Meesterwerk van Chagall nu in De Nieuwe Kerk CULTUUR SHOW 27 Gerard Joling en Do in 'Maestro' Hommage aan Herman Finkers Gerard Joling, Do, Pink Oculus en René van Kooten komen zondag in het tv-programma Maestro langs om zich samen met het or kest te laten dirigeren door de overgebleven BN'ers. Het thema van de uitzending is disco. Herman Finkers wordt maandag 6 juni in het zonnetje gezet door zijn collega's. In het DeLaMar Thea ter in Amsterdam geven zij een feestelijke hommage aan de 6i-jari- ge cabaretier, die zelf eregast is. Wie komen optreden, blijft een verrassing voor Finkers. Bekend is al wel dat comédienne Brigitte Kaandorp de presentatie verzorgt en dat Ilse DeLange, Daniël Lohues en Jenny Arean van de partij zijn. Het eerbetoon vindt plaats in het kader van het Amsterdams Klein kunst Festival. Dat bracht eerder hommages aan onder anderen Ramses Shaffy, Liesbeth List en Freek de Jonge. zaal en vond dat we van de Oa se Bar een toneelvoorstelling moesten maken." Onder het motto 'Show, Comedy, Varié té' is de voorstelling niet al leen in Rotterdam te zien: De Oase Bar gaat op tournee door Nederland. Bruijs: „Elke voorstelling kent nieuwe gasten. Zo ko men Lee Towers, Jacques Herb, Richard Groenendijk, Martin van Waardenberg, De Tunes en Loes Luca langs." Cox: „Op andere avonden ver welkomen we in De Oase Bar artiesten als Brigitte Kaan dorp, Johnny Kraaijkamp, To ny Neef, Ron Brandsteder, Ernst Daniël Smid, Jörgen Ray- mann en het cabaretduo Veld huis Kemper." Het 'live-orkest' van Frits Landesbergen, in het echte le ven partner van Joke Bruijs, zorgt voor de muzikale omlijs ting. Bovendien wordt het pu bliek nadrukkelijk betrokken bij het wel en wee in De Oase Bar. „Er zullen mensen uit de zaal aan de toog van onze bar belanden." Bruijs en Cox spelen het echtpaar Alie en Harry, de ei genaren van de Oase Bar wier 'Er zullen mensen uit de zaal aan de toog van onze bar belanden' etablissement geheel door de tijd is ingehaald. „Oer-Rotter- dammers met het hart op de juiste plek", zegt Bruijs. „Har ry is een echte kankerpit. Per fecte typecasting zou ik zeg gen." Cox: „Ja, lach maar. Ik word altijd in dat soort rollen gedwongen. Terwijl ik het zonnetje in huis ben." Het stel wordt bijgestaan door de wijkverpleegster Wil- lemijn (een rol van Peggy Vrijens), die is ingehuurd om het tanende geheugen en het sleetse hart van Harry in de gaten te houden. Bruijs: „Ze is een trutje op Crocs, maar later toveren we haar om in een lek ker wijf met een glitterjurk en een beetje opvul. Dan is ze een eersteklas barvrouw." Dat de sfeer in de traditio nele Rotterdamse en Amster damse horeca dichter bij el kaar ligt dan menigeen ver moedt, bewijst de komst van René Froger naar de première. Bruijs: „Zijn vader Bolle Jan en moeder Mien hadden café Bolle Jan in de Jordaan. Ook zo'n heerlijke, ouderwetse bar met een complete historie." „Het is een wonderwerk", meent Gijs van Tuyl. De oud-directeur van het Stedelijk Museum in Am sterdam heeft voor de vijfde keer een Meesterwerk uitgezocht voor De Nieuwe Kerk. Na De heilige fa milie van Rembrandt (2011), Andy Warhols The last supper (2012), Francis Bacons triptiek In memory of George Dyer (2014), en Tristan's ascension en Fire woman van Bill Viola (2015) selecteerde hij nu het prachtige schilderij Calvarie (1912) van Marc Chagall, afkomstig uit de depots van het Museum of Mo dern Art (MoMA) in New York. Calvarie werd in 1949 gekocht door Alfred Barr, de fameuze grondlegger van het MoMA, maar is er niet veel te zien geweest. Van Tïiyl kende het schilderij uit de li teratuur over Chagall, uit de boe ken die hij was gaan lezen nadat hij geïnspireerd was geraakt door de drie prachtige Chagalls in de collectie van het Stedelijk. Drie jaar geleden zag hij Calvarie voor het eerst in het echt, op een Cha- gall-tentoonstelling in het Joods Museum in New York. Van Tuyl wist direct dat hij het naar De Nieuwe Kerk wilde halen. „Het is een van de tien allerbes te werken van Chagall. Waarom het tot nu toe zo weinig te zien is in het MoMA, is me een raadsel. Misschien verandert dat; de con servator die het samen met me uit het depot heeft gehaald, viel steil achterover toen ze het zag." Chagall schilderde Calvarie in 1912, hij was toen 25 jaar oud. Het toont een gekruisigde Jezus, afge beeld als onschuldig kind, wat di rect voor enorme ophef zorgde. La ter verklaarde Chagall dat het kind aan het kruis niet Jezus was, maar dat hij het zelf was: het schil derij verbeeldt het lijden van de kunstenaar. Het lijden van het Joodse volk, altijd en overal. Het gekruisigde kind hangt te gen een betoverend groene, in veelvormige vlakken verdeelde achtergrond. Midden in het doek, waarin Chagall Russische iconografie combineert met kubistische en Het kind aan het kruis verbeeldt niet Jezus, maar het lijden van de de kunstenaar en het lijden van het Joodse volk fauvistische stijlelementen, zit een mannetje in een bootje. Mis schien is het Charon, op weg naar de onderwereld. Misschien is het Chagall zelf, die naar Parijs ver trekt. De mensen voor het kruis modelleerde hij naar eigen zeggen naar zijn ouders. In De Nieuwe Kerk hangt Cal varie achter glas tussen ragfijne, metershoge vitrages. Om de reli gieuze ervaring te versterken klinkt vanuit het niets Für Alina van de diepgelovige Russisch-or- thodoxe componist Arvo Part. Van Tuyl: „Het is eigenlijk een heel open werk - als je je aan de visue le feiten houdt." VRIJDAG 19 FEBRUARI 2016 Meer info en speellijst: www.deoasebar.nl door Jan Pieter Ekker AMSTERDAM. Topstuk Calvarie van Marc Chagall komt zelden uit de depots van het MoMA in New York. Het hangt nu tijdelijk in De Nieuwe Kerk in Amsterdam. Calvarie van Marc Chagall. Te zien: t/m 10/4, De Nieuwe Kerk, Amsterdam. Marc Chagall schilderde Calvarie in 1912, toen hij 25 jaar was. Joke Bruijs en Gerard Cox met hun theatergasten in de echte Oase Bar in Rotterdam, foto Sanne Donders

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 27