'Een dorpskanon, dat
hebben we nodig!'
BANG OLUFSEN
BeoVision 11 - 46"
Ouders mogen binnenkort meepraten met Connexxion en de provincie
Scholieren uit
Tholen zijn
gedupeerd, omdat
bus enkel nog
stopt buiten de
bebouwde kom.
BEVELANDEN en THOLEN 7
Een meesterwerk van beeld, geluid en
digital entertainment.
THOLEN. Een kleine dertig scholie
ren uit Tholen-stad, die met bus
lijn 102 naar scholengemeenschap
Prins Maurits in Middelharnis rei
zen, kunnen alleen nog maar in-
en uitstappen bij een halte buiten
de bebouwde kom. Dat leidt tot er
gernis. Ouders hebben het pro
bleem aangekaart. „Maar het voelt
alsof we van het kastje naar de
muur worden gestuurd", zegt Ro
bert Versteeg, vader van één van
de leerlingen.
De problemen begonnen toen
het dorp Nieuw-Vossemeer weer
werd opgenomen in de route van
lijn 102. Dat leverde tijdverlies op.
Om dat te compenseren, werd
eerst de halte bij de Vliethof in
Tholen overgeslagen en later ook
die aan de Grindweg. „Onze kin
deren moeten nu opstappen bij de
halte bij de Deltaweg, buiten de
bebouwde kom", zegt Versteeg.
Volgens hem is dat met name in
het donker geen fijne plek om te
staan. Het is er bovendien onveilig
vanwege het zware verkeer dat
passeert. Er zou ook veel te weinig
plek zijn voor de fietsen."
Versteeg doet namens een
groep ouders al maanden verwoe
de pogingen om de bus weer in
de kern te laten stoppen. Tot nu
toe zonder resultaat. Hij heeft con
tact gezocht met Connexxion, de
gemeente en de provincie. „Maar
ze wijzen allemaal naar elkaar."
Er is overigens wel een alterna
tief: de schoolbus naar Middelhar
nis (lijn 602). Die stopt wel in de
kern. Maar als de kinderen 's och
tends deze bus nemen, stappen ze
meestal toch aan de Deltaweg op,
zodat hun fiets daar staat, 's Mid
dags reizen ze doorgaans immers
terug met de bus die niet in de be-
'Zo simpel als de bus een
paar minuten eerder laten
vertrekken, is het niet'
bouwde kom stopt." Volgens Ver
steeg is er maar één goede oplos
sing: lijn 102 moet de kern weer
in. „Dan moet hij maar een paar
minuten eerder vertrekken. Het
kost echt niet zoveel tijd om even
de halte aan de Grindweg aan te
doen." Na lang aandringen mag
een vertegenwoordiger van de
ouders later deze maand aanschui
ven bij een overleg tussen onder
meer scholen, Connexxion en de
provincie. Daar is de hoop nu op
gevestigd.
Woordvoerster Wilma Koever
mans van Connexxion laat weten
de klachten van de ouders zeer se
rieus te nemen. „Maar zo simpel
als de bus een paar minuten eer
der laten vertrekken, is het niet.
Wij horen de ouders binnenkort
aan en zullen mogelijke oplossin
gen in overweging nemen." Koe
vermans wijst erop dat er vanaf
eind deze maand in de ochtend
een extra schoolbus richting Flak-
kee rijdt. Die stopt ook in de kern.
Volgens de ouders zet dit niet veel
zoden aan de dijk, omdat hun
kroost 's middags vaak moet terug
reizen met een bus die enkel bui
ten de bebouwde kom stopt.
Locatiedirecteur Peter Kunst
van het Calvijn College in Tholen
zegt dat ongeveer 25 kinderen uit
Sint Philipsland ook gedupeerd
zijn nu lijn 102 de bebouwde kom
van Tholen niet meer aandoet. Als
ze al om twaalf uur uit zijn of pas
het tweede uur moeten beginnen,
en dat komt regelmatig voor, is er
een probleem. „Lijn 602 is 's och
tends een alternatief, maar dan
zijn ze een uur te vroeg op school
of zeven minuten te laat", stelt
Kunst. „We hebben ze toestem
ming gegeven om iets te laat te ko
men, maar fijn is het niet."
Wethouder Jan Harmsen van
Tholen zegt blij te zijn dat er deze
maand overleg wordt gevoerd tus
sen alle partijen. Dat gebeurt vol
gens hem mede op aandringen
van de gemeente. Verder is de ge
meente volgens hem geen partij
in deze kwestie. De provincie, die
de busconcessies verleent, wilde
niet reageren.
Met een fotobewerkingsprogram
ma heeft de Fluplander een ka
non ingetekend aan de Oostdijk.
Zo'n voorziening is volgens hem
hard nodig na een paar recente
inbraken. „Het rapaille moet een
halt worden toegeroepen",
schrijft Den Ouden. „Alles wat
twijfels oproept, zal worden be
schoten en tot inkeer worden ge
bracht. Word aandeelhouder en
stop een flinke envelop met geld
in onze brievenbus!"
Het dorpskanon is een paro
die op het wel serieuze plan voor
een dorpswindmolen bij Sint
Philipsland. De initiatiefnemers
daarvan hopen dat de inwoners
samen een half miljoen euro op
tafel leggen voor de aanschaf van
zo'n molen. Met de winst kun
nen leefbaarheids- en duurzaam
heidsprojecten worden betaald.
„Je moet mijn bericht op Face
book niet zien als activisme te
gen dit plan, hoor", benadrukt
Den Ouden, die wel vaker ludie
ke berichten plaatst. „Het is be
doeld om eens plagerig in de
dorpssoep te roeren."
Sint Philipsland is volgens
hem een dorp waar inwoners
hand in hand staan als het nodig
is, maar het ook vaak met elkaar
oneens zijn. „Discussie over zo'n
windmolen past prima in deze
gemeenschap."
TIJDELIJK TOT 500,- RETOUR
OP UW BESTAANDE TELEVISIE.
Bezoek www.bang-olufsen.com voor
uw dichtstbijzijnde showroom
LIVE. tlKE NO ONE EL
VRIJDAG 12 FEBRUARI 2016
'Die bus moet de stad weer in'
Leerlingen van het Prins Maurits bij de halte Deltaweg buiten de bebouwde kom van Tholen. Er is zo weinig ruimte
voor de fietsen dat ze soms in het bushokje staan. Vaak vallen ze om, soms met schade als gevolg.
door Rob Paardekam
Wilma Koevermans, Connexxion
De fotobewerking met het dorpskanon van Piet den Ouden,
door Rob Paardekam
SINT PHILIPSLAND. Wat nou dorps-
windmolen? Sint Philipsland heeft
een dorpskanon nodig! Met een
ludieke persiflage op Facebook
heeft Piet den Ouden de lachers
op zijn hand.
'Actie geldig t/m 29 februari 2016, vraag naar
de voorwaarden