l60 Teheran zwijgt over olie effeweg.nl lemen en Praag ECONOMIE 23 Meer motoren verkocht in 2015 Banenverlies bij Bombardier Geen dividend bij RWE www.effeweg.nl of bel 0529 - 46 96 67 SE De verkoop van motorfietsen zit duidelijk in de lift. In 2015 werden ruim 11.000 motoren verkocht, zo'n duizend meer dan in 2014. Volgens het CBS zijn het de laat ste jaren vooral vijftigplussers die een motorfiets kopen. De Canadese producent van trei nen en vliegtuigen Bombardier gaat in drie jaar tijd 7.000 banen schrappen. Dat werd gisteren ge meld bij de presentatie van teleur stellende kwartaalcijfers. Bij het concern werken 64.000 mensen. maar al te goed. Air France zou KLM mee het ravijn in trekken, leegzui gen, ontmantelen, en wat al niet meer. Er is zelfs een crowdfundings- platform opgericht om KLM 'terug te kopen'. „Het is met ons bedrijf inmiddels als met het Nederlands Elftal. Ieder een heeft er een mening over, maar bijna niemand heeft er echt verstand van. In de praktijk is het gewoon heel erg belangrijk dat KLM een ster ke partner als Air France naast zich weet. Het maakt nogal wat uit of je bij Boeing en Airbus aanklopt voor twintig of voor honderd nieuwe vliegtuigen." Beste papieren Het zag er lang niet naar uit dat KLM met Air France in zee zou gaan; Bri tish Airways had de beste papieren. „Maar zij wilden niet de garanties ge ven die wij verlangden voor de posi tie van Schiphol", vertelt Maljers. „Air France deed dat wel. Daar profi teren we nog steeds van." Ondanks al deze tevredenheid valt één ding moeilijk te ontkennen: Air France KLM is een bedrijf met grote, grote problemen. De lage olie prijs poetst de jaarcijfers misschien een beetje op, de aard van de proble men verandert niet. Aan de onder kant - op de Europese markt - zagen prijsvechters easyjet en RyanAir vro lijk aan de poten van de oude Euro pese reus, en aan de bovenkant - de intercontinentale vluchten - zijn Golfmaatschappijen als Emirates en Etihad druk bezig de reiziger te paaien. „Dat gevaar zagen we ook in 2004 al wel", zegt Maljers. „Maar dat is al leen maar sneller gegaan en erger ge worden." Destijds had KLM een tamelijk la conieke houding, vindt Baltussen. 'Er zijn geen vreselijke dingen gebeurd' „Zakenreizigers gaan niet met easy jet vliegen, was toen het idee. Die la ten zich niet als vee vervoeren." Lan- 'Het was een bijzondere tijd. KLM was echt zo'n Nederlands merk, dat lag heel gevoelig' ge tijd waande de blauwe trots zich onaantastbaar, zegt ze. „Bij de vak bond noemden we de KLM-piloten altijd de kinderen van het paradijs. Alles kon, het geld klotste tegen de plinten. En dan nog klagen dat het niet goed was. Ondertussen betaalde easyjet zijn piloten als veredelde bus chauffeurs." Protesteren De urgentie om iets te doen wordt, na jaren van stevige verliezen, wel ge voeld. Vorig jaar sloot het KLM-per- soneel een nieuwe cao af, die vooral van de piloten de nodige concessies vergde: meer werken, later met pen sioen, geen loonsverhoging. Maar, tot ergernis van alles wat KLM lief heeft komen de Fransen tot dusver niet veel verder dan staken, proteste ren en ruziemaken. „Ik denk best dat Air France KLM kans van overleven heeft", zegt Mal jers. „Er zal altijd wel vraag naar qua lity airlines zijn. Dan is het wel zaak om de kosten onder controle te krij gen. KLM doet dat heel effectief. Bij Air France gaat dat toch iets moeilij ker, is mijn indruk." Maar of dat nou reden is om de he le fusie te betreuren? Zowel Baltussen, Maljers als Ot- tenhof trekt een vergelijking met kleinere maatschappijen in andere landen om aan te geven wat het alter natief was. Maljers: „SwissAir en het Bel gische Sabena zijn verdwenen. De Scandinavische en Oostenrijkse maatschappijen zijn opgeslokt door Lufthansa." En, besluit Othuizen: „Als ik niet met mijn eerste maar met mijn twee de vriendinnetje was getrouwd, was ik misschien wel nooit gescheiden. Zo is het toch? Je weet nooit hoe het anders was gelopen." De Duitse energiefirma RWE is in 2015 door forse afschrijvingen in de rode cijfers gedoken. RWE heeft aangegeven zich te richten op het versterken van zijn financi ën en als gevolg het dividend op gewone aandelen op te schorten. Gisteren hielden de OPEC-leden Iran, Irak, Qatar en Venezuela een overleg in Teheran over de oliepro ductie. Na afloop wilde de Iraanse olieminister niet aangeven of zijn land gaat meedoen aan een hand having van de productie. Saudi-Arabië, het belangrijkste lid van oliekartel OPEC, Rusland, Irak en Venezuela kondigden dins dag aan de productie te zullen be vriezen op het niveau van januari, toen overigens recordniveaus wer den behaald. Die overeenkomst hangt echter wel af van samenwer king door Iran en andere grote olieproducenten. Iran heeft eerder aangegeven zijn olieproductie juist flink te wil len verhogen, na het wegvallen van de westerse sancties tegen het land. Iran was ooit de op een na grootste producent binnen de OPEC. Vanwege de hoge productie en de zwakkere vraag zijn de olieprij zen zeer sterk gedaald. Analisten denken dat het overaanbod op de oliemarkt niet verholpen zal wor den als er niet ook een daadwerke lijke daling van de productie wordt afgesproken. De geluiden van Iran vielen wel positief op de oliemarkt. De prijs van een vat Amerikaanse olie klom bijna 6 procent tot 30,74 dol lar en Brent ging ruim 7 procent omhoog. FUSIE IN FEITEN Stedentrip Berlijn va.€89 Canterbury Kent va. €329 Saas Grund - Wallis va. €369 Andorra en Barcelona va. €429 Tirol, Kirchberg - all-inclusive va. €529 5 dagen NU VANAF DONDERDAG 18 FEBRUARI 2016 Schoenenverkoper Van Haren heeft een prima 2015 achter de rug. De omzet steeg naar 160 miljoen euro. Van Haren maakt deel uit van het Duitse familiebedrijf Deichmann. blijven na de fusie Floris Maljers commissaris bij de KLM tijdens de fusiebesprekingen Ingeborg Baltussen CNV-bestuurder TEHERAN. Het is niet duidelijk of Iran bereid is zijn olieproductie te bevriezen zoals Rusland, Saudi-Ara- bië, Irak en Venezuela van plan zijn. Wel staat het positief tegen over een overeenkomst om de olie- markt te stabiliseren, zo verklaarde Iran. 5 mei 2004: Officiële oprichting Air Fran- ce-KLM Groep. september 2004: KLM treedt toe tot Sky Team, een inter nationale alliantie van luchtvaartmaatschap pijen, waarvan onder andere Air France deel uitmaakt. 2007: Air Fran- ce-KLM meldt op zoek te zijn naar uit breiding in de vorm van overnames. 31 december 2008: KLM wordt volledig eigenaar van Martin air. 12 januari 2009: Air France-KLM neemt belang van 25% in Al italia. 2013: De maatschap pij lijdt een verlies van 1,8 miljard euro. 2014: Air Fran ce-KLM lijdt een ver lies van 535 miljoen euro. 4/5 daagse busreis Logies ontbijt Diverse vertrekdata Highlights: Brandenburger Tor Reichstag Alexanderplatz 5 daagse busreis Halfpension Vertrek o.a.: 30 mei, 20 jun Highlights: Tunbridge Wells Sissinghurst Leeds Castle 8/10 daagse busreis Halfpension Diverse vertrekdata Highlights: Saas Fee Glacier Express Mont Blanc Express 10 daagse busreis Halfpension Vertrek o.a.: 30 apr, 23,30 mei Routes: Valleientocht Gerona Tossa de Mar Montserrat 10 daagse busreis All-inclusive Vertrek o.a.: 16, 23, 30 mei Highlights: Kufstein Krimmler watervallen Swarovski Jenbach vraag oruze gratis broc.hu.re aai/u! COUPONCODE WEG07 O (N X u O cc Cü cc KD _i O rsi LU cc 3 X U O cc co L/1 cc Fouten voorbehouden. Prijzen p.p. o.b.v. 2 pers. Excl. reserveringskosten en Calamiteitenfonds.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 23