Prikkeldraad houdt deze vluchtelingen niet tegen 16 NIEUWS WORLD PRESS PHOTO Kinderen geven het jaar van de vluchteling, een gezicht. Na Aylan, aangespoeld op de Turkse kust, is het nu de beurt aan een naamloze baby. Was het Syrische jongetje Aylan, dat verdronk tij dens de boot tocht over de Middellandse Zee het beeld van de schrijnende werke lijkheid, de naamloze baby op de World Press Photo van het jaar verte genwoordigt de hoop. De crisis sleept voort, maar in de opge worpen muren zitten gaten. Het indringende beeld, geti teld Hope for a New Life is van de Australiër Warren Ri chardson die werkt als freelan cer vanuit Boedapest. De foto is gemaakt op 28 augustus, om drie uur 's ochtends. Bij maan licht. Aan de grens van Servië met Hongarije, tussen Horgos en Röszke, zorgt een vader dat zijn baby heelhuids onder het vlijmscherpe prikkeldraad door naar de andere kant gaat. Een fami lielid aan de andere kant neemt het kind over. „De groep speelde vijf uur lang een kat-en-muisspel bij de grens. Toen er aan Hongaarse kant even niemand oplet te, gingen de vrouwen en kinderen naar de andere kant. Daarna volgden de man- nen", aldus de fotograaf. Richardson zelf zag pas in Boedapest zijn toevalstreffer met de baby voor het eerst terug. „Ik denk dat ik er een half uur naar gestaard heb", zegt de Australiër. De foto, in zwart-wit, is nooit eerder gepubliceerd. Richardson (47) ving bot bij diverse fotoagentschappen. Zij toon den geen interesse in het beeld. Dat is nu in een klap veranderd omdat Ri chardson de prestigieuze World Press Photo won. „Ik moest de foto nemen zonder flits omdat ik anders de aan dacht kon trekken van Hon gaarse grenspatrouilles. Ik moest het doen met het schijn sel van de maan", zegt de Au straliër die vijf dagen optrok met een groep vluchtelingen om hun oversteek naar Honga rije te kunnen fotograferen. De jury prijst de compositie, de lichtinval en 'de snelheid'. „De foto springt er uit 'door de kracht van zijn eenvoud en de symboliek van het prikkeldraad", zegt juryvoorzitter Francis Kohn. „De fo to heeft alles in zich om een sterke visue le weergave te geven van de situatie rond de vluchtelingen. Het is een zeer klassieke foto, die tegelijkertijd tijdloos is." Zonnebaden op Bon- dy Beach bij Sydney, terwijl een enorme donderwolk nadert. foto Rohan Kelly door Hans van Zon Warren Richardson foto ANP Vluchtelingen op een schip dat namens Art sen zonder Grenzen vluchtelingen heeft opgepikt op de Middel landse Zee. De mannen zijn gehuld in overle- vingsdekens. foto Francesco Zizola

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 16