Variaties op Carel Kraayenhof UIT THUIS 5 Concert Leo Blokhuis, Ruben Hein en Ricky Koole in CCXL Leo Blokhuis voert het publiek samen met Ruben Hein en Ricky Koole naar de bakermat van vele muziekstijlen: New Orleans. t^DOOR RENÉ DE DREU Oude rotten vinden de weg naar Nieuw- en Sint Joosland Isabelle Beernaert geeft zichzelf bloot in Under my Skin Trio Aleotti musiceert via Haydn en Juon naar Piazzolla In zijn boek 'city to city' (2009) stipte Leo Blokhuis New Orleans al even aan als een bakermat van de muziek van rock-iconen Little Richard en Fats Do mino. In de theatershow New Orleans gaat hij verder, dieper. Blokhuis neemt boven dien een uitgelezen gezelschap muzikanten mee. Zanger Ruben Hein komt met een jazzach- tergrond heel dicht in de buurt van de New Or- leanssound. Hij heeft dat ruige randje dat kan schuren en wringen. Ricky Koole zat op haar goed ontvangen vierde en laatste cd 'No Use Crying' met een aantal bluesy- en soulnum- mers al dicht bij het New Orleans-gevoel. Ze zingt het met haar heldere stemgeluid, dat voor al gemaakt lijkt voor mooie, breekbare liedjes. Haar gepolijste stem contrasteert weer goed met die van Ruben Hein. De band Ocobar, aan gevuld met de blazers van het Kyteman Or chestra en alleskunner op de toetsen Roel Span- jers, maken het plaatje compleet. In een uitbun dig programma gaan de muzikanten langs rouw en feest, leed en creativiteit, jazz en soul, cajun en rock, rhythm en blues. Het concept van Blokhuis past in de filosofie achter de New Orleans-sound. Zet muzikanten met een verschillende traditie bij elkaar en de kans is groot dat er iets nieuws uitrolt. Zo ging het al eind negentiende eeuw in de havenstad van Louisiana. Al snel klinkt daar de ragtime, dixieland en jazz. Waar Franse invloed over heerst, gaat het over in cajun of zydeco en de aanwezige Afrikaanse ritmes monden uit in voodoo, funk, rhythm and blues of rock 'n roll. Gospel waait over van de nabij gelegen katoen- velden. New Orleans bracht iconen voort: Maha- lia Jackson, Allen Toussaint, Professor Longhair, Wynton Marsalis, Louis Armstrong, Louis Pri ma, Lee Dorsey, Sidney Bechet, Irma Thomas, The Meters en natuurlijk Fats Domino. Alles bij elkaar al een duizelingwekkende symfonie. Voor Leo Blokhuis, de muziekreisleider pur sang met die altijd aanwezige zendingsdrang, is New Orleans een mekka om uit te putten. En eigenlijk kondigde zijn echtgenoot Ricky Koole het op haar Nederlandstalige album uit 2011 al aan: 'Ik ga muziek maken zoals Dr. John' (uit de song Dr John)'. En ja, Dr John (The Night Tripper) uit New Orleans is zo'n muzi kant die diverse stijlen op een natuurlijke ma nier laat samenkomen. Leo Blokhuis, Ruben Hein en Ricky Koole in New Orleans, zaterdag 6 februari, CCXL Thea ter in Vlissingen. Aanvang 20.15 uur. Carel Kraayenhof is een van 's werelds beste bandoneon spelers. In twee weken tijd is hij met twee totaal verschillende voorstellingen te horen in de provin cie. Carel Kraayenhof presenteert met pianist Juan Pablo Dobal op 7 fe bruari in Porgy Bess in Terneu- zen hun nieuwe cd 'Hotel Victoria'. In 1906 werd de tango, waaraan het album zijn titel ontleent, gespeeld tijdens de opening van hotel Gran Hotel Victoria in Buenos Aires, een ontmoetingsplaats van vele muzi kanten. „Een hotel is het centrum van waaruit de muzikant opereert. Het toneel wordt opgebouwd als ho telkamer om de sfeer te versterken", vertelt de Nederlandse bandoneo- nist. De veelzijdigheid en de klasse van het duo maakt het mogelijk naast de onvermijdelijke tango ook chacarera's, milonga's, een wals en zamba ten gehore te brengen. Met de pianist blijft Kraayenhof nog dicht bij het gekende geluid van de tango en Argentinië. In Zierikzee (18 februari) speelt Kraayenhof samen met harpiste La- vinia Meijer. De combinatie bando neon en harp is nu uniek, maar his torisch gezien niet. De bandoneon werd rond 1880 in Argentinië geïm porteerd door immigranten uit Ita lië en Duitsland. Kraayenhof: „Er be stonden toen trio's met viool, dwars fluit en harp. De bandoneon nam de plek van de fluit in, later verving de gitaar de harp. Er is wel degelijk een periode geweest dat beide in strumenten samen speelden." Op hun cd 'In concert' spelen Kraayen hof en Meijer naast traditionele en eigentijdse Argentijnse stukken ook filmmuziek en enkele klassiek ge oriënteerde composities. „De tango was kamermuziek. Astor Piazzolla heeft daar concertmuziek van ge maakt. Het is een uitdaging om din gen anders aan te pakken, bijvoor beeld de solerende rol van de harp en de bandoneon die begeleidt." Carel Kraayenhof en Juan Pablo Do- bal - Hotel Victoria: zondag 7 februa ri, Porgy Bess Terneuzen, aan vang 15.00 uur Carel Kraayenhof en Lavinia Me ijer - in Concert: donderdag 18 fe bruari, Theater Nieuwe Kerk Zierik zee, aanvang 20.15 uur ERNST JANSZ EN CCC INC IN DE WEGWIJZER VOORSTELLING MODERNE DANS IN SCHELDETHEATER TER REEDE VLISSINGEN Donderdag 4 februari 2016 Leo Blokhuis (mid den) is de reisleider. Hij laat zijn publiek samen met Ruben Hein en Ricky Koole de sfeer van New Or leans beleven. TOCHT NAAR DE ZIEL VAN door Marius Roeting Muzikant Ernst Janz staat dit weekeinde tweemaal op de planken van De Wegwijzer in Nieuw- en Sint Joosiand. Mor gen met de mannen van CCC Ine en zaterdag met een ei gen show. Jansz, die bij het grote pu bliek vooral bekend is van de ska-band Doe Maar, maakt ook al vanaf de oprichting in 1967 deel uit van de band CCC Inc. De band, naast Ernst Jansz bestaande uit Joost Belinfan- te, Jaap van Beusekom, Huib Schreurs, Jan Hendriks en Ri chard Wallenburg, is al die ja ren blijven optreden. Tot 2014, toen werd besloten een sabbatical te houden. Sinds eind 2015 staan de oude rotten echter weer op de planken. Morgen brengen ze om 20.30 uur de voorstel ling Time Travelers. De dag erna staat Ernst Jansz op de planken met zijn eigen show 'In Concert'. Daarbij wordt hij begeleid door Guus Paat (gitaren), Richard Wal lenburg (bas) en Aili Deiwiks (viool). Ook deze voorstelling begint om 20.30 uur. 'Het leven bestaat uit beleve nissen en ontmoetingen, met al je zintuigen ervaar en ont dek je. Een persoonlijke, emo tionele reis zonder dat je weet waar het avontuur toe leidt. En dan kom je iets of iemand tegen die alles op zijn kop zet, die je verwart, die je hele leven in de ban houdt, een groot ver langen waarbij je jezelf op het spel zet.' Zo beschrijft modern choreografe isabelle Beernaert op haar website haar theater voorstelling Under My Skin. 'Dat wat we onderhuids voelen wordt tastbaar in Under My Skin, een duizend woorden kunnen niet beschrijven wat we diep van binnen voelen.' Beernaert is niet bang om emo ties te tonen en zich aan het publiek te laten zien in alle openheid. Dat is de kracht van haar ontroerende en aangrij pende choreografieën, die wor den uitgevoerd op verrassende muziek; van Yann Tiersen, via Franse chansons tot Miles Da- vis en etnische klanken. Under My Skin is zaterdag 6 fe bruari om 20.00 uur te zien in het Scheldetheater in Terneu zen. De meest klassieke vorm van het instrumentale trio is het pianotrio. Barbara Kurmann/viool, Harriet Overbeek/cello en Saskia Boon/piano vormen al sinds 2008 het Trio Aleotti. Het re pertoire is breed en beperkt zich niet tot de klassiekers Haydn, Beethoven en Mozart, maar bestrijkt ook de roman tiek en muziek van onbeken dere componisten, zoals Cassadó,Takacs en Juon. En vaak sluit Aleotti het optre den af met een brok passie volle tangomuziek. De Zwitserse violiste Barbara Kurmann studeerde bij Tho mas Zehetmair en in Oxford en Rotterdam (Codarts). De andere twee musici studeer den in Utrecht en Den Haag. Saskia Boon volgde na haar studie nog lessen bij Jan Wijn en Reinbert de Leeuw. Op het programma: het eer ste Trio van Schubert, Trio élé- giaque van Rachmaninov en Revolucionario van Piazzolla. Aleotti speelt zondag 7 fe bruari in 'tSpeelhuus (Ter Reede) in Vlissingen, aan vang 11.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 57