ZED houdt Zeeuwse componisten levend Twee jonge Zeeuwse pianisten Twee Zeeuwen trekken zich de armoede van 16 ZEELAND Colofon 088-0561510 088-0139910 FZC Hans Sakkers en Bert Goud bezoeken vluchtelingen in 'de grootste sloppenwijk van Europa', the jungle in Calais. Wat drijft hen en wat kunnen ze daar doen? Is de muziek van Zeeuwse componisten vergeten? Ver geet dat maar, het ZED Con sort, en het ZED kamerkoor zijn enthousiaste verdedigers van de Zeeuwse en Vlaamse polyfoni- sche vocale muziek. Het Consort bestaant uit Elisabeth Blom, so praan, Bart Uvyn, countertenor, Adriaan de Koster, tenor en Ar- nout Malfliet, bas vormt een prachtige eenheid. Een vereiste bij de uitvoering van polyfonische werken. De vier vocalisten voelden el kaar perfect aan en pasten de volu mes ook zo aan dat er perfecte sa menklanken werden gevormd. De door (en vooral op) de adem ge brachte melodieën uit de 15de tot en met 21ste eeuw werden ver tolkt op een rustgevende manier, mede dankzij de regelmatige rit me patronen. Het was niet alleen verrassend om de delen van de Missa Peccata mea van Hellinck te horen met een knap geconstrueerd Ossana in Sanctus en Benedictus. Dit werk afwisselen met psalmen uit de Ro mantiek en de 21ste eeuw was een goede keuze. Hierdoor werd het re cital levendiger en spannender. Het Consort bezit een mooie ba lans en maakte ook gebruik van mooie fraseringen en dynamiek. De werken van Daan Manneke zijn ingenieuze weefsels van klan ken met als uitschieter het Pater Noster waarin de continue liggen de diepe toon, gebracht door te nor en bas, de humus vormde voor de melodie die door de coun ter gezongen werd. Ook de roman tisch getinte psalm van Von Brucken Fock, de hedendaagse Eichendorff Lieder van Schroyens en het iets blijere blok van de Chansons, waren pareltjes. Elke week rijdt Hans Sakkers wel een keer van Koudekerke naar the jungle in Calais. Niet om de boot naar Engeland te pakken, maar om vluchtelingen te bezoe ken. Daar ziet hij ook regelmatig Goesenaar Bert Goud, die er na zijn afstuderen vluchtelingen En gels leert. Bert: „De norm is dat je een baan zoekt en economisch nut tig bent. Wijk je daarvan af, dan moet je dat uitleggen." Het kost even tijd om achter Hans' drive te komen. Want waar om wil iemand toch elke week van uit het veilige Walcheren naar 'de grootste sloppenwijk van Europa'? De eerste antwoorden zijn zo obli gaat als de vraag zelf. „Nieuwsgie righeid drijft de mens", en: „het kamp heeft een diepe indruk ge maakt." Ongetwijfeld waar, maar dat klinkt niet als dé reden om weke lijks vijf uur te sturen om een brok ellende te zien. „Het is zo'n gapende wond in onze beschaving dat het je niet loslaat", motiveert hij. „Dan blijf je gaan. Al is het maar vanwege de solidariteit." Solidair dan met wat? Kun je je verplaatsen in mensen die al dui zenden kilometers op de vlucht zijn? En als dat al zo is, wat moet je dan in the jungle gaan doen? „Goede vraag", antwoordt Hans. „Ik zou het eigenlijk niet eens we ten. Wat móet je er doen? Maar dat ik er kom betekent al wat: 'ha, Hans is op visite' hoor ik dan. Hier confronteren 3000 tot 4000 men sen West-Europa met de gevolgen van militair geweld en armoede. Er zijn momenteel ruim 60 mil joen vluchtelingen in de wereld. The jungle is wereldgeschiedenis." Elke keer gaat hij naar dezelfde groep: een stuk of tien Soedanase mannen van tussen de 20 en 30. „Geen domme jongens hoor. Ze hebben een brede belangstel ling. Ze vinden het leuk als ik kom, want ik breek voor hen de dag. Soms neem ik ze met de au to mee naar Cap Blanc-Nez. Een toeristische plek in de buurt. Daar blijven we een paar uur en dan breng ik ze weer terug naar hun tent. Even eruit. Weg van al die sores." Om dan weer met een goed gemoed terug te rijden? „Nee, je rijdt niet met een voldaan ge voel naar huis. Je laat hen achter en er is niets wat je eraan kunt veranderen. Maar ik heb het idee dat het zinnig is. Gebrek aan tijd heb ik altijd. Ik heb ook een baan in de verstandelijk ge handicaptenzorg. Maar ik vind het mijn menselijke plicht om er naar toe te gaan. Het is zo makkelijk ze af te schilderen als gelukszoekers. Praat er eens mee." Waarover? „Je hebt het niet gezellig over de kustmarathon. Die hebben zij al in honderd voud afgelegd. Wat mensen sloopt is de uitzichtloosheid, niet het leven in hutten. Ze ko men uit oorlogsgebieden en zijn zwaar getraumatiseerd. Ik ben er een keer drie nachten achter elkaar gebleven. Dan komen de verhalen los. Geen leuke. Ik zeg er niets over, want ze zijn me in vertrouwen verteld." De gastvrijheid vindt Hans confronterend. „Elk bezoek be gint en eindigt met eten. Ze ma ken dan een soort pannenkoe ken met linzensaus. Daar krijg je een bakje thee of een glas wa ter bij. De gastvrijheid is betove rend. Zeker als je die vergelijkt met de wijze waarop wij met vluchtelingen omgaan. Ze zijn aan hun lot overgelaten. Overal staat politie en die schiet bij het minst of geringste met traan gas." Hans valt even stil, maar her pakt zich. „Je kunt er met auto's vol spullen naar toe gaan. Maar doordat ik aanwezig ben, mijn medemenselijkheid toon en steeds terugkeer, heb ik het ge voel iets voor deze mensen te kunnen betekenen. Maar mis schien is dat wel onzinnig." Regelmatig komt Hans Goese naar Bert Goud tegen. Die heeft na zijn studie pedagogische we tenschappen in Nijmegen een pauze ingelast en zit permanent in the jungle. Net als Hans kwam hij er via een vriend terecht en kon hij de situatie daar niet meer loslaten. „Ik wist niet dat er zo'n ar- Beiden begin twintigers, beiden met een grote liefde voor muziek. Dies van den Berg en Henry Molkenboer studeren aan Neder landse conservatoria en hebben een duidelijk toekomstbeeld. Voor de een is dat alleen muziek, voor de ander een studie rechten en de muziek. Voor een volle zaal lieten ze horen dat ze muzikaal niet onderdoen voor afgestudeer de pianisten. Als interpreet zijn ze heel verschillend. Dies van den Berg vertolkte Jeux d'eau van Ravel als vloeibare poëzie, mooie arpeggio's en transparante frasen die goed werden doorge trokken. Zijn vertolking van de Sonate in E nr. 30 van Beethoven was imponerend. De moeilijke ongelijke ritmepatronen bleken geen struikelblok, hij wisselde vlotte loopjes af met stevige ak koorden en overtuigde vooral in het Andante waarin het expressie ve thema in de variaties steeds an ders terugkwam. De pianoreus Dies van drie jaar geleden is een echte pianist geworden. Henry Molkenboer begon met het karakteristieke Intermezzo 3 op. 117 van Brahms. Een soort bal lade, verhalend en expressief met een speels, ritmisch onrustig mid dendeel. De grote uitdaging was het spelen van de Sonate van Al- ban Berg, die gezien wordt als de eerste Sonate van de Tweede Weense School. Molkenboer wist de spanning vast te houden. De chromatiek, afwisseling van hard en zacht en dynamiek van het werk vol accelerato's en ri- tenuto's, was bij hem in goede handen. Het Capriccio nr. 3 van Brahms was een speelse afslui ting van een bijzonder recital. RECENSIE door Jeanette Vergouwen A Capella concert. Werken van Hel linck, Von Brucken Fock, Daan Manne ke, Schroyens e.a. Door ZED Consort. Gehoord zaterdag 20 februari in de Koorkerk in Middelburg. Het ZED Consort in concert. Geen krant ontvangen? Onze excuses Vragen over verhuizing of vakantie? Bezorgservice De PZC wordt van maandag t/m vrijdag voor 7.00 uur be zorgd en op zaterdag voor 7.30 uur. Heeft u een bezorg klacht? De bezorgservice is open van maandag t/m vrij dag tussen 7.00 - 17.00. Op zaterdag van 8.00 - 12.00 uur. Ook kunt u 24 uur per dag uw bezorgklacht doorge ven via pzc.nl/geenkrant of 088-0561510. Klantenservice Wilt u een nieuw abonne ment, een vakantie of verhui zing doorgeven, uw abonne ment beëindigen of heeft u een andere vraag? Neem dan contact op met onze klanten service via 088-0139910, open van maandag t/m vrij dag van 8.00 - 17.00 uur. U kunt 24 uur per dag uw va kantie of verhuizing doorge ven via pzc.nl/service. t Abonneren Via pzc.nl/abonneren kunt u direct gebruikmaken van één van onze aanbiedingen. Of neem contact op met onze klantenservice voor een pas send aanbod. »PZC Edisonweg 37e Vlissingen Postbus 5046 4380 KA Vlissingen Telefoon: 0118-434000 redactie@pzc.nl BTW Nr.: NL001094592B01 KVK Nr.: 10017784 Redacties Telefoon: 0118-434000 redactie@pzc.nl Walcheren 0118-434021 walcheren@pzc.nl Bevelanden/Tholen 0118-434021 bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Schouwen-Duiveland 0118-434021 schouwen-duiveland@pzc.nl Zeeuws-Vlaanderen 0115-645740 zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Postbus145, 4530 AC Terneuzen Sport sport@pzc.nl Hoofdredacteur Arie Leen Kroon alkroon@pzc.nl Commercieel directeur Tessa van Waarde Leveringsvoorwaarden Op alle abonnementen zijn leveringsvoorwaarden van toepassing. Deze kunt u nale zen via pzc.nl/service of opvragen via 088-0139910. t Advertenties Wilt u in de PZC adverteren neem dan contact op via 088-0139998 of ga naar persgroep.nl/adverteren Auteursrechten Alle auteursrechten en data bankrechten ten aanzien van de inhoud van deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbe houden. Deze rechten berus ten bij de PZC, c.q. de desbe treffende makers. Wet Bescherming Persoonsgegevens De PZC is een onderdeel van De Persgroep Nederland. De Persgroep legt abonneegege vens vast voor de uitvoering van de (abonnements)over- eenkomst. Deze kunnen ge bruikt worden om u te infor meren over diensten en pro ducten van de PZC en De Persgroep. Indien u hier geen prijs op stelt kunt u bellen met 088-0139910 of ga naar pzc.nl/service. Bezoek aan the door Jeffrey Kutterink RECENSIE door Jeanette Vergouwen Werken van Ravel, Beethoven, Brahms en Berg. Door Dies van den Berg en Henry Molkenboer (piano). Gehoord zondag 21 februari in 't SpeelhuusTer Reede in Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 17