U
Haryanto wordt bij Manor Racing
eerste Indonesiër in de Formule 1
20 SPORT
Kristoff klopt Hofland in Oman
Bouhanni
pakt rit én
leiderstrui
Sanchez wint
rit in Algarve
Matige start
voor Luiten
Red Buil
blinkt niet
Kennis is macht, zei de
Engelse filosoof Francis
Bacon ooit. In het Mid
den-Oosten werkt dat
net even anders. Daar staat alleen
geld gelijk aan macht. Kennis, en
nog specifieker sportkennis? Van
minder belang voor wie in de olie
centen zwemt. Neem nu de wie
lerronde van Qatar. Daar kwam
vorig jaar bij de organisatie een of
ficiële klacht binnen van de lokale
politie. Het moest maar eens afge
lopen zijn met de waaiervorming
van het complete peloton in een
lang lint van links naar rechts
over de volle breedte van de weg.
Hoe moesten politiemotoren dan
immers nog passeren?
De aardse volkssport en de
'nouveau riche'. Een onlogischer
combinatie lijkt nauwelijks denk
baar, maar de sport kan niet meer
zonder. In bakermat Europa sneu
velen (etappe)koersen vanwege de
financiële malaise de laatste jaren
net zo rap als de oude winkelcon
cepten in Nederlandse binnenste
den. Dus wijkt het peloton uit
naar waar nog wel geld zit: het
Midden-Oosten.
Doldwaas potje
In oorden als Qatar, Oman en re
center Dubai en Abu Dhabi is de
wielersport onderdeel geworden
van een doldwaas potje 'wie heeft
de grootste?'. Verrijst in Dubai de
hoogste toren van de wereld, dan
moet Abu Dhabi een verdieping
hoger. Pure prestige en zo gaat het
ook in de sport. Brullen de Formu
le 1 motoren in Abu Dhabi, dan
moet ook Bahrein een circuit. Ten
nist Roger Federer in Dubai? Dan
moet Rafael Nadal naar Doha.
In die duizelingwekkende rat
race is ook de wielersport meege
zogen. Waar Qatar ooit in 2002 be-
gon, wordt er nu vier keer per sei
zoen door desolate woestijnen ge
fietst. Tom Dumoulin, vorig jaar
actief in Abu Dhabi en nu koer
send in Oman, doet het graag.
„Lekker weer, prima hotels, goed
eten. En ze hebben geld, hier. Dat
kan de wielersport goed gebrui
ken", beseft de realistische Lim
burger. „Nu zoveel Europese koer
sen failliet gaan, moeten we elk
inititatief vooral omarmen. Niet
dat ik denk dat hier over vijf jaar
wél veel publiek langs de weg
staat, maar moeten we het daarom
laten? Er zijn genoeg voordelen."
Niet alleen het lekkere weer
aan de Perzische Golf. Ook het
startgeld van zo'n 25.000 euro per
ploeg in combinatie met betaald
transport en luxe onderkomen.
Iets dat in Europa buiten de
WorldTour-wedstrijden om abso
luut niet gangbaar is. En niet onbe
langrijk: er wordt ook nog eens se
rieus gekoerst. „Wie nu goed wil
zijn in de klassiekers, kan nauwe
lijks nog zonder", meent Eddy
Merckx, in Qatar en Oman betrok
ken bij de organisatie. „Kijk wat
Alexander Kristoff en John Degen-
kolb vorig seizoen allemaal won
nen nadat ze hier reden. Milaan-
Sanremo, de Ronde van Vlaande
ren én Parijs-Roubaix."
WorldTour
Na het WK in oktober mikt Qatar
nog hoger: met de plaatselijke wie
lerronde wil het oliestaatje promo
veren van de Asia Tour naar de
WorldTour. Dat betekent niet
slechts acht, maar gegarandeerd al
le achttien WorldTour-teams ver
plicht aan de start. Meer aandacht.
Meer prestige.
Nee, natuurlijk rijdt het peloton
in Qatar niet het meest tot de ver
beelding sprekende rondje. Maar
wees als sportorgaan maar eens be
stand tegen de lokroep van het
grote geld. Vooralsnog lukt dat al
leen de rijkste en brutaalste ploe
gen van het peloton. Met hun mil
joenenbudgetten hebben ze de
oliedollars niet zo hard nodig, dus
spelen ze schatrijke landen slim te
gen elkaar uit. Ze willen best op
komen draven in de zandbak,
maar alleen voor het hoogste bod.
Alles heeft immers z'n prijs.
Alexander Kristoff
heeft al vroeg in het
seizoen de smaak te
pakken. De Noorse
wielrenner won giste
ren in een sprint met
Nederlander Moreno
Hofland de derde
etappe van de Ronde
van Oman en verwel
komde zo alweer zijn
vierde ritzege van dit
nog prille seizoen.
Bij LottoNL-Jumbo
liep het niet helemaal
volgens plan. Het
treintje van Hofland
verbrokkelde deels
door een vluchtheu
vel. Hofland maalde
er echter nauwelijks
om. „We laten nu
zien dat we mee kun
nen doen. Natuurlijk
wil ik het liefst win
nen, maar deze twee
de plaats is een heel
mooie stap voor ons",
concludeerde de Ne
derlandse sprinter.
De Noor Edvald Boas-
son Hagen behield de
leiderstrui.
Nacer Bouhanni heeft de
tweede etappe van de Ruta
del Sol gewonnen. De fina
le van de etappe, met zo'n
25 kilometer voor de streep
een berg van de derde cate
gorie, leek zich te lenen
voor de ontsnappers met
klimmersbenen. Een ont
snapping van Konstantin
Sivtsov werd afgeslagen,
waarna de Franse sprinter
uiteindelijk de snelste
bleek in de sprint en de lei
derstrui pakte. Raymond
Kreder eindigde in
Córdoba als vijfde en staat
derde in het klassement.
Luis León Sanchez heeft
gisteren de tweede etappe
van de Ronde van de Algar
ve op zijn erelijst bijge
schreven. De Spaanse wiel
renner van Astana ging na
198,6 kilometer koers als
eerste over de eindstreep,
getrokken op de top van de
Alto da Fóia. Sanchez, die
tevens de leiderstrui over
nam van de Duitse Marcel
Kittel, werd op één secon
de gevolgd door de Brit Ge-
raint Thomas. Beste Neder
lander was Robert Gesink,
twaalfde op 0.16.
Golfer Joost Luiten heeft
een wisselvallige openings
ronde gelopen bij het toer
nooi uit de Europese Tour
in Maleisië. Met 72 slagen
eindigde hij één boven par,
waarmee hij voorlopig in
de middenmoot van het
klassement staat op de
85ste plaats. Luiten heeft al
acht slagen achterstand op
de verrassende koploper
Nathan Holman uit Austra
lië. „Ik speelde beter dan
de score doet vermoeden",
zei Luiten. „Ik heb gewoon
te veel putts gemist."
De Indonesiër gaat een duo vor
men met de Duitser Pascal Wehr-
lein, ook een debutant in de ko
ningsklasse van de autosport.
Haryanto maakte de laatste ja
ren voorzichtig naam in de GP2
Series. Afgelopen seizoen boekte
hij drie overwinningen en eindig
de hij als vierde in het klasse
ment. De coureur uit Indonesië
mocht al een paar keer testen in
een Formule i-bolide en maakte
daarbij zo veel indruk, dat Manor
hem heeft vastgelegd voor dit
jaar. Het Britse achterhoedeteam
wist afgelopen seizoen geen en
kel punt te scoren in de Formule
1. Komend seizoen heeft Manor
de beschikking over de sterke mo
toren van Mercedes.
Overheidssteun
Haryanto neemt niet alleen een
eigen sponsor mee, maar krijgt
ook financiële steun van de Indo
nesische overheid. Die miljoenen
gaven Manor wellicht het laatste
zetje om de Indonesiër de voor
keur te geven boven de Brit Will
Stevens, die vorig jaar voor het
team reed. Met de keuze voor Ha
ryanto zijn alle stoeltjes in de For
mule 1 voor komend seizoen be
zet.
„De enorme aandacht vanuit
Indonesië voor Rio is geweldig
voor ons team én voor de Formu
le 1", zei eigenaar Stephen Fitzpa-
trick van Manor. De debutant
zelf kan niet wachten tot hij in
de bolide mag stappen. „De eer
ste grand prix in Melbourne
wordt geweldig voor mij, voor
mijn supporters en voor mijn
land."
Met Haryanto, Wehrlein en de
Brit Jolyon Palmer (Renault) telt
de startgrid op 20 maart in Mel
bourne drie debutanten.
Fietsen voor het grote
geld in de zandbak
door Arjan Schouten
Er staat geen mens langs de kant
en de lokale bevolking snapt hele
maal niets van wielrennen. Toch
koerst het peloton anno 2016 tot
vier keer toe in het Midden-Oos
ten, waar dit jaar zelfs het WK (Qa
tar) plaatsvindt. Waarom? Omdat
de zon er vrijwel altijd schijnt, het
sportleven er goed is en belangrijk:
er is geld. Belachelijk veel geld.
Het is even wennen, maar Tom Dumoulin omarmt de koersen in het Midden-Oosten. „Niet dat ik denk dat hier
over vijfjaar wél veel publiek staat, maar moeten we het daarom laten? Er zijn genoeg voordelen." foto AFP
WIELRENNEN
WIELRENNEN
GOLF
LONDEN. Het Formule 1-team van Red Buil gaat
met een opvallende bolide in de achtervolging op
het dominante Mercedes. De Oostenrijkse renstal
presenteerde een bolide met matte kleuren, een
noviteit in de koningsklasse van de autosport
waarin de auto's doorgaans blinkende kleuren heb
ben. Daniel Ricciardo (foto) en Daniil Kviat zitten
wederom achter het stuur, foto Getty Images
BANBURY. Rio Haryanto debuteert
komend seizoen als eerste cou
reur uit Indonesië in de Formule
1. De 23-jarige Haryanto werd gis
teren als tweede wedstrijdrijder
gepresenteerd door de renstal
van Manor Racing.