Google hard aangepakt over belastingdeal met Britse fiscus m Overname in beslissende fase 22 Deskundigen hopen dat Canadese warenhuisketen de strijd om V&D wint. Ze geloven niet in Roland Kahn. 'Vast bellen is duurder, mobiel bellen is goedkoper* AMSTERDAM. Kenners weten het zeker: Hudson's Bay Company komt naar Nederland en gaat het winkellandschap opschudden. De Canadezen geloven in de waren huisformule. Hun credo: meer sfeer, luxere modemerken en se rieus werk maken van internet en klantgedrag. De Canadezen doen zo onge veer alles beter dan het oubollige Vroom Dreesmann. Zo heeft topman Richard Baker een broer tje dood aan een grote hoeveel heid huismerken zoals bij V&D. Want: „voor basisartikelen komen klanten niet naar een warenhuis." Zelf gelooft Baker juist in interna tionaal populaire merken. In Ame rika en Canada liggen ze in over vloed bij Hudson's warenhuizen HBC, Lord Taylor, Gilt, Saks Fifth Avenue en outletformule Saks OFF 5th. Afgelopen juni betaalde HBC liefst 2,8 miljard euro voor Kauf- hof, zeg maar het Duitse V&D, en het Belgische warenhuis Galeria Inno. Inmiddels is duidelijk dat Kaufhof compleet op de schop gaat en dat Hudson's Amerikaan se formules hierheen komen. In Nederland denkt Hudson's vooral Saks OFF 5th. „Outlets als Batavia Stad zijn succesvol, maar zitten nog niet in de binnensteden", weet Rupert Parker Brady van Re- taildenkers. Hudson's gaat dat vol gens hem veranderen. „OFFsth biedt luxe merken voor een mooie prijs." HBC hoopt verder Galeria Inno in ons land uit te rollen, ver tellen grote verhuurders die met HBC in gesprek zijn. Ook qua assortiment gaat er veel veranderen ten opzichte van V&D. Het belangrijkste: flinke uit breiding van kleding, beauty, schoenen en handtassen. En voor Nederland interessant: waar V&D medewerkers ontslaat, gelooft Hudson's juist heilig in méér per soneel. De klant moet meer servi ce, entertainment en beleving krij gen. Anders stapt hij, of beter: zij, niet naar binnen. In Baker's woor den: „Alles wat meerwaarde heeft boven online zorgt voor succes." Wat Hudson's Bay ook veel beter doet: internet gebruiken. „In Ne derland denken de meeste retai lers bij internet alleen aan de web shop", schampert retaildeskundi- ge Paul Moers. „Voor Hudson's is het de basis. Daardoor weten ze veel meer over klantgedrag en wat het ideale assortiment is." Al met al is Hudson's Bay in alles moder ner en verder dan V&D en andere Europese warenhuizen. „We ko pen een zaak met bijzonder wei nig nadelen en ontzettend veel po tentieel voor groei en expansie", stelde Baker na het aankopen van Kaufhof. „De warenhuizen zijn ge woon zeer conservatief gemana ged, zonder enig risico te nemen." Baker zou het net zo goed over V&D en topman John van der Ent gezegd kunnen hebben. Winkeldeskundigen hopen dat de Canadezen de race winnen. In CoolCat-eigenaar Kahn zien ze niet al te veel. „Hij is een succes volle ondernemer, maar heeft nau welijks ervaring met warenhui zen", stelt hoogleraar Cor Mole naar. „Een exotisch concept is pre cies wat de leegrakende winkel straten in de binnensteden nodig hebben", denkt Parker Brady. „HE- MA en de Bijenkorf moeten zich zorgen gaan maken" denkt Moers. tijd werd in dat jaar afgerond naar boven op hele minuten. Langzamerhand is dat terugge draaid. Ook mobiel internet is in prijs gedaald. Vaste abonnemen ten zijn na 2012 jaarlijks in stap pen verhoogd tot het huidige ni veau, dat een kwart hoger ligt dan in 2010. LONDEN. Topmensen van Google zijn hard aangepakt door Britse politici tijdens een verhoor over de controversiële deal die de Brit se belastingdienst twee weken geleden sloot met de internetgi gant. De Engelse fiscus onderzocht de aangiftes van Google sinds 2005, en besloot dat het bedrijf 130 mil joen pond aan achterstallige be lasting moet betalen. Een schijn tje, reageerden experts. „De Britse belastingbetaler is heel kwaad. Hoor je onze boos heid in mijn stem?", roept com missievoorzitter Meg Hillier tij dens het verhoor. Ze wijst erop dat de best betaalde Googlebaas 130 miljoen dollar per jaar krijgt. Vervolgens vraagt ze een van de aanwezige Googlebestuurders, Matt Brittin, wat hij verdient. „Daar heb ik geen exacte cijfers over", is de reactie. Brittin wordt ronduit uitgelachen na dit ant woord. „U weet niet wat ver dient?! U leeft echt op een ande re planeet", roept Hillier. Op de meeste vragen die volgen 'Ierland is de juiste plek, het personeel spreekt z'n talen' Matt Brittin Google reageren Brittin en Google-vice- president Tom Hutchinson vrij wel hetzelfde: 'Dit bedrag van 130 miljoen is vastgesteld door de Britse belastingdienst, wij houden ons aan de regels'. Maar daar ligt juist het pijnpunt in de ze zaak. Net als veel andere mul tinationals gebruikt Google aller lei constructies om regels in hun voordeel te buigen. Het doel: zo weinig mogelijk belasting beta len. Zo kan het, dat de internetgi gant jaarlijks een miljardenom zet draait in Groot-Brittannië, terwijl het maar een paar mil joen aan belastingen afdraagt. Het bedrijf heeft zijn Europese hoofdkwartier in Ierland, omdat daar de vennootschapsbelasting relatief laag is. Google bouwt een nieuw kantoor in Londen, ter waarde van 1 miljard euro. Maar het kantoor in Ierland blijft het hoofdkwartier, zegt Brittin. „Ier land is de juiste plek voor ons, omdat het personeel meerdere ta len spreekt. Dat is handig." Weer wordt hij uitgelachen. „Niet om de belastingvoordelen?", vraagt er eentje ongelovig. Brittin aar zelt: „Dat was een van de rede nen, net als de lage onroerend- goedprijzen en de goede internet verbindingen in Ierland." De prijzen voor het gebruik van een mobiele telefoon zijn ten op zichte van begin 2010 met meer dan 20 procent gedaald. In dezelf de periode werd telefoneren met een analoge vaste lijn ruim 25 procent duurder, heeft het CBS berekend. Mobiel bellen werd in 2010 nog flink duurder. De bel- .MiUUiiin., 11. 1 Economie Hudson's Bay doet alles beter dan V&D door David Bremmer 2,8 HBC betaalde liefst 2,8 miljard euro voor Kaufhof, het Duitse V&D, en het Belgische warenhuis Galeria Inno. Kaufhof gaat verder compleet op de schop. door onze correspondent Suse van Kleef Samantha en Shane Hutto voor een kassencomplex in Aalsmeer. Zij willen Neder landse kennis van wietteelt naar Amerika exporteren, foto Marlies Wessels

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 22