Jonge kunstenaars barsten van de ideeën Bezoeker leert op première in Middelburg via beeld en muziek landen kennen 12 ZEELAND Hans Visser, medeoprichter van de groep Flairck, liet zich voor zijn nieuwe project inspireren door het verhaal van Jules Verne. Een half donkere zaal en op het podium enkele mu zikanten. Klanken van snaren, percussie, zoete en/of snerpende tonen van een blaasinstrument en de klanken van alleskunner de accordeon vul len de ruimte. Op het grote scherm achter het podium wisse len foto's elkaar af. De toeschou wers worden op twee fronten ge pakt: door beeld en muziek. Zij maken in tachtig minuten een on weerstaanbare wereldreis en kom- nen in aanraking met steden, lan den en de cultuur vanuit vele hoe ken van de wereld. Gitarist Hans Visser, die furore maakte met de groep Flairck, heeft zich de afgelopen jaren ge specialiseerd in de combinatie van beeld en livemuziek. Met zijn vori ge producties World Photo Con cert, Hermitage Concert en Dr. Zhivago stond hij in ruim 150 thea ters. „Voor mijn nieuwe productie heb ik me laten inspireren door het bekende avonturenverhaal van de Franse schrijver Jules Ver ne .Reis om de wereld in 80 dagen. In deze tijd van grenzeloze cul tuurvernauwing is het niet gemak kelijk een speciale productie te maken. Maar we zijn er in ge slaagd om in 80 minuten een on vergetelijke reis te maken, waarbij het publiek een programma voor geschoteld krijgt met mijn mu ziek. Die is beïnvloed door een mix van Europese en Amerikaan se volksmuziek, jazz en klassieke muziek. Alles is vernuftig ver mengd met de traditionele volks muziek, pop en klassieke muziek uit het geboorteland van Irena Fi- lippova en we benutten alle thea trale mogelijkheden. Beelden en muziek versterken elkaar." De reis om de wereld begint en eindigt in Londen. Het begin is in het Londen van eind 19de eeuw, toen ook burgers de fotocamera gingen gebruiken. In juli r888 kwam de camera van Kodak op de markt met de slogan: 'U drukt op de knop en wij doen de rest'. „Het programma toont veel fo to's uit die tijd. Vaak gemaakt door lokale fotografen. Dat geeft een goede indruk van hoe landen, steden en mensen er toen uitza gen. In de speurtocht naar deze oorspronkelijke foto's kwamen ook hele bijzondere initiatieven boven drijven. Zo is in t904 het hele Russische rijk, in opdracht van de tsaar, op kleurenfoto's vast- 'We zijn alle vier gespecialiseerd en willen net als Verne baanbrekend werk verzetten' gelegd We hebben bovendien fo to's gevonden van een amateurfo tograaf die in 20t4 dezelfde loca ties heeft gefotografeerd. Als die foto's naast elkaar geprojecteerd worden, ziet men precies wat er in een eeuw veranderd is. vertelt Visser. Hij leerde de Russische Irena Fi- lippova, die Rusland, haar moe- derjand en Nederland haar vader land noemt, kennen in Den Haag. Zij maken al jaren samen speciale producties waarin Irena haar nos talgie naar de Russische taal en de sfeer van dat land verwerkt. „Wij hebben twee proefvoorstellingen gegeven en Middelburg krijgt de première te zien en horen. Hans Visser (gitaar), Irena Filippova (Pi- gini accordeon/zang), Arthur Bont (percussie) en Stan Haywood (blaasinstrumenten) spelen muziek uit de verschillen de landen en tijden. „We zijn alle vier gespecialiseerd en willen net als de schrijver Verne baanbre kend werk verzetten. Hij voorspel de de toekomst, zijn fantasie was rijk maar hij was ook intelligent. Zijn voorspellingen zijn deels uit gekomen." Dit jaar gaat het om zeven kun stenaars, een vormgever en een ar chitect. Een rijk geschakeerde oogst. Trends of dominerende werkwijzen zijn niet te ontdek ken. Diversiteit is troef Deze gene ratie kunstenaars schildert expres sionistisch (Lisa van Sorge), maakt conceptuele kunst (Lea Theunissen) en installaties (Hugo Simons). Maar er is ook abstrahe rende architectuurfotografie (Bru no Slagboom), minimalistische fi guratie (Hanna Zandee), video (Bastiaan de Kramer) en een tex- tielobject dat toeschouwer tot ac tie brengt (Eveline de Jonge). En de ontwerpers? Grafisch vormgever Kenneth Mellaart toont een campagne tegen proble matische arbeidsomstandigheden in China. In een simpele, ijzerster- ke poster verbindt hij die met de barbaarse omgang met het milieu die een flink deel van de Chinese industrie kenmerkt. Als Mellaart zou samenwerken met kunste naars als Hugo Simons valt niet uit te sluiten dat de posters bin nenkort de vrachtwagens van de Action sieren. De rode draad door Simons werk is namelijk kritiek op de neo-kapitalistische samenle ving en het creëren van alternatie ven. De kritiek krijgt bijvoorbeeld vorm in de bijl die hij in een tegel slaat, het alternatief in een prachti ge grote tekening van een autarki sche woongemeenschap. Ontwer per Bastiaan de Nennie oogste al lauweren in de Dutch Design Week 2015, met zijn frisse digitale objecten waarin hij bestaande voorwerpen uit elkaar haalt en omzet in nieuwe producten. Zo zet hij op een luchtige manier zijn uitgangspunten uiteen voor het ontwerpproces waar zijn genera tie verantwoordelijk voor zal zijn. Een proces waarin upcycling de norm is en afval niet meer be staat? Ook in het werk van Eveline de Jong speelt dat een rol. Zij werkt vaak met gebruikte kleding. Maar vooral is zij erop gericht mensen met elkaar in contact te brengen. Haar cilindervormige tex- tielobject '(t)huis' is deels gebreid door zes (Zeeuwse) vrouwen. Het hangt aan het plafond met gaten waar je je hoofd en mouwen waar je je armen in kunt steken. Een warme ontmoetingsplek voor kil le grote ruimtes. Ontmoeten staat eveneens centraal in het zorgvul dige uitgedachte en vormgegeven plan dat John Nieuwenhuize maakte om het Zeeuws Vlaamse Retranchement nieuw leven in te blazen. Nieuwenhuize zag al eer der wat gisteren breed bekend werd: Retranchement heeft pro- centueel de grootste daling van het aantal inwoners van alle Zeeuwse dorpen. Met het bestaan de dorpshuis als startpunt wil hij het dorp voor meer bewoners een plek maken om van te houden. Zo concreet als zijn voorstellen zijn, zo ab- stract is het werk van Lea Theunissen. Zij maakt gra fiek met inkt d i e zij afschraap te van 1 het werk van haar va- der.*. Wat vorm had is tot vlekjes stof i te ruggebracht Een portret van de tijd. Maar taal is haar grootste kracht. On der de noemer 'Leape- dia' stelt Theunissen op internet haar persoonlij ke encyclopedie samen. Een inspirerende inkijk in haar denken, leven en wer ken waarin diepgang en relati vering elkaar wonderwel in evenwicht houden. Dat werk kun je prima thuis 'bekijken'. Voor de rest is het de moeite waard om het CBK te bezoeken. Het zou de belangstelling ten goe de komen als dat ook in het weekend vaker open zou zijn. Wereldreis in tachtig minuten door Jeanette Vergouwen Beelden en muziek versterken elkaar tijdens de wereldreis in 80 minuten. Visser, Filippova, Bont Haywood ver zorgen vrijdag 12 februari de multime dia productie: 'De reis om de wereld in 80 minuten' in de Stadsschouw burg Middelburg, aanvang 20.00 uur. Prijs 20. Kaartverkoop via www.schouwburgmiddelburg.nl door Nico Out MIDDELBURG. Het gaat weer rich ting voorjaar. Tijd voor de Zeeuw se Lichting. Een presentatie met werk van uit Zeeland afkomstige kunstenaars, vormgevers en archi tecten die in 2015 afstudeerden. Bastiaan de Nennie haalt bestaande voorwerpen uit elkaar en zet die om in nieuwe producten. T/m 18/3. Zeeuwse Lichting 2015. CBK Zeeland. Balans 17, Middelburg. Ma. t/m vr. 9.00 - 17.00 uur en 1e zo. v/d mnd. 13.00 - 17.00 uur. Opening zo. 7/2.15.00 uur. Met een bijl die in een tegel slaat wil Hugo Simons kritiek uiten op de neo-kapitalistische samenleving en alternatieven creeëren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 44