VT
Sv
V
'"iv
Asscher en PvdA
slaan aanval
op cao tijdelijk af
ECONOMIE 23
VW: jaarcijfers
komen later
TNT vindt koper
luchtvaarttak
7,0
7.6
7.7
Risico op
'birdstrikes'
Schiphol
was gedaald
Meer elektrische
auto's verkocht
Volkswagen heeft meer tijd nodig
om de financiële gevolgen te ver
werken van het sjoemelschandaal
rond de uitstoot van dieselauto's.
Daarom wordt de publicatie van
de jaarcijfers, oorspronkelijk ge
pland op to maart, uitgesteld.
TNT verkoopt zijn luchtvaartacti
viteiten aan ASL Aviation Group,
als de overname van het Neder
landse bedrijf door FedEx is afge
rond. Alle werknemers verhuizen
daarbij naar ASL, dat in het Ierse
Dublin is gevestigd.
Botsingen tussen vogels en vliegtuigen op Schiphol verdubbeld t.o.v.2014,
Vogels massaal aanwezig rond Schiphol in de maanden:
Canadese gans
Grauwe gans
Aalscholver
Incidenten per landingsbaan (2012)
In de afgelopen jaren is
het risico op aanvarin
gen met vogels op
Schiphol gedaald. Dat
zegt manager birdcon-
trol Bart Straver. „Maar
2015 was een uitzonde-
Gemiddeld aantal vogelbotsingen
per maand (2005-2011) ,n de maand
ringsjaar. Het aantal vo
gelbotsingen zal hoger
uitkomen dan in 2014
vanwege de relatief ho
ge temperaturen." En
in dat opzicht kan
Schiphol de borst nat
maken voor 2016. Want
ook dit jaar is uitzon
derlijk zacht en voch
tig begonnen.
Straver kondigt extra
maatregelen aan. „We
proberen nieuwe ver-
jaagmunitie te krijgen
zodat wij verder en ho-
ger kunnen verjagen."
Ook draait op de lucht
haven een door de TU
Delft ontwikkelde vo
gelradar. „We willen
met die radargegevens
risicovol vogelgedrag
op tijd zien, zodat vo
gelwachten sneller op
de juiste plek zijn. Zo'n
model is nog nergens
ter wereld bedacht."
Vogels uit de vliegrou
tes verjagen blijft vol
gens hem mensen
werk. „Het gedrag van
de dieren goed inschat
ten is ontzettend be
langrijk. Dat vraagt óók
een menselijk oog en
de nodige ervaring. On
ze vogelwachten ma
ken in het veld een in
schatting of het nog
verantwoord is om te
vliegen", aldus Straver.
„Capaciteit en veilig
heid moeten in balans
zijn. Wij zetten ons al
tijd in om het vliegver
keer zo veilig mogelijk
te laten verlopen."
DEN HAAG. 'Links' Nederland
heeft deze week een serieuze aan
val op de 'ouwelullendagen' afge
slagen. Maar het parlementaire
verzet tegen extra seniorendagen
en 'verkeerd' benutte scholings
middelen in de cao's groeit zo
hard, dat het weieens een schijn
overwinning kan blijken te zijn.
Cao's waren lange tijd de heilige
graal van de Nederlandse
overlegeconomie. Cao's zorgen
voor arbeidsrust en voorkomen
dat bedrijven elkaar beconcurre
ren door de loonkosten zoveel
mogelijk te drukken. De PvdA
en 'hun' minister voor Sociale Za
ken en Werkgelegenheid Lode-
wijk Asscher, staan pal voor de
cao, maar VVD, CDA, D66 en
SGP hebben de aanval ingezet.
Het is deze partijen een
doorn in het oog dat er cao-af
spraken worden gemaakt die de
arbeidsmarkt eerder achteruit
dan vooruit helpen. Zo kent me
nige cao gunstige werktijden en
extra seniorendagen voor oudere
werknemers, terwijl de ouderen
werkloosheid juist een probleem
is. „Dan kunnen wij hier in Den
Haag wel een premiekorting ge
ven op het in dienst nemen van
ouderen, maar dan zijn we voor
al aan het repareren wat in cao's
wordt aangericht", stelt WD-Ka-
merlid Anne Mulder.
D66 en CDA zijn ook verbol
gen dat in veel cao's geld voor
scholing niet voor omscholing
kan worden gebruikt als in die
bedrijfstak er eerder banen ver
dwijnen dan bijkomen.
Centrumrechts vindt dat mi
nister Asscher werkgevers en
werknemers via een algemeen
verbindend verklaring (aw)
moet dwingen om de cao's te
moderniseren. Asscher voelt
daar niets voor: „De cao is een
goed ding, ook al is er niet alleen
maar reden voor hosanna", zegt
Asscher. Rechts ziet het precies
andersom: in hun ogen 'knellen'
cao's vooral. Ze gooien de ar
beidsmarkt 'op slot'.
Bovendien worden cao-ver-
worvenheden als gunstigere
werktijden en extra seniorenda
gen een molensteen als diezelfde
oudere werknemers werkloos
worden. Cao's zijn in principe
een zaak tussen werkgevers en
werknemers. Maar via een aw
kan de minister cao's voor de he
le sector van toepassing verkla
ren, dus ook voor bedrijven die
helemaal niet aan tafel hebben
gezeten. Asscher zou dit vaker
moeten weigeren 'uit algemeen
belang', aldus de centrumrechtse
partijen.
Ook ter linkerzijde klinkt ge
mor, vooral bij de SP. De socialis
ten vinden het maar niks dat er
de afgelopen tijd cao's zijn afge
sloten, zoals in de detailhandel,
waarbij de traditionele vakbon
den buitenspel zijn gezet. SP-Ka-
merlid Paul Ulenbelt vindt de
D66 en CDA zijn verbolgen
dat in veel cao's geld voor
scholing niet voor omscholing
kan worden gebruikt
cao's die met 'minuscule hond
jes' zijn afgesloten, niet represen
tatief. Asscher zou dit soort cao's
juist niet algemeen verbindend
moeten verklaren.
Asscher piekert er niet over
'dit paardenmiddel' in te zetten.
„Het middel is erger dan de
kwaal", aldus de minister, „en
een vorm van onteigening." As
scher is het met de SP eens dat
cao's op draagvlak moeten kun
nen rekenen. Maar de bewinds
man vindt tegelijkertijd dat die
cao's met hun tijd mee moeten
gaan.
En dat kan ook, zegt Asscher,
want in steeds meer cao's wordt
gezocht naar 'maatwerk'. Zo
juicht hij toe dat partijen zoeken
naar steeds meer regionale in
plaats van landelijke afspraken.
Het aantal elektrische auto's
in Nederland is het afgelo
pen jaar fors gestegen. Er
kwamen ruim 43.000 nieu
we elektrische en hybride au
to's bij. Daarmee is Nederland
koploper in Europa.
ZATERDAG 6 FEBRUARI 2016
845
Portugal heeft zijn begroting
niet op orde, stelt Brussel.
Premier Costa is het ermee
oneens en wijst op 845
miljoen euro bezuinigingen.
per 10.000 starts en landingen
nog geen officiële cijfers
bekend
2013
2012
2011
2010
v
SOORT
Knobbelzwaan^
Blauwe reige^lj^
Nijlgans
Wilde eend
Kokmeeuw
Zilvermeeu
Kleine
mantelmeeuw
Buizerd
Krakeend
Buitenveldertbaan
GEWICHT VOGEL
JAN
FEB
MRT
APR
MEI
JUN
JUL
AUG
SEP
OKT
NOV
DEC
12 kg
3 tot 6 kg
3 tot 3,4 kg
2,6 tot 3,7 kg
2 kg
2 kg
1 tot 1,5 kg
730 tot 1500 gr.
730 tot 1500 gr.
650 tot 1000 gr.
500 tot 1000 gr.
650 tot 900 gr.
Polderbaan
Kaagbaan
Zwanenburg-
baan
25 juli vinden de
meeste
20 aanvaringen
plaats
15
10
5
0
j f
Aalsmeerbaan
m j j a s 0 n d
010216 I CVW, RV I BRON: SCHIPHOL
door Laurens Kok
Minister Lodewijk Asscher is en blijft een fervent voorstander van de
collectieve arbeidsovereenkomst (cao), foto Olaf Kraak/ANP