GOI I 3 2 3 Eigen vis eerst! TOETJES-TIPS DE WIS KLOOTWIJK voorbij lopen naar Xdtlluklhel HEMA CLEAN DOEKJES GLORIX 100% HYGIËNISCH 4 raakte in verval omdat vrijwel nie mand meer platen of cd's koopt. Het fabrieksbrood King Corn - be kend van de reclame 'Ik ga bij Japie eten' - was niet opgewassen tegen de opkomst van de ambachtelijke bak kers; wat weer het gevolg was van het groeiende kwaliteitsbewustzijn als gevolg van de toegenomen wel vaart. Marktleider (in Nederland) Hyves legde het af tegen het wereld wijde sociale netwerk Facebook, het mobiele telefoonnetwerk Greenpoint van PTT Telecom (met de groene te lefoon Kermit) raakte overbodig door de opkomst van het mobieltje. Fusies Merken, zegt Otto, verdwijnen nooit 'zomaar', net zoals ze niet 'zomaar' ontstaan. Er is altijd een reden waarom een merk van de markt ver dwijnt, zelfs als dat een ogenschijn lijk succesvol merk is. Zo kunnen bedrijfsovernames en fusies leiden tot het verdwijnen van een merk. Na de overname door Dr. Oetker ver dween de merknaam Baukje. De oer- Hollandse opticienketen Brilmij werd omgedoopt tot Pearle toen het bedrijf in Amerikaanse handen kwam. Unilever veranderde om ver gelijkbare redenen Jif in het interna- tionaler klinkende Cif. Naast de internationalisering ver dwijnen merken door een verande rende bedrijfsstrategie, oplichting, slecht management, faillissementen of pech. Dat laatst overkwam het al coholvrije bier Buckler. In het bui tenland wordt het nog steeds verkocht, maar sinds Youp van 't Hek in zijn Oudejaarsconference van 1989 Bucklerdrinkers genadeloos op de hak nam, ging het merk in Ne derland ten onder. Iets vergelijk baars overkwam de succesvolle priklimonade Exota, die het loodje legde na belasterende, onjuiste be richtgeving door VARA's ombuds man Marcel van Dam over 'levens gevaarlijke ontploffende flessen'. Het befaamde Nederlandse Caraco IJs ('Mexicaantje, oranje hoed, Caraco IJs, geweldig goed') paste niet in het Unilever-assortiment en werd de nek om gedraaid. Otto zet vraagtekens bij de huidige trend waarbij oude merken, soms na vele jaren afwezigheid, weer op de markt worden gebracht. Onder meer Exota, frisdrank Tjolk en kauwgom Benbits zijn terug van weggeweest (zie kader). „Ik begrijp dat wel. Je hebt meteen een merk met naams bekendheid. Overigens brengen con cerns soms ook een verdwenen merk op de markt om het merkrecht - dat na vijf jaar vervalt - te behouden. Een herintroductie kan tijdelijk best succesvol zijn, maar niet op langere termijn. Na een tijdje wordt een merk weer gewoon een merk dat de consument op zijn merites beoor deelt: wat doet het voor mij?" Daarbij: de verdwenen merken waren groot in een andere tijd. De eisen die consumenten stellen aan producten en diensten zijn veel hoger geworden. Otto: „Daarnaast zijn supermarktketens machtiger dan vroeger. Het is voor een merk echt vechten om een plekje in het schap. Daar kom je niet zomaar tus sen. Zelfs niet als je een ooit zo be kende merknaam hebt. Uiteindelijk gaat het de supermarkt alleen om de vraag: wat verdienen we eraan?" Hoe komt het toch dat vis uit de Noordzee zo moeilijk ver krijgbaar is in Nederland? Helemaal naar Parijs om er diep in de nacht een Amsterdamse visboer te ontmoeten. Geen afspraak. Maar toeval was het niet. Ik wilde van de merkwaardige bede vaart weten. Of het waar is dat vanuit Nederland honderden handelslui, in lege bestelautootjes naar de enorme overdekte voedselmarkt rijden, om er in te kopen voor de zaak en meteen weer met wat buit naar huis te gaan. De markt, die in de nacht en vroege ochtend gehouden wordt, is genoemd naar de buitenwijk van Parijs, Rungis. En op de markt is alles beter. De vis boer zei het ook. Ik geloofde mijn ogen niet. Hij kocht er ook een piepschui men doos met garnalen. Noordzeegar- nalen. Waar vandaan? Uit IJmuiden. Waarom doet u uw inkopen niet in IJ muiden, vroeg ik. Omdat het hier veel beter is van kwali teit. zie, kon ik in Parijs niet vinden. Wel veel vis uit Nederland, maar dan toch altijd langer onderweg geweest dan vis die we in Scheveningen, Breskens, of Lauwersoog kunnen inko pen. Je bent van lotje, als je vis in Frank- rijk gaat halen Menig visboer aishubüje ziet zijn klanten .^ge- de supermarkt voor niet iedereen overal om er een lapje ontdooide aan te komen. Eigen schuld pangas ook, we zyn niet fel genoeg op verse vis en menig visboer die er zijn best voor doet, ziet zijn klan ten voorbij lopen naar de supermarkt voor een lapje ontdooide pangasius van de andere kant van de wereld. Sinds nog maar kort hier en daar in viswinkels en sinds nog wat korter bij Albert Heijn: verse gepelde garnalen, gisteren gevangen, vannacht gepeld door een machine, vanochtend in de winkel, vanavond eten. Eindelijk. Maar ik heb nog ander nieuws. Een paar jaar geleden at ik aan boord bij een garnalenvisser boerenkool met zure garnalen. Onvergetelijk smakelijk. Maar aan wal zijn nergens zure garna len te koop. O nee? Nu wel. De garnalenpellerij in Groningen, die pelt voor Albert Heijn, houdt klein uitgevallen garnaaltjes apart. Ze worden in natuurazijn gelegd en in bakjes verkocht. Nu nog alleen in het noorden, rond Lauwersoog. Maar vraag er naar in het zuiden, dan komen ze naar je toe. Bij je visboer of bij Heijn. Wouter Klootwijk proeft en test producten woensdag 10 februari 2016 GO €1,50 Ook dit doekje doet wat het moet doen. Niet te nat, niet te droog: prima. Omdat er 50 doekjes in het pakje zitten, (AH en Glorix hebben er 30), ben je geneigd te veel te gebruiken. Onder het motto: het kan niet op. Dat kan het dus wel. 0 €3,49 Poetst lekker weg. Duur! En '30 grote doekjes', meldt de verpakking. Laat ons niet lachen. Wat een mieze rige dingetjes, met hun 8,5 bij 6,5 centimeter. De AH'tjes meten 9,5 bij 8,5 en de HEMA-doekjes 12,5 bij 5,5. POSTBANK VOOR VERLICHTING- RADIO - TELEFOON-TELEGRAAF-OMÏSTEKiNG ENZ. Volkomen verstoft in het reclame museum: de merken Giroblauw en Postbank, Saroma en Wittekat. Een tweede, herziene editie van Verdwenen Merken van Richard Otto en Robbert van Loon verschijnt deze week bij Tens Media (€30) Het is een geloof. En het is niet waar. Zo goed spul als ik op Nederlandse visafslagen En neem garnalen. Onze eigen kleine grijze. Gisteren gevangen, vandaag een mond vol. Hoe kom je er aan, zo uit zee? Reageren? wouter.klootwijk@persgroep.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 48