NS gaat stiltecoupé zichtbaarder maken Vechten tegen de wind Kluijfhout exposeert op Rotterdams festival Ontsnapt aan ramp op zee Politiebezoek om 'zaagseks' Minister Ard van der Steur belooft verbeteringen Agenten vrezen voor hun carrière als ze een fout toegeven. Klagers voelen zich in de kou staan. Hart Ziel Vasten: een serum tegen buitensporigheid Windstoten van zo'n 100 kilometer per uur geselden gisteren Zeeland. Het blijkt toch al een opvallend onstuimige periode te zijn. De provincie beleeft een van de stormachtigste winters van de afgelopen decennia. - ZEELAND 2 3 foto Dirk-Jan Gjeltema HAARLEM. Met een zeilbootje wilden de mensensmokkelaars Djarno P. (25) en Sebastiaan van B. (26) afgelopen augustus vanuit IJmuiden met 24 vluch telingen de Noordzee overste ken naar Engeland. Het bootje was te klein, de motor te zwak, ze konden niet zeilen en wis ten niets van de zee. Ze werden tijdig gepakt en stonden giste ren voor de rechter in Haarlem. ERFURT. Een stel in het Duitse Erfurt is door de politie be zocht omdat het te luidruchtig de liefde bedreef. De buren had den de politie gebeld omdat ze dachten dat de twee 's nachts aan het zagen waren, liet de po litie gisteren weten. Het bed van het stel was tij dens de daad tegen de muur be land. Het bed werd iets van de muur geschoven, waarna de nacht rustig verliep, voor de bu ren. DEN HAAG. Jaarlijks dienen zo'n tienduizend Nederlanders een offi ciële klacht in bij de politie. De klachten gaan onder meer over on beschoft gedrag, gewelddadig in grijpen en gevaarlijk rijgedrag door agenten. De politie trekt zich hier te weinig van aan. Dat leert een alarmerend rapport van de In spectie Veiligheid en Justitie. Volgens de inspectie hebben veel klagers een punt als ze zeggen dat de politie te weinig doet met hun klacht. Klagers willen erken ning van een fout, excuses van de betrokken agent, een schadever goeding of een andere maatregel. Maar dat krijgen ze meestal niet. „Politiemedewerkers zijn onvol doende op de hoogte van het be lang van klachtbehandeling en de doelen die de politie daarmee na streeft", schrijft de inspectie. „Ze zijn bang dat een klacht schadelijk is voor hun carrière en staan daar om vaak afhoudend tegenover klachten." Ook waarschuwt de in spectie dat de politie onvoldoende leert van de klachten. Uit angst voor een aantekening in het perso neelsdossier worden meldingen van burgers weggewuifd. „Daar door laat de politie een kans lig gen om het vertrouwen van bur gers in de politie te herstellen." PvdA-Kamerlid Ahmed Mar- couch is bezorgd over de conclu sies. „Als agent is het soms functio neel om bot te zijn en hardhandig op te treden, maar je moet altijd in alle openheid verantwoording kun nen afleggen. Daar schort het nu nog aan. Ik denk dat veel Nederlan ders hierdoor niet eens de moeite nemen om een klacht tegen de po litie in te dienen." Marcouch wil dat politiechefs de klachtenproce dure veel actiever promoten. „Elk diender moet weten dat het bur gers vrij staat om een klacht in te Uit angst voor een aantekening in het personeelsdossier worden meldingen van burgers weggewuifd dienen. En als er dan een klacht ligt, moet de chef die in alle open heid bespreken. Er mag geen angst cultuur zijn." Minister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie laat weten dat er maatregelen worden geno men. Zo moet de politie beter com municeren en duidelijker uitleg gen wat er met een klacht gebeurt. Ook ontwikkelt de politie dit jaar een 'leerstructuur' waarin klacht- behandelaars- en coördinatoren ge traind worden in mediation, voor lichting en gespreksvaardigheden. Van der Steur benadrukt overi gens dat niet alles fout gaat: het on derzoek door de inspectie leert dat de meeste klagers tevreden zijn over de bejegening door de politie tijdens de klachtenprocedure. ZEELAND 4& 5 www.pzc.nl Editie WALCHEREN DINSDAG 9 februari 2016 258e jaargang nr. 33 Los nummer €2,00 Abonneeprijs 1,11 Regen J J SILENCE PAGINA 12 13 Lees meer op pagina 4&5 Politie negeert klachten door Peter Winterman Lees meer op pagina 8 8 711688 555530

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 1