Variaties op
Carel
Kraayenhof
UIT THUIS 5
Concert Leo Blokhuis, Ruben Hein en Ricky Koole in CCXL
Leo Blokhuis voert het publiek samen met Ruben
Hein en Ricky Koole naar de bakermat van vele
muziekstijlen: New Orleans. t^DOOR RENÉ DE DREU
Oude rotten vinden de weg
naar Nieuw- en Sint Joosland
Isabelle Beernaert geeft
zichzelf bloot in Under my Skin
Trio Aleotti musiceert via
Haydn en Juon naar Piazzolla
In zijn boek 'city to city' (2009) stipte
Leo Blokhuis New Orleans al even aan
als een bakermat van de muziek van
rock-iconen Little Richard en Fats Do
mino. In de theatershow New Orleans
gaat hij verder, dieper. Blokhuis neemt boven
dien een uitgelezen gezelschap muzikanten
mee. Zanger Ruben Hein komt met een jazzach-
tergrond heel dicht in de buurt van de New Or-
leanssound. Hij heeft dat ruige randje dat kan
schuren en wringen. Ricky Koole zat op haar
goed ontvangen vierde en laatste cd 'No Use
Crying' met een aantal bluesy- en soulnum-
mers al dicht bij het New Orleans-gevoel. Ze
zingt het met haar heldere stemgeluid, dat voor
al gemaakt lijkt voor mooie, breekbare liedjes.
Haar gepolijste stem contrasteert weer goed
met die van Ruben Hein. De band Ocobar, aan
gevuld met de blazers van het Kyteman Or
chestra en alleskunner op de toetsen Roel Span-
jers, maken het plaatje compleet. In een uitbun
dig programma gaan de muzikanten langs rouw
en feest, leed en creativiteit, jazz en soul, cajun
en rock, rhythm en blues.
Het concept van Blokhuis past in de filosofie
achter de New Orleans-sound. Zet muzikanten
met een verschillende traditie bij elkaar en de
kans is groot dat er iets nieuws uitrolt. Zo ging
het al eind negentiende eeuw in de havenstad
van Louisiana. Al snel klinkt daar de ragtime,
dixieland en jazz. Waar Franse invloed over
heerst, gaat het over in cajun of zydeco en de
aanwezige Afrikaanse ritmes monden uit in
voodoo, funk, rhythm and blues of rock 'n roll.
Gospel waait over van de nabij gelegen katoen-
velden. New Orleans bracht iconen voort: Maha-
lia Jackson, Allen Toussaint, Professor Longhair,
Wynton Marsalis, Louis Armstrong, Louis Pri
ma, Lee Dorsey, Sidney Bechet, Irma Thomas,
The Meters en natuurlijk Fats Domino. Alles bij
elkaar al een duizelingwekkende symfonie.
Voor Leo Blokhuis, de muziekreisleider pur
sang met die altijd aanwezige zendingsdrang, is
New Orleans een mekka om uit te putten.
En eigenlijk kondigde zijn echtgenoot Ricky
Koole het op haar Nederlandstalige album uit
2011 al aan: 'Ik ga muziek maken zoals Dr. John'
(uit de song Dr John)'. En ja, Dr John (The
Night Tripper) uit New Orleans is zo'n muzi
kant die diverse stijlen op een natuurlijke ma
nier laat samenkomen.
Leo Blokhuis, Ruben Hein en Ricky Koole in
New Orleans, zaterdag 6 februari, CCXL Thea
ter in Vlissingen. Aanvang 20.15 uur.
Carel Kraayenhof is een van 's
werelds beste bandoneon
spelers. In twee weken tijd
is hij met twee totaal verschillende
voorstellingen te horen in de provin
cie.
Carel Kraayenhof presenteert
met pianist Juan Pablo Dobal op 7 fe
bruari in Porgy Bess in Terneu-
zen hun nieuwe cd 'Hotel Victoria'.
In 1906 werd de tango, waaraan het
album zijn titel ontleent, gespeeld
tijdens de opening van hotel Gran
Hotel Victoria in Buenos Aires, een
ontmoetingsplaats van vele muzi
kanten. „Een hotel is het centrum
van waaruit de muzikant opereert.
Het toneel wordt opgebouwd als ho
telkamer om de sfeer te versterken",
vertelt de Nederlandse bandoneo-
nist. De veelzijdigheid en de klasse
van het duo maakt het mogelijk
naast de onvermijdelijke tango ook
chacarera's, milonga's, een wals en
zamba ten gehore te brengen. Met
de pianist blijft Kraayenhof nog
dicht bij het gekende geluid van de
tango en Argentinië.
In Zierikzee (18 februari) speelt
Kraayenhof samen met harpiste La-
vinia Meijer. De combinatie bando
neon en harp is nu uniek, maar his
torisch gezien niet. De bandoneon
werd rond 1880 in Argentinië geïm
porteerd door immigranten uit Ita
lië en Duitsland. Kraayenhof: „Er be
stonden toen trio's met viool, dwars
fluit en harp. De bandoneon nam
de plek van de fluit in, later verving
de gitaar de harp. Er is wel degelijk
een periode geweest dat beide in
strumenten samen speelden." Op
hun cd 'In concert' spelen Kraayen
hof en Meijer naast traditionele en
eigentijdse Argentijnse stukken ook
filmmuziek en enkele klassiek ge
oriënteerde composities. „De tango
was kamermuziek. Astor Piazzolla
heeft daar concertmuziek van ge
maakt. Het is een uitdaging om din
gen anders aan te pakken, bijvoor
beeld de solerende rol van de harp
en de bandoneon die begeleidt."
Carel Kraayenhof en Juan Pablo Do-
bal - Hotel Victoria: zondag 7 februa
ri, Porgy Bess Terneuzen, aan
vang 15.00 uur
Carel Kraayenhof en Lavinia Me
ijer - in Concert: donderdag 18 fe
bruari, Theater Nieuwe Kerk Zierik
zee, aanvang 20.15 uur
ERNST JANSZ EN CCC INC IN DE WEGWIJZER
VOORSTELLING MODERNE DANS IN SCHELDETHEATER
TER REEDE VLISSINGEN
Donderdag 4 februari 2016
Leo Blokhuis (mid
den) is de reisleider.
Hij laat zijn publiek
samen met Ruben
Hein en Ricky Koole
de sfeer van New Or
leans beleven.
TOCHT NAAR DE ZIEL VAN
door Marius Roeting
Muzikant Ernst Janz staat dit
weekeinde tweemaal op de
planken van De Wegwijzer in
Nieuw- en Sint Joosiand. Mor
gen met de mannen van CCC
Ine en zaterdag met een ei
gen show.
Jansz, die bij het grote pu
bliek vooral bekend is van de
ska-band Doe Maar, maakt
ook al vanaf de oprichting in
1967 deel uit van de band
CCC Inc.
De band, naast Ernst Jansz
bestaande uit Joost Belinfan-
te, Jaap van Beusekom, Huib
Schreurs, Jan Hendriks en Ri
chard Wallenburg, is al die ja
ren blijven optreden. Tot
2014, toen werd besloten
een sabbatical te houden.
Sinds eind 2015 staan de
oude rotten echter weer op
de planken. Morgen brengen
ze om 20.30 uur de voorstel
ling Time Travelers.
De dag erna staat Ernst Jansz
op de planken met zijn eigen
show 'In Concert'. Daarbij
wordt hij begeleid door Guus
Paat (gitaren), Richard Wal
lenburg (bas) en Aili Deiwiks
(viool). Ook deze voorstelling
begint om 20.30 uur.
'Het leven bestaat uit beleve
nissen en ontmoetingen, met
al je zintuigen ervaar en ont
dek je. Een persoonlijke, emo
tionele reis zonder dat je weet
waar het avontuur toe leidt.
En dan kom je iets of iemand
tegen die alles op zijn kop zet,
die je verwart, die je hele leven
in de ban houdt, een groot ver
langen waarbij je jezelf op het
spel zet.' Zo beschrijft modern
choreografe isabelle Beernaert
op haar website haar theater
voorstelling Under My Skin.
'Dat wat we onderhuids voelen
wordt tastbaar in Under My
Skin, een duizend woorden
kunnen niet beschrijven wat
we diep van binnen voelen.'
Beernaert is niet bang om emo
ties te tonen en zich aan het
publiek te laten zien in alle
openheid. Dat is de kracht van
haar ontroerende en aangrij
pende choreografieën, die wor
den uitgevoerd op verrassende
muziek; van Yann Tiersen, via
Franse chansons tot Miles Da-
vis en etnische klanken.
Under My Skin is zaterdag 6 fe
bruari om 20.00 uur te zien in
het Scheldetheater in Terneu
zen.
De meest klassieke vorm van
het instrumentale trio is het
pianotrio. Barbara
Kurmann/viool, Harriet
Overbeek/cello en Saskia
Boon/piano vormen al sinds
2008 het Trio Aleotti. Het re
pertoire is breed en beperkt
zich niet tot de klassiekers
Haydn, Beethoven en Mozart,
maar bestrijkt ook de roman
tiek en muziek van onbeken
dere componisten, zoals
Cassadó,Takacs en Juon. En
vaak sluit Aleotti het optre
den af met een brok passie
volle tangomuziek.
De Zwitserse violiste Barbara
Kurmann studeerde bij Tho
mas Zehetmair en in Oxford
en Rotterdam (Codarts). De
andere twee musici studeer
den in Utrecht en Den Haag.
Saskia Boon volgde na haar
studie nog lessen bij Jan Wijn
en Reinbert de Leeuw.
Op het programma: het eer
ste Trio van Schubert, Trio élé-
giaque van Rachmaninov en
Revolucionario van Piazzolla.
Aleotti speelt zondag 7 fe
bruari in 'tSpeelhuus (Ter
Reede) in Vlissingen, aan
vang 11.30 uur.