Autoslot
drinkers
verleden
tijd
9
'Oorlogswinter'
8 NIEUWS
AGRESSIE OP HET SPOOR
Geweld tegen treinpersoneel is nog altijd aan de orde van
de dag. Medewerkers vragen om harde handhaving, meer
veiligheidsteams en strengere straffen voor belagers.
Het alcoholslot is een startonder
breker die wordt ingebouwd in de
auto. De bestuurder moet voor
het starten in het apparaat blazen.
De auto start niet als de bestuur
der te veel heeft gedronken.
Voorheen legde het Centraal
Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
(CBR) zo'n slot op aan drankrij
ders. Dit viel onder het bestuurs
recht en de veroordeelde kon daar
voor op vrijwillige basis kiezen.
Maar de Hoge Raad en de Raad
van State staken daar vorig voor
jaar een stokje voor.
Het kabinet heeft onderzocht
of ook de rechter een alcoholslot
kan opleggen, maar dat zal niet zo
snel gebeuren, is de verwachting.
Volgens Van der Steur betekent
het eind van het alcoholslot dat de
rechter voortaan eerder én langer
een ontzegging van de rijbevoegd
heid zal opleggen. Dan mag de be
trokkene helemaal niet rijden.
Van der Steur onderzoekt nog op
welke manier dit rijverbod stren
ger kan worden gecontroleerd.
Sinds begin deze maand krij
gen bestuurders die definitief zijn
veroordeeld voor het rijden onder
invloed een brief thuis. Daarin
staat dat ze een eerste strafpunt
hebben. Als ze binnen vijfjaar op
nieuw daarvoor worden veroor
deeld, zijn ze hun rijbewijs kwijt.
Daarnaast wil de minister dat
mensen die ernstige verkeersdelic
ten plegen of mensen die vaker de
fout in gaan, strenger worden aan
gepakt. Hij denkt aan een systeem
waarbij de straf of boete steeds ho
ger wordt als iemand vaker over
tredingen maakt.
De conducteur en de ma
chinist zijn het spuug
zat. Niet alleen de agres
sie waarmee ze dagelijks
te maken hebben, maar
ook het oeverloos praten
over de oplossingen. Alleen keihard
handhaven, meer veiligheidspersoneel
en steviger straffen bieden volgens spoor-
medewerkers soelaas.
NS, vakbonden en kabinet spraken
bijna een jaar geleden maatregelen af om
de agressie op het spoor in te dammen.
In de beleving van veel NS-medewer-
kers heeft het niet geholpen. Zo'n 90 pro
cent ervaart dat de veiligheid sindsdien
gelijk is gebleven of zelfs is afgenomen.
Toch is er het nodige gebeurd het afge
lopen jaar: op 22 stations zijn agenten te
ruggekomen. Op tientallen kleine en
middelgrote stations worden extra bewa
kingscamera's geplaatst. Her en der zijn
de metalen toegangspoortjes al versneld
in werking gesteld, er loopt een proef
met digitaal beboeten en raddraaiers
kunnen worden geweerd.
Groeiend cynisme
Maar het lijkt niet genoeg, want de ge
weldsincidenten blijven zich opstapelen
en het spoorpersoneel neemt ze steeds
meer voor lief, blijkt uit het onderzoek
van spoorvakbond VVMC en deze krant.
Bestuurder Wim Eilert van de WMC
begrijpt het groeiende cynisme van zijn
leden. „Ze denken: er wordt niets gedaan
met onze klachten. Het duurt ook alle
maal veel te lang. Er komt maar zeer wei
nig terecht van de afspraken." Vorige
Zo'n 90
procent van
het personeel
voelt zich niet
veiliger sinds
de extra
maatregelen
zijn ingevoerd
Sommige
medewerkers
willen op de
stations
pepperspray
en een
wapenstok
aan hun riem
week vond, na nieuwe incidenten, we
derom overleg plaats over de spoorpro-
blemen. De uitkomst: NS betaalt 140
nieuwe mensen om de treinen op uit
gaansavonden na 22.00 uur van een twee
de hoofdconducteur te voorzien.
Staatssecretaris Dijksma trekt daar
naast eenmalig 10 miljoen euro extra uit,
onder meer voor zestig deelnemers aan
flexibele veiligheidsteams. „De uitkom
sten van deze enquête tonen aan dat we
niet voor niets tweehonderd extra
NS'ers aantrekken om de veiligheid te
vergroten", reageert een NS-woordvoer-
der. „We houden de vinger aan de pols
om te zien of alle maatregelen van de af
gelopen tijd werken, want we willen dit
maatschappelijke fenomeen keren. Juist
daarom is het heel belangrijk om elk inci
dent te blijven melden."
Poortjes
Wat wil het personeel nog meer gere
geld zien om zich veilig te voelen? Dub
bele bemensing op de trein en een terug
keer van de spoorwegpolitie worden het
meest genoemd. Maar ook het sluiten
van alle poortjes en strengere straffen
voor belagers zijn populair. Ook willen
sommige veiligheidsmedewerkers op de
stations een busje pepperspray en een
wapenstok aan hun riem.
Eilert ziet het voorlopig allemaal niet
gebeuren. „Het duurt maar en het duurt
maar. Voordat de dubbele bemensing op
de treinen is gerealiseerd zijn we ruim
een jaar verder. Pas als er een incident is,
zoals deze maand die conducteur die
neergestoken werd in Landgraaf, komt
er weer schot in." Vervoerder Arriva wil
nergens op reageren voordat het bedrijf
de enquêteresultaten heeft gezien.
ie mag ik het
eerste boek over
handigen?" Ter
wijl Wouter Sie-
bers, Leraar van het Jaar 2015 en
meester van groep 8 van de Caeci-
liaschool in Amersfoort, het boek
Oorlogswinter in kinderboekenwin
kel Speelboek stevig boven zijn
hoofd houdt, zwaaien de vingers
van de achtstegroepers de lucht
in: „Meester! Ik, ik, ik!"
De boekuitreiking vormt de af
trap van de landelijke actie 'Geef
mij maar een boek!', die kinderen
naar de boekwinkel moet lokken
en vertrouwd moet maken met
jeugdboeken. Waar het idee be
gon bij uitgeverij Lemniscaat, is
het langzaam uitgerold tot een lan
delijk project waar zeker 90 pro
cent van alle boekwinkels aan
meedoet. „Van de drukkerij tot
het Centraal Boekhuis tot boekver
kopers, iedereen draagt zijn steen
tje bij om alles zo betaalbaar te
houden", vertelt John Schrijnema-
kers, mede-eigenaar van Speel
boek en een van de initiatiefne
mers van de actie.
Volgens Schrijnemakers moet
'Geef mij maar een boek!' zich ja
renlang blijven herhalen. Jeugd
boeken van Tonke Dragt, Thea
Beekman, Roald Dahl, Astrid Lind-
gren en Jan Terlouw: als het aan
Schrijnemakers ligt, komen ze alle
maal aan de beurt. „Oorlogswinter
is geen kinderachtig boekje, hè?
Het is een échte klassieker die nu
opnieuw 260.000 keer is gedrukt.
En dan niet zomaar een goedkope
DEN HAAG. Het alcoholslot in au
to's is verleden tijd. Het program
ma zal niet meer worden opgelegd,
staat in een brief die minister Ard
van der Steur (Veiligheid en Justi
tie) gisteren aan de Tweede Kamer
heeft geschreven.
'Geen woorden,
maar daden'
door Edwin van der Aa
en Ton Voermans
Naam: Jorn
Leeftijd: 11 jaar
Lievelingsboek: Hotel de grote L
Waarom is dit je lievelingsboek?
Het is een triest verhaal, maar het is
ook heel grappig. Als je eenmaal begon
nen bent, kan je niet meer stoppen.
Wat is er leuk aan boeken lezen?
Je krijgt er veel fantasie van.
Waarom zou je andere kinderen
aanraden om het te lezen?
Omdat het een heel mooi boek is en
leuk om te lezen.
Naam: Wizha
Leeftijd: 11 jaar
Lievelingsboek: joe Biljoen
Waarom is dit je lievelingsboek?
Het is een grappig en leuk boek.
Wat is er leuk aan boeken lezen?
Je krijgt een nieuwe ideeën van.
Waarom zou je andere kinderen
aanraden om het te lezen?
Het is een grappig boek en je kunt er
veel om lachen.
door Jelle Veenstra
Het klassieke jeugdboek Oorlogs
winter van Jan Terlouw is vanaf
morgen voor slechts 1 euro te
koop in boekhandels. Het doel is
met de actie 'Geef mij maar een
boek!' jaarlijks een van de kroonju
welen onder de jeugdboeken voor
een klein bedrag beschikbaar te
stellen.
Naam: Lina
Leeftijd: 12 jaar
Lievelingsboek: De gebroeders Leeuwenhart
Waarom is dit je lievelingsboek?
Het is een leuk en grappig boek en er
zit veel fantasie in.
Wat is er leuk aan boeken lezen?
Je zit helemaal in het verhaal van het
boek.
Waarom zou je andere kinderen
aanraden om het te lezen?
Omdat het een spannend maar leuk
boek is over twee broers.
'W