4 8? REDENEN OM UITTE GAAN Wat dood is krijgt bij Anne Mannaerts weer een betekenisvol bestaan De beelden van Anne Mannaerts nodigen uit tot een dialoog tussen haar kunst en de toeschouwer. &D00R NICO OUT Bewogen reis van twee broers Vier bands in voorronde Metal Battle Sombere lessen van Frangois Couperin 13.00-17.00 uur. Anne Mannaerts (1946, Dor drecht) woont in Terneuzen waar zij in een fraai verbouwd pand aan de Nieuwstraat gale rie Lokaal 54 drijft. Daarnaast maakt zij zelf kunst. Begonnen met knapge- maakte Japanse poppen, stapte ze over naar bronzen beelden, waarin haar liefde voor de natuur, het sprookjesachtige en het sur reële samenging met een creatief én vaar dig verkennen van technische mogelijkhe den. De afgelopen jaren is Anne Mannaerts een andere weg ingeslagen. Met als aanlei ding een gevonden kattenschedeltje maakt zij assemblages waarin zij schedels en bot ten van dieren verwerkt. Ze zijn verras send van idee en kwaliteit. Als basisidee geldt dat wat door de dood zijn functie ver liest, in haar werk een ander, betekenisvol bestaan krijgt. Die betekenis ligt dan zowel in het aanreiken van gedachten over actue le en universele thema's als in de weg er naartoe: het vinden van elegante oplossin gen voor vorm- en materiaalproblemen. In de statige, lichte expositieruimte in 's Landshuis komen de beelden goed tot hun recht. De zaal is met een simpele wit te wand in tweeën verdeeld. Bij binnen komst word je verwelkomd door een staand beeld met een schedel van een wa terbuffel. De ogen kleine, donkere kristal len bollen, de hoorns omwonden met me taaldraad en op het hoofd een 'pruik' van zacht bont waaruit een staaf steekt, be kroond met loden bol. 'Lost memories' is de titel. Wat ooit waargenomen en ervaren werd, is verdwenen. Maar zou de bol op het hoofd niet kunnen verwijzen naar het uitzenden van die herinneringen? Blijven die in de vorm van energie niet in het uni versum aanwezig? Mannaerts heeft geen boodschap, maar roept vragen op. Zoals ze dat ook doet in twee omlijste reliëfs 'Past' en 'Present'. Daarin is een zwaargehoornde runderschedel vastgezet in een raster van metaal en wordt omgeven door een strak gecomponeerde verzameling kogelhulzen, kettingen en sloten tegen een achtergrond van stukken lood. Je kunt de reliëfs zien als het etaleren van de onstuitbare agressie die steeds tot oorlog leidt. De kettingen om de schedels kunnen zow el verwijzen naar het gevangen zijn in de drang tot doden als naar het verlangen die drang te ketenen. In het samenspel van schedels en andere attributen komt steeds de relatie na- tuur-cultuur naar voren. Die krijgt bijzon der vorm in 'Dino' met als hoofdrolspelers een vossenschedeltje en een oude, mecha nische slijpmachine. Als je aan de machine draait, gaan de kaken open en dicht. Twee heupbotten, vlak achter het schedeltje be vestigd, lijken vleugels. Mannaerts ver beeldt hier dus een uitgestorven vliegende dinosauriër. Ook het machientje is niet meer van deze tijd. Het beest en de machi ne zijn in dit beeld met elkaar verbonden. Gaat het hier om het verbeelden van de menselijke neiging om de natuur te beheer sen? Om de beperkingen die zowel speci men van de natuur als vormen van de tech niek hun plaats laat kwijtraken in de 'survi val of the fittest'? Om het naast elkaar zet ten van relatief gebrekkige technische mo gelijkheden tegenover de oneindig meer ge sofisticeerde natuur? Het kan allemaal en spreekt elkaar niet tegen. Elk van de beel den die Mannaerts toont is een visueel es say dat kan ontstaan vanuit de dialoog tus sen haar kunst en de toeschouwer. Of een mooi verhaal dat je zelf kunt verzinnen. Zo als in 'Gotcha', waarin een kat een hond in bedwang houdt... T/m 17/2. 's Landshuis, Steenstraat 37, Hulst. Ma. t/m za. 10.00 -12.30 en 13.00 - 16.00 uur. Zo 14.00 -16.00 uur. Di. geslo ten. GEBROEDERS TIMISEIA DE PIT TERNEUZEN SINT JACOBSKERK VLISSINGEN Donderdag 4 februari 2016 In 'Beelden Anders' staat het maken van beelden cen traal. Bronsgieten is het uit gangspunt, vandaar de aanwe zigheid van Bronsgieterij De Clercq-Ginsberg. Met werk van Stan Hill, Luc Ingels, Fri da van Overbeke, Rosita de Clercq, Noël van Couwen- bergh en Willem Behr komen ook de alternatieven aan bod. Opening 8/2,17.00 uur. T/m 19/3. De Ouverture. Boule vard de Wielingen 64, Cad- zand Bad. Do. t/m zo. 13.00-17.00 uur. -4 CBK Zeeland presenteert het werk van uit Zeeland af komstige kunstenaars, vorm gevers en architecten die in 2015 afstudeerden. Dit jaar 8 kunstenaars, 1 vormgever en architect John Nieuwen- huize. Zijn project 'Een ge bouw om van te houden' is een bruikbaar antwoord op krimp en vergrijzing in Ret- ranchement. Opening zo. 7/2. 15.00 uur. T/m 18/3. CBK Zeeland. Ba lans 17, Middelburg. Ma. t/m vr. 9.00-17.00 uur en le zo. v/d mnd. -4 Gijs Scholten is onlangs afgestudeerd aan Academie Sint Joost. Hij maakt prachti ge portrettekeningen op groot formaat. Zoekend tast hij de vormen af van de men sen die hij tekent. Tegelijkertijd probeert hij het innerlijk te verbeelden van degene die hij voor zich heeft. T/m 7/2 2016. Raadskel- der, Museum Het Belfort, Groote Markt 1, Sluis. Wo. t/m zo. 13.00-16.30 uur. WAAR HET MENSELIJKE HET AFLEGT TEGEN DE krachtige natuur -4 'Lost memories' is een van de beelden van Anne Mannaerts die te zien zijn in 's Landshuis in Hulst. FOTO NICO OUT 6 Het geheim van de The Brothers Timisela is het ver haal van twee broers, Henry en Joshua, die ieder hun ei gen leven leiden en elkaar daarbij in balans houden. Op een dag worden ze gedwon gen samen een reis te maken. De reis blijkt een bijzondere tocht met persoonlijke verha len over offers, tegenslagen en overwinningen. Het toneel stuk is zaterdag te zien in de Stadsschouwburg Middelburg, aanvang 20.00 uur. De Zeeuwse voorronde van de landelijke Metal Battle vindt komende zaterdag om 20.30 uur plaats in De Pit in Terneu zen. Vanaf 15 januari strijden 48 bands tegen elkaar voor een plekje in de finale op 23 april in Harderwijk. In De Pit treden Fire Within, With The Wolves, Xeno Siruside op. De winnaar van deze battle gaat door naar'Veldslag West'. In de finale zijn onder meer diverse optredens op fes tivals te winnen. Les Legons de Ténèbres van Couperin zijn geba seerd op de klaagzangen van Jeremias. Ze werden meestal gezongen in een sfeervol, maar duister kerk gebouw. De muziek klinkt echter hemels en dat laten The King's Consort, de En gelse Julia Doyle (so praan) en de Noorse Ma rianne Beate Kielland (mezzo) horen in een spe ciaal concert. Couperin ver taalde de gekwelde tek sten in intense en krachti ge muziek. Maar het Con sort vertolkt naast Les Legons de Ténèbres ook het Magnificat anima mea en Motet pour le jour de Paques van Couperin. In Chaconne in A Major, Tom- beau pour Sieur de Ste Co- lombe en de Prélude in E, illustreert het Consort ook de superioriteit van de twee Franse barokgambis- ten: Marin Marais en Mon sieur de Sainte-Colombe. De ontmoetingen tussen deze twee zijn prachtig vastgelegd in de film 'Tous les matins du monde'. The King's Consort, zaterdag 6 februari om 20.00 uur in de St. Jacobskerk in Vlis- singen o.l.v. Robert King. -4 De musici van The King's Consort met op de voorgrond dirigent Robert King.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 56