U Haryanto wordt bij Manor Racing eerste Indonesiër in de Formule 1 20 SPORT Kristoff klopt Hofland in Oman Bouhanni pakt rit én leiderstrui Sanchez wint rit in Algarve Matige start voor Luiten Red Buil blinkt niet Kennis is macht, zei de Engelse filosoof Francis Bacon ooit. In het Mid den-Oosten werkt dat net even anders. Daar staat alleen geld gelijk aan macht. Kennis, en nog specifieker sportkennis? Van minder belang voor wie in de olie centen zwemt. Neem nu de wie lerronde van Qatar. Daar kwam vorig jaar bij de organisatie een of ficiële klacht binnen van de lokale politie. Het moest maar eens afge lopen zijn met de waaiervorming van het complete peloton in een lang lint van links naar rechts over de volle breedte van de weg. Hoe moesten politiemotoren dan immers nog passeren? De aardse volkssport en de 'nouveau riche'. Een onlogischer combinatie lijkt nauwelijks denk baar, maar de sport kan niet meer zonder. In bakermat Europa sneu velen (etappe)koersen vanwege de financiële malaise de laatste jaren net zo rap als de oude winkelcon cepten in Nederlandse binnenste den. Dus wijkt het peloton uit naar waar nog wel geld zit: het Midden-Oosten. Doldwaas potje In oorden als Qatar, Oman en re center Dubai en Abu Dhabi is de wielersport onderdeel geworden van een doldwaas potje 'wie heeft de grootste?'. Verrijst in Dubai de hoogste toren van de wereld, dan moet Abu Dhabi een verdieping hoger. Pure prestige en zo gaat het ook in de sport. Brullen de Formu le 1 motoren in Abu Dhabi, dan moet ook Bahrein een circuit. Ten nist Roger Federer in Dubai? Dan moet Rafael Nadal naar Doha. In die duizelingwekkende rat race is ook de wielersport meege zogen. Waar Qatar ooit in 2002 be- gon, wordt er nu vier keer per sei zoen door desolate woestijnen ge fietst. Tom Dumoulin, vorig jaar actief in Abu Dhabi en nu koer send in Oman, doet het graag. „Lekker weer, prima hotels, goed eten. En ze hebben geld, hier. Dat kan de wielersport goed gebrui ken", beseft de realistische Lim burger. „Nu zoveel Europese koer sen failliet gaan, moeten we elk inititatief vooral omarmen. Niet dat ik denk dat hier over vijf jaar wél veel publiek langs de weg staat, maar moeten we het daarom laten? Er zijn genoeg voordelen." Niet alleen het lekkere weer aan de Perzische Golf. Ook het startgeld van zo'n 25.000 euro per ploeg in combinatie met betaald transport en luxe onderkomen. Iets dat in Europa buiten de WorldTour-wedstrijden om abso luut niet gangbaar is. En niet onbe langrijk: er wordt ook nog eens se rieus gekoerst. „Wie nu goed wil zijn in de klassiekers, kan nauwe lijks nog zonder", meent Eddy Merckx, in Qatar en Oman betrok ken bij de organisatie. „Kijk wat Alexander Kristoff en John Degen- kolb vorig seizoen allemaal won nen nadat ze hier reden. Milaan- Sanremo, de Ronde van Vlaande ren én Parijs-Roubaix." WorldTour Na het WK in oktober mikt Qatar nog hoger: met de plaatselijke wie lerronde wil het oliestaatje promo veren van de Asia Tour naar de WorldTour. Dat betekent niet slechts acht, maar gegarandeerd al le achttien WorldTour-teams ver plicht aan de start. Meer aandacht. Meer prestige. Nee, natuurlijk rijdt het peloton in Qatar niet het meest tot de ver beelding sprekende rondje. Maar wees als sportorgaan maar eens be stand tegen de lokroep van het grote geld. Vooralsnog lukt dat al leen de rijkste en brutaalste ploe gen van het peloton. Met hun mil joenenbudgetten hebben ze de oliedollars niet zo hard nodig, dus spelen ze schatrijke landen slim te gen elkaar uit. Ze willen best op komen draven in de zandbak, maar alleen voor het hoogste bod. Alles heeft immers z'n prijs. Alexander Kristoff heeft al vroeg in het seizoen de smaak te pakken. De Noorse wielrenner won giste ren in een sprint met Nederlander Moreno Hofland de derde etappe van de Ronde van Oman en verwel komde zo alweer zijn vierde ritzege van dit nog prille seizoen. Bij LottoNL-Jumbo liep het niet helemaal volgens plan. Het treintje van Hofland verbrokkelde deels door een vluchtheu vel. Hofland maalde er echter nauwelijks om. „We laten nu zien dat we mee kun nen doen. Natuurlijk wil ik het liefst win nen, maar deze twee de plaats is een heel mooie stap voor ons", concludeerde de Ne derlandse sprinter. De Noor Edvald Boas- son Hagen behield de leiderstrui. Nacer Bouhanni heeft de tweede etappe van de Ruta del Sol gewonnen. De fina le van de etappe, met zo'n 25 kilometer voor de streep een berg van de derde cate gorie, leek zich te lenen voor de ontsnappers met klimmersbenen. Een ont snapping van Konstantin Sivtsov werd afgeslagen, waarna de Franse sprinter uiteindelijk de snelste bleek in de sprint en de lei derstrui pakte. Raymond Kreder eindigde in Córdoba als vijfde en staat derde in het klassement. Luis León Sanchez heeft gisteren de tweede etappe van de Ronde van de Algar ve op zijn erelijst bijge schreven. De Spaanse wiel renner van Astana ging na 198,6 kilometer koers als eerste over de eindstreep, getrokken op de top van de Alto da Fóia. Sanchez, die tevens de leiderstrui over nam van de Duitse Marcel Kittel, werd op één secon de gevolgd door de Brit Ge- raint Thomas. Beste Neder lander was Robert Gesink, twaalfde op 0.16. Golfer Joost Luiten heeft een wisselvallige openings ronde gelopen bij het toer nooi uit de Europese Tour in Maleisië. Met 72 slagen eindigde hij één boven par, waarmee hij voorlopig in de middenmoot van het klassement staat op de 85ste plaats. Luiten heeft al acht slagen achterstand op de verrassende koploper Nathan Holman uit Austra lië. „Ik speelde beter dan de score doet vermoeden", zei Luiten. „Ik heb gewoon te veel putts gemist." De Indonesiër gaat een duo vor men met de Duitser Pascal Wehr- lein, ook een debutant in de ko ningsklasse van de autosport. Haryanto maakte de laatste ja ren voorzichtig naam in de GP2 Series. Afgelopen seizoen boekte hij drie overwinningen en eindig de hij als vierde in het klasse ment. De coureur uit Indonesië mocht al een paar keer testen in een Formule i-bolide en maakte daarbij zo veel indruk, dat Manor hem heeft vastgelegd voor dit jaar. Het Britse achterhoedeteam wist afgelopen seizoen geen en kel punt te scoren in de Formule 1. Komend seizoen heeft Manor de beschikking over de sterke mo toren van Mercedes. Overheidssteun Haryanto neemt niet alleen een eigen sponsor mee, maar krijgt ook financiële steun van de Indo nesische overheid. Die miljoenen gaven Manor wellicht het laatste zetje om de Indonesiër de voor keur te geven boven de Brit Will Stevens, die vorig jaar voor het team reed. Met de keuze voor Ha ryanto zijn alle stoeltjes in de For mule 1 voor komend seizoen be zet. „De enorme aandacht vanuit Indonesië voor Rio is geweldig voor ons team én voor de Formu le 1", zei eigenaar Stephen Fitzpa- trick van Manor. De debutant zelf kan niet wachten tot hij in de bolide mag stappen. „De eer ste grand prix in Melbourne wordt geweldig voor mij, voor mijn supporters en voor mijn land." Met Haryanto, Wehrlein en de Brit Jolyon Palmer (Renault) telt de startgrid op 20 maart in Mel bourne drie debutanten. Fietsen voor het grote geld in de zandbak door Arjan Schouten Er staat geen mens langs de kant en de lokale bevolking snapt hele maal niets van wielrennen. Toch koerst het peloton anno 2016 tot vier keer toe in het Midden-Oos ten, waar dit jaar zelfs het WK (Qa tar) plaatsvindt. Waarom? Omdat de zon er vrijwel altijd schijnt, het sportleven er goed is en belangrijk: er is geld. Belachelijk veel geld. Het is even wennen, maar Tom Dumoulin omarmt de koersen in het Midden-Oosten. „Niet dat ik denk dat hier over vijfjaar wél veel publiek staat, maar moeten we het daarom laten? Er zijn genoeg voordelen." foto AFP WIELRENNEN WIELRENNEN GOLF LONDEN. Het Formule 1-team van Red Buil gaat met een opvallende bolide in de achtervolging op het dominante Mercedes. De Oostenrijkse renstal presenteerde een bolide met matte kleuren, een noviteit in de koningsklasse van de autosport waarin de auto's doorgaans blinkende kleuren heb ben. Daniel Ricciardo (foto) en Daniil Kviat zitten wederom achter het stuur, foto Getty Images BANBURY. Rio Haryanto debuteert komend seizoen als eerste cou reur uit Indonesië in de Formule 1. De 23-jarige Haryanto werd gis teren als tweede wedstrijdrijder gepresenteerd door de renstal van Manor Racing.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 20