelijke ritmepatronen bleken
geen struikelblok, hij wisselde
vlotte loopjes af met stevige ak
koorden en overtuigde vooral in
het Andante waarin het expressie
ve thema in de variaties steeds an
ders terugkwam. De pianoreus
Dies van drie jaar geleden is een
echte pianist geworden.
Henry Molkenboer begon met
het karakteristieke Intermezzo 3
op. 117 van Brahms. Een soort bal
lade, verhalend en expressief met
een speels, ritmisch onrustig mid
dendeel. De grote uitdaging was
het spelen van de Sonate van Al-
ban Berg, die gezien wordt als de
eerste Sonate van de Tweede
Weense School. Molkenboer wist
de spanning vast te houden. De
chromatiek, afwisseling van hard
en zacht en dynamiek van het
werk vol accelerato's en ri-
tenuto's, was bij hem in goede
handen. Het Capriccio nr. 3 van
Brahms was een speelse afslui
ting van een bijzonder recital.
RECENSIE
door Jeanette Vergouwen
A Capella concert. Werken van Hel
linck, Von Brucken Fock, Daan Manne
ke, Schroyens e.a. Door ZED Consort.
Gehoord zaterdag 20 februari in de
Koorkerk in Middelburg.
Het ZED Consort in concert.
Geen krant ontvangen?
Onze excuses
Vragen over verhuizing of vakantie?
Bezorgservice
De PZC wordt van maandag
t/m vrijdag voor 7.00 uur be
zorgd en op zaterdag voor
7.30 uur. Heeft u een bezorg
klacht? De bezorgservice is
open van maandag t/m vrij
dag tussen 7.00 - 17.00. Op
zaterdag van 8.00 - 12.00
uur. Ook kunt u 24 uur per
dag uw bezorgklacht doorge
ven via pzc.nl/geenkrant of
088-0561510.
Klantenservice
Wilt u een nieuw abonne
ment, een vakantie of verhui
zing doorgeven, uw abonne
ment beëindigen of heeft u
een andere vraag? Neem dan
contact op met onze klanten
service via 088-0139910,
open van maandag t/m vrij
dag van 8.00 - 17.00 uur. U
kunt 24 uur per dag uw va
kantie of verhuizing doorge
ven via pzc.nl/service.
t Abonneren
Via pzc.nl/abonneren kunt u
direct gebruikmaken van één
van onze aanbiedingen. Of
neem contact op met onze
klantenservice voor een pas
send aanbod.
»PZC
Edisonweg 37e Vlissingen
Postbus 5046 4380 KA
Vlissingen
Telefoon: 0118-434000
redactie@pzc.nl
BTW Nr.: NL001094592B01
KVK Nr.: 10017784
Redacties
Telefoon: 0118-434000
redactie@pzc.nl
Walcheren
0118-434021
walcheren@pzc.nl
Bevelanden/Tholen
0118-434021
bevelanden@pzc.nl
tholen@pzc.nl
Schouwen-Duiveland
0118-434021
schouwen-duiveland@pzc.nl
Zeeuws-Vlaanderen
0115-645740
zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Postbus145, 4530 AC
Terneuzen
Sport
sport@pzc.nl
Hoofdredacteur
Arie Leen Kroon
alkroon@pzc.nl
Commercieel directeur
Tessa van Waarde
Leveringsvoorwaarden
Op alle abonnementen zijn
leveringsvoorwaarden van
toepassing. Deze kunt u nale
zen via pzc.nl/service of
opvragen via 088-0139910.
t Advertenties
Wilt u in de PZC adverteren
neem dan contact op via
088-0139998 of ga naar
persgroep.nl/adverteren
Auteursrechten
Alle auteursrechten en data
bankrechten ten aanzien van
de inhoud van deze uitgave
worden uitdrukkelijk voorbe
houden. Deze rechten berus
ten bij de PZC, c.q. de desbe
treffende makers.
Wet Bescherming
Persoonsgegevens
De PZC is een onderdeel van
De Persgroep Nederland. De
Persgroep legt abonneegege
vens vast voor de uitvoering
van de (abonnements)over-
eenkomst. Deze kunnen ge
bruikt worden om u te infor
meren over diensten en pro
ducten van de PZC en De
Persgroep. Indien u hier geen
prijs op stelt kunt u bellen
met 088-0139910 of ga naar
pzc.nl/service.
Bezoek aan the
door Jeffrey Kutterink
RECENSIE
door Jeanette Vergouwen
Werken van Ravel, Beethoven,
Brahms en Berg. Door Dies van den
Berg en Henry Molkenboer (piano).
Gehoord zondag 21 februari in 't
SpeelhuusTer Reede in Vlissingen.