28 CULTUUR SHOW De titel doet het al vermoeden: Not the Tommy Cooper Story van Toneelgroep Maastricht belicht niet het leven van de Britse komiek. „Bij een imitatie leg je het altijd aftegen het origineel." et is bizar, zeggen cabaretier Jan Jaap van der Wal (36) en acteur René van 't Hof (59), hoe lang het publiek soms blijft denken dat iets bij een voorstelling hoort. Ze hebben het over het moment dat de Britse komiek Tommy Cooper in 1984 op het podium het leven laat, in een show die live op tv te zien is. Terwijl een assistente hem een mantel aantrekt, zakt hij als ge volg van een hartaanval in elkaar voor het rode doek. Het publiek schiet in een lachstuip, want het denkt dat het bij de act hoort, en ook de assistente loopt lachend richting coulissen. Gekke vent, zie je haar denken. Het blijkt geen gebbetje te zijn, maar een triest eind van het leven van de zeer ge waardeerde komiek. In een film pje op YouTube hoor je hem naar adem happen, terwijl medewer kers het rode doek over hem dra peren en het orkest vlug muziek begint te spelen. Het publiek lacht nog en applaudisseert. „Heel on aangenaam om naar te kijken", zegt Van 't Hof. „Achteraf wordt over zijn manier van overlijden raar romantisch gedaan", vindt Van der Wal. Alsof het op zo'n ma nier wél fijn is om te sterven. Toneelknecht Van 't Hof en Van der Wal spelen in Not the Tommy Cooper Story van Toneelgroep Maastricht. De voor stelling gaat 27 februari in premiè re. Ze vertelt niét het verhaal van Cooper. Wel dat van de toch wat sneue toneelknecht Terry Copper die na een voorstelling een rode fez op het podium vindt en op zoek gaat naar de artiest aan wie het hoofddeksel toebehoort. On derweg loopt hij een buikspreek- pop tegen het lijf, alsmede een sjo fele bandleider gespeeld door Van der Wal. „Tommy Cooper was de groot ste komiek van zijn tijd", zegt Mi chel Sluysmans, een van de artis tiek leiders van Toneelgroep Maas tricht. „Een ongrijpbare man, ook qua humor. Bij hem ging het al mis voordat hij op kwam, dat was zijn kracht. In deze voorstelling vertellen we zijn leven niet na." Waarom niet? Simpelweg om dat iemand dan Cooper moet spe len. Sluysmans: „Bij een imitatie leg je het altijd af tegen het origi neel. Daarom gaan we met deze voorstelling een andere kant op, maar de komiek is niet geheel af wezig. In de Alice in Wonderland achtige reis van de toneelknecht waart de geest van Cooper wel de gelijk rond." Bij de eerste lezing van de tekst voelen de acteurs zich nog wat on wennig. Veertien scènes, verdeeld over 71 bladzijden. Op een aantal momenten in het script staat cur sief dat Van der Wal daar improvi seert. De cabaretier lacht, terwijl hij letterlijk met zijn handen in het haar zit. „Tuurlijk, joh. En er na zijn we zes minuten verder." Als een van de collega's een foutje maakt tijdens de lezing, zegt Van der Wal plagerig: „Ik vind dat jij nog wat meer tekst moet krijgen." Voor Van 't Hof voelt de lezing onwennig: „Het hoort erbij, maar ik vind het zo'n zenuwengedoe. Mij zegt dit niet zo veel, ik ga liever een-op-een het podium op met het tekstboek in de hand." Solo Voor Van der Wal is het een totaal andere manier van werken dan bij zijn eigen cabaretvoorstellingen, waarin hij nagenoeg altijd solo op het toneel staat. „Ik ben altijd in mijn eentje en schrijf mijn tekst nooit uit. Die zit in mijn hoofd. Als ik een grap vergeet, dan was hij gewoon niet goed genoeg om te onthouden." We komen terug op Tommy Cooper, een jeugdheld van Van 't Hof. „Ik moest altijd vreselijk om hem lachen. Ik heb een aantal dvd-boxen van hem thuis, dit is een goed moment om die weer eens te bekijken." Het lijkt de acteurs vreselijk om op zo'n treurige manier aan je einde te moeten komen, terwijl het publiek maar blijft lachen. Van 't Hof heeft meegemaakt dat de toeschouwers niet in de gaten hadden dat het menens was. Het was midden jaren negentig, hij speelde met het gezelschap Car ver de voorstelling De Witte Hal in Leeuwarden. In een scène met Ja cob Derwig draaide Van 't Hof zijn lichaam, terwijl zijn voet bleef staan. Die brak en stond er na scheef aan zijn been. De pijn was immens, maar het publiek dacht dat het bij de voorstelling hoorde. Brancard „Zelfs toen Beppie Melissen (me deoprichter van Carver, red.) het podium opliep en vroeg of er een dokter in de zaal zat. Uiteindelijk werd elders in het theater een dok ter gevonden. Ik werd met een brancard door de foyer afgevoerd en zelfs toen dachten mensen nog dat het allemaal een act was." Van der Wal maakte in 2009 iets soortgelijks mee toen in het net geopende theater in Arnhem middenin een show de sprinkler installatie op het podium afging. „Er kwam dertigduizend liter wa ter naar beneden. Mensen op de voorste rijen waren kletsnat en het theater moest zes weken dicht voor reparatie. En nog dachten sommige bezoekers dat het bij de show hoorde. Dat geloof je toch niet?" Tommy Cooper is er niet ...en toch weer wel door Ruud Maas H Toneelgroep Maastricht: Not the Tom my Cooper Story. Te zien vanaf 25/2. Info: www.toneelgroepmaastricht.nl Jan Jaap van der Wal (links) en René van 't Hof. foto Stephan Vanfleteren

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 28