Jonge kunstenaars
barsten van de ideeën
Bezoeker leert op première in Middelburg via beeld en muziek landen kennen
12 ZEELAND
Hans Visser, medeoprichter van de groep
Flairck, liet zich voor zijn nieuwe project
inspireren door het verhaal van Jules Verne.
Een half donkere zaal en
op het podium enkele mu
zikanten. Klanken van
snaren, percussie, zoete
en/of snerpende tonen van een
blaasinstrument en de klanken
van alleskunner de accordeon vul
len de ruimte. Op het grote
scherm achter het podium wisse
len foto's elkaar af. De toeschou
wers worden op twee fronten ge
pakt: door beeld en muziek. Zij
maken in tachtig minuten een on
weerstaanbare wereldreis en kom-
nen in aanraking met steden, lan
den en de cultuur vanuit vele hoe
ken van de wereld.
Gitarist Hans Visser, die furore
maakte met de groep Flairck,
heeft zich de afgelopen jaren ge
specialiseerd in de combinatie van
beeld en livemuziek. Met zijn vori
ge producties World Photo Con
cert, Hermitage Concert en Dr.
Zhivago stond hij in ruim 150 thea
ters.
„Voor mijn nieuwe productie
heb ik me laten inspireren door
het bekende avonturenverhaal
van de Franse schrijver Jules Ver
ne .Reis om de wereld in 80 dagen.
In deze tijd van grenzeloze cul
tuurvernauwing is het niet gemak
kelijk een speciale productie te
maken. Maar we zijn er in ge
slaagd om in 80 minuten een on
vergetelijke reis te maken, waarbij
het publiek een programma voor
geschoteld krijgt met mijn mu
ziek. Die is beïnvloed door een
mix van Europese en Amerikaan
se volksmuziek, jazz en klassieke
muziek. Alles is vernuftig ver
mengd met de traditionele volks
muziek, pop en klassieke muziek
uit het geboorteland van Irena Fi-
lippova en we benutten alle thea
trale mogelijkheden. Beelden en
muziek versterken elkaar."
De reis om de wereld begint en
eindigt in Londen. Het begin is in
het Londen van eind 19de eeuw,
toen ook burgers de fotocamera
gingen gebruiken. In juli r888
kwam de camera van Kodak op de
markt met de slogan: 'U drukt op
de knop en wij doen de rest'.
„Het programma toont veel fo
to's uit die tijd. Vaak gemaakt
door lokale fotografen. Dat geeft
een goede indruk van hoe landen,
steden en mensen er toen uitza
gen. In de speurtocht naar deze
oorspronkelijke foto's kwamen
ook hele bijzondere initiatieven
boven drijven. Zo is in t904 het
hele Russische rijk, in opdracht
van de tsaar, op kleurenfoto's vast-
'We zijn alle vier
gespecialiseerd en
willen net als Verne
baanbrekend
werk verzetten'
gelegd We hebben bovendien fo
to's gevonden van een amateurfo
tograaf die in 20t4 dezelfde loca
ties heeft gefotografeerd. Als die
foto's naast elkaar geprojecteerd
worden, ziet men precies wat er
in een eeuw veranderd is. vertelt
Visser.
Hij leerde de Russische Irena Fi-
lippova, die Rusland, haar moe-
derjand en Nederland haar vader
land noemt, kennen in Den Haag.
Zij maken al jaren samen speciale
producties waarin Irena haar nos
talgie naar de Russische taal en de
sfeer van dat land verwerkt. „Wij
hebben twee proefvoorstellingen
gegeven en Middelburg krijgt de
première te zien en horen. Hans
Visser (gitaar), Irena Filippova (Pi-
gini accordeon/zang), Arthur
Bont (percussie) en Stan
Haywood (blaasinstrumenten)
spelen muziek uit de verschillen
de landen en tijden. „We zijn alle
vier gespecialiseerd en willen net
als de schrijver Verne baanbre
kend werk verzetten. Hij voorspel
de de toekomst, zijn fantasie was
rijk maar hij was ook intelligent.
Zijn voorspellingen zijn deels uit
gekomen."
Dit jaar gaat het om zeven kun
stenaars, een vormgever en een ar
chitect. Een rijk geschakeerde
oogst. Trends of dominerende
werkwijzen zijn niet te ontdek
ken. Diversiteit is troef Deze gene
ratie kunstenaars schildert expres
sionistisch (Lisa van Sorge),
maakt conceptuele kunst (Lea
Theunissen) en installaties (Hugo
Simons). Maar er is ook abstrahe
rende architectuurfotografie (Bru
no Slagboom), minimalistische fi
guratie (Hanna Zandee), video
(Bastiaan de Kramer) en een tex-
tielobject dat toeschouwer tot ac
tie brengt (Eveline de Jonge).
En de ontwerpers? Grafisch
vormgever Kenneth Mellaart
toont een campagne tegen proble
matische arbeidsomstandigheden
in China. In een simpele, ijzerster-
ke poster verbindt hij die met de
barbaarse omgang met het milieu
die een flink deel van de Chinese
industrie kenmerkt. Als Mellaart
zou samenwerken met kunste
naars als Hugo Simons valt niet
uit te sluiten dat de posters bin
nenkort de vrachtwagens van de
Action sieren. De rode draad door
Simons werk is namelijk kritiek
op de neo-kapitalistische samenle
ving en het creëren van alternatie
ven. De kritiek krijgt bijvoorbeeld
vorm in de bijl die hij in een tegel
slaat, het alternatief in een prachti
ge grote tekening van een autarki
sche woongemeenschap. Ontwer
per Bastiaan de Nennie oogste al
lauweren in de Dutch Design
Week 2015, met zijn frisse digitale
objecten waarin hij bestaande
voorwerpen uit elkaar haalt en
omzet in nieuwe producten. Zo
zet hij op een luchtige manier zijn
uitgangspunten uiteen voor het
ontwerpproces waar zijn genera
tie verantwoordelijk voor zal zijn.
Een proces waarin upcycling de
norm is en afval niet meer be
staat? Ook in het werk van Eveline
de Jong speelt dat een rol. Zij
werkt vaak met gebruikte kleding.
Maar vooral is zij erop gericht
mensen met elkaar in contact te
brengen. Haar cilindervormige tex-
tielobject '(t)huis' is deels gebreid
door zes (Zeeuwse) vrouwen. Het
hangt aan het plafond met gaten
waar je je hoofd en mouwen waar
je je armen in kunt steken. Een
warme ontmoetingsplek voor kil
le grote ruimtes. Ontmoeten staat
eveneens centraal in het zorgvul
dige uitgedachte en vormgegeven
plan dat John Nieuwenhuize
maakte om het Zeeuws Vlaamse
Retranchement nieuw leven in te
blazen. Nieuwenhuize zag al eer
der wat gisteren breed bekend
werd: Retranchement heeft pro-
centueel de grootste daling van
het aantal inwoners van alle
Zeeuwse dorpen. Met het bestaan
de dorpshuis als startpunt wil hij
het dorp voor meer bewoners een
plek maken om van te houden. Zo
concreet als zijn voorstellen zijn,
zo ab- stract is het werk van
Lea Theunissen.
Zij maakt gra
fiek met inkt
d i e zij afschraap
te van 1 het werk
van haar va-
der.*. Wat
vorm had is
tot vlekjes stof i te
ruggebracht Een
portret van de tijd.
Maar taal is haar
grootste kracht. On
der de noemer 'Leape-
dia' stelt Theunissen op
internet haar persoonlij
ke encyclopedie samen.
Een inspirerende inkijk in
haar denken, leven en wer
ken waarin diepgang en relati
vering elkaar wonderwel in
evenwicht houden. Dat werk
kun je prima thuis 'bekijken'.
Voor de rest is het de moeite
waard om het CBK te bezoeken.
Het zou de belangstelling ten goe
de komen als dat ook in
het weekend vaker
open zou zijn.
Wereldreis
in tachtig
minuten
door Jeanette Vergouwen
Beelden en muziek versterken elkaar tijdens de wereldreis in 80 minuten.
Visser, Filippova, Bont Haywood ver
zorgen vrijdag 12 februari de multime
dia productie: 'De reis om de wereld
in 80 minuten' in de Stadsschouw
burg Middelburg, aanvang 20.00 uur.
Prijs 20. Kaartverkoop via
www.schouwburgmiddelburg.nl
door Nico Out
MIDDELBURG. Het gaat weer rich
ting voorjaar. Tijd voor de Zeeuw
se Lichting. Een presentatie met
werk van uit Zeeland afkomstige
kunstenaars, vormgevers en archi
tecten die in 2015 afstudeerden.
Bastiaan de Nennie haalt bestaande voorwerpen uit elkaar en zet die om in
nieuwe producten.
T/m 18/3. Zeeuwse
Lichting 2015. CBK
Zeeland. Balans 17,
Middelburg. Ma. t/m
vr. 9.00 - 17.00 uur en
1e zo. v/d mnd. 13.00 -
17.00 uur. Opening zo.
7/2.15.00 uur.
Met een bijl die in een tegel slaat
wil Hugo Simons kritiek uiten op de
neo-kapitalistische samenleving en
alternatieven creeëren.