Kipketen en McDonald's bijten elkaar niet Vrije' huur schiet omhoog 1,4 miljoen nieuwe klanten voor INC Kipketen vooral in trek bij mensen van allochtone komaf 22 Foodsector is dip te boven Terugroepactie om airbags Decennialang was Kentucky Fried Chicken marginaal in ons land. Volgende week opent het vijftigste restaurant. De Nederlandse foodsector is de dip van 2014 te boven. Tot die conclusie komen de econo men van ABN Amro. De parti culiere bestedingen aan food- producten namen in 2015 toe tot ruim 57 miljard euro. De Duitse autotoeleverancier Continental roept in de Vere nigde Staten 5 miljoen auto's te rug in verband met een moge lijk defect aan de airbag. Het gaat om voertuigen van Honda en Fiat Chrysler. riendinnen Nutan (15) en Romy (16) doen een dagje shoppen in Rotter dam en nemen een break bij de KFC. „Ik heb een hot-wingsmenu", zegt Romy. Nutan houdt het bij een broodje. „We houden gewoon van kip en dan is de KFC ideaal." Ook Mike, Rotterdammer van Surinaamse afkomst, komt regel matig met zijn vrienden. „Het fij ne aan Kentucky Fried Chicken is dat je al voor een paar euro iets kunt eten." Heel geweldig vindt hij de kip niet eens. „Die van mijn moeder is stukken lekkerder." Nutan, Romy en Mike horen tot een groeiende schare fans van Kentucky Fried Chicken, want de fastfoodketen is bezig aan een ge stage opmars. Telde KFC rond de eeuwwisseling slechts vier losse vestigingen, dat veranderde toen de kipspecialist uit Louisville, Ken tucky Nederland in 2001 als speer punt bestempelde. „Zeker toen we in 2005 budget uit Amerika kre gen om tv-reclame te maken, ging het hard", vertelt Mark van 't Loo, directeur Nederland. Inmiddels opent volgende week de vijftigste vestiging, komend jaar komen er nog vijf bij. Wat is het succes van KFC? Als iemand het weet zijn het de ge broeders Michel en Ron de Kok. Hun vader John startte in 1972 aan de Rotterdamse Bergweg de eer ste Kentucky Fried Chicken in Ne derland. „Als jongens moesten we verplicht meehelpen op vrijdag, zaterdag of zondag", vertelt Mi chel. „Ik was veertien of vijftien." De Kok senior deed alles zelf, vertelt Michel die de zaken van zijn vader overnam en nu met broer Ron acht filialen runt. „KFC had geen hoofdkwartier hier, voor de ingrediënten moesten wij ei gen leveranciers vinden. Alleen de kruiden en het geheime recept werden uit Amerika of Londen op- De vestigingen van Kentucky Fried Chicken trekken veel Nederlanders van allochtone komaf gestuurd." Die receptuur is al sinds KFC's oprichting in 1952 het zelfde, stelt directeur Van 't Loo, en reden voor het succes. „Het is echte verse kip, die in onze restau rants gemarineerd en gepaneerd wordt. Het wordt niet alleen opge warmd of gefrituurd zoals bij an dere zaken en dat proefje." Wat opvalt: de vestigingen van Kentucky Fried Chicken trekken veel Nederlanders van allochtone komaf. KFC-pionier De Kok, in middels 56 jaar oud, heeft wel een idee waarom. „Nederland is afgelo pen decennia een multicultureler land geworden. KFC deed het al tijd al goed bij Surinamers en An- tillianen, maar ook veel Arabische mensen vinden het lekker." KFC-bezoekers hebben alle maal hun eigen theorie. „Donkere Nederlanders eten gewoon meer vlees", denken vriendinnen Nu tan en Romy. Surinamer Mike: „We houden van kip. Bovendien trekt onze aanwezigheid weer me- de-Surinamers aan." Voor de duidelijkheid: er wordt niet op etniciteit gemarket, zegt di recteur Van 't Loo, ondanks dat het huidige spotje met ex-Milli Va- nilli-zanger Fab Morgan anders doet vermoeden. Ook serveert KFC geen halal kip. „We richten ons op alle Nederlanders, met de nadruk op jongvolwassenen." Inmiddels zit de kipspecialist uit Kentucky ook in plaatsen als Hengelo, Middelburg, Groningen, Amersfoort. „De bezoekers daar zijn een gemiddelde afspiegeling van de bevolking. Anders zouden we ook niet zo hard kunnen groeien", zegt de directeur. De komende jaren wil KFC jaar lijks vijf tot tien vestigingen blij ven openen. Een ruime marge, maar dat komt omdat goede loca ties schaars zijn. „We gaan alleen voor A-locaties", zegt Van 't Loo. „We mikken op stadscentra, langs snelwegen of op winkelboule vards." De nieuwe filialen worden steeds groter en moderner, vaak hebben ze bovendien een drive. De opkomst van Kentucky Fried Chicken lijkt vooral ten koste van Burger King te gaan. Dit jaar wordt de concurrent in aantal fili alen gepasseerd. „Qua omzet de den we dat al eerder", zegt direc teur Mark van 't Loo. De gouden bogen van McDonald's inhalen is een beduidend grotere uitdaging. De Mac is marktleider en met 245 AMSTERDAM. ING, de grootste bank van Nederland, verraste de aandeelhouders gisteren met de mededeling dat de nettowinst in 2015 bijna werd verviervoudigd tot 4 miljard euro. De bank maakte bij de presenta tie van de cijfers tevens bekend dat er een dividend van 65 cent per aandeel zal worden uitbetaald. De beleggers toonden zich uiterst content over het dividendbeleid van de bank: het aandeel schoot bijna 10 procent omhoog. Met de spectaculaire winst van gisteren werd het verlies dat ING dit jaar op de Amsterdamse beurs leed overigens nog niet wegge poetst. Volgens topman Ralph Ha mers heeft ING afgelopen kwar taal duidelijk geprofiteerd van het economische herstel, de lagere kos ten en de komst van 1,4 miljoen nieuwe rekeninghouders in bin nen-, maar vooral het buitenland. Hamers gaf toe dat de winst- sprong niet kon worden losgezien van de eenmalige kosten die de winst in 2014 zwaar naar beneden hadden gedrukt. Zonder die effec ten steeg de winst met bijna een kwart naar 4,2 miljard euro. In het vierde kwartaal steeg dit resultaat met 50 procent, naar 822 miljoen euro. De bank hoeft verder min der geld opzij te zetten voor moge lijke wanbetalingen door het eco nomisch herstel. Uit de nieuwste cijfers van de grootste verhuursite van het land blijkt dat bewoners in Amster dam voor een bescheiden huur woning in de vrije sector inmid dels dik 2.200 euro per maand kunnen neertellen. De gemiddel de huurprijs steeg in de hoofd stad het afgelopen jaar met nog eens 10 procent. De huurstijging is een landelijk fenomeen. Ge middeld stegen in het vierde kwartaal de huren in de vrije sec tor 5,2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Het zijn vooral de provincies Noord-Hol land, Utrecht en Zuid-Holland In Amsterdam 'doet' een bescheiden huurwoning in de vrije sector inmiddels dik 2.200 euro per maand die het landelijk gemiddelde op krikken. In Den Haag 'doet' een huur woning gemiddeld 1.509 euro, in Rotterdam 1.219 euro en in Utrecht 1.413 euro per maand. Pa rarius spreekt van 'een prijsexplo- sie in de Randstad'. Die is het ge volg van een schreeuwend tekort aan (betaalbare) huurwoningen in de vrije sector. „Een koopwo ning is voor een grote groep met middeninkomens niet interes sant", zegt directeur Jasper de Groot van de verhuursite. Hij denkt dat de oplossing deels ligt bij het opvoeren van de bouwpro ductie. „Als er meer betaalbare woningen zijn, ontstaat er ook een gezondere woningmarkt." Wat volgens hem óók kan hel pen, is het versoepelen van de re gels voor verhuur. „Maak het inte ressant voor particulieren om een huis te verhuren, dan komen er ook meer woningen op de markt." Economie 6,5 Het passagiersvervoer door de lucht heeft in 2015 met een toename van 6,5 procent de sterkste groei laten zien in vijf jaar, aldus de IATA. KFC verovert Nederlandse door David Bremmer door Natasja de Groot ROTTERDAM. Huurprijzen in de vrije sector in de Randstad schie ten door het plafond. Om dit te stoppen, moet de bouwproductie omhoog en moeten regels voor particulierenverhuur versoepeld. Dat stelt verhuurder Pararius.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 22