4 8?
REDENEN
OM UITTE
GAAN
Wat dood is krijgt bij Anne Mannaerts weer een betekenisvol bestaan
De beelden van Anne
Mannaerts nodigen
uit tot een dialoog
tussen haar kunst en
de toeschouwer.
&D00R NICO OUT
Bewogen
reis van
twee broers
Vier bands in
voorronde
Metal Battle
Sombere lessen van Frangois Couperin
13.00-17.00 uur.
Anne Mannaerts (1946, Dor
drecht) woont in Terneuzen
waar zij in een fraai verbouwd
pand aan de Nieuwstraat gale
rie Lokaal 54 drijft. Daarnaast
maakt zij zelf kunst. Begonnen met knapge-
maakte Japanse poppen, stapte ze over naar
bronzen beelden, waarin haar liefde voor
de natuur, het sprookjesachtige en het sur
reële samenging met een creatief én vaar
dig verkennen van technische mogelijkhe
den.
De afgelopen jaren is Anne Mannaerts
een andere weg ingeslagen. Met als aanlei
ding een gevonden kattenschedeltje maakt
zij assemblages waarin zij schedels en bot
ten van dieren verwerkt. Ze zijn verras
send van idee en kwaliteit. Als basisidee
geldt dat wat door de dood zijn functie ver
liest, in haar werk een ander, betekenisvol
bestaan krijgt. Die betekenis ligt dan zowel
in het aanreiken van gedachten over actue
le en universele thema's als in de weg er
naartoe: het vinden van elegante oplossin
gen voor vorm- en materiaalproblemen.
In de statige, lichte expositieruimte in
's Landshuis komen de beelden goed tot
hun recht. De zaal is met een simpele wit
te wand in tweeën verdeeld. Bij binnen
komst word je verwelkomd door een
staand beeld met een schedel van een wa
terbuffel. De ogen kleine, donkere kristal
len bollen, de hoorns omwonden met me
taaldraad en op het hoofd een 'pruik' van
zacht bont waaruit een staaf steekt, be
kroond met loden bol. 'Lost memories' is
de titel. Wat ooit waargenomen en ervaren
werd, is verdwenen. Maar zou de bol op
het hoofd niet kunnen verwijzen naar het
uitzenden van die herinneringen? Blijven
die in de vorm van energie niet in het uni
versum aanwezig? Mannaerts heeft geen
boodschap, maar roept vragen op. Zoals ze
dat ook doet in twee omlijste reliëfs 'Past'
en 'Present'. Daarin is een zwaargehoornde
runderschedel vastgezet in een raster van
metaal en wordt omgeven door een strak
gecomponeerde verzameling kogelhulzen,
kettingen en sloten tegen een achtergrond
van stukken lood. Je kunt de reliëfs zien als
het etaleren van de onstuitbare agressie die
steeds tot oorlog leidt. De kettingen om de
schedels kunnen zow el verwijzen naar het
gevangen zijn in de drang tot doden als
naar het verlangen die drang te ketenen.
In het samenspel van schedels en andere
attributen komt steeds de relatie na-
tuur-cultuur naar voren. Die krijgt bijzon
der vorm in 'Dino' met als hoofdrolspelers
een vossenschedeltje en een oude, mecha
nische slijpmachine. Als je aan de machine
draait, gaan de kaken open en dicht. Twee
heupbotten, vlak achter het schedeltje be
vestigd, lijken vleugels. Mannaerts ver
beeldt hier dus een uitgestorven vliegende
dinosauriër. Ook het machientje is niet
meer van deze tijd. Het beest en de machi
ne zijn in dit beeld met elkaar verbonden.
Gaat het hier om het verbeelden van de
menselijke neiging om de natuur te beheer
sen? Om de beperkingen die zowel speci
men van de natuur als vormen van de tech
niek hun plaats laat kwijtraken in de 'survi
val of the fittest'? Om het naast elkaar zet
ten van relatief gebrekkige technische mo
gelijkheden tegenover de oneindig meer ge
sofisticeerde natuur? Het kan allemaal en
spreekt elkaar niet tegen. Elk van de beel
den die Mannaerts toont is een visueel es
say dat kan ontstaan vanuit de dialoog tus
sen haar kunst en de toeschouwer. Of een
mooi verhaal dat je zelf kunt verzinnen. Zo
als in 'Gotcha', waarin een kat een hond in
bedwang houdt...
T/m 17/2. 's Landshuis, Steenstraat 37,
Hulst. Ma. t/m za. 10.00 -12.30 en 13.00 -
16.00 uur. Zo 14.00 -16.00 uur. Di. geslo
ten.
GEBROEDERS TIMISEIA
DE PIT TERNEUZEN
SINT JACOBSKERK VLISSINGEN
Donderdag 4 februari 2016
In 'Beelden Anders' staat
het maken van beelden cen
traal. Bronsgieten is het uit
gangspunt, vandaar de aanwe
zigheid van Bronsgieterij De
Clercq-Ginsberg. Met werk
van Stan Hill, Luc Ingels, Fri
da van Overbeke, Rosita de
Clercq, Noël van Couwen-
bergh en Willem Behr komen
ook de alternatieven aan bod.
Opening 8/2,17.00 uur. T/m
19/3. De Ouverture. Boule
vard de Wielingen 64, Cad-
zand Bad. Do. t/m zo.
13.00-17.00 uur.
-4 CBK Zeeland presenteert
het werk van uit Zeeland af
komstige kunstenaars, vorm
gevers en architecten die in
2015 afstudeerden. Dit jaar
8 kunstenaars, 1 vormgever
en architect John Nieuwen-
huize. Zijn project 'Een ge
bouw om van te houden' is
een bruikbaar antwoord op
krimp en vergrijzing in Ret-
ranchement.
Opening zo. 7/2. 15.00 uur.
T/m 18/3. CBK Zeeland. Ba
lans 17, Middelburg. Ma.
t/m vr. 9.00-17.00 uur en
le zo. v/d mnd.
-4 Gijs Scholten is onlangs
afgestudeerd aan Academie
Sint Joost. Hij maakt prachti
ge portrettekeningen op
groot formaat. Zoekend tast
hij de vormen af van de men
sen die hij tekent.
Tegelijkertijd probeert hij het
innerlijk te verbeelden van
degene die hij voor zich
heeft.
T/m 7/2 2016. Raadskel-
der, Museum Het Belfort,
Groote Markt 1, Sluis. Wo.
t/m zo. 13.00-16.30 uur.
WAAR HET MENSELIJKE HET AFLEGT
TEGEN DE krachtige natuur
-4 'Lost memories' is een
van de beelden van Anne
Mannaerts die te zien zijn
in 's Landshuis in Hulst.
FOTO NICO OUT
6
Het geheim van de The
Brothers Timisela is het ver
haal van twee broers, Henry
en Joshua, die ieder hun ei
gen leven leiden en elkaar
daarbij in balans houden. Op
een dag worden ze gedwon
gen samen een reis te maken.
De reis blijkt een bijzondere
tocht met persoonlijke verha
len over offers, tegenslagen
en overwinningen. Het toneel
stuk is zaterdag te zien in de
Stadsschouwburg Middelburg,
aanvang 20.00 uur.
De Zeeuwse voorronde van de
landelijke Metal Battle vindt
komende zaterdag om 20.30
uur plaats in De Pit in Terneu
zen. Vanaf 15 januari strijden
48 bands tegen elkaar voor
een plekje in de finale op 23
april in Harderwijk. In De Pit
treden Fire Within, With The
Wolves, Xeno Siruside op.
De winnaar van deze battle
gaat door naar'Veldslag
West'. In de finale zijn onder
meer diverse optredens op fes
tivals te winnen.
Les Legons de Ténèbres
van Couperin zijn geba
seerd op de klaagzangen
van Jeremias. Ze werden
meestal gezongen in een
sfeervol, maar duister kerk
gebouw. De muziek klinkt
echter hemels en dat laten
The King's Consort, de En
gelse Julia Doyle (so
praan) en de Noorse Ma
rianne Beate Kielland
(mezzo) horen in een spe
ciaal concert. Couperin ver
taalde de gekwelde tek
sten in intense en krachti
ge muziek. Maar het Con
sort vertolkt naast Les
Legons de Ténèbres ook
het Magnificat anima mea
en Motet pour le jour de
Paques van Couperin. In
Chaconne in A Major, Tom-
beau pour Sieur de Ste Co-
lombe en de Prélude in E,
illustreert het Consort ook
de superioriteit van de
twee Franse barokgambis-
ten: Marin Marais en Mon
sieur de Sainte-Colombe.
De ontmoetingen tussen
deze twee zijn prachtig
vastgelegd in de film 'Tous
les matins du monde'. The
King's Consort, zaterdag 6
februari om 20.00 uur in
de St. Jacobskerk in Vlis-
singen o.l.v. Robert King.
-4 De musici van The King's Consort met op de voorgrond dirigent
Robert King.