'Boete bij te laat betalen van zzp'er' Meer winst Coca-Cola Werknemers oordelen hard over hun superieuren 20 Daimler roept auto's in VS terug Twee van de drie werkenden in Nederland zijn niet te spreken over hun leidinggevenden. Die zouden wat meer invoelend vermogen mogen ontwikkelen. Het Duitse autoconcern Daimler roept in de Verenigde Staten ruim 840.000 auto's uit voor zorg terug vanwege mogelijke defecten aan de airbags van de Ja panse fabrikant Takata. Volgens Daimler gaat het om bijna 705.000 Mercedessen en onge veer 136.000 bestelbusjes. In ver band met de kosten neemt Daimler een buitengewone last van 300 miljoen euro. Er zijn al tientallen miljoenen auto's met airbags van Takata teruggehaald naar de garage. De airbags kun nen bij het opblazen ontploffen, waardoor stukjes metaal en plas tic door de auto kunnen vliegen. nagen willen hebben. Daarmee wil len ze vooral hun eigen bestaans recht bewijzen." Psycholoog Serge van Amstel bij Arbo Unie vindt dat we ook weer niet te streng moeten zijn voor de managers. Zij zitten in een behoorlijk lastig parket, met alle veranderproces- sen die zij moeten aansturen. Tegelij kertijd moeten ze enerzijds de presta ties van werknemers beoordelen en willen ze anderzijds een goede rela tie onderhouden. Dat laatste betekent soms balance ren op een dun koord; als de manager bij de jaarlijkse beoordeling onver wacht met allerlei oordelen en verwij ten op de proppen komt, ligt een ver trouwensbreuk op de loer. „Mogelijk gevolg is dat de medewerker zich boos of'gepakt' voelt en zijn motiva- 'De manager wilde steeds meer vastleggen in regels. Om gek van te worden' tie afneemt en gaat verzuimen." Hoe groot de afkeer van de mana ger ook mag zijn, veel werknemers benijden zijn positie niet. Weliswaar denkt een derde dat hij het beter zou doen dan zijn baas, het leeuwendeel ziet in dat het lastig is te excelleren als goede manager en kiezen er liever voor om een managementfunctie te laten schieten. Hobbelen van Fysergo denkt dat de sleutel voor een goede samenwer king tussen de manager en werkne mers ligt in open communicatie. „Om een goede manager te zijn, moet je open staan voor feedback en kritiek van de werknemers en dan moet je mensen met elkaar kunnen verbinden." Maar, zo gemakkelijk is dit nou ook weer niet, waarschuwt Hobbelen. „Dat vergt wel zelfinzicht van managers en in veel gevallen een cultuuromslag in het bedrijf." Kan die manager niet naar huis worden ge stuurd? Ongeveer twee op de drie werk nemers in Nederland zal wel eens met die gedachte spelen. Zij zijn dik ontevre den met hun direct leidinggevende. Waar het misgaat? Gian Zandona van Monsterboard heeft er een duide lijke verklaring voor: managers blin ken uit in een gebrek aan empathisch vermogen. Volgens hem hebben nog al wat leidinggevenden niet de socia le en communicatieve vaardigheden in huis om een team aan te sturen. Terwijl dat dus precies hun taak is. Hun 'horkerige' gedrag kan be hoorlijk grote impact hebben op werknemers, weet directeur Jan Hob belen van adviesbedrijf Fysergo. Denk aan: demotivatie, verlies van energie en werkplezier, lagere produc tiviteit of verzuim, vertrek. Hij ziet het in de praktijk geregeld gebeuren. „Je moet werknemers voldoende regelruimte bieden in hun werkzaam heden en vertrouwen hebben dat zij de juiste beslissingen nemen. Dus niet in de valkuil trappen precies te willen bepalen hoe de werkzaamhe den gedaan moeten worden. Daar zit een werknemer niet op te wachten." Waar de werknemer wel behoefte aan heeft? Een manager die inspi reert, luistert, de mening en kennis van de collega serieus neemt en zijn werk faciliteert. Die lezing vindt weerklank bij Wilfred van der Deijl. De ICT'er werd zo gierend gek van al die regels bij zijn vorige werkgever dat hij be sloot voor zichzelf te beginnen. „Ik kan zelf prima afwegingen maken en wil niet alles eerst hoeven voor te leg gen aan mijn baas. Hij moet vertrou wen hebben in mijn deskundigheid. Mijn manager wilde steeds meer vast leggen in regels en procedures. Om gek van te worden." Van der Deijl, aangesloten bij de maatschap voor ICT'ers The Future Group heeft dan ook geen spijt van zijn zelfstandige bestaan. „Hoe meer managers er zijn, hoe meer zij te ma- De Tweede Kamer heeft gisteren ingestemd met dit voorstel van het CDA, dat samen met onderne mersclub ONL werd ingediend. De Kamer wil met de extra op slag de ongewenst lange betalings termijnen die op dit moment wor den opgelegd door grootbedrijven terugdringen. Door bewust beta lingstermijnen op te rekken hoef den 'de grote jongens' minder kre diet op te nemen. Kleine leveran ciers zijn nu sterk afhankelijk om dat ze vaak maar enkele opdracht gevers hebben. Dus waren ze niet in staat dit tegen te gaan. CDA-Kamerleden Agnes Mul der en Pieter Omtzigt zijn blij met de steun: „De jaarlijkse kos ten van achterstallige betalingen zijn 2,5 miljard euro. Kleine leve ranciers hielden hun hoofd amper boven water. Te late betalingen vormden voor mkb'ers en zzp'ers een risico en een grote kostenpost. Het leidde tot liquiditeitsproble men, doordat zij zelf betalingsach terstanden kregen of rood ston den bij de bank. Ook werd de ruimte om slechtere maanden op te vangen kleiner." Die proble men moeten nu tot het verleden behoren, waardoor kleine bedrij ven en zzp'ers meer ademruimte krijgen. ONL en ook MKB-Neder- land ageerden al lange tijd tegen de slechte betalingsdiscipline van menig grote onderneming. ATLANTA. Coca-Cola heeft afgelo pen jaar met name in zijn thuis markt goede zaken gedaan. In an dere delen van de wereld stond de omzet onder druk door de du re dollar. Er werd wel meer fris drank verkocht, maar dat bracht minder dollars in het laatje. Kostenbesparingen leidden wel tot meer winst. Dat blijkt uit de jaarresultaten die de Amerikaan se frisdrankgigant naar buiten bracht. Coca-Cola behaalde over heel 2015 een omzet van 44,3 miljard dollar (39,5 miljard euro), 4 pro cent minder dan een jaar eerder. Door prijzen te verhogen en scherp op de kosten te letten wist Coca-Cola de winst afgelo pen jaar wel op te voeren. Onder de streep hield het be drijf 7,4 miljard dollar over, 4 procent meer dan in 2014. Ook la gere prijzen van grondstoffen hielpen daarbij een handje. Dit jaar verwacht Coca-Cola de omzet, afgezien van wisselkoers- effecten en overnames, met 4 tot 5 procent op te voeren. Economie Mijn manager is een monster Wilfred van der Deijl ICT'er illustratie Ruben L. Oppenheimer door Natasja de Groot DEN HAAG. Opdrachtgevers moe ten mkb'ers en zzp'ers een extra vergoeding van 8 procent gaan be talen indien hun factuur na zestig dagen nog niet is betaald door de grootbedrijven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 20