valt niets te verwijten
bij matchfïxing
Vermoorde joodse
Zeeuwen
met struikelste
Gemeente profiteerde van tol
Inspiratie
voor toeristen
Terneuzen steunt de campagne om de
Westerscheldetunnel tolvrij te maken.
De tunneldirecteur snapt daar niks van.
MIDDELBURG. Directeur Harald
Schoenmakers van de Westerschel
detunnel heeft gisteren fel uitge
haald naar de gemeente Terneu
zen.
Hij zei 'teleurgesteld' te zijn dat
de gemeente de petitie voor een
tolvrije tunnel steunt. Door de tol
heffing in de Westerscheldetun
nel is de bouw van de Sluiskiltun
nel gefinancierd, zei Schoenma
kers, en daardoor is de verkeerspro
blematiek rondom Terneuzen op
gelost. Hij hekelde gisterochtend
in de vergadering van de Staten-
commisie bestuur dat de gemeen
te zich nu 'ongenuanceerd' inzet
voor de handtekeningenactie te
gen de tol zonder dat besef te la
ten doorklinken.
'Zonder de tol van de
Westerscheldetunnel
hadden we geen
Sluiskiltunnel gehad'
De tunneldirecteur kreeg steun
van gedeputeerde Harry van der
Maas (SGP, mobiliteit). Die herin
nerde eraan dat de provincie de
aandelen van de Westerschelde
tunnel tien jaar geleden heeft over
genomen om de Sluiskiltunnel te
kunnen bouwen. Die is uit de tol
betaald „Hadden we dat niet ge
daan, dan hadden we geen Sluiskil
tunnel gehad. Dat ging op nadruk
kelijk verzoek van de gemeente
Terneuzen. Die hebben gekregen
wat ze graag wilden."
Zonder tol zou ook de Wester
scheldetunnel er helemaal niet
zijn, betoogde zowel Van der Maas
als Schoenmakers. De tunneldirec
teur zei wel alle begrip te hebben
voor het burgerinitiatief waarvan
de bedoeling is veertigduizend
handtekeningen te verzamelen, zo
dat de Tweede Kamer de kwestie
van de tolheffing op de agenda
moet zetten. „De mensen vragen
zich af: Waarom betalen we eigen
lijk tol?"
Hij legde uit dat die niet alleen
wordt opgebracht door gewone au
tomobilisten, maar dat werkgevers
- ook van buiten Zeeland - daar
ook veel aan betalen. Van de tun
nel maken twee keer zoveel men
sen gebruik als destijds van de
veerboten. Toch is landelijk gezien
een aantal van 20.000 passages per
dag betrekkelijk weinig. „We heb
ben heel veel infrastructuur voor
heel weinig mensen." Dus was de
enige mogelijkheid om de tunnel
te betalen dat tol wordt geheven.
Een aantal Statenfracties kreeg
daarmee de gevraagde duidelijk
heid over het burgerinitiatief.
Vooral Kees Bierens (VVD) erger
de zich dat onvoldoende duidelijk
is gemaakt of de petitie tegen de
tol wel kansrijk is, zelfs al worden
er veertigduizend handtekeningen
opgehaald. „Wat is realistisch en
waar kunnen we beter geen ener
gie in steken?" De VVD wil dat de
tol eerder wordt afgeschaft dan in
2033, betoogde hij, maar dan op
een moment dat het realistisch is.
Het leek hem nu juist verstandig
de toltarieven in de pas te laten lo
pen met de inflatie en dus te laten
stijgen. Dat vond Ton Veraart
(D66) geen goed idee, maar ook
hij waarschuwde dat het tolvrij
maken van de tunnel honderden
miljoenen euro's kost.
DOMBURG. „Mensen willen ers de informatie voortaan op een reis naar de toekomst,
niet zomaar een flyer krijgen, een interactieve manier Onder de confettiregen, door
Ze willen inspiratie opdoen, voorgeschoteld. Wethouder de rook, naar het VW Inspi-
lets beleven." Dat is de René Molenaar, gedeputeerde ratiecentrum 2.0. Domburg is
gedachte achter het nieuwe Carla Schönknecht en de de eerste vestiging dat
VW Inspiratiepunt in Dom- directeur van VW-Zeeland volgens de nieuwe formule is
burg. Daarom krijgen bezoek- Patrick Polie maakten gisteren ingericht, foto Ruben Oreel
ZEELAND 2 3
ZEELAND 10 11
www.pzc.nl walcheren@pzc.nl ZATERDAG 20 februari 2016
Zeeland
Kritiek op
tunnelvisie
Terneuzen
door Ernst Jan Rozendaal
Harry van der Maas, gedeputeerde
pagina 2:
Commentaar