werkelijkheid te laten zien NIEUWS 17 stopt toen ik zeven maanden zwanger was. Ik heb daar veel kritiek op gekre gen maar die aanvaard ik. Het was mijn besluit en dat van mijn man." Paul houdt begrip voor haar missie en zorgt voor zoon Lukas als zij daar na weer door de wereld jakkert. „Met mijn werk wil ik me mengen in het debat. Om beleid te veranderen, om mensen te wijzen op alle ellende die zij over het hoofd zien. Om de waar heid, de werkelijkheid te laten zien, hoe gruwelijk die soms ook is. Mijn fo to's zijn verhalen waarvoor de wereld de ogen niet mag sluiten", legt Ad dario uit. „Maar ik kan mensen niet dwingen om dingen te zien die ik zie. Een van mijn zussen leest nooit een krant. Haar zorgen gaan niet verder dan haar familie, haar omgeving. Daar heb ik begrip voor. Dat maakt van haar nog geen slechter mens." „Leed motiveert me juist, dan besefik dat ik nog veel werk heb te doen. Ik klamp me vast aan mensen die ik ont moet. Mensen die lachen, ook als het leven tegenzit. Hoe durf ik dan met mijn veilige achtergrond pessimis tisch, cynisch te zijn." „Ik voel me zeer gevleid. Ik heb nooit gedacht dat dit zou kunnen gebeuren. Ik ben er ook blij mee. Hollywood be reikt mensen die de journalistiek niet weet te bereiken. Ik hoop dat deze twee enorme talenten er vooral in sla gen jongeren te boeien met de proble- 'Een van mijn zussen leest nooit een krant. Daar heb ik begrip voor. Dat maakt haar geen slechter mens' men die ik tegenkom. Om begrip op te brengen voor de dingen die ik doe. Deze film is een grote kans mensen iets te leren, over een wereld die zij niet kennen maar die er wel toe doet." „Natuurlijk, Hollywood en bijvoor beeld Afghanistan zijn twee totaal ver schillende werelden. Maar ik heb ver trouwen in Spielberg. Hij is een be trouwbaar filmmaker. Hij heeft al va ker goede films gemaakt over serieuze zaken." „Ik houd dit nog lang vol. Mijn ene oma is 102 jaar oud, de andere 98. Als mijn lichaam het niet meer aankan of het werk in al die anarchie me te veel wordt, is er nog genoeg te doen. Mis schien word ik op een dag wakker en besluit ik niet meer naar Afghanistan te gaan. Dan moet je er meteen aan toegeven. In oorlogszones moet je scherp zijn, moet je besluiten nemen die beslissen over leven en dood. Eén moment van onachtzaamheid kan me zwaar opbreken. „Maar ik stuiter niet onverant woord van de ene oorlogszone naar de andere. Ik bereid me goed voor, leun op mensen die ik kan vertrouwen. Ik neem al minder risico's dan jaren gele den. Om verschillende redenen: ik heb een prachtige zoon, een lieve man. Heb vrienden dood zien gaan. Ik word ouder. Ben nu 42, neem mis schien nog wel een kind." VRIJDAG 12 FEBRUARI 2016 Boven: Kinderen in Afghanistan ten tijde van het Tali- banbewind, 2000. Rechts: Kahindo en haar kinderen. Ze werd drie jaar vast gehouden in de jungle door solda ten en verkracht, waarna ze zwanger werd. Congo, 2008. foto's Lynsey Addario Uiterst rechts: Lyn sey Addario fotogra feert in 2003 een Irakees die in Kir- kuk geweigerd is bij een ziekenhuis. Zijn zoon heeft een schotwond. Je ziet zoveel leed en waanzin. Hoe voor kom je dat je verdrinkt in cynisme? De filmrechten van je boek Dit is wat ik doe zijn razendsnel opgekocht. Steven Spielberg werkt er al aan met Jennifer Lawrence in de hoofdrol. Verwondert je dat? Maar een film uit Hollywood is geen documentaire. Ben je niet bang voor een romantisch laagje, een verbuiging van de werkelijkheid? Zit er een houdbaarheidsdatum op je werk als fotojournalist in al die crisisgebieden?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 17