Autoslot drinkers verleden tijd 9 'Oorlogswinter' 8 NIEUWS AGRESSIE OP HET SPOOR Geweld tegen treinpersoneel is nog altijd aan de orde van de dag. Medewerkers vragen om harde handhaving, meer veiligheidsteams en strengere straffen voor belagers. Het alcoholslot is een startonder breker die wordt ingebouwd in de auto. De bestuurder moet voor het starten in het apparaat blazen. De auto start niet als de bestuur der te veel heeft gedronken. Voorheen legde het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) zo'n slot op aan drankrij ders. Dit viel onder het bestuurs recht en de veroordeelde kon daar voor op vrijwillige basis kiezen. Maar de Hoge Raad en de Raad van State staken daar vorig voor jaar een stokje voor. Het kabinet heeft onderzocht of ook de rechter een alcoholslot kan opleggen, maar dat zal niet zo snel gebeuren, is de verwachting. Volgens Van der Steur betekent het eind van het alcoholslot dat de rechter voortaan eerder én langer een ontzegging van de rijbevoegd heid zal opleggen. Dan mag de be trokkene helemaal niet rijden. Van der Steur onderzoekt nog op welke manier dit rijverbod stren ger kan worden gecontroleerd. Sinds begin deze maand krij gen bestuurders die definitief zijn veroordeeld voor het rijden onder invloed een brief thuis. Daarin staat dat ze een eerste strafpunt hebben. Als ze binnen vijfjaar op nieuw daarvoor worden veroor deeld, zijn ze hun rijbewijs kwijt. Daarnaast wil de minister dat mensen die ernstige verkeersdelic ten plegen of mensen die vaker de fout in gaan, strenger worden aan gepakt. Hij denkt aan een systeem waarbij de straf of boete steeds ho ger wordt als iemand vaker over tredingen maakt. De conducteur en de ma chinist zijn het spuug zat. Niet alleen de agres sie waarmee ze dagelijks te maken hebben, maar ook het oeverloos praten over de oplossingen. Alleen keihard handhaven, meer veiligheidspersoneel en steviger straffen bieden volgens spoor- medewerkers soelaas. NS, vakbonden en kabinet spraken bijna een jaar geleden maatregelen af om de agressie op het spoor in te dammen. In de beleving van veel NS-medewer- kers heeft het niet geholpen. Zo'n 90 pro cent ervaart dat de veiligheid sindsdien gelijk is gebleven of zelfs is afgenomen. Toch is er het nodige gebeurd het afge lopen jaar: op 22 stations zijn agenten te ruggekomen. Op tientallen kleine en middelgrote stations worden extra bewa kingscamera's geplaatst. Her en der zijn de metalen toegangspoortjes al versneld in werking gesteld, er loopt een proef met digitaal beboeten en raddraaiers kunnen worden geweerd. Groeiend cynisme Maar het lijkt niet genoeg, want de ge weldsincidenten blijven zich opstapelen en het spoorpersoneel neemt ze steeds meer voor lief, blijkt uit het onderzoek van spoorvakbond VVMC en deze krant. Bestuurder Wim Eilert van de WMC begrijpt het groeiende cynisme van zijn leden. „Ze denken: er wordt niets gedaan met onze klachten. Het duurt ook alle maal veel te lang. Er komt maar zeer wei nig terecht van de afspraken." Vorige Zo'n 90 procent van het personeel voelt zich niet veiliger sinds de extra maatregelen zijn ingevoerd Sommige medewerkers willen op de stations pepperspray en een wapenstok aan hun riem week vond, na nieuwe incidenten, we derom overleg plaats over de spoorpro- blemen. De uitkomst: NS betaalt 140 nieuwe mensen om de treinen op uit gaansavonden na 22.00 uur van een twee de hoofdconducteur te voorzien. Staatssecretaris Dijksma trekt daar naast eenmalig 10 miljoen euro extra uit, onder meer voor zestig deelnemers aan flexibele veiligheidsteams. „De uitkom sten van deze enquête tonen aan dat we niet voor niets tweehonderd extra NS'ers aantrekken om de veiligheid te vergroten", reageert een NS-woordvoer- der. „We houden de vinger aan de pols om te zien of alle maatregelen van de af gelopen tijd werken, want we willen dit maatschappelijke fenomeen keren. Juist daarom is het heel belangrijk om elk inci dent te blijven melden." Poortjes Wat wil het personeel nog meer gere geld zien om zich veilig te voelen? Dub bele bemensing op de trein en een terug keer van de spoorwegpolitie worden het meest genoemd. Maar ook het sluiten van alle poortjes en strengere straffen voor belagers zijn populair. Ook willen sommige veiligheidsmedewerkers op de stations een busje pepperspray en een wapenstok aan hun riem. Eilert ziet het voorlopig allemaal niet gebeuren. „Het duurt maar en het duurt maar. Voordat de dubbele bemensing op de treinen is gerealiseerd zijn we ruim een jaar verder. Pas als er een incident is, zoals deze maand die conducteur die neergestoken werd in Landgraaf, komt er weer schot in." Vervoerder Arriva wil nergens op reageren voordat het bedrijf de enquêteresultaten heeft gezien. ie mag ik het eerste boek over handigen?" Ter wijl Wouter Sie- bers, Leraar van het Jaar 2015 en meester van groep 8 van de Caeci- liaschool in Amersfoort, het boek Oorlogswinter in kinderboekenwin kel Speelboek stevig boven zijn hoofd houdt, zwaaien de vingers van de achtstegroepers de lucht in: „Meester! Ik, ik, ik!" De boekuitreiking vormt de af trap van de landelijke actie 'Geef mij maar een boek!', die kinderen naar de boekwinkel moet lokken en vertrouwd moet maken met jeugdboeken. Waar het idee be gon bij uitgeverij Lemniscaat, is het langzaam uitgerold tot een lan delijk project waar zeker 90 pro cent van alle boekwinkels aan meedoet. „Van de drukkerij tot het Centraal Boekhuis tot boekver kopers, iedereen draagt zijn steen tje bij om alles zo betaalbaar te houden", vertelt John Schrijnema- kers, mede-eigenaar van Speel boek en een van de initiatiefne mers van de actie. Volgens Schrijnemakers moet 'Geef mij maar een boek!' zich ja renlang blijven herhalen. Jeugd boeken van Tonke Dragt, Thea Beekman, Roald Dahl, Astrid Lind- gren en Jan Terlouw: als het aan Schrijnemakers ligt, komen ze alle maal aan de beurt. „Oorlogswinter is geen kinderachtig boekje, hè? Het is een échte klassieker die nu opnieuw 260.000 keer is gedrukt. En dan niet zomaar een goedkope DEN HAAG. Het alcoholslot in au to's is verleden tijd. Het program ma zal niet meer worden opgelegd, staat in een brief die minister Ard van der Steur (Veiligheid en Justi tie) gisteren aan de Tweede Kamer heeft geschreven. 'Geen woorden, maar daden' door Edwin van der Aa en Ton Voermans Naam: Jorn Leeftijd: 11 jaar Lievelingsboek: Hotel de grote L Waarom is dit je lievelingsboek? Het is een triest verhaal, maar het is ook heel grappig. Als je eenmaal begon nen bent, kan je niet meer stoppen. Wat is er leuk aan boeken lezen? Je krijgt er veel fantasie van. Waarom zou je andere kinderen aanraden om het te lezen? Omdat het een heel mooi boek is en leuk om te lezen. Naam: Wizha Leeftijd: 11 jaar Lievelingsboek: joe Biljoen Waarom is dit je lievelingsboek? Het is een grappig en leuk boek. Wat is er leuk aan boeken lezen? Je krijgt een nieuwe ideeën van. Waarom zou je andere kinderen aanraden om het te lezen? Het is een grappig boek en je kunt er veel om lachen. door Jelle Veenstra Het klassieke jeugdboek Oorlogs winter van Jan Terlouw is vanaf morgen voor slechts 1 euro te koop in boekhandels. Het doel is met de actie 'Geef mij maar een boek!' jaarlijks een van de kroonju welen onder de jeugdboeken voor een klein bedrag beschikbaar te stellen. Naam: Lina Leeftijd: 12 jaar Lievelingsboek: De gebroeders Leeuwenhart Waarom is dit je lievelingsboek? Het is een leuk en grappig boek en er zit veel fantasie in. Wat is er leuk aan boeken lezen? Je zit helemaal in het verhaal van het boek. Waarom zou je andere kinderen aanraden om het te lezen? Omdat het een spannend maar leuk boek is over twee broers. 'W

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 8