i3E Barre Verkerke, decoratieschilder 12 PORTRET Jonge ambachtslieden. Ze lijken op te raken. Meesterschilder Barre Verkerke (32) geeft daarom zijn kennis door. ven van Justitie heeft uiteindelijk de hand over het hart gestreken. Patricio mocht blijven. Dat is niet alleen gerechtigheid, hij is ook nog eens van meerwaarde voor de maatschappij. Een talent in een uit stervend beroep. Ja, ik spreek hem nog af en toe. Het gaat goed met hem." van echt te onderscheiden is. Ach terin staat een boomstronk. Denk ik, want ook hier zet Barre de kij ker op het verkeerde been. Het ma teriaal is mdf, geperst hout. „Ik heb er zelfs deskundige schilders mee gefopt." Is dit nou kunst of ambacht? „Meer ambacht. Ik geloof in tech niek. Ik heb mezelf uitgedaagd om allerlei technieken onder de knie te krijgen. Ik investeer een kwart van mijn inkomen en tijd in cur sussen en workshops. Kennis die ik doorgeef, want ik geef zelf al twee jaar de cursus 'passie voor ambacht'. Ik wil dat het ambacht voortleeft en hoop mensen beter te leren kijken. We zijn erg bezig met onze mobieltjes en kijken steeds minder scherp. Kijk nou eens naar de zonsondergang. Die is nooit hetzelfde." „Met zoveel kennis kun je echt iets moois scheppen. Kijk hier, een 3D-kristal. Dat heb ik gegoten uit verschillende soorten harsen en laten printen met een 3D-prin- ter. Het is een puzzel om het le vensecht te krijgen. Je zit een jaar lang op de juiste techniek te broe den. Dit kristal heb ik geëxpo seerd op de Internationale Salon van decoratieschilders in Tokio." Hij beheerst de trompe-l'oeil, een schildertechniek die tot be drieglijk realistische resultaten leidt. Barre heeft acteur, regisseur en kunstenaar Dennis Hopper ge schilderd. Het lijkt een.foto. 'Ik geloof in het ambacht. Ik heb mezelf uitgedaagd om allerlei technieken onder de knie te krijgen' Krijg je ook dit soort opdrach ten? „Ja, maar dit is toevallig vrij werk Een opdracht voor de workshop die ik heb gevolgd. Ik wil blijven groeien. Hopper is erg goed ge- Twee jaar geleden heb je je ontfermd over Patricio dos San tos. Je leerde hem het vak van de coratieschilder, ook al had hij geen verblijfsstatus. Wat drijft je? „In de eerste plaats medemense lijkheid, denk ik. Dat heb ik van huis uit. Ik hou van mensen, be weeg me ook makkelijk in allerlei subculturen. Als ik naar de vluch telingenstroom kijk, komt eerst het gevoel boven dat deze mensen die huis en haard hebben verlaten, moeten worden opgevangen." „Ik heb aan het Markiezaat Col lege in Bergen op Zoom schilder lessen gegeven. Daar kwam ik Pa tricio tegen. Een schat van een jon gen. Hij wilde heel graag iets le ren. Ik heb hem een jaar lang les gegeven. In ruil daarvoor hielp hij mij bij werkzaamheden. Ik had er een goede kracht bij, hij had veel talent, maar het ging verder dan dat. We werden vrienden." „Patricio woonde al vanaf zijn zesde jaar in Nederland. Op zijn 21ste had hij nog geen steeds geen verblijfsvergunning. Ik hielp hem met het papierwerk. Het leek de goede kant op te gaan, totdat hij een brief van de autoriteiten kreeg dat hij binnen drie weken het land moest verlaten. Joh, ik kon er niet van slapen. Ik heb toen een actie op touw gezet. Met een aantal vrij willigers maakten we de film Patri cio Blijft. Ook de Roosendaalse voetbalclub BSC2 waar hij speel de, spande zich in voor Patricio. We haalden de tv, bij BNN. De toenmalige staatssecretaris Tee- Over talent gesproken, hoe ben jij decoratieschilder gewor den? „Doorzettingsvermogen, denk ik. Natuurlijk heb je ook een beetje ta lent nodig. Ik denk dat ik dat van mijn vader Gerard en mijn moe der Roos heb. Dat zijn creatieve mensen. Mijn vader is kunstenaar. Thuis heerste er ook een openmin- ded sfeer. Ik kom uit een patchwork-familie, ik heb drie half broers. Ik ben dus groot geworden in een vrij en een artistiek milieu. In Yerseke, waar ik opgroeide, ke ken ze een beetje vreemd tegen ons aan. Een zootje ongeregeld. Mijn vader reed op een bakfiets. Toch accepteerden de dorpelingen hem. Misschien ook omdat hij vis- sersnetten kon lassen. Zo laste hij zich als het ware aan de gemeen- Een potige vent van 1.92 meter. In zijn atelier in 's-Heer Arendskerke to rent hij boven alles uit. Een zuil van graniet. „Ik was al vroeg een lan taarnpaal. Ik leek ouder dan ik was. Ik begin nu een beetje op me zelf te lijken, hahaha." De zuil kampt met rugklachten, verzucht hij. De blessure is te dan ken aan te veel uren minutieus schilderen in voor mensen onge zonde houdingen. Hij werkt te veel, zegt zijn moeder Roos. Hij kan geen 'nee' zeggen. „Dat is zijn achilleshiel", verklapt ze. Zijn tomeloze ambitie om zijn ambacht tot in de puntjes te be heersen en zijn drang om het le ven met volle teugen te drinken, helpen niet mee. Hij leidt een ver vuld leven. Barre Verkerke werkt, geeft les, studeert in de avonden, maakt muziek in de bands Genera tor en Convoi Exceptional en is op richter en aandrijver van het Goe- se totaalfestival FunFest. Wie hem diep in de ogen kijkt, ziet vurige passie voor het am bacht, voor kunst, de natuur, voor schoonheid. Tegelijk verraden die zachte kijkers erbarmen. De Ango lese vluchteling Patricio dos San tos mocht het ervaren. Barre nam hem onder zijn vleugels. 'Ik krijg voldoende opdrachten. Als je je een beetje sociaal opstelt, gaat de gunfactor een rol spelen' schap vast. Daarna hebben we op verschillende plekken gewoond. Ook een tijdje in een loods in Goes." „In mijn jeugd was ik eigenwijs en had moeite met gezag. Ik blow de destijds ook regelmatig. Daar werd ik niet beter van, eerder onze ker. Van het vwo zakte ik af naar de mavo. Ik wilde het liefst muzi kant worden. Wenste een eigen studio. Componeren is het mooi ste wat er is. Ik moet altijd iets scheppen, anders kan ik mijn ener gie niet kwijt. Mijn vader zei dat ik eerst eens een vak moest leren. Zo ben ik huisschilder geworden. Ik heb jaren in de nieuwbouw ge sleten. Je verdient je geld, maar het inspireerde niet. Bovendien kun nen wij in de familie moeilijk voor een baas werken. Ik wilde op ei gen benen staan. Toen heb ik wat workshops decoratieschilderen ge volgd. Het balletje ging rollen en uiteindelijk heb ik mijn diploma Meesterschilder gehaald." We kuieren naar zijn atelier, de wand hangen demonstra- van zijn vakmanschap. Mar mer alsof het uit Carrara komt. Wortelnotenhout uit zijn penseel, maar zo organisch dat het amper Een meester die met je ogen speelt door Frank Balkenende

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 12