NIEUWS 17
igtgl
daar was wel een flinke aanpas
sing van het programma voor no
dig. Het asfalt waarop ooit roem
ruchte Formule i-races werden
gehouden, wordt nu vooral ge
bruikt voor bedrijfsevenementen
en zelfs hardloopwedstrijden of
fietsdagen. „Ze moesten wel",
zegt Frank Kerseboom, directeur
van de Rensportschool Zand-
voort. „Zo heeft de huidige direc
tie het circuit ook door de crisis
geloodst, en dat hebben ze echt
knap gedaan. Maar het zou zo
mooi zijn als Bernhard er weer
echt een racecircuit van kan ma
ken."
'Wat voor anderen
het plafond is, is voor
Bernhard de basis'
Daar is wel een flinke renovatie
van het circuit voor nodig, weet
Kerseboom. „Wij werken er nog
steeds met veel plezier, maar de
paddock (ruimte waar het pu
bliek de deelnemers kan ontmoe
ten, red.) is te klein en het asfalt
ervan is versleten. Als racecircuit
heeft Zandvoort echt een opknap
beurt nodig." En dat, zeggen insi
ders, is precies wat Bernhard van
plan is.
De prins had er in elk geval geen
beter moment voor kunnen kie
zen. De fenomenale doorbraak
van Formule i-coureur Max Ver
stappen begint Nederland in z'n
greep te krijgen, merkt Bleekemo-
len. „Onze kartbanen zitten over
vol, we kunnen de vraag niet
aan. Alle kinderen willen Max
zijn. Geloof me: Verstappen kan
de nieuwe Johan Cruijff worden.
Als die jongen een goede auto
krijgt, wordt hij binnen een paar
jaar wereldkampioen in één van
de grootste sporten ter wereld.
Dan wordt Nederland hélemaal
gek. En dat beseft Bernhard heel
goed."
De prins koopt het circuit niet
vanwege de romantiek, zeggen
de mensen die hem kennen. Hij
ziet dat de langzaam groeiende
Verstappenmania Nederland in
een nieuwe racehype kan breng
en en wil daarvan gaan profite
ren. Lammers: „Het is natuurlijk
geen toeval dat hij nu toehapt.
Bernhard weet dat Verstappen
iets enorms teweeg kan gaan
brengen in Nederland. De combi
natie van die hype en de be
moeienis van de prins kan iets
heel moois worden. Ook al wil
hij zelf liever niet als prins wor
den aangeduid, qua pr heeft hij
natuurlijk een geweldige voor
sprong."
Formule 1
Misschien, fluisteren raceliefheb
bers, brengt zijn statuur zelfs het
allerhoogste wel binnen handbe
reik: de terugkeer van de Formu
le het machtige vlaggenschip
van de autosport. In 1985 deed
het Fi-circus Zandvoort voor het
laatst aan, toen nog met namen
als Niki Lauda, Alain Prost en Ay-
rton Senna. In de lokale politiek
is het enthousiasme al niet meer
te temperen: het college van B en
W doet zelfs al onderzoek naar
de haalbaarheid van een nieuwe
Formule i-race.
„Er is een enorme investering
vanuit het bedrijfsleven voor no
dig, maar juist nu is dat denk
baar", zegt VVD-raadslid Jerry
Kramer, initiator van het onder
zoek. Hij denkt aan een model
waarin Zandvoort eens in de drie
of vier jaar een Grand Prix organi
seert. „Dat Bernhard het circuit
gaat overnemen, maakt de kans
alleen maar groter. Voor een
prins gaan nu eenmaal deuren
open die voor anderen gesloten
blijven." De racewereld is ver
deeld over de kansen. Brantsen
acht de terugkeer van de Formu
le 1 naar Zandvoort nihil. „Het
circuit zou zó moeten worden
aangepast, dat je nog beter een
compleet nieuw circuit kunt aan
leggen. En de bereikbaarheid van
Zandvoort is zo slecht. Als Bern
hard de aankoop van het circuit
bekendmaakt, zal dit wel de eer
ste vraag zijn die hij krijgt -
en meteen de domste."
Maar Bleekemolen is
enthousiaster. „Als je
het echt wilt, kan
het. Het is de
mooiste Hol
landpromotie
die je kunt
bedenken. De overheid zal moe
ten investeren en het bedrijfsle
ven ook, maar dan krijg je ook
wat. Man, dan zitten alle hotels
van Zandvoort tot in Den
Bosch twee weken lang vol. Je
moet durven dromen."
Zo snel zal het allemaal
niet gaan, vermoedt voorma
lig teamgenoot Lammers.
„Bernhard is als ondernemer
superpragmatisch. Eerst het
simpele goed doen, daarna
pas denken aan de ingewik
kelde dingen. En Formule 1 is
héél ingewikkeld." Al moet hij
toegeven dat de prins hem wel
vaker heeft verbaasd. „Bernhard
is pas heel laat begonnen met ra
cen, maar na een paar jaar moest
ik echt m'n best doen om hem
voor te blijven. En ik race al m'n
hele leven! Hij is geen prins die
zich op z'n achternaam laat
voorstaan, hij is
een win
naar. En
die
èjpA.iA
Deloitte
- - ;-y: '7
Bernhard van 0rani
ZATERDAG 6 FEBRUARI 2016
ons Bernhard in
een race-auto.
Twee foto's rechts:
de auto voor en na
de crash in 2009.
foto's links en uiterst
rechts, Chris Schotanus,
foto midden, Toussaint
Kluiters/ANP
Jan Lammers autocoureur
De tribune op het
circuit van Zandvoort.
Volgens kenners moet er
veel gebeuren om het
weer helemaal up-to-date
te krijgen.
foto Remko de Waal/ANP