NIEUWS 17 igtgl daar was wel een flinke aanpas sing van het programma voor no dig. Het asfalt waarop ooit roem ruchte Formule i-races werden gehouden, wordt nu vooral ge bruikt voor bedrijfsevenementen en zelfs hardloopwedstrijden of fietsdagen. „Ze moesten wel", zegt Frank Kerseboom, directeur van de Rensportschool Zand- voort. „Zo heeft de huidige direc tie het circuit ook door de crisis geloodst, en dat hebben ze echt knap gedaan. Maar het zou zo mooi zijn als Bernhard er weer echt een racecircuit van kan ma ken." 'Wat voor anderen het plafond is, is voor Bernhard de basis' Daar is wel een flinke renovatie van het circuit voor nodig, weet Kerseboom. „Wij werken er nog steeds met veel plezier, maar de paddock (ruimte waar het pu bliek de deelnemers kan ontmoe ten, red.) is te klein en het asfalt ervan is versleten. Als racecircuit heeft Zandvoort echt een opknap beurt nodig." En dat, zeggen insi ders, is precies wat Bernhard van plan is. De prins had er in elk geval geen beter moment voor kunnen kie zen. De fenomenale doorbraak van Formule i-coureur Max Ver stappen begint Nederland in z'n greep te krijgen, merkt Bleekemo- len. „Onze kartbanen zitten over vol, we kunnen de vraag niet aan. Alle kinderen willen Max zijn. Geloof me: Verstappen kan de nieuwe Johan Cruijff worden. Als die jongen een goede auto krijgt, wordt hij binnen een paar jaar wereldkampioen in één van de grootste sporten ter wereld. Dan wordt Nederland hélemaal gek. En dat beseft Bernhard heel goed." De prins koopt het circuit niet vanwege de romantiek, zeggen de mensen die hem kennen. Hij ziet dat de langzaam groeiende Verstappenmania Nederland in een nieuwe racehype kan breng en en wil daarvan gaan profite ren. Lammers: „Het is natuurlijk geen toeval dat hij nu toehapt. Bernhard weet dat Verstappen iets enorms teweeg kan gaan brengen in Nederland. De combi natie van die hype en de be moeienis van de prins kan iets heel moois worden. Ook al wil hij zelf liever niet als prins wor den aangeduid, qua pr heeft hij natuurlijk een geweldige voor sprong." Formule 1 Misschien, fluisteren raceliefheb bers, brengt zijn statuur zelfs het allerhoogste wel binnen handbe reik: de terugkeer van de Formu le het machtige vlaggenschip van de autosport. In 1985 deed het Fi-circus Zandvoort voor het laatst aan, toen nog met namen als Niki Lauda, Alain Prost en Ay- rton Senna. In de lokale politiek is het enthousiasme al niet meer te temperen: het college van B en W doet zelfs al onderzoek naar de haalbaarheid van een nieuwe Formule i-race. „Er is een enorme investering vanuit het bedrijfsleven voor no dig, maar juist nu is dat denk baar", zegt VVD-raadslid Jerry Kramer, initiator van het onder zoek. Hij denkt aan een model waarin Zandvoort eens in de drie of vier jaar een Grand Prix organi seert. „Dat Bernhard het circuit gaat overnemen, maakt de kans alleen maar groter. Voor een prins gaan nu eenmaal deuren open die voor anderen gesloten blijven." De racewereld is ver deeld over de kansen. Brantsen acht de terugkeer van de Formu le 1 naar Zandvoort nihil. „Het circuit zou zó moeten worden aangepast, dat je nog beter een compleet nieuw circuit kunt aan leggen. En de bereikbaarheid van Zandvoort is zo slecht. Als Bern hard de aankoop van het circuit bekendmaakt, zal dit wel de eer ste vraag zijn die hij krijgt - en meteen de domste." Maar Bleekemolen is enthousiaster. „Als je het echt wilt, kan het. Het is de mooiste Hol landpromotie die je kunt bedenken. De overheid zal moe ten investeren en het bedrijfsle ven ook, maar dan krijg je ook wat. Man, dan zitten alle hotels van Zandvoort tot in Den Bosch twee weken lang vol. Je moet durven dromen." Zo snel zal het allemaal niet gaan, vermoedt voorma lig teamgenoot Lammers. „Bernhard is als ondernemer superpragmatisch. Eerst het simpele goed doen, daarna pas denken aan de ingewik kelde dingen. En Formule 1 is héél ingewikkeld." Al moet hij toegeven dat de prins hem wel vaker heeft verbaasd. „Bernhard is pas heel laat begonnen met ra cen, maar na een paar jaar moest ik echt m'n best doen om hem voor te blijven. En ik race al m'n hele leven! Hij is geen prins die zich op z'n achternaam laat voorstaan, hij is een win naar. En die èjpA.iA Deloitte - - ;-y: '7 Bernhard van 0rani ZATERDAG 6 FEBRUARI 2016 ons Bernhard in een race-auto. Twee foto's rechts: de auto voor en na de crash in 2009. foto's links en uiterst rechts, Chris Schotanus, foto midden, Toussaint Kluiters/ANP Jan Lammers autocoureur De tribune op het circuit van Zandvoort. Volgens kenners moet er veel gebeuren om het weer helemaal up-to-date te krijgen. foto Remko de Waal/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 17