- Challenger Zeeland valt niets te verwijten bij matchfixing Vermoorde joodse Zeeuwen met struikelste Gemeente profiteerde van tol Wethouders aan de rol Terneuzen steunt de campagne om de Westerscheldetunnel tolvrij te maken. De tunneldirecteur snapt daar niks van. MIDDELBURG. Directeur Harald Schoenmakers van de Westerschel detunnel heeft gisteren fel uitge haald naar de gemeente Terneu zen. Hij zei 'teleurgesteld' te zijn dat de gemeente de petitie voor een tolvrije tunnel steunt. Door de tol heffing in de Westerscheldetunnel is de bouw van de Sluiskiltunnel gefinancierd, zei Schoenmakers, en daardoor is de verkeersproble matiek rondom Terneuzen opge lost. Hij hekelde gisterochtend in de vergadering van de Statencom- misie bestuur dat de gemeente zich nu 'ongenuanceerd' inzet voor de handtekeningenactie te gen de tol zonder dat besef te la ten doorklinken. 'Zonder de tol van de Westerscheldetunnel hadden we geen Sluiskiltunnel gehad' De tunneldirecteur kreeg steun van gedeputeerde Harry van der Maas (SGP, mobiliteit). Die herin nerde eraan dat de provincie de aandelen van de Westerschelde tunnel tien jaar geleden heeft over genomen om de Sluiskiltunnel te kunnen bouwen. Die is uit de tol betaald „Hadden we dat niet ge daan, dan hadden we geen Sluiskil tunnel gehad. Dat ging op nadruk kelijk verzoek van de gemeente Terneuzen. Die hebben gekregen wat ze graag wilden." Zonder tol zou ook de Wester scheldetunnel er helemaal niet zijn, betoogde zowel Van der Maas als Schoenmakers. De tunneldirec teur zei wel alle begrip te hebben voor het burgerinitiatief waarvan de bedoeling is veertigduizend handtekeningen te verzamelen, zo dat de Tweede Kamer de kwestie van de tolheffing op de agenda moet zetten. „De mensen vragen zich af: Waarom betalen we eigen lijk tol?" Hij legde uit dat die niet alleen wordt opgebracht door gewone au tomobilisten, maar dat werkgevers - ook van buiten Zeeland - daar ook veel aan betalen. Van de tun nel maken twee keer zoveel men sen gebruik als destijds van de veerboten. Toch is landelijk gezien een aantal van 20.000 passages per dag betrekkelijk weinig. „We heb ben heel veel infrastructuur voor heel weinig mensen." Dus was de enige mogelijkheid om de tunnel te betalen dat tol wordt geheven. Een aantal Statenfracties kreeg daarmee de gevraagde duidelijk heid over het burgerinitiatief. Vooral Kees Bierens (VVD) erger de zich dat onvoldoende duidelijk is gemaakt of de petitie tegen de tol wel kansrijk is, zelfs al worden er veertigduizend handtekeningen opgehaald. „Wat is realistisch en waar kunnen we beter geen ener gie in steken?" De VVD wil dat de tol eerder wordt afgeschaft dan in 2033, betoogde hij, maar dan op een moment dat het realistisch is. Het leek hem nu juist verstandig de toltarieven in de pas te laten lo pen met de inflatie en dus te laten stijgen. Dat vond Ton Veraart (D66) geen goed idee, maar ook hij waarschuwde dat het tolvrij maken van de tunnel honderden miljoenen euro's kost. KOEWACHT. Met een gezamenlijk ritje hebben de Terneuzense wethouders Frank Deij, Jack Begijn en Cees Liefting (vlnr) gisteren de elfde editie van de wedstrijd Fietsen op Rollen in De Vlaschaard in Koewacht geopend. „Wij zijn niet van die sporters, dus ik ben blij dat we wind mee hebben", zei Liefting. Met opgestroopte mouwen en de broekspijpen in hun sokken gepropt, fietsten de mannen een volledige ronde van 500 meter. In totaal deden tien ploegen mee aan de wedstrijd op de nieuwe fietsen van het merk Bianchi. Vandaag bestaat het deelnemersveld uit 18 ploegen. Onder hen zijn sporters die eerder aan de Paralympische Spelen meededen. ZEELAND 10 11 www.pzc.nl zeeuws-vlaanderen@pzc.nl ZATERDAG 20 februari 2016 Zeeland Kritiek op tunnelvisie Terneuzen door Ernst Jan Rozendaal Harry van der Maas, gedeputeerde pagina 2: Commentaar foto Ronald den Dekkf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 77