Pang! voelt de gamer in zijn slimme T-shirt NIEUWS 7 Nederland en Oekraïne geven een tegenstrijdige uitleg van onderling contact over radargegevens MH17. De onduidelijkheid over de ontbre kende radargege vens van vlucht MH17 houdt aan. Nederland en Oekraïne geven een tegenstrijdige uitleg over het onderlinge contact over de kwestie. Dat blijkt uit een nieuwe verklaring van de Oek raïense regering. In de schriftelijke verklaring zegt het Oekraïense ministerie van Transport dat Nederlandse vragen over radargegevens sinds januari 2015 geen onderwerp van gesprek meer waren: „Het heeft niet op de agenda gestaan." De schriftelijke tekst, alleen in Oekraï ne verspreid en in het bezit van deze krant, staat op gespannen voet met wat minister Ard van der Steur afgelopen donderdag aan de Tweede Kamer schreef. De Justitieminister haalde het rap port van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) aan: onderzoe kers hebben in maart 2015 nog in Kiev gepraat over radarbeelden met de Oekraïense autoriteiten. De discussie over de radargege vens woedt al enkele maanden en laaide deze week weer op. De kwestie in drie vragen. De OW heeft van Oekraïne het beeld gekregen dat luchtver keersleiders op hun beeldscherm zien: een kaart met kleurtjes en co des van overvliegende toestellen. Dit beeld wordt door een com puter samengesteld uit twee ver schillende radarsystemen: de pri maire en secundaire radar. De se cundaire radar is het systeem aan boord van vliegtuigen dat informa tie naar de grond stuurt, zoals een code ('Ik ben MH17'), snelheid, hoogte en locatie. Deze gegevens heeft Oekraïne eveneens aangele verd. De primaire radar, waar nu zo veel over te doen is, is een ra darsysteem op de grond dat de lucht afspeurt naar vliegtuigen. Het registreert alleen dat er iets vliegt op een bepaalde plek in het luchtruim. De Onderzoeksraad heeft deze ruwe, primaire datage- gevens niet gekregen. Oekraïne zegt dat de data niet bestaan, omdat deze radarstations op 17 juli 2014 in onderhoud wa ren. Daarover bestaat veel twijfel, want met deze data hadden onder zoekers kunnen controleren of er iets ontbrak op de beeldschermen van de luchtverkeersleiding. Des kundigen vinden het vreemd dat alle radarstations in onderhoud waren. Oekraïne zegt dat de data niet bestaan, omdat de radarstations op 17 juli 2014 allemaal in onderhoud waren Op zoek naar antwoorden reisden journalisten, onder meer van deze krant, deze week naar Kiev. Ze spraken onder meer met de oud-staatssecretaris van Trans port van Oekraïne, Vladimir Shul- meister. Hij zat in de Oekraïense overheidscommissie voor MH17. Shulmeister zei letterlijk: „Wij kregen alle informatieverzoeken over tafel. Een verzoek om ruwe radargegevens heeft daar nooit tus sen gezeten." Dat werd al snel uit gelegd alsof de OVV überhaupt nooit om gegevens had gevraagd, maar de vraag ging expliciet over de ruwe primaire data. Ook doel de Schulmeister op de periode dat hij in de MHi7-commissie zat, sinds januari 2015. Na de opmerkelijke uitspraken van Shulmeister tegen verschillen de Nederlandse kranten kwam het ministerie van Transport met een schriftelijke verklaring. Het ministerie zegt wel degelijk gege vens te hebben geleverd, al op 23 juli 2014. Dat is op zich correct: het zijn onder meer de beeld- schermgegevens. Maar die bedoel de Shulmeister niet. Over de radardata schrijft het ministerie dat sinds Schulmeister deel uitmaakte van de commissie, 'deze vragen niet op de agenda hebben gestaan'. En: „Hij werd lid van de onderzoekscommissie eind januari 2015." Het zou inhouden dat na januari 2015 geen verzoek is binnengekomen. Dat staat haaks op de Nederlandse lezing, dat men in maart nog naar Kiev is af gereisd. Van der Steur schreef don derdag aan de Tweede Kamer dat onderzoekers in maart 2015 in Oekraïne hebben gepraat met au toriteiten, 'onder wie met Shul meister zelf. „Het bezoek leverde wel gegevens op, maar geen pri maire radardata." Hiermee is het raadsel over de ra dargegevens groter dan ooit. Is er nu wel of niet na januari 2015 nog over de primaire radardata gespro ken? En hoe geloofwaardig is de bewering van Oekraïne dat hun ra darstations toevallig tijdens de ramp in onderhoud waren? De OVV en minister Van der Steur zeggen geen behoefte te hebben aan verdere gegevens: de Onder zoeksraad benadrukt 'met klem' dat aanvullende gegevens de con clusies over de toedracht niet zul len wijzigen. Dat is vermoedelijk waar, maar wellicht bieden de ge gevens aanvullend bewijs voor de lancering van een BUK-raket en kunnen ze opheldering geven over een knagende vraag: heeft Oekraïne iets te verbergen? Geraakt! Fontys-student Meny Metekia voelt een trilling op zijn rechter schouder. Precies op die plek is het figuur, dat door het computerscherm loopt, bescho ten. Omdat Metekia tijdens het ga- men een 'slim' T-shirt draagt, voelt hij het schot. Het computer spel heeft een signaal gestuurd naar de vibratiemotor die bij de schouder in het shirt is verwerkt. Samen met medestudent Sun ny Feijen (22) heeft de 19-jarige Eindhovenaar Metekia het shirt vol technologie en met veertien vi bratiemotoren ontwikkeld. Van smart clothing (slimme kleding) wordt veel verwacht. Draagbare hulpmiddelen die data verzame len, zoals de smartwatch of fit nessgadgets, winnen aan populari teit. Smart clothing voegt een di mensie toe. Niet ondenkbaar is dat we straks met een slim kle dingstuk in de bioscoop zitten. Sensoren zorgen er dan voor dat we warmte voelen na een gra naatinslag, of bij een goede roman tische scène. De multinationals Google en Levi's zijn er samen mee bezig, maar in Eindhoven hebben Mete kia en Feijen al een prototype ge bouwd. Vijf maanden werkten de studenten aan het kledingstuk, waar kabels uitsteken. Dat deden ze in het Bean Open Lab, het inno vatieprogramma van Fontys Hoge school ICT, Greenhouse Group en culturele instelling STRP. „De trend is dat items steeds dichter op het lichaam komen", zegt programmamanager Menno Zevenbergen. „Nu zit technologie nog in kleding. De volgende stap laat zich raden: op en daarna in je lichaam." En de volgende stap met het slimme shirt van Feijen en Metekia? Uiteraard moeten de kabels en componenten worden weggewerkt. En dan: echte pijn na een beschieting in een game? Fe ijen: „Stroomstootjes? Als het ge voel onprettig is, zullen gamers ze ker beter hun best doen." ZATERDAG 6 FEBRUARI 2016 Een jongetje bij de Nederlandse ambassade in Kiev, daags na de ramp. De discussie tussen beide landen over radardata duurt voort, foto Dave Hunt/EPA Oekraïne verbergen? Heeft iets te door Jeroen de Vreede Welke radarbeelden bestaan er over de MH17-ramp? Waarover ging de ophef deze week? Hoe nu verder? door Miel Timmers Zelf voelen wat je karakter in het computerspel dat je speelt over komt. Het kan met een 'smart shirt'. Het computerspel stuurt een signaal naar de vibratiemotor in het T-shirt, waardoor de speler het schot 'echt' voelt, foto Kees Martens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 7