Utrechtse leden Audibende
crashen op Autobahn
Duitsers willen
dolgraag onze
Karei Doorman
Cruise langs
de highlights
van Rusland
NIEUWS 5
Het is maandag half vier in de och
tend als op Autobahn A57 vlak
over de grens bij Venlo een super
snelle Audi RS4 met hoge snel
heid uit de bocht vliegt. De auto
schampt een boom, knalt tegen de
vangrails en stuitert over de kop
een helling af. Drie mannen van
22 jaar uit de Utrechtse wijk Kana
leneiland worden uit de auto ge
slingerd. Eén van hen is op slag
dood, een tweede overlijdt in het
ziekenhuis. Een derde man is
zwaargewond en was gisteren nog
niet aanspreekbaar.
Rondom het autowrak, ver
spreid over het gras, liggen gloed
nieuwe smartphones - nog in de
verpakking. Ze blijken gestolen
bij een ramkraak eerder die nacht
bij een belwinkel in het Duitse
Krefeld in het Duitse Ruhrgebied.
De daders gingen er vandoor in
een personenauto.
Uit hun werkwijze maakt de
Duitse politie op dat het hier
moet gaan om drie leden van de
beruchte Audibende, die al maan
den toeslaat in het grensgebied.
De daders hebben het gemunt op
geldautomaten en belwinkels, die
met explosieven of veel geweld
worden opengebroken.
Volgens het Duitse politie is de
Audibende verantwoordelijk voor
minstens 31 van de 66 plofkraken
op geldautomaten in het gebied
Nordrhein-Westfalen. Ze onder
scheidt twee typen daders: ama
teurs die veel schade aanrichten
en nauwelijks geld buitmaken. De
leden van déze bende bereiden
hun plofkraken uitzonderlijk
goed voor. Gemaskerde crimine-
Rondom het autowrak,
verspreid over het gras, liggen
gloednieuwe smartphones,
nog in de verpakking
len blazen geldautomaten op met
de springstof acetyleen-zuurstof.
Volgens de Duitse politie gaat
het vaak om jonge mannen met
een Noord-Afrikaans uiterlijk. Ze
rijden regelmatig naar Duitsland
en vluchten met de buit weer te
rug richting Nederland in gesto
len bolides, zoals sportversies van
Audi, maar ook Mercedes en
BMW, met valse Duitse kente
kens. Ze rijden vaak harder dan
250 kilometer per uur. De politie
gaat er vanuit dat ze bewapend
zijn en er niet voor terugdeinzen
dwars door wegblokkades heen te
rijden.
In december vorig jaar werden
vijf Nederlanders opgepakt die in
verband worden gebracht met een
reeks plofkraken. Twee werden op
gepakt in Arnhem. Een drietal
werd vlakbij Hamburg van de weg
geplukt. De Nederlandse politie
zegt nauw samen te werken met
de Duitse collega's. „In Nederland
zijn we al langer bekend met het
fenomeen plofkraken. In ons land
zijn zowel qua opsporing als pre
ventief de nodige maatregelen ge
nomen. Sindsdien lijkt het erop
dat Nederlandse criminelen de
grens overgaan om hun slag te
gaan", aldus politiewoordvoerder
Thomas Aling.
De Nederlandse en Duitse poli
tie wisselen informatie uit over da
ders, maar ook over gestolen snel
le sportwagens. Volgens de Duitse
politie lijkt het erop dat de bende
beschikt over een wagenpark van
Audi's, BMW's en Mercedessen:
waarschijnlijk in Duitsland verbor
gen. Zo'n verzameling gestolen au
to's is nog niet gevonden.
Ondertussen proberen Duitse
banken snel het Nederlands voor
beeld te volgen. Geldautomaten
hier zijn voorzien van antikraakbe-
veiliging, zoals verfbommen om
het geld te markeren, camera's en
gps-volgsystemen. Duitsland
loopt op dat gebied nog achter.
Zelf steggelden ze jarenlang over
de bouw van twee vergelijkbare
schepen, maar hiervoor kregen
ze de handen niet op elkaar.
Het zal even wennen zijn
voor de 152 vaste bemanningsle
den van de varende gigant die
nu in Amsterdam ligt aange
meerd. Als minister van Defen
sie Hennis Plasschaert en haar
collega Ursula von der Leyen van
middag hun handtekeningen
hebben gezet, klinkt er niet lan
ger alleen Nederlands aan boord,
maar ook Duits. Duikers, amfibi
sche verkenners en mijnexperts
van het Seebataillon zullen er van
af dan geregeld op oefenen en er
eventueel missies uitvoeren.
De samenwerking is volgens
Defensie een schoolvoorbeeld
van hoe legers in Europa zouden
moeten samenwerken om de
slagkracht te vergroten. Maar dat
het zover heeft kunnen komen,
is misschien wel net zo bijzon
der. Nederland had namelijk al
bijna afscheid genomen van de
varende kolos. De bouw van het
Joint Support Ship kostte 400 mil
joen euro, maar met een alsmaar
krimpende krijgsmacht was er
geen plek voor zo'n groot schip,
oordeelde Plasschaert nog in
2013. Voordat het schip officieel
in gebruik was genomen, werd
er al uitgekeken naar een ko
per.
Zover kwam het niet.
De marine sputterde
tegen en ook de op
positie in de
Tweede Kamer.
mocht blijven, maar alleen als er
een medegebruiker kon worden
gevonden. En die kwam sneller
dan gedacht.
Duitsland zit al jaren verlegen
om een varende gigant waarmee
ze hun mariniers kunnen ver
plaatsen. Die noodzaak blijkt vol
gens marinekenner en hoofdre
dacteur van marineschepen.nl
Jaime Karremann meer dan ooit
als de vredesmissie in Somalië in
1993 bijna desastreus afloopt. De
Duitsers hebben net hun amfibi
sche eenheden afgestoten, maar
als de situatie in het land uit de
hand loopt, lukt het ze maar net
om hun militairen veilig te eva
cueren. Het Seebataillon wordt di
rect in ere hersteld en het land
gaat op zoek naar amfibische
transportschepen. Het liefst had
den ze zelf twee schepen aange
schaft, maar dat wil de politiek
niet. Als in 2013 de Karei Door
man beschikbaar komt, is een
deal snel gemaakt.
Voor Duitsland is dit een ge
droomde deal, oordeelt marine
kenner Karremann van marine-
schepen.nl. „Zonder zelf een
schip te laten bouwen, kunnen
ze er straks wel gebruik van ma
ken." Maar voor Nederland is het
maar een armoedig compromis,
vindt hij. Nederland gebruikt de
Karei Doorman voor bevoorra
ding op zee. „Die capaciteit moe
ten ze nu delen."
En Nederland heeft er ook
voordeel van, vindt woordvoer
der Klaas Meijer van Defensie.
„Wij krijgen Duitse bevoorra
dingsschepen te leen. En in de
deal zit ook dat wij
gebruik mogen ma
ken van Duitse
tanks."
Het schip
De wereld is Kras
Riviercruises
Rusland
Inclusief excursiepakket!
11 dagen al v.a.
DONDERDAG 4 FEBRUARI 2016
Gecrashte Audi van drie Nederlandse jongens. Een is zwaargewond, twee zijn overleden, foto Guido Schulmann/DPA
door Ivar Penris en Koen Voskuil
KREFELD/UTRECHT. Een zware crash
op de Duitse Autobahn van drie
jongemannen uit Utrecht brengt
de politie verder in het onderzoek
naar de beruchte Audibende. Jonge
criminelen uit Nederland plegen
met gestolen bolides ramkraken
op geldautomaten en belwinkels in
Duitsland, omdat het hen in Neder
land steeds lastiger gemaakt
wordt.
De Karei Doorman, zoals hij in 2014 de haven verliet, foto ANP
door Raymond Boere
AMSTERDAM. Duitse militairen
staan te trappelen om gebruik te
maken van het grootste Neder
landse marineschip, de Zr.Ms. Ka-
rel Doorman. De deal, die van
daag wordt beklonken, is volgens
sommige marinekenners een bui
tenkansje voor de Duitsers.
Met drie volle dagen in Moskou en St. Petersburg
is deze riviercruise de ultieme manier om beide
wereldsteden te ontdekken. Maar dat is nog niet alles,
tijdens deze 11 - of 12-daagse cruise is er ook volop
aandacht voor de andere highlights van Rusland. Vaar mee
en ontdek o.a. Uglich, Yaroslavl, Goritsy, Kizhi en Mandrogi.
Van Moskou naar St. Petersburg
Riviercruises per 3-sterren-plus MS Rublev, MS Krasin
of MS Karamzin
Vliegreis, transfers en alle maaltijden aan boord
Gratis excursiepakket inclusief entreegelden
Excursies in Moskou en St. Petersburg onder leiding
van een Nederlandssprekende gids
Klantbeoordeling 8,0
Nu al vele data met gegarandeerd vertrek!
Vertrek: mei t/m september
Zie: Kras.nl/rusland-cruises