'Een dorpskanon, dat hebben we nodig!' BANG OLUFSEN BeoVision 11 - 46" Ouders mogen binnenkort meepraten met Connexxion en de provincie Scholieren uit Tholen zijn gedupeerd, omdat bus enkel nog stopt buiten de bebouwde kom. BEVELANDEN en THOLEN 7 Een meesterwerk van beeld, geluid en digital entertainment. THOLEN. Een kleine dertig scholie ren uit Tholen-stad, die met bus lijn 102 naar scholengemeenschap Prins Maurits in Middelharnis rei zen, kunnen alleen nog maar in- en uitstappen bij een halte buiten de bebouwde kom. Dat leidt tot er gernis. Ouders hebben het pro bleem aangekaart. „Maar het voelt alsof we van het kastje naar de muur worden gestuurd", zegt Ro bert Versteeg, vader van één van de leerlingen. De problemen begonnen toen het dorp Nieuw-Vossemeer weer werd opgenomen in de route van lijn 102. Dat leverde tijdverlies op. Om dat te compenseren, werd eerst de halte bij de Vliethof in Tholen overgeslagen en later ook die aan de Grindweg. „Onze kin deren moeten nu opstappen bij de halte bij de Deltaweg, buiten de bebouwde kom", zegt Versteeg. Volgens hem is dat met name in het donker geen fijne plek om te staan. Het is er bovendien onveilig vanwege het zware verkeer dat passeert. Er zou ook veel te weinig plek zijn voor de fietsen." Versteeg doet namens een groep ouders al maanden verwoe de pogingen om de bus weer in de kern te laten stoppen. Tot nu toe zonder resultaat. Hij heeft con tact gezocht met Connexxion, de gemeente en de provincie. „Maar ze wijzen allemaal naar elkaar." Er is overigens wel een alterna tief: de schoolbus naar Middelhar nis (lijn 602). Die stopt wel in de kern. Maar als de kinderen 's och tends deze bus nemen, stappen ze meestal toch aan de Deltaweg op, zodat hun fiets daar staat, 's Mid dags reizen ze doorgaans immers terug met de bus die niet in de be- 'Zo simpel als de bus een paar minuten eerder laten vertrekken, is het niet' bouwde kom stopt." Volgens Ver steeg is er maar één goede oplos sing: lijn 102 moet de kern weer in. „Dan moet hij maar een paar minuten eerder vertrekken. Het kost echt niet zoveel tijd om even de halte aan de Grindweg aan te doen." Na lang aandringen mag een vertegenwoordiger van de ouders later deze maand aanschui ven bij een overleg tussen onder meer scholen, Connexxion en de provincie. Daar is de hoop nu op gevestigd. Woordvoerster Wilma Koever mans van Connexxion laat weten de klachten van de ouders zeer se rieus te nemen. „Maar zo simpel als de bus een paar minuten eer der laten vertrekken, is het niet. Wij horen de ouders binnenkort aan en zullen mogelijke oplossin gen in overweging nemen." Koe vermans wijst erop dat er vanaf eind deze maand in de ochtend een extra schoolbus richting Flak- kee rijdt. Die stopt ook in de kern. Volgens de ouders zet dit niet veel zoden aan de dijk, omdat hun kroost 's middags vaak moet terug reizen met een bus die enkel bui ten de bebouwde kom stopt. Locatiedirecteur Peter Kunst van het Calvijn College in Tholen zegt dat ongeveer 25 kinderen uit Sint Philipsland ook gedupeerd zijn nu lijn 102 de bebouwde kom van Tholen niet meer aandoet. Als ze al om twaalf uur uit zijn of pas het tweede uur moeten beginnen, en dat komt regelmatig voor, is er een probleem. „Lijn 602 is 's och tends een alternatief, maar dan zijn ze een uur te vroeg op school of zeven minuten te laat", stelt Kunst. „We hebben ze toestem ming gegeven om iets te laat te ko men, maar fijn is het niet." Wethouder Jan Harmsen van Tholen zegt blij te zijn dat er deze maand overleg wordt gevoerd tus sen alle partijen. Dat gebeurt vol gens hem mede op aandringen van de gemeente. Verder is de ge meente volgens hem geen partij in deze kwestie. De provincie, die de busconcessies verleent, wilde niet reageren. Met een fotobewerkingsprogram ma heeft de Fluplander een ka non ingetekend aan de Oostdijk. Zo'n voorziening is volgens hem hard nodig na een paar recente inbraken. „Het rapaille moet een halt worden toegeroepen", schrijft Den Ouden. „Alles wat twijfels oproept, zal worden be schoten en tot inkeer worden ge bracht. Word aandeelhouder en stop een flinke envelop met geld in onze brievenbus!" Het dorpskanon is een paro die op het wel serieuze plan voor een dorpswindmolen bij Sint Philipsland. De initiatiefnemers daarvan hopen dat de inwoners samen een half miljoen euro op tafel leggen voor de aanschaf van zo'n molen. Met de winst kun nen leefbaarheids- en duurzaam heidsprojecten worden betaald. „Je moet mijn bericht op Face book niet zien als activisme te gen dit plan, hoor", benadrukt Den Ouden, die wel vaker ludie ke berichten plaatst. „Het is be doeld om eens plagerig in de dorpssoep te roeren." Sint Philipsland is volgens hem een dorp waar inwoners hand in hand staan als het nodig is, maar het ook vaak met elkaar oneens zijn. „Discussie over zo'n windmolen past prima in deze gemeenschap." TIJDELIJK TOT 500,- RETOUR OP UW BESTAANDE TELEVISIE. Bezoek www.bang-olufsen.com voor uw dichtstbijzijnde showroom LIVE. tlKE NO ONE EL VRIJDAG 12 FEBRUARI 2016 'Die bus moet de stad weer in' Leerlingen van het Prins Maurits bij de halte Deltaweg buiten de bebouwde kom van Tholen. Er is zo weinig ruimte voor de fietsen dat ze soms in het bushokje staan. Vaak vallen ze om, soms met schade als gevolg. door Rob Paardekam Wilma Koevermans, Connexxion De fotobewerking met het dorpskanon van Piet den Ouden, door Rob Paardekam SINT PHILIPSLAND. Wat nou dorps- windmolen? Sint Philipsland heeft een dorpskanon nodig! Met een ludieke persiflage op Facebook heeft Piet den Ouden de lachers op zijn hand. 'Actie geldig t/m 29 februari 2016, vraag naar de voorwaarden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 77