Utrechtse leden Audibende crashen op Autobahn Duitsers willen dolgraag onze Karei Doorman Cruise langs de highlights van Rusland NIEUWS 5 Het is maandag half vier in de och tend als op Autobahn A57 vlak over de grens bij Venlo een super snelle Audi RS4 met hoge snel heid uit de bocht vliegt. De auto schampt een boom, knalt tegen de vangrails en stuitert over de kop een helling af. Drie mannen van 22 jaar uit de Utrechtse wijk Kana leneiland worden uit de auto ge slingerd. Eén van hen is op slag dood, een tweede overlijdt in het ziekenhuis. Een derde man is zwaargewond en was gisteren nog niet aanspreekbaar. Rondom het autowrak, ver spreid over het gras, liggen gloed nieuwe smartphones - nog in de verpakking. Ze blijken gestolen bij een ramkraak eerder die nacht bij een belwinkel in het Duitse Krefeld in het Duitse Ruhrgebied. De daders gingen er vandoor in een personenauto. Uit hun werkwijze maakt de Duitse politie op dat het hier moet gaan om drie leden van de beruchte Audibende, die al maan den toeslaat in het grensgebied. De daders hebben het gemunt op geldautomaten en belwinkels, die met explosieven of veel geweld worden opengebroken. Volgens het Duitse politie is de Audibende verantwoordelijk voor minstens 31 van de 66 plofkraken op geldautomaten in het gebied Nordrhein-Westfalen. Ze onder scheidt twee typen daders: ama teurs die veel schade aanrichten en nauwelijks geld buitmaken. De leden van déze bende bereiden hun plofkraken uitzonderlijk goed voor. Gemaskerde crimine- Rondom het autowrak, verspreid over het gras, liggen gloednieuwe smartphones, nog in de verpakking len blazen geldautomaten op met de springstof acetyleen-zuurstof. Volgens de Duitse politie gaat het vaak om jonge mannen met een Noord-Afrikaans uiterlijk. Ze rijden regelmatig naar Duitsland en vluchten met de buit weer te rug richting Nederland in gesto len bolides, zoals sportversies van Audi, maar ook Mercedes en BMW, met valse Duitse kente kens. Ze rijden vaak harder dan 250 kilometer per uur. De politie gaat er vanuit dat ze bewapend zijn en er niet voor terugdeinzen dwars door wegblokkades heen te rijden. In december vorig jaar werden vijf Nederlanders opgepakt die in verband worden gebracht met een reeks plofkraken. Twee werden op gepakt in Arnhem. Een drietal werd vlakbij Hamburg van de weg geplukt. De Nederlandse politie zegt nauw samen te werken met de Duitse collega's. „In Nederland zijn we al langer bekend met het fenomeen plofkraken. In ons land zijn zowel qua opsporing als pre ventief de nodige maatregelen ge nomen. Sindsdien lijkt het erop dat Nederlandse criminelen de grens overgaan om hun slag te gaan", aldus politiewoordvoerder Thomas Aling. De Nederlandse en Duitse poli tie wisselen informatie uit over da ders, maar ook over gestolen snel le sportwagens. Volgens de Duitse politie lijkt het erop dat de bende beschikt over een wagenpark van Audi's, BMW's en Mercedessen: waarschijnlijk in Duitsland verbor gen. Zo'n verzameling gestolen au to's is nog niet gevonden. Ondertussen proberen Duitse banken snel het Nederlands voor beeld te volgen. Geldautomaten hier zijn voorzien van antikraakbe- veiliging, zoals verfbommen om het geld te markeren, camera's en gps-volgsystemen. Duitsland loopt op dat gebied nog achter. Zelf steggelden ze jarenlang over de bouw van twee vergelijkbare schepen, maar hiervoor kregen ze de handen niet op elkaar. Het zal even wennen zijn voor de 152 vaste bemanningsle den van de varende gigant die nu in Amsterdam ligt aange meerd. Als minister van Defen sie Hennis Plasschaert en haar collega Ursula von der Leyen van middag hun handtekeningen hebben gezet, klinkt er niet lan ger alleen Nederlands aan boord, maar ook Duits. Duikers, amfibi sche verkenners en mijnexperts van het Seebataillon zullen er van af dan geregeld op oefenen en er eventueel missies uitvoeren. De samenwerking is volgens Defensie een schoolvoorbeeld van hoe legers in Europa zouden moeten samenwerken om de slagkracht te vergroten. Maar dat het zover heeft kunnen komen, is misschien wel net zo bijzon der. Nederland had namelijk al bijna afscheid genomen van de varende kolos. De bouw van het Joint Support Ship kostte 400 mil joen euro, maar met een alsmaar krimpende krijgsmacht was er geen plek voor zo'n groot schip, oordeelde Plasschaert nog in 2013. Voordat het schip officieel in gebruik was genomen, werd er al uitgekeken naar een ko per. Zover kwam het niet. De marine sputterde tegen en ook de op positie in de Tweede Kamer. mocht blijven, maar alleen als er een medegebruiker kon worden gevonden. En die kwam sneller dan gedacht. Duitsland zit al jaren verlegen om een varende gigant waarmee ze hun mariniers kunnen ver plaatsen. Die noodzaak blijkt vol gens marinekenner en hoofdre dacteur van marineschepen.nl Jaime Karremann meer dan ooit als de vredesmissie in Somalië in 1993 bijna desastreus afloopt. De Duitsers hebben net hun amfibi sche eenheden afgestoten, maar als de situatie in het land uit de hand loopt, lukt het ze maar net om hun militairen veilig te eva cueren. Het Seebataillon wordt di rect in ere hersteld en het land gaat op zoek naar amfibische transportschepen. Het liefst had den ze zelf twee schepen aange schaft, maar dat wil de politiek niet. Als in 2013 de Karei Door man beschikbaar komt, is een deal snel gemaakt. Voor Duitsland is dit een ge droomde deal, oordeelt marine kenner Karremann van marine- schepen.nl. „Zonder zelf een schip te laten bouwen, kunnen ze er straks wel gebruik van ma ken." Maar voor Nederland is het maar een armoedig compromis, vindt hij. Nederland gebruikt de Karei Doorman voor bevoorra ding op zee. „Die capaciteit moe ten ze nu delen." En Nederland heeft er ook voordeel van, vindt woordvoer der Klaas Meijer van Defensie. „Wij krijgen Duitse bevoorra dingsschepen te leen. En in de deal zit ook dat wij gebruik mogen ma ken van Duitse tanks." Het schip De wereld is Kras Riviercruises Rusland Inclusief excursiepakket! 11 dagen al v.a. DONDERDAG 4 FEBRUARI 2016 Gecrashte Audi van drie Nederlandse jongens. Een is zwaargewond, twee zijn overleden, foto Guido Schulmann/DPA door Ivar Penris en Koen Voskuil KREFELD/UTRECHT. Een zware crash op de Duitse Autobahn van drie jongemannen uit Utrecht brengt de politie verder in het onderzoek naar de beruchte Audibende. Jonge criminelen uit Nederland plegen met gestolen bolides ramkraken op geldautomaten en belwinkels in Duitsland, omdat het hen in Neder land steeds lastiger gemaakt wordt. De Karei Doorman, zoals hij in 2014 de haven verliet, foto ANP door Raymond Boere AMSTERDAM. Duitse militairen staan te trappelen om gebruik te maken van het grootste Neder landse marineschip, de Zr.Ms. Ka- rel Doorman. De deal, die van daag wordt beklonken, is volgens sommige marinekenners een bui tenkansje voor de Duitsers. Met drie volle dagen in Moskou en St. Petersburg is deze riviercruise de ultieme manier om beide wereldsteden te ontdekken. Maar dat is nog niet alles, tijdens deze 11 - of 12-daagse cruise is er ook volop aandacht voor de andere highlights van Rusland. Vaar mee en ontdek o.a. Uglich, Yaroslavl, Goritsy, Kizhi en Mandrogi. Van Moskou naar St. Petersburg Riviercruises per 3-sterren-plus MS Rublev, MS Krasin of MS Karamzin Vliegreis, transfers en alle maaltijden aan boord Gratis excursiepakket inclusief entreegelden Excursies in Moskou en St. Petersburg onder leiding van een Nederlandssprekende gids Klantbeoordeling 8,0 Nu al vele data met gegarandeerd vertrek! Vertrek: mei t/m september Zie: Kras.nl/rusland-cruises

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 5