valt niets te verwijten bij matchfïxing Vermoorde joodse Zeeuwen met struikelste Gemeente profiteerde van tol Inspiratie voor toeristen Terneuzen steunt de campagne om de Westerscheldetunnel tolvrij te maken. De tunneldirecteur snapt daar niks van. MIDDELBURG. Directeur Harald Schoenmakers van de Westerschel detunnel heeft gisteren fel uitge haald naar de gemeente Terneu zen. Hij zei 'teleurgesteld' te zijn dat de gemeente de petitie voor een tolvrije tunnel steunt. Door de tol heffing in de Westerscheldetun nel is de bouw van de Sluiskiltun nel gefinancierd, zei Schoenma kers, en daardoor is de verkeerspro blematiek rondom Terneuzen op gelost. Hij hekelde gisterochtend in de vergadering van de Staten- commisie bestuur dat de gemeen te zich nu 'ongenuanceerd' inzet voor de handtekeningenactie te gen de tol zonder dat besef te la ten doorklinken. 'Zonder de tol van de Westerscheldetunnel hadden we geen Sluiskiltunnel gehad' De tunneldirecteur kreeg steun van gedeputeerde Harry van der Maas (SGP, mobiliteit). Die herin nerde eraan dat de provincie de aandelen van de Westerschelde tunnel tien jaar geleden heeft over genomen om de Sluiskiltunnel te kunnen bouwen. Die is uit de tol betaald „Hadden we dat niet ge daan, dan hadden we geen Sluiskil tunnel gehad. Dat ging op nadruk kelijk verzoek van de gemeente Terneuzen. Die hebben gekregen wat ze graag wilden." Zonder tol zou ook de Wester scheldetunnel er helemaal niet zijn, betoogde zowel Van der Maas als Schoenmakers. De tunneldirec teur zei wel alle begrip te hebben voor het burgerinitiatief waarvan de bedoeling is veertigduizend handtekeningen te verzamelen, zo dat de Tweede Kamer de kwestie van de tolheffing op de agenda moet zetten. „De mensen vragen zich af: Waarom betalen we eigen lijk tol?" Hij legde uit dat die niet alleen wordt opgebracht door gewone au tomobilisten, maar dat werkgevers - ook van buiten Zeeland - daar ook veel aan betalen. Van de tun nel maken twee keer zoveel men sen gebruik als destijds van de veerboten. Toch is landelijk gezien een aantal van 20.000 passages per dag betrekkelijk weinig. „We heb ben heel veel infrastructuur voor heel weinig mensen." Dus was de enige mogelijkheid om de tunnel te betalen dat tol wordt geheven. Een aantal Statenfracties kreeg daarmee de gevraagde duidelijk heid over het burgerinitiatief. Vooral Kees Bierens (VVD) erger de zich dat onvoldoende duidelijk is gemaakt of de petitie tegen de tol wel kansrijk is, zelfs al worden er veertigduizend handtekeningen opgehaald. „Wat is realistisch en waar kunnen we beter geen ener gie in steken?" De VVD wil dat de tol eerder wordt afgeschaft dan in 2033, betoogde hij, maar dan op een moment dat het realistisch is. Het leek hem nu juist verstandig de toltarieven in de pas te laten lo pen met de inflatie en dus te laten stijgen. Dat vond Ton Veraart (D66) geen goed idee, maar ook hij waarschuwde dat het tolvrij maken van de tunnel honderden miljoenen euro's kost. DOMBURG. „Mensen willen ers de informatie voortaan op een reis naar de toekomst, niet zomaar een flyer krijgen, een interactieve manier Onder de confettiregen, door Ze willen inspiratie opdoen, voorgeschoteld. Wethouder de rook, naar het VW Inspi- lets beleven." Dat is de René Molenaar, gedeputeerde ratiecentrum 2.0. Domburg is gedachte achter het nieuwe Carla Schönknecht en de de eerste vestiging dat VW Inspiratiepunt in Dom- directeur van VW-Zeeland volgens de nieuwe formule is burg. Daarom krijgen bezoek- Patrick Polie maakten gisteren ingericht, foto Ruben Oreel ZEELAND 2 3 ZEELAND 10 11 www.pzc.nl walcheren@pzc.nl ZATERDAG 20 februari 2016 Zeeland Kritiek op tunnelvisie Terneuzen door Ernst Jan Rozendaal Harry van der Maas, gedeputeerde pagina 2: Commentaar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 33