Unieke vondst in schip: kombuis met oven 'waanzinnig mooi verhaal' volgens archeoloog NIEUWS 15 ywww ,/wwy IJsselkogge komt vandaag boven je uiteindelijk een heel mooi object om te zien." „Nee. Wel ben ik steeds vroeg wak ker. De kogge gaat de hele dag door mijn hoofd. Dat heeft iedereen aan boord. We beleven het heel intens. Dat is positief. Mocht het uiteinde lijk tegenvallen, dan hebben wij er alles aan gedaan om de kogge zorg vuldig te bergen." „Zeker niet. Dan begint een inten sieve periode. We gaan het wrak zo goed mogelijk documenteren en een reconstructie maken. Het zal lei den tot een omvangrijk project en een interpretatie van de vondst. De ze vondst zal de rest van mijn loop baan een grote rol blijven spelen. In deze vondst zit zo'n waanzinnig mooi verhaal, hier doe je het als ar cheoloog voor." „Het heeft te maken met, en nu gaan we echt diep: wie zijn wij? Mensen zijn altijd erg nieuwsgierig en archeologie leert veel over men sen. Bijvoorbeeld: hoe leefden de Romeinen? Zij waren fysiek en mentaal net als wij, maar hadden een volkomen andere levenswijze en en andere maatschappij. Dat geldt ook voor een schip als de kog ge. Wat mensen in de middeleeu wen op technisch gebied konden maken en de vaardigheden waar mee zij vaarden, zijn door de eeu wen verloren gegaan. Door dat te be studeren, leer je veel over mensen en waartoe zij in staat zijn." KAMPEN. Archeologen heb ben het over 'de vondst van de eeuw'. Waarom is het wrak van de kogge in de IJs sel bij Kampen zo bijzon der? Want dat een kogge wrak wordt gevonden is op zich niet uniek, wel dat 70 procent van het schip be waard is gebleven. Dat komt omdat het schip in zoet water ligt. Daar komt bij dat in het wrak een kombuis is gevon den, compleet met bakste nen koepeloven en gegla zuurde tegels. Dat is nooit eerder in een middeleeuws wrak aangetroffen. Ook bijzonder is de vind plaats: pal voor de oever bij Kampen, in wat vroeger een vaargeul was. Deskun digen gaan er vanuit dat de kogge is gebruikt bij 'mid deleeuws watermanage ment'. De kogge is in een Deskundigen gaan er vanuit dat de kogge is gebruikt bij 'middeleeuws watermanagement' bijna droge vaargeul be wust tot zinken gebracht om de waterstand in een naastgelegen vaargeul te verhogen. De kogge was het belang rijkste het handelsschip van de Hanzesteden. Kam pen was ooit een floreren de stad binnen dat interna tionale handelsverbond. Een kogge was tot zo'n 30 meter lang en had een laad vermogen van zo'n 200 tot 250 ton. Het schip werd vooral ingezet in de Noord en Oostzee. Het wrak dat nu gelicht gaat worden, dateert uit de eerste helft van de vijftien de eeuw. Het is gevonden voor de oever van Kampen, vlak voor de Koggewerf, waar een replica van een eerder in de Flevopolder bij Nijkerk opgegraven kogge schip voor anker ligt. Als het wrak te conserve ren is, komt het over drie jaar terug naar Kampen om te worden tentoongesteld. De gemeente verwacht een toeristische trekpleister in handen te hebben. Voor het lichten en conser veren van de IJsselkogge is 5 miljoen euro uitgetrok ken. Vindplaats Draagconstructie Het lichten WOENSDAG 10 FEBRUARI 2016 van kogge is écht groots' 100216 I BART-JAN DEKKER BRON HEBO MARITIEMSERVICE FOTO'S PIET HARMS EN ANP In september werd de hijsmand geplaatst. Het is aan drie kanten voorzien van schermen, zodat duikers veilig konden werken in de sterke IJsselstroming. De 'spuitlans' werd onder de kogge doorgeduwd. Hij trok telkens een draagband mee. Dit werd 20 keer herhaald. De 20 draagbanden werden aangehaald, duikers zogen zand weg en plaatsten verstevigingen. Vandaag: de kogge wordt opgetild en vastgezet op een ponton. Het wrak gaat over een week naar Lelystad. Heb je gedroomd van de kogge? Als de IJsselkogge boven water is, ben jij dan klaar met je werk als maritiem archeoloog? Waarom ben je archeoloog geworden? Het wrak van de kogge wordt vanaf 11.30 uur uit de IJssel gelicht Replica van een kogge Een 3D-scan toont de kogge, een punter en een aak (al in 2015 opgegraven) De kogge (40 ton) wordt bevestigd aan deze 50 ton wegende hijsmand. Vandaag worden frame én kogge op t een ponton |V gehezen. De kogge hangt in 20 draagbanden die met 40 motoren worden aangetrokken. Een computer stuurt de motoren, zodat de kogge niet in stukken breekt. Een speciaal ontwikkelde spuitlans trok de 20 draagbanden waaraan de kogge nu hangt. Het is een metalen, ronde buis met aan het einde een sterke water straal; daarmee maakt het de zandgrond soepel. Sinds september dalen duikers in duo's af naar het wrak (12 duikuren per dag). Vandaag wordt de kogge langzaam uit het water gehesen. Wat ging eraan vooraf? Vijfjaar na de ontdekking komt de IJsselkogge boven water. Een unieke operatie, zowel voor het heden als het verleden. Kampen wacht in spanning af.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 15