Fotojournaliste reist van het ene oorlogsgebied naar het andere om de gruwelijke Lynsey Addario (42) leidt zo'n bijzonder leven dat Steven Spielberg er een film van maakt. De Amerikaanse fotojournalist werkt al vijftien jaar op het snijvlak van leven en dood. Aan het oorlogsfront. „Mijn foto's zijn verhalen waarvoor de wereld de ogen niet mag sluiten." 41/ 16 NIEUWS Ze vliegt de wereld over, van de ene brandhaard naar de andere. Vorige week zat ze nog in Irak. Volgende week loopt ze met haar ca mera rond in Zuid-Su- dan. „Daar wil ik per se elk jaar naar toe. Er woedt daar een vergeten oorlog en die moet in het nieuws blijven. Oorlog kan vervelen. Of mensen wil len het gewoon niet zien. Maar daar laat ik me niet door afschrikken. Dat motiveert me juist", zegt Lynsey Ad dario. Ze schreef een boek over haar werk, Dit is wat ik doe. Addario is een vrouw met een mis sie. Aan het front of in een comforta bele leunstoel in een Amsterdams ho tel, ze straalt een enorme kracht uit. Een nog geen t meter 70 groot een- mansleger. Avontuurlijk, nieuwsgierig en gedreven tot in het kwadraat. „Als iets me boeit, stort ik me daar vol pas sie op. Als fotojournalist - ik noem me geen oorlogsfotografe want ik doe meer dan dat - moet je ook sterk gelo ven in jezelf, in je werk." „De opofferingen zijn enorm. Veel mensen denken dat ik een leven vol glamour lijdt, maar dat is niet zo. Inte gendeel. Het is een gevaarlijk be staan." Bij een zwaar ongeluk in Pakistan raakt zij gewond. Haar chauffeur, Ra- za, komt om het leven. In Afghanistan werkt zij onder het ratelend ritme van geweervuur, zij staat een stervende Amerikaanse soldaat bij tijdens een in val van de Taliban. „Ik ben ook twee keer ontvoerd. De laatste keer in Libië, in 20ti. Dat had slecht kunnen aflo pen", zegt Addario. Twee collega's, goe de vrienden, hebben minder geluk. Tim Hetherington en Chris Hondros laten er wel het leven. „Het is ook een eenzaam bestaan. Het is moeilijk om relaties te onder houden als je zo vaak op reis bent. Je mist de mensen van wie je houdt, je mist bijzondere gebeurtenissen in een leven. Een bruiloft, de geboorte van een kind", zegt de Amerikaanse op zachte toon. Ze wordt even broos. „Daar staat tegenover dat ik op reis vaak wordt uitgenodigd om intieme momenten van anderen mee te ma ken. In vreemde landen voel ik me soms erg welkom. Dat verzacht de pijn. Bovendien ben ik een positiefin- gesteld mens." 'Het is ook een eenzaam bestaan als je zo vaak op reis bent. Je mist de mensen van wie je houdt' In 2001, na de waanzin van de aansla gen in New York en Washington, pakt Addario voor het eerst de camera op, om hem nooit meer los te laten. Als ze de 30 gepasseerd is, zeggen vrienden 'hou op met werken in oorlogsgebie den en word zwanger'. Zij trouwt wel, met Paul, journalist bij Reuters, ook al weet hij dat zij bijna nooit thuis is. Pas na de ontvoering in Libië wordt de kinderwens van Paul ook haar wens. Een zwangerschapstest levert snel het bewijs. „Nou, je hebt je zin", zei ik. „Het voelt alsof mijn leven voorbij is." Ze wil het tegendeel bewijzen en stort zich op haar werk. Als ze meer dan zes maanden zwanger is, holt ze nog door de chaos in Gaza. „Ik was bang mijn identiteit te verliezen, bang voor mijn leven na de geboorte van mijn kind en ik had daar maar één ant woord op: werk. Veel werk. Ik ben ge- 'Leed motiveert me' f door Hans van Zon Daar betaal je wel een flinke prijs voor.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 16