24 CULTUUR SHOW 's-Hertogenbosch maakt zich op voor de expositie Jheronimus Bosch - Visioenen van een genie Koning Willem-Alexander opent die zaterdag. „Jeroen Bosch was een groot vernieuwer." In Spanje luistert hij naar de naam El Bosco, in Frankrijk heet hij Jéröme, de Engel sen reppen van Hierony- mus, zelf signeerde hij in Latijn Jheronimus. En wij, landgenoten, noemen hem bijna amicaal Jeroen. Toch is onze liefde voor de schilder Jheronimus Bosch (rond 1450-1516) nooit onvoorwaardelijk geweest. Met de vedettes uit de Gouden Eeuw plachten we mooie sier te maken (Rembrandt, Ver meer, Hals, en, vooruit, Paulus Pot ter en Jan Steen). En we zijn meer dan trots op Van Gogh en Mon driaan. Maar Jheronimus Bosch wil zich maar niet wortelen in die rijtjes. „Volkomen onterecht", zegt Jos Koldeweij (62), hoogleraar Kunst geschiedenis van de middeleeu wen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. De professor is niet eens een geharnaste fan. „Ik voel de niet ineens een heilig vuur op vlammen toen ik voor het eerst zijn werk zag. Ik heb als 14-jarige in 1967 de tentoonstelling rond Jeroen Bosch in Den Bosch be zocht. Veel is me daar niet van bij gebleven. „Maar Jeroen Bosch hoort thuis in de reeks Rafaël, Leonardo da Vinci en Michelangelo. Hij wordt internationaal ook zo gewaar deerd. Bosch is één van de groot ste schilders die de Nederlanden hebben voortgebracht. Geen dis cussie mogelijk." Koldeweij geldt als dé kenner van het leven en werk van Bosch, nationaal en internationaal. Zijn fascinatie geldt vooral 'de puzzel Jeroen Bosch'. Er is, stelt hij, veel over de als Jheronimus van Aken geboren kunstenaar bekend, maar er blijft nog veel te ontdekken over. „In de Bossche archieven is zijn begrafenis 9 augustus 1516 uit- voerig beschreven. Bosch was lid van de Illustre Lieve Vrouwe Broe derschap, een religieus gezelschap dat ijselijk secuur de financiën van het gezelschap bijhield. Maar op welke dag Bosch precies over leed, weten we niet." Wel bekend is dat de schilder werkte in het familieatelier Van Aken aan de Markt en dat hijzelf aan de deftiger noordzijde woon de. Later kreeg hij de bijnaam 'Den Duvelmakere' vanwege zijn voorliefde voor het schilderen van 'gedrochten, grillen en grollen', zo als de zestiende-eeuwers al obser veerden. Hij kreeg een grote scha re navolgers, wier werk per abuis dikwijls voor schilderijen van de grote meester worden versleten. „Juist die zelfbedachte fantasie wezens zijn bij hem altijd de blik vanger", zegt Koldeweij. „Daar- door raakt weieens onderge sneeuwd dat hij een groot vernieu wer was van de beeldtraditie van zijn tijd. Bosch brak op verschil lende fronten met de traditie van de vroege, Zuid-Nederlandse schil derkunst. Bij schilders als Jan van Eijck en Rogier van der Weijden zie je een gladde perfectie. Bosch daarentegen schilderde snel, impulsief en bleef creatief zoeken en wijzigen: van voorberei dende tekening tot laatste verf streek. Hij tekende op de geprepa reerde panelen en schilderde daar overheen, dikwijls met gebruikma king van diezelfde onderlaag. Dat geeft een spontaniteit aan zijn schilderijen, die tot dan toe onge kend was. „Daarnaast creëerde hij een ei gen wereld met fantastische we zens en monsters. Voor hem wa ren ze waarschijnlijk net zo echt als bijvoorbeeld de dieren die hij in de natuur waarnam en die hij net zo realistisch weergaf." De boodschap in al zijn schilde rijen is volgens Koldeweij geheel in lijn met de tijdgeest: christelijk en moralistisch. „Hij wijst erop dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen lot. De mens maakt eigen keuzes tussen goed en kwaad: Bosch benadrukt dat je dat bewust moet doen." De titel van de expositie, Jhero nimus Bosch - Visioenen van een ge nie, is raak gekozen. De Spaanse schilder Salvador Dali, bijna vier honderd jaar na Bosch' overlijden geboren, lijkt schatplichtig aan zijn laatmiddeleeuwse collega, van wie dikwijls wordt beweerd dat hij de vroegste surrealist uit de schilderkunst zou zijn. Sommige kunsthistorici ver moedden dat Bosch gedrogeerd moest zijn toen hij zijn voor die tijd niet alledaagse gruwelijke fan tasieën aan het eikenhout toever trouwde. Zou Bosch wellicht krankzinnig zijn geweest? Gebukt zijn gegaan onder een ziekelijk be sef van zonde, schuld en boete? Koldeweij: „Ach, Sigmund Freud schreef ooit een mooi essay over Leonardo da Vinei. De inhoud daarvan zei meer over Freud dan over Da Vinei." Jeroen oscfi Grillen, grollen en gedrochten door Arno Celder 39 Met 39 kunstwerken van Jheronimus Bosch heeft Het Noordbrabants Museum de grootste overzichtsexpositie ooit van de kunstenaar in huis. Expositie Jheronimus Bosch - Visioenen van een Genie. Te zien: vanaf 13/2 in Het Noordbrabants Museum, Den Bosch. Meer info: www.bosch500.nl Boven: Het Narrenschip, onder: Johannes de Evangelist op Patmos.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 24