IJ
Filmmakers leggen
megadaim bij Staat
Koos Spee wil onderzoek
naar fouten met flitspalen
Uitgesloten
NIEUWS 5
geconstateerd, vallen binnen de
verwachtingen en betekenen
geen risico voor de verspreiding
van de ziekte in ons land, want
het zijn allemaal geïmporteerde
gevallen", liet het ministerie van
Gezondheid weten.
De verwachting is dat er dit
jaar in Spanje zo'n 250 reizigers
besmet zullen terugkeren uit
Amerika. Dat is wel buiten de tij
germug gerekend. Het insect is
vanaf mei weer actief en in sep
tember vormt de tijgermug op
sommige plaatsen een ware
plaag. Hij steekt vooral overdag
en is kleiner en stiller dan de ge
wone mug.
„Er hebben zich tot nu toe
geen besmettingen voorgedaan,
omdat één mug maar weinig
vliegbereik heeft, van zo'n 200
meter", zegt Roger Eritja, een bio
loog die zich met de controle en
bestrijding van de tijgermug
rond Barcelona bezighoudt.
De mug zou een met zika be
smet persoon moeten bijten en
daarna iemand anders om die
met het virus te besmetten. Als
er meer zikagevallen in gebie
den met tijgermuggen zijn, zou
dat de kans op besmetting verho
gen. „Wat de mensen kunnen
doen is maatregelen nemen om
te voorkomen dat de insecten
zich rond hun huis voortplan
ten. Dat betekent geen zaken in
de tuin laten staan waar een laag
je water in zit. De larven hebben
maar een paar millimeter nodig
om te volgroeien", aldus Eritja.
De Spaanse overheid is begon
nen met het opstellen van een
protocol met de regionale autori
teiten om in actie te kunnen ko
men als het aantal zikabesmet-
tingen snel stijgt. Spanje is het
Europese land met het grootse
aantal emigranten uit Zuid-Ame
rika, vooral uit de landen waar
het virus nu epidemisch is.
DEN HAAG. Een groep Nederlandse
filmproducenten heeft een mega
daim neergelegd bij de Staat. Ze
eisen r,2 miljard euro, omdat de
overheid te weinig zou hebben ge
daan om het illegaal downloaden
van fdms tegen te gaan.
De filmmakers vinden het be
drag meevallen, schrijven zij in
een brief aan staatssecretaris Dijk-
hoff (Justitie). De producenten
menen gigantische inkomsten te
zijn misgelopen doordat de Staat
jarenlang zou hebben volgehou
den dat het kopiëren uit illegale
bron was toegestaan voor thuisge
bruik. De fdmproducenten eisen
verder dat er snel maatregelen ko
men om piraterij tegen te gaan.
Ook moeten illegale download
platforms van het internet ge
haald worden en piraten strafrech
telijk vervolgd worden. Daarnaast
wil de Vereniging van Speelfilm
Ondernemers (VSO) meer voor
lichting aan consumenten om dui
delijk te maken dat illegaal down
loaden nu echt verboden is.
Gespecialiseerde advocaten be
twijfelen of de claim kans van sla
gen heeft. Menno Weij van SOLV
Advocaten benadrukt ook dat de
Staat filmmakers deels heeft ge
compenseerd voor illegale down
loads via de thuiskopiehefïïng, al
ging het om kleine vergoedingen.
COLUMN
Enkele jaren geleden
sprak ik met enkele
rabbijnen over de jood
se geloofsregels. Ze ver
schilden onderling
over veel zaken van mening als
dag en nacht, maar over één punt
waren ze het eens: het is vrijwel
onmogelijk om joods te worden
als je het niet van geboorte bent.
De weg van de bekeerling, de
gioer ('vreemdeling'), is zwaar en
leidt over het algemeen tot teleur
stellingen. Ze raadden het af om
het te proberen. Een hond moet
niet proberen een kat te worden.
Aan deze tamelijk besliste afwij
zing dacht ik terug toen ik vorige
week zaterdag in de Volkskrant
een artikel las van Nadia Ezzeroi-
li. Een hartenkreet over de teleur
stelling die Nederland voor haar
betekende. Ze had zich ten volle
aan dit land gegeven, schreef ze,
zelfs haar islamitische geloof had
ze afgezworen, maar Nederland
had haar geweigerd. Nooit zou ze
werkelijk worden toegelaten, de
uitsluitingsmechanismen van Ne
derland en de Nederlanders wa
ren te hardnekkig. Ze konden
niet overwonnen worden. Ze zou
voor eeuwig Marokkaans zijn en
nooit Nederlands of zelfs Marok
kaans-Nederlands. Ze noemt
zich daarom alleen nog maar Ma
rokkaans, schreef ze, niet uit Ma
rokkaans chauvinisme maar om
zich te harnassen tegen het Ne
derlandse wantrouwen en de ach
teloze afwijzing die ze dagelijks
ervaart. De Nederlandse droom
heeft haar teleurgesteld. Er is
geen droom, alleen maar af
komst. En aan die afkomst zul je
hier je leven lang herinnerd wor
den.
In dezelfde week las ik het pam
flet van Zihni Özdil, 'Nederland
mijn vaderland', een borend on
derzoek naar de Nederlandse om
gang met nieuwe Nederlanders.
De term 'Nederlanders van kleur'
die Özdil bepleit, stuit bij mij op
esthetische bezwaren, al besef ik
dat 'allochtoon' of'nieuwe Neder
lander' net zulke gedrochten zijn.
Özdils eigen familie, bijvoor
beeld, streek hier drie generaties
geleden neer en kan bezwaarlijk
'nieuw' genoemd worden. Goed,
ik zal dus proberen van goede
wil te zijn en aan zijn voorstel te
wennen.
Het pamflet schetst helder de
pijnlijke uitsluiting van Nederlan
ders van kleur in taal en praktijk.
Ook Özdils eigen weg was zwaar.
Zijn achternaam bezorgde hem
vele afwijzingen. Maar omdat te
genslag de sterken sterker maakt,
zwichtte hij niet voor teleurstel
ling en cynisme, en heeft hij zich
niet teruggetrokken in de eigen
etnische zuil, zoals de teleurge
stelde Ezzeroili doet, maar ha
mert er energiek op dat de achter
namen Ezzeroili en Özdil intus
sen net zozeer Nederlands zijn
als Pieters en De Jong. Wij zijn
hier, zegt hij, wij zijn Nederlan
ders, en het wordt tijd dat Neder
land ons omarmt.
Maar de weg naar acceptatie is
lang en bezaaid met obstakels.
De grootste hindernis is wel dat
de Nederlander behept is met
een joodse opvatting van het Ne
derlanderschap: als je voorou
ders het niet waren, dan zul jij
het nooit zijn.
De term 'Nederlanders van kleur' die Ozdil
bepleit, stuit bij mij op esthetische bezwaren,
al besefik dat 'allochtoon' of'nieuwe
Nederlander' net zulke gedrochten zijn
„Als politiemensen en zelfs de ra
darinstructeurs eraan twijfelen of
de radarmetingen deugen, dan
moet je actie ondernemen. Als ik
nog officier was geweest, had ik
dat allang gedaan en had ik de mo
biele controles opgeschort."
Eerder pleitte politievakbond
ACP al voor het opschorten van
de controles met de radarappara
ten op een statief en in geparkeer
de politiewagens. Reden: klachten
vanuit verkeershandhavingsteams
dat er frequent foutmetingen
komtn met de nieuwe, vorig jaar
landelijk ingevoerde apparatuur.
Met name grote voertuigen, zo
als bussen en vrachtwagens, wor
den met bizarre snelheden geme
ten. Denk aan een lijnbus die met
185 wordt geflitst op een 8o-kilo-
meterweg. Ander euvel is dat de
apparatuur soms niets flitst als er
échte hardrijders voorbij komen
in personenauto's. Zo worden lich
te overtredingen wel bekeurd en
de zware gevallen lang niet altijd.
De landelijke korpsleiding, ver
antwoordelijk voor de aankoop
van de nieuwe apparatuur, erken
de in een reactie op de berichtge
ving in deze krant dat er iets mis
kan gaan bij de radarcontroles.
Dat gebeurt als de radarbundel re
flecteert op tegemoetkomend ver
keer. Omdat verkeersagenten deze
metingen er handmatig tussenuit
dienen te filteren, is er volgens de
politieleiding weinig aan de hand.
De betrouwbaarheid van de appa
ratuur en de procedure is 'gegaran
deerd'; een software-update moet
het aantal fouten verkleinen. 'In
de praktijk komt reflectie zelden
voor', aldus de korpsleiding vorige
week in een persbericht.
'Het beeld dat de korpsleiding
schetst, dat het meevalt, wordt
op de werkvloer niet herkend'
Gerrit van de Kamp ACP
Deze krant beschikt over een
stapeltje recente flitsfoto's waarop
te zien is hoe vrachtwagens, lijn
bussen en een taxibusje met on
mogelijke snelheden worden ge
flitst. Busmaatschappijen Con-
nexxion en Syntus geven aan daad
werkelijk met bizarre bekeurin
gen te zijn geconfronteerd.
Oud-verkeersofficier Spee, die
nu een verkeersadviesbureau
runt: „Er zit gewoon iets niet
goed. Dat moet je niet willen. Offi
cieren van justitie mogen niet in
een situatie gebracht worden dat
hun bewijsmateriaal ter discussie
staat. Het is van belang dat wordt
vastgesteld en vastgelegd in welke
situaties er van reflectie sprake
kan zijn en wanneer niet."
ACP-voorzitter Gerrit van de
Kamp noemt het teleurstellend
dat de korpsleiding vooralsnog af
ziet van een onderzoek. „Het
beeld dat de korpsleiding schetst
- dat het allemaal wel meevalt,
dat de foutmetingen met de radar
slechts sporadisch voorkomen -
wordt op de werkvloer niet her
kend. Wij zullen met onze achter
ban moeten bekijken wat onze
vervolgstappen nu zijn."
Achter de schermen is degelijk
wat in beweging gekomen, zegt
een radarinstructeur die anoniem
wil blijven. „Er wordt, sinds de
commotie door leidinggevenden
beter naar de klachten van de
werkvloer geluisterd."
De Tweede Kamerfracties van
onder meer SP en VVD hebben
minister Van der Steur (Veiligheid
en Justitie) vorige week om ophel
dering gevraagd over de proble
men met de mobiele radar.
ZATERDAG 6 FEBRUARI 2016
door Tobias den Hartog
Tommy Wieringa
door Harm Graat
NIJMEGEN/DEN HAAG. Voormalig
verkeersofficier Koos Spee begrijpt
niet waarom de korpsleiding en
het Openbaar Ministerie geen on
derzoek naar de betrouwbaarheid
van de flitspalen gelasten.