IJ Filmmakers leggen megadaim bij Staat Koos Spee wil onderzoek naar fouten met flitspalen Uitgesloten NIEUWS 5 geconstateerd, vallen binnen de verwachtingen en betekenen geen risico voor de verspreiding van de ziekte in ons land, want het zijn allemaal geïmporteerde gevallen", liet het ministerie van Gezondheid weten. De verwachting is dat er dit jaar in Spanje zo'n 250 reizigers besmet zullen terugkeren uit Amerika. Dat is wel buiten de tij germug gerekend. Het insect is vanaf mei weer actief en in sep tember vormt de tijgermug op sommige plaatsen een ware plaag. Hij steekt vooral overdag en is kleiner en stiller dan de ge wone mug. „Er hebben zich tot nu toe geen besmettingen voorgedaan, omdat één mug maar weinig vliegbereik heeft, van zo'n 200 meter", zegt Roger Eritja, een bio loog die zich met de controle en bestrijding van de tijgermug rond Barcelona bezighoudt. De mug zou een met zika be smet persoon moeten bijten en daarna iemand anders om die met het virus te besmetten. Als er meer zikagevallen in gebie den met tijgermuggen zijn, zou dat de kans op besmetting verho gen. „Wat de mensen kunnen doen is maatregelen nemen om te voorkomen dat de insecten zich rond hun huis voortplan ten. Dat betekent geen zaken in de tuin laten staan waar een laag je water in zit. De larven hebben maar een paar millimeter nodig om te volgroeien", aldus Eritja. De Spaanse overheid is begon nen met het opstellen van een protocol met de regionale autori teiten om in actie te kunnen ko men als het aantal zikabesmet- tingen snel stijgt. Spanje is het Europese land met het grootse aantal emigranten uit Zuid-Ame rika, vooral uit de landen waar het virus nu epidemisch is. DEN HAAG. Een groep Nederlandse filmproducenten heeft een mega daim neergelegd bij de Staat. Ze eisen r,2 miljard euro, omdat de overheid te weinig zou hebben ge daan om het illegaal downloaden van fdms tegen te gaan. De filmmakers vinden het be drag meevallen, schrijven zij in een brief aan staatssecretaris Dijk- hoff (Justitie). De producenten menen gigantische inkomsten te zijn misgelopen doordat de Staat jarenlang zou hebben volgehou den dat het kopiëren uit illegale bron was toegestaan voor thuisge bruik. De fdmproducenten eisen verder dat er snel maatregelen ko men om piraterij tegen te gaan. Ook moeten illegale download platforms van het internet ge haald worden en piraten strafrech telijk vervolgd worden. Daarnaast wil de Vereniging van Speelfilm Ondernemers (VSO) meer voor lichting aan consumenten om dui delijk te maken dat illegaal down loaden nu echt verboden is. Gespecialiseerde advocaten be twijfelen of de claim kans van sla gen heeft. Menno Weij van SOLV Advocaten benadrukt ook dat de Staat filmmakers deels heeft ge compenseerd voor illegale down loads via de thuiskopiehefïïng, al ging het om kleine vergoedingen. COLUMN Enkele jaren geleden sprak ik met enkele rabbijnen over de jood se geloofsregels. Ze ver schilden onderling over veel zaken van mening als dag en nacht, maar over één punt waren ze het eens: het is vrijwel onmogelijk om joods te worden als je het niet van geboorte bent. De weg van de bekeerling, de gioer ('vreemdeling'), is zwaar en leidt over het algemeen tot teleur stellingen. Ze raadden het af om het te proberen. Een hond moet niet proberen een kat te worden. Aan deze tamelijk besliste afwij zing dacht ik terug toen ik vorige week zaterdag in de Volkskrant een artikel las van Nadia Ezzeroi- li. Een hartenkreet over de teleur stelling die Nederland voor haar betekende. Ze had zich ten volle aan dit land gegeven, schreef ze, zelfs haar islamitische geloof had ze afgezworen, maar Nederland had haar geweigerd. Nooit zou ze werkelijk worden toegelaten, de uitsluitingsmechanismen van Ne derland en de Nederlanders wa ren te hardnekkig. Ze konden niet overwonnen worden. Ze zou voor eeuwig Marokkaans zijn en nooit Nederlands of zelfs Marok kaans-Nederlands. Ze noemt zich daarom alleen nog maar Ma rokkaans, schreef ze, niet uit Ma rokkaans chauvinisme maar om zich te harnassen tegen het Ne derlandse wantrouwen en de ach teloze afwijzing die ze dagelijks ervaart. De Nederlandse droom heeft haar teleurgesteld. Er is geen droom, alleen maar af komst. En aan die afkomst zul je hier je leven lang herinnerd wor den. In dezelfde week las ik het pam flet van Zihni Özdil, 'Nederland mijn vaderland', een borend on derzoek naar de Nederlandse om gang met nieuwe Nederlanders. De term 'Nederlanders van kleur' die Özdil bepleit, stuit bij mij op esthetische bezwaren, al besef ik dat 'allochtoon' of'nieuwe Neder lander' net zulke gedrochten zijn. Özdils eigen familie, bijvoor beeld, streek hier drie generaties geleden neer en kan bezwaarlijk 'nieuw' genoemd worden. Goed, ik zal dus proberen van goede wil te zijn en aan zijn voorstel te wennen. Het pamflet schetst helder de pijnlijke uitsluiting van Nederlan ders van kleur in taal en praktijk. Ook Özdils eigen weg was zwaar. Zijn achternaam bezorgde hem vele afwijzingen. Maar omdat te genslag de sterken sterker maakt, zwichtte hij niet voor teleurstel ling en cynisme, en heeft hij zich niet teruggetrokken in de eigen etnische zuil, zoals de teleurge stelde Ezzeroili doet, maar ha mert er energiek op dat de achter namen Ezzeroili en Özdil intus sen net zozeer Nederlands zijn als Pieters en De Jong. Wij zijn hier, zegt hij, wij zijn Nederlan ders, en het wordt tijd dat Neder land ons omarmt. Maar de weg naar acceptatie is lang en bezaaid met obstakels. De grootste hindernis is wel dat de Nederlander behept is met een joodse opvatting van het Ne derlanderschap: als je voorou ders het niet waren, dan zul jij het nooit zijn. De term 'Nederlanders van kleur' die Ozdil bepleit, stuit bij mij op esthetische bezwaren, al besefik dat 'allochtoon' of'nieuwe Nederlander' net zulke gedrochten zijn „Als politiemensen en zelfs de ra darinstructeurs eraan twijfelen of de radarmetingen deugen, dan moet je actie ondernemen. Als ik nog officier was geweest, had ik dat allang gedaan en had ik de mo biele controles opgeschort." Eerder pleitte politievakbond ACP al voor het opschorten van de controles met de radarappara ten op een statief en in geparkeer de politiewagens. Reden: klachten vanuit verkeershandhavingsteams dat er frequent foutmetingen komtn met de nieuwe, vorig jaar landelijk ingevoerde apparatuur. Met name grote voertuigen, zo als bussen en vrachtwagens, wor den met bizarre snelheden geme ten. Denk aan een lijnbus die met 185 wordt geflitst op een 8o-kilo- meterweg. Ander euvel is dat de apparatuur soms niets flitst als er échte hardrijders voorbij komen in personenauto's. Zo worden lich te overtredingen wel bekeurd en de zware gevallen lang niet altijd. De landelijke korpsleiding, ver antwoordelijk voor de aankoop van de nieuwe apparatuur, erken de in een reactie op de berichtge ving in deze krant dat er iets mis kan gaan bij de radarcontroles. Dat gebeurt als de radarbundel re flecteert op tegemoetkomend ver keer. Omdat verkeersagenten deze metingen er handmatig tussenuit dienen te filteren, is er volgens de politieleiding weinig aan de hand. De betrouwbaarheid van de appa ratuur en de procedure is 'gegaran deerd'; een software-update moet het aantal fouten verkleinen. 'In de praktijk komt reflectie zelden voor', aldus de korpsleiding vorige week in een persbericht. 'Het beeld dat de korpsleiding schetst, dat het meevalt, wordt op de werkvloer niet herkend' Gerrit van de Kamp ACP Deze krant beschikt over een stapeltje recente flitsfoto's waarop te zien is hoe vrachtwagens, lijn bussen en een taxibusje met on mogelijke snelheden worden ge flitst. Busmaatschappijen Con- nexxion en Syntus geven aan daad werkelijk met bizarre bekeurin gen te zijn geconfronteerd. Oud-verkeersofficier Spee, die nu een verkeersadviesbureau runt: „Er zit gewoon iets niet goed. Dat moet je niet willen. Offi cieren van justitie mogen niet in een situatie gebracht worden dat hun bewijsmateriaal ter discussie staat. Het is van belang dat wordt vastgesteld en vastgelegd in welke situaties er van reflectie sprake kan zijn en wanneer niet." ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp noemt het teleurstellend dat de korpsleiding vooralsnog af ziet van een onderzoek. „Het beeld dat de korpsleiding schetst - dat het allemaal wel meevalt, dat de foutmetingen met de radar slechts sporadisch voorkomen - wordt op de werkvloer niet her kend. Wij zullen met onze achter ban moeten bekijken wat onze vervolgstappen nu zijn." Achter de schermen is degelijk wat in beweging gekomen, zegt een radarinstructeur die anoniem wil blijven. „Er wordt, sinds de commotie door leidinggevenden beter naar de klachten van de werkvloer geluisterd." De Tweede Kamerfracties van onder meer SP en VVD hebben minister Van der Steur (Veiligheid en Justitie) vorige week om ophel dering gevraagd over de proble men met de mobiele radar. ZATERDAG 6 FEBRUARI 2016 door Tobias den Hartog Tommy Wieringa door Harm Graat NIJMEGEN/DEN HAAG. Voormalig verkeersofficier Koos Spee begrijpt niet waarom de korpsleiding en het Openbaar Ministerie geen on derzoek naar de betrouwbaarheid van de flitspalen gelasten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 5