Prikkeldraad houdt
deze vluchtelingen
niet tegen
16 NIEUWS
WORLD PRESS PHOTO
Kinderen geven het jaar van de vluchteling, een
gezicht. Na Aylan, aangespoeld op de Turkse kust,
is het nu de beurt aan een naamloze baby.
Was het Syrische
jongetje Aylan,
dat verdronk tij
dens de boot
tocht over de
Middellandse
Zee het beeld van de schrijnende werke
lijkheid, de naamloze baby op de World
Press Photo van het jaar verte
genwoordigt de hoop. De crisis
sleept voort, maar in de opge
worpen muren zitten gaten.
Het indringende beeld, geti
teld Hope for a New Life is van
de Australiër Warren Ri
chardson die werkt als freelan
cer vanuit Boedapest. De foto
is gemaakt op 28 augustus, om
drie uur 's ochtends. Bij maan
licht. Aan de grens van Servië
met Hongarije, tussen Horgos
en Röszke, zorgt een vader dat
zijn baby heelhuids onder het
vlijmscherpe prikkeldraad
door naar de andere kant gaat. Een fami
lielid aan de andere kant neemt het kind
over. „De groep speelde vijf uur lang een
kat-en-muisspel bij de grens. Toen er
aan Hongaarse kant even niemand oplet
te, gingen de vrouwen en kinderen naar
de andere kant. Daarna volgden de man-
nen", aldus de fotograaf. Richardson zelf
zag pas in Boedapest zijn toevalstreffer
met de baby voor het eerst terug. „Ik
denk dat ik er een half uur naar gestaard
heb", zegt de Australiër.
De foto, in zwart-wit, is nooit eerder
gepubliceerd. Richardson (47) ving bot
bij diverse fotoagentschappen. Zij toon
den geen interesse in het beeld. Dat is
nu in een klap veranderd omdat Ri
chardson de prestigieuze
World Press Photo won. „Ik
moest de foto nemen zonder
flits omdat ik anders de aan
dacht kon trekken van Hon
gaarse grenspatrouilles. Ik
moest het doen met het schijn
sel van de maan", zegt de Au
straliër die vijf dagen optrok
met een groep vluchtelingen
om hun oversteek naar Honga
rije te kunnen fotograferen.
De jury prijst de compositie,
de lichtinval en 'de snelheid'.
„De foto springt er uit 'door
de kracht van zijn eenvoud en
de symboliek van het prikkeldraad",
zegt juryvoorzitter Francis Kohn. „De fo
to heeft alles in zich om een sterke visue
le weergave te geven van de situatie
rond de vluchtelingen. Het is een zeer
klassieke foto, die tegelijkertijd tijdloos
is."
Zonnebaden op Bon-
dy Beach bij Sydney,
terwijl een enorme
donderwolk nadert.
foto Rohan Kelly
door Hans van Zon
Warren Richardson
foto ANP
Vluchtelingen op een
schip dat namens Art
sen zonder Grenzen
vluchtelingen heeft
opgepikt op de Middel
landse Zee. De mannen
zijn gehuld in overle-
vingsdekens.
foto Francesco Zizola