l60
Teheran
zwijgt
over olie
effeweg.nl
lemen
en Praag
ECONOMIE 23
Meer motoren
verkocht in 2015
Banenverlies
bij Bombardier
Geen dividend
bij RWE
www.effeweg.nl of bel 0529 - 46 96 67 SE
De verkoop van motorfietsen zit
duidelijk in de lift. In 2015 werden
ruim 11.000 motoren verkocht,
zo'n duizend meer dan in 2014.
Volgens het CBS zijn het de laat
ste jaren vooral vijftigplussers die
een motorfiets kopen.
De Canadese producent van trei
nen en vliegtuigen Bombardier
gaat in drie jaar tijd 7.000 banen
schrappen. Dat werd gisteren ge
meld bij de presentatie van teleur
stellende kwartaalcijfers. Bij het
concern werken 64.000 mensen.
maar al te goed. Air France zou KLM
mee het ravijn in trekken, leegzui
gen, ontmantelen, en wat al niet
meer. Er is zelfs een crowdfundings-
platform opgericht om KLM 'terug
te kopen'.
„Het is met ons bedrijf inmiddels
als met het Nederlands Elftal. Ieder
een heeft er een mening over, maar
bijna niemand heeft er echt verstand
van. In de praktijk is het gewoon
heel erg belangrijk dat KLM een ster
ke partner als Air France naast zich
weet. Het maakt nogal wat uit of je
bij Boeing en Airbus aanklopt voor
twintig of voor honderd nieuwe
vliegtuigen."
Beste papieren
Het zag er lang niet naar uit dat KLM
met Air France in zee zou gaan; Bri
tish Airways had de beste papieren.
„Maar zij wilden niet de garanties ge
ven die wij verlangden voor de posi
tie van Schiphol", vertelt Maljers.
„Air France deed dat wel. Daar profi
teren we nog steeds van."
Ondanks al deze tevredenheid
valt één ding moeilijk te ontkennen:
Air France KLM is een bedrijf met
grote, grote problemen. De lage olie
prijs poetst de jaarcijfers misschien
een beetje op, de aard van de proble
men verandert niet. Aan de onder
kant - op de Europese markt - zagen
prijsvechters easyjet en RyanAir vro
lijk aan de poten van de oude Euro
pese reus, en aan de bovenkant - de
intercontinentale vluchten - zijn
Golfmaatschappijen als Emirates en
Etihad druk bezig de reiziger te
paaien.
„Dat gevaar zagen we ook in 2004
al wel", zegt Maljers. „Maar dat is al
leen maar sneller gegaan en erger ge
worden."
Destijds had KLM een tamelijk la
conieke houding, vindt Baltussen.
'Er zijn geen vreselijke
dingen gebeurd'
„Zakenreizigers gaan niet met easy
jet vliegen, was toen het idee. Die la
ten zich niet als vee vervoeren." Lan-
'Het was een bijzondere
tijd. KLM was echt zo'n
Nederlands merk, dat
lag heel gevoelig'
ge tijd waande de blauwe trots zich
onaantastbaar, zegt ze. „Bij de vak
bond noemden we de KLM-piloten
altijd de kinderen van het paradijs.
Alles kon, het geld klotste tegen de
plinten. En dan nog klagen dat het
niet goed was. Ondertussen betaalde
easyjet zijn piloten als veredelde bus
chauffeurs."
Protesteren
De urgentie om iets te doen wordt,
na jaren van stevige verliezen, wel ge
voeld. Vorig jaar sloot het KLM-per-
soneel een nieuwe cao af, die vooral
van de piloten de nodige concessies
vergde: meer werken, later met pen
sioen, geen loonsverhoging. Maar,
tot ergernis van alles wat KLM lief
heeft komen de Fransen tot dusver
niet veel verder dan staken, proteste
ren en ruziemaken.
„Ik denk best dat Air France KLM
kans van overleven heeft", zegt Mal
jers. „Er zal altijd wel vraag naar qua
lity airlines zijn. Dan is het wel zaak
om de kosten onder controle te krij
gen. KLM doet dat heel effectief. Bij
Air France gaat dat toch iets moeilij
ker, is mijn indruk."
Maar of dat nou reden is om de he
le fusie te betreuren?
Zowel Baltussen, Maljers als Ot-
tenhof trekt een vergelijking met
kleinere maatschappijen in andere
landen om aan te geven wat het alter
natief was.
Maljers: „SwissAir en het Bel
gische Sabena zijn verdwenen. De
Scandinavische en Oostenrijkse
maatschappijen zijn opgeslokt door
Lufthansa."
En, besluit Othuizen: „Als ik niet
met mijn eerste maar met mijn twee
de vriendinnetje was getrouwd, was
ik misschien wel nooit gescheiden.
Zo is het toch? Je weet nooit hoe het
anders was gelopen."
De Duitse energiefirma RWE is
in 2015 door forse afschrijvingen
in de rode cijfers gedoken. RWE
heeft aangegeven zich te richten
op het versterken van zijn financi
ën en als gevolg het dividend op
gewone aandelen op te schorten.
Gisteren hielden de OPEC-leden
Iran, Irak, Qatar en Venezuela een
overleg in Teheran over de oliepro
ductie. Na afloop wilde de Iraanse
olieminister niet aangeven of zijn
land gaat meedoen aan een hand
having van de productie.
Saudi-Arabië, het belangrijkste
lid van oliekartel OPEC, Rusland,
Irak en Venezuela kondigden dins
dag aan de productie te zullen be
vriezen op het niveau van januari,
toen overigens recordniveaus wer
den behaald. Die overeenkomst
hangt echter wel af van samenwer
king door Iran en andere grote
olieproducenten.
Iran heeft eerder aangegeven
zijn olieproductie juist flink te wil
len verhogen, na het wegvallen
van de westerse sancties tegen het
land. Iran was ooit de op een na
grootste producent binnen de
OPEC.
Vanwege de hoge productie en
de zwakkere vraag zijn de olieprij
zen zeer sterk gedaald. Analisten
denken dat het overaanbod op de
oliemarkt niet verholpen zal wor
den als er niet ook een daadwerke
lijke daling van de productie
wordt afgesproken.
De geluiden van Iran vielen
wel positief op de oliemarkt. De
prijs van een vat Amerikaanse olie
klom bijna 6 procent tot 30,74 dol
lar en Brent ging ruim 7 procent
omhoog.
FUSIE IN FEITEN
Stedentrip Berlijn va.€89
Canterbury Kent va. €329
Saas Grund - Wallis va. €369
Andorra en Barcelona va. €429
Tirol, Kirchberg - all-inclusive va. €529
5 dagen
NU VANAF
DONDERDAG 18 FEBRUARI 2016
Schoenenverkoper Van Haren
heeft een prima 2015 achter
de rug. De omzet steeg naar
160 miljoen euro. Van Haren
maakt deel uit van het Duitse
familiebedrijf Deichmann.
blijven na de fusie
Floris Maljers commissaris bij de KLM
tijdens de fusiebesprekingen
Ingeborg Baltussen CNV-bestuurder
TEHERAN. Het is niet duidelijk of
Iran bereid is zijn olieproductie te
bevriezen zoals Rusland, Saudi-Ara-
bië, Irak en Venezuela van plan
zijn. Wel staat het positief tegen
over een overeenkomst om de olie-
markt te stabiliseren, zo verklaarde
Iran.
5 mei 2004: Officiële
oprichting Air Fran-
ce-KLM Groep.
september 2004:
KLM treedt toe tot
Sky Team, een inter
nationale alliantie van
luchtvaartmaatschap
pijen, waarvan onder
andere Air France
deel uitmaakt.
2007: Air Fran-
ce-KLM meldt op
zoek te zijn naar uit
breiding in de vorm
van overnames.
31 december 2008:
KLM wordt volledig
eigenaar van Martin
air.
12 januari 2009: Air
France-KLM neemt
belang van 25% in Al
italia.
2013: De maatschap
pij lijdt een verlies
van 1,8 miljard euro.
2014: Air Fran
ce-KLM lijdt een ver
lies van 535 miljoen
euro.
4/5 daagse busreis Logies ontbijt Diverse vertrekdata
Highlights: Brandenburger Tor Reichstag Alexanderplatz
5 daagse busreis Halfpension Vertrek o.a.: 30 mei, 20 jun
Highlights: Tunbridge Wells Sissinghurst Leeds Castle
8/10 daagse busreis Halfpension Diverse vertrekdata
Highlights: Saas Fee Glacier Express Mont Blanc Express
10 daagse busreis Halfpension Vertrek o.a.: 30 apr, 23,30 mei
Routes: Valleientocht Gerona Tossa de Mar Montserrat
10 daagse busreis All-inclusive Vertrek o.a.: 16, 23, 30 mei
Highlights: Kufstein Krimmler watervallen Swarovski Jenbach
vraag oruze gratis broc.hu.re aai/u!
COUPONCODE WEG07
O
(N
X
u
O
cc
Cü
cc
KD
_i
O
rsi
LU
cc
3
X
U
O
cc
co
L/1
cc
Fouten voorbehouden. Prijzen p.p. o.b.v. 2 pers. Excl. reserveringskosten en Calamiteitenfonds.