I H&M: gigant die snel groeit 19,5 'Businessmodel van fast fashion vloekt in de kern enorm met duurzaamheid' i 22 Wessanen boekt sterke groei Gember Mode is een wegwerpartikel geworden. H&M presenteert zichzelf in de fashionwereld nu als duurzame voorloper. Maar hoe groen is het bedrijf daadwerkelijk? Een kijkje achter de schermen. >m Natuurvoedingsbedrijf Wessa nen blijft profiteren van de groeiende vraag naar gezonde en duurzame voeding. De omzet en winst groeiden ook vorig kwartaal sterk. Het moederbe drijf van Zonnatura verwacht zijn resultaat dit jaar verder op te kunnen voeren. Gisteren meldde Wessanen een omzet groei van 25 procent in het laat ste kwartaal van 2015, tot 133,9 miljoen euro. Het bedrijfsresul taat verzesvoudigde bijna tot 6,1 miljoen euro. Wessanen boekte een nettowinst van 15 miljoen euro, tegen een verlies van 6,4 miljoen euro een jaar eerder. /'f/ In de winkel wist ze het ze ker: dat roze vestje maakte haar garderobe compleet. Maar de volgende dag vond Manisha Janglie (17) uit Roosendaal er eigenlijk niks meer aan. Het vestje van Zara hangt nu alweer weken ongedra gen in haar kast. Zo gaat het vaker. Ze brengt regelmatig een zak af dankertjes naar de kledingcontai- ner. Wat daar vervolgens mee ge beurt? En of ze weet dat de kle dingindustrie na de oliesector de meest vervuilende industrie ter wereld is? Nee, daarvan had de stu dente geen idee. H&M wel. Het op één na groot ste kledingbedrijf ter wereld weet heel goed welke verwoestende im pact zijn bedrijfsvoering heeft op het milieu. En dat moet verande ren, verkondigt topman Karl-Jo- han Persson. H&M profileert zich al jaren als duurzaam bedrijf. Met speciale 'conscious collections' van (deels) biologisch katoen en gere cycled polyester. En een inzame lingsprogramma voor oud textiel. In Stockholm deed H&M daar vo rig week nog een flinke schep bo venop. Op een groots gala reikte het bedrijf daar een soort Nobel prijzen uit voor ideeën die de mo de-industrie kunnen helpen ver duurzamen. Kroonprinses Victo ria van Zweden reikte de onder scheidingen uit. Je presenteren als duurzaam is één ding. Maar wat doen de mo raalridders van de mode-industrie zelf eigenlijk precies aan het tem po waarin onze natuurlijke hulp bronnen op raken? Op het hoofdkantoor in hartje Stockholm wordt in het diepste geheim - no photos here, guys! - ge werkt aan collecties die volgend jaar van Canada tot India in de winkels hangen. Dat arbeiders die kleding maken bepaald geen Zweedse arbeidsvoorwaarden heb ben, daar weten we sinds Rana Plaza (de ingestorte kledingfa briek in Bangladesh die 1.127 le vens eiste) alles van. Eind januari kreeg het concern nog een veeg uit de pan van de internationale Schone Kleren Campagne. Veel be langrijke leveranciers van H&M in Bangladesh blijken achter te lig gen met het uitvoeren van renova ties in de onveilige kledingfabrie ken. Daar zijn na Rana Plaza af spraken over gemaakt. H&M erkent dat die nog niet al lemaal zijn nagekomen. „De af spraken waren ook wel erg ambiti eus", zegt de Nederlandse 'cons cious managed Annet Feenstra. „Neem bijvoorbeeld de vereiste brandwerende deuren. Die zijn in Bangladesh niet verkrijgbaar, en er is ter plaatse geen technisch ge kwalificeerd personeel dat ze kan installeren." Brandwerende deu ren importeren mag dan lastig zijn, opmerkelijk genoeg slaagde H&M er vorig jaar wel in om meer dan 400 nieuwe winkels te openen in nieuwe landen als In dia en Peru. En terwijl de fabrieken in Bang ladesh nog niet in orde zijn, heeft H&M alweer een nieuwe produc tiebestemming aan zijn landen lijst toegevoegd: Ethiopië. Omdat de lonen daar nog lager zijn dan in Azië, en vakbonden nog min der macht hebben? Nee hoor, zegt Anna Gedda, hoofd duurzaam heid van het concern. „Vanwege onze snelle groei hebben we meer fabrieken nodig." Lage productiekosten zijn de kern van H&M's bedrijfsmodel: van goedkope, fast fashion. Dat wordt ervan beschuldigd van mo de een wegwerpproduct te heb ben gemaakt. H&M zorgt er ech ter ook voor dat kleren niet meer op de vuilnisbelt hoeven te belan den, zegt Gedda. „Vorig jaar heb ben we 25.000 ton gebruikte kle ding ingezameld. 95 procent krijgt een herbestemming." De meeste klanten die een tas afdankers inleveren in ruil voor een kortingsbon weten echter niet dat daar amper nieuwe kle ding van wordt gemaakt. Grofweg de helft van het ingezamelde tex- tiel wordt als tweedehands ver kocht. De rest wordt verwerkt tot poetslappen, of vulling voor bank stellen en knuffelbeesten. Slechts 0,3 procent wordt écht gerecycled, tot nieuw, bruikbaar textiel. Mag dat niet ietsje meer zijn, voor een concern dat stelt duur zaamheid tot de kern van zijn be drijfsvoering te hebben verheven? Gedda wijst erop dat textielrecy- clingtechnieken nog in de kinder schoenen staan. Een van de groot ste obstakels is dat stoffen vaak ge mixt zijn. „Als katoen en nylon door elkaar zijn geweven, zou je het tot de vezel moeten afbreken om er nieuwe stoffen van te kun- Feiten Modereus H&M heeft 3.900 winkels in 61 lan den en 142.000 mede werkers. De omzet van het bedrijf steeg vorig jaar met bijna een vijfde tot 19,5 mil jard euro. De winst ging met 4,6 procent omhoog tot 2,2 miljard euro. H&M opende vo rig jaar 413 nieuwe winkels, dit jaar ko men er weer ongeveer zoveel bij. De webwin kel (nu in 23 landen) wordt met negen lan den uitgebreid. In Ne derland heeft H&M 138 winkels (waaron der filialen van COS, Cheap Monday, Mon key, Weekday en Other Stories). Tips Zelf in het groen? Een van de mogelijkheden die de consument heeft is het kopen van kleding, gemaakt van duurzamere materia len, zoals biologisch katoen ('organic cot ton') of zijde, gerecy- led polyester of tencel. Maar het grootste ver schil kan de consu ment maken door lan ger met kleding te doen, stelt Rebecca Earley, hoogleraar Sus tainable Textile and Fashion Design (Duur zaam Textiel- en Mo de-ontwerp). „In plaats van een shirt 's avonds in de was mand te gooien, kun je het ook luchten. Vooral met katoenen kleding verbruik je veel energie, omdat het op hoge temperatu ren wordt gewassen en vaak in de droog- trommel wordt ge droogd. Koop minder nieuwe kleren. Ik weet het, nieuwe kle ren zijn leuk, maar er zijn zoveel andere ma nieren om je gelukkig te voelen." Economie Groen is bij H&M vaal groen door Annemieke van Dongen De designafdeling van H&M richt zich volgens experts te weinig op re cyclebare kleding. Omzet steeg vorig jaar tot 19,5 miljard euro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 22