wam Ter Weel weerspreekt wantoestanden situaties, angstcultuur en gebrek aan menselijkheid REPORTAGE 21 BHSREK 2 Wistmmïi sjglf gesprekje of een stukje wandelen zijn ze afhankelijk van vrijwilli gers." Volgens haar moet ongekwa lificeerd personeel werk doen, wat ten koste gaat van de cliënten. „Steeds meer jong gediplomeer den moeten een hele afdeling run- 'Er is veel wegbezuinigd. En als je als cliënt geen familie hebt die bijspringt, krijg je alleen de basiszorg' nen, ze staan er alleen voor met af en toe hulp van leerlingen en vrij willigers." Overigens scoort Ter Weel op de website zorgkaartnederland.nl, waar klanten onder meer zorgin stellingen kunnen beoordelen, ge middeld een 7,9. Opvallend is wel dat de meeste beoordelingen van januari dit jaar zijn. Bestuurder Coby Traas en regiomanager Zorg, Wel zijn Behandeling Gert-Jan van Schelt van Ter Weel kunnen zich niet vin den in het beeld dat wordt ge schetst. „Het is helemaal niet re presentatief voor de zorg die hier wordt verleend", zegt Traas. Ze kunnen om redenen van privacy niet te diep op de dossiers ingaan, maar volgens hen gaat het om twee 'uitzonderlijke gevallen'. Traas: „Ik denk niet dat de kwali teit van zorg niet goed is geweest, het was nooit goed genoeg. Het ging om acceptatie van een behan delbeleid waar zij zich niet in kon den vinden en waar zij voortdu rend tegen hebben geageerd. Het verzorgend personeel voelde zich vaak geïntimideerd door deze fa milie." Familieleden worden steeds mon diger, zegt Traas. „Dat is ook niet erg, zolang je met respect en we derzijds begrip met elkaar om gaat." Ook voor verzorgenden is dat volgens haar soms een lastig punt. „Wij vragen ook die betrok kenheid, het is niet meer zo dat dementerenden worden opgeslo ten en dat familie af en toe op be zoek komt. Familieleden en man- telzorgers hebben we hard nodig voor extra activiteiten, daar is niks mis mee", zegt de directeur. „Maar familie kan niet op de stoel van de behandelend arts gaan zit ten. De bezuinigingen zijn in die zin merkbaar. En alles honderd procent, dat gaat soms gewoon niet." Traas is zelf wel blij met de klein schaligheid die de institutionele verpleegafdeling van vroeger heeft vervangen. „Mensen blijven veel langer thuis en wonen hier dus veel korter. De zorgzwaarte is wel toegenomen, want cliënten zijn vaak in het laatste stadium van dementie. Het einde is niet al tijd leuk, maar we proberen het hier zo aangenaam mogelijk te maken." Volgens Van Schelt hebben de si tuaties van Krebs en A. 'niets met bezuinigingen' te maken. „Geen enkele verzorgende hoeft hier schoon te maken. Het is juist veel huiselijker geworden. We hebben geen zusterposten meer, de ver zorgenden zijn voortdurend bij de bewoners. Vroeger met twee medewerkers op zestien mensen, nu op acht. Het enige wat verzor genden moeten doen, is een zorg- leefplan maken en koken. Want achter de kleinschaligheid zit wel een visie, zeker geen angstcul tuur." Die omschakeling naar kleinscha ligheid en nieuwe ontwikkelin gen zijn dan ook niet voor ieder een werkbaar gebleken, zegt Van Schelt. Een aantal mensen 'van de oude stempel' is vertrokken of vervroegd met pensioen gegaan. Hoewel Traas en Van Schelt dus spreken van twee uitzonderlijke gevallen, heeft Ter Weel er wel le ring uit getrokken. „Het is geësca leerd en op het gebied van com municatie hebben we destijds fou ten gemaakt", zegt Van Schelt. De zorggroep wil vanuit de nieuwe Wet klachtrecht een onafhanke lijk klachtenfunctionaris benoe men en cliënt en familie krijgen meer regie, bijvoorbeeld door ze te betrekken bij multidisciplinai re overleggen. ZATERDAG 20 FEBRUARI 2016 eigen uitwerpselen' 'TlimimsHMI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 21