VT Sv V '"iv Asscher en PvdA slaan aanval op cao tijdelijk af ECONOMIE 23 VW: jaarcijfers komen later TNT vindt koper luchtvaarttak 7,0 7.6 7.7 Risico op 'birdstrikes' Schiphol was gedaald Meer elektrische auto's verkocht Volkswagen heeft meer tijd nodig om de financiële gevolgen te ver werken van het sjoemelschandaal rond de uitstoot van dieselauto's. Daarom wordt de publicatie van de jaarcijfers, oorspronkelijk ge pland op to maart, uitgesteld. TNT verkoopt zijn luchtvaartacti viteiten aan ASL Aviation Group, als de overname van het Neder landse bedrijf door FedEx is afge rond. Alle werknemers verhuizen daarbij naar ASL, dat in het Ierse Dublin is gevestigd. Botsingen tussen vogels en vliegtuigen op Schiphol verdubbeld t.o.v.2014, Vogels massaal aanwezig rond Schiphol in de maanden: Canadese gans Grauwe gans Aalscholver Incidenten per landingsbaan (2012) In de afgelopen jaren is het risico op aanvarin gen met vogels op Schiphol gedaald. Dat zegt manager birdcon- trol Bart Straver. „Maar 2015 was een uitzonde- Gemiddeld aantal vogelbotsingen per maand (2005-2011) ,n de maand ringsjaar. Het aantal vo gelbotsingen zal hoger uitkomen dan in 2014 vanwege de relatief ho ge temperaturen." En in dat opzicht kan Schiphol de borst nat maken voor 2016. Want ook dit jaar is uitzon derlijk zacht en voch tig begonnen. Straver kondigt extra maatregelen aan. „We proberen nieuwe ver- jaagmunitie te krijgen zodat wij verder en ho- ger kunnen verjagen." Ook draait op de lucht haven een door de TU Delft ontwikkelde vo gelradar. „We willen met die radargegevens risicovol vogelgedrag op tijd zien, zodat vo gelwachten sneller op de juiste plek zijn. Zo'n model is nog nergens ter wereld bedacht." Vogels uit de vliegrou tes verjagen blijft vol gens hem mensen werk. „Het gedrag van de dieren goed inschat ten is ontzettend be langrijk. Dat vraagt óók een menselijk oog en de nodige ervaring. On ze vogelwachten ma ken in het veld een in schatting of het nog verantwoord is om te vliegen", aldus Straver. „Capaciteit en veilig heid moeten in balans zijn. Wij zetten ons al tijd in om het vliegver keer zo veilig mogelijk te laten verlopen." DEN HAAG. 'Links' Nederland heeft deze week een serieuze aan val op de 'ouwelullendagen' afge slagen. Maar het parlementaire verzet tegen extra seniorendagen en 'verkeerd' benutte scholings middelen in de cao's groeit zo hard, dat het weieens een schijn overwinning kan blijken te zijn. Cao's waren lange tijd de heilige graal van de Nederlandse overlegeconomie. Cao's zorgen voor arbeidsrust en voorkomen dat bedrijven elkaar beconcurre ren door de loonkosten zoveel mogelijk te drukken. De PvdA en 'hun' minister voor Sociale Za ken en Werkgelegenheid Lode- wijk Asscher, staan pal voor de cao, maar VVD, CDA, D66 en SGP hebben de aanval ingezet. Het is deze partijen een doorn in het oog dat er cao-af spraken worden gemaakt die de arbeidsmarkt eerder achteruit dan vooruit helpen. Zo kent me nige cao gunstige werktijden en extra seniorendagen voor oudere werknemers, terwijl de ouderen werkloosheid juist een probleem is. „Dan kunnen wij hier in Den Haag wel een premiekorting ge ven op het in dienst nemen van ouderen, maar dan zijn we voor al aan het repareren wat in cao's wordt aangericht", stelt WD-Ka- merlid Anne Mulder. D66 en CDA zijn ook verbol gen dat in veel cao's geld voor scholing niet voor omscholing kan worden gebruikt als in die bedrijfstak er eerder banen ver dwijnen dan bijkomen. Centrumrechts vindt dat mi nister Asscher werkgevers en werknemers via een algemeen verbindend verklaring (aw) moet dwingen om de cao's te moderniseren. Asscher voelt daar niets voor: „De cao is een goed ding, ook al is er niet alleen maar reden voor hosanna", zegt Asscher. Rechts ziet het precies andersom: in hun ogen 'knellen' cao's vooral. Ze gooien de ar beidsmarkt 'op slot'. Bovendien worden cao-ver- worvenheden als gunstigere werktijden en extra seniorenda gen een molensteen als diezelfde oudere werknemers werkloos worden. Cao's zijn in principe een zaak tussen werkgevers en werknemers. Maar via een aw kan de minister cao's voor de he le sector van toepassing verkla ren, dus ook voor bedrijven die helemaal niet aan tafel hebben gezeten. Asscher zou dit vaker moeten weigeren 'uit algemeen belang', aldus de centrumrechtse partijen. Ook ter linkerzijde klinkt ge mor, vooral bij de SP. De socialis ten vinden het maar niks dat er de afgelopen tijd cao's zijn afge sloten, zoals in de detailhandel, waarbij de traditionele vakbon den buitenspel zijn gezet. SP-Ka- merlid Paul Ulenbelt vindt de D66 en CDA zijn verbolgen dat in veel cao's geld voor scholing niet voor omscholing kan worden gebruikt cao's die met 'minuscule hond jes' zijn afgesloten, niet represen tatief. Asscher zou dit soort cao's juist niet algemeen verbindend moeten verklaren. Asscher piekert er niet over 'dit paardenmiddel' in te zetten. „Het middel is erger dan de kwaal", aldus de minister, „en een vorm van onteigening." As scher is het met de SP eens dat cao's op draagvlak moeten kun nen rekenen. Maar de bewinds man vindt tegelijkertijd dat die cao's met hun tijd mee moeten gaan. En dat kan ook, zegt Asscher, want in steeds meer cao's wordt gezocht naar 'maatwerk'. Zo juicht hij toe dat partijen zoeken naar steeds meer regionale in plaats van landelijke afspraken. Het aantal elektrische auto's in Nederland is het afgelo pen jaar fors gestegen. Er kwamen ruim 43.000 nieu we elektrische en hybride au to's bij. Daarmee is Nederland koploper in Europa. ZATERDAG 6 FEBRUARI 2016 845 Portugal heeft zijn begroting niet op orde, stelt Brussel. Premier Costa is het ermee oneens en wijst op 845 miljoen euro bezuinigingen. per 10.000 starts en landingen nog geen officiële cijfers bekend 2013 2012 2011 2010 v SOORT Knobbelzwaan^ Blauwe reige^lj^ Nijlgans Wilde eend Kokmeeuw Zilvermeeu Kleine mantelmeeuw Buizerd Krakeend Buitenveldertbaan GEWICHT VOGEL JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC 12 kg 3 tot 6 kg 3 tot 3,4 kg 2,6 tot 3,7 kg 2 kg 2 kg 1 tot 1,5 kg 730 tot 1500 gr. 730 tot 1500 gr. 650 tot 1000 gr. 500 tot 1000 gr. 650 tot 900 gr. Polderbaan Kaagbaan Zwanenburg- baan 25 juli vinden de meeste 20 aanvaringen plaats 15 10 5 0 j f Aalsmeerbaan m j j a s 0 n d 010216 I CVW, RV I BRON: SCHIPHOL door Laurens Kok Minister Lodewijk Asscher is en blijft een fervent voorstander van de collectieve arbeidsovereenkomst (cao), foto Olaf Kraak/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 23