Treur beschrijft
onze onbespiede
momenten
Ophef over
brief tekort
Waterdunen
4 4
Provincie en gemeenten willen verslechtering dienstregeling van tafel hebben
Alle Zeeuwse stations openhouden én
toch sneller naar de Randstad. Met die
boodschap gaat de provincie naar de NS.
Asielzoekers
Marina Beach
halen zwerfvuil
N61 weg
Cultuursector maakt
-v*
IN- EN UITSTAPPERS NS-STATIONS PER DAG IN 2014
A
3** cC>
cs
V W"
MIDDELBURG. Sluiting van kleine
treinstations in Zeeland om snel
ler naar Brabant en de Randstad
te kunnen reizen is niet aan de or
de. Dat heeft provinciaal bestuur
der Harry van der Maas gisteren
gezegd na overleg met de gemeen
ten over de treinenloop.
Een Zeeuws binnenbrandje tus
sen de steden en de dorpen over
het stoppen op de kleine stations
is volgens Van der Maas geblust.
Goes en Kapelle vlogen elkaar de
ze week in de haren, nadat de Goe-
se burgemeester René Verhulst
had gepleit voor een echte interci
ty die alleen Vlissingen, Middel
burg en Goes aan zou doen. „We
hebben afgesproken elkaar vast te
houden. Want wat voor de één
een plus is, is voor de ander een
min. We hebben vastgesteld dat
de trein voor een groot deel van
Zeeland een belangrijk vervoer
middel is. De steden blijven het
belang onderstrepen van een
rechtstreekse intercity."
De NS heeft een ingrijpende
wijziging van de dienstregeling
voorgesteld. Die gaat op li decem
ber in. Enkele weken geleden stel
de de provincie in haar Mobiliteits
plan nog te streven naar het ver
snellen van de verbinding met
Amsterdam, maar nu moet Van
der Maas alle zeilen bijzetten om
verslechtering te voorkomen. In
het NS-plan rijdt de intercity
Vlissingen-Amsterdam immers
niet meer via Schiphol maar via
Haarlem. Verder blijft deze interci
ty langer in Roosendaal wachten.
Die langere wacht- en reistijd wil
len de Zeeuwse overheden van ta
fel hebben. Verder pleit Van der
Maas om het nieuwe Europese be
veiligingssysteem ERMTS toe te
passen op de Zeeuwse lijn. „Dank
zij dat systeem kunnen de treinen
sneller rijden", aldus de gedepu
teerde. Hij wil met de NS ook spre
ken over het laten rijden van een
extra 'echte' intercity in de spits
uren. Of meer dan twee treinen
per uur haalbaar is hangt af van
de passagiersaantallen. Wat dat be
treft geven de cijfers weinig hoop.
De kleine Zeeuwse stations beho
ren 25 minst gebruikte van de in
totaal 400 NS-stations van Neder
land. Uit tellingen uit 2013 van rei
zigers tussen Vlissingen en Ber
gen op Zoom blijkt dat bijna vier
op de tien reizigers naar een an
der station in Zeeland of naar Ber
gen op Zoom reist. Een kwart
reist in de richting van de Rand
stad. De rest gaat naar Roosendaal
of verder in de richting van Breda.
HOEK. Asielzoekers van de op
vang in Marina Beach aan De
Braakman zijn begonnen met
het weghalen van zwerfvuil
langs de N61 tussen Hoek en
De Braakman. Dat gebeurt
voortaan elke week door een
wisselend groepje bewoners.
De asielzoekers komen in ac
tie op initiatief van het Cen
traal Orgaan opvang Asielzoe
kers (COA). De gemeente Ter-
neuzen draagt een steentje bij
door dagelijks alle prullenbak
ken in Hoek en bij de bushalte
in de Braakman te legen.
Adjunct-locatiemanager Fok-
ke Osterthun (COA): „Er is al
een flinke ploeg die allerlei
klusjes uitvoeren. Ze houden
de boel netjes; dat vinden de be
woners zelf ook prettig. Ver
geet niet dat het om vijfhon
derd mensen gaat. En sinds een
week hoort daar ook het verwij
deren van zwerfvuil bij. De
schoonmakers krijgen voor
twintig uur veertien euro."
VLISSINGEN. Muzikanten van |j^|;
de Muziekschool en muziek
vereniging Ons Genoegen
verwelkomden bezoekers
van de informatiebijeen-
komst Cultuur en bezuinigingen met r
muzikaal lawaai. Het 'vrije concert' werd door
velen gezien als een protestoptreden tegen
'A de 'onontkoombare' bezuinigingen van 2,8
miljoen (waarvan 1,1 miljoen voor rekening
&N. van de bibliotheek) in Vlissingen.
PAGINA 13
PAGINA 10 11
Zeelan
bron www.treinreiziger.nl
Zeeland eist snellere reistijd NS
door Theo Giele
door Wout Bareman