Moeders Mooiste, een dijk van Als liefde aan voorwaarden moet voldoen 2 Uitvoering van Ein Deutsches Requiem van Brahms in Concertzaal Middelburg De Laurenscantorij bestaat 50 jaar en viert dat met vier jubileumconcerten. Het eerste is Ein Deutsches Requiem van Brahms. Dat wordt zaterdag in Middelburg ten gehore gebracht. Een concert met een Zeeuws t intje. f^DOOR JEANETTE VERGOUWEN Het bijzondere van het koor is de sterke aantrekkingskracht op jonge mensen. Dat geldt zowel voor publiek als voor de leden zelf Op het Onderstroom festival van 2015 was Si nas de grote verrassing. Dit Amsterdamse trio mengt wereldmuziek uit alle windstreken met moderne dance muziek. Om het succes een ge past vervolg te geven, is Sinas uitgenodigd om terug te komen, maar nu in de intieme setting van de Piek in Vlissingen. De band wordt zater dag voorafgegaan door de Nederlandstalige funkband Moeders Mooiste. Een prima band, met een Vlissingse motor. Moeders Mooiste, vernoemd naar de Amerikaanse seventies funk band 'Mother's Finest' is de nieuwe band van de Vlissing se singer-songwriter Geert van Oorschot. Twee jaar geleden was hij nog behoorlijk succesvol met zijn eigen band Geert and the Chiefs. Hiermee doorliep de Vlissinger het PopAanZeetra- ject en de band trad in het ka der van het Popronde festival op door het hele land. Niet veel later richtte Van oorschot een tweede band op met vrien den van de Tilburgse Rock Aca demy. „Moeders Mooiste is niet opge richt om opnieuw te begin nen, het was meer iets extra's erbij. Ik wilde meer muziek Op bezoek bij meneer Green Zet twee vreemden verplicht bij elkaar en er zal altijd 'iets' gebeuren. Grote kans dat het voor die twee zelfs een belangrijk moment wordt. En wie ervan hoort, zal zich aangespro ken voelen. Omdat het zo herkenbaar is. Dat gebeurt in het toneelstuk 'Op bezoek bij me neer Green', dat morgen in Goes te zien is. Een oude man wordt bijna dood gereden en de roe keloze chauffeur krijgt een taakstraf opgelegd. Hij moet zes maanden lang elke week zijn 'slachtoffer' bezoeken. Geen van twee zit daarop te wachten. De oude man is sinds kort weduwnaar en wil het liefst in zijn verdriet verdrinken. De jonge man is druk met zijn carrière en heeft bete re dingen te doen. Maar ja, het moet, en langzaam ontstaat er toch iets van een relatie (vader-zoon?) tussen die twee. De stroefheid waarmee dat gebeurt, zorgt voor meni ge (glim)lach. Natuurlijk zit er onder de eerste, buitenste laag nog wel wat meer verstopt. De oude man is joods, en heeft het nooit kunnen verkroppen dat zijn doch ter buiten haar geloof is getrouwd. De jonge man blijkt homo te zijn, en dat wordt door zijn fami lie niet gepruimd. Zo worden de twee gecon fronteerd met wat het be tekent wanneer liefde aan voorwaarden moet voldoen. Uiteraard is het nog niet te laat om daar van te leren. Gaandeweg het stuk ver andert de (altijd wel iet wat vertederende) ont moeting tussen twee mensen in een (meer ver ontrustende) clash van opvattingen. Het vraagt wel wat van het acteerta lent van beide 'opponen ten' om dat soepel te la ten verlopen en het ver haal boeiend te houden. Bram van der Vlugt speel de vorig jaar al een nurk se oude man in 'On Gol den Pond' en deed dat schitterend. Hij speelt nu meneer Green op zijn sloffen. Oren Schrijver brengt de verrassing: ook hij speelt heel sterk. Als je kijkt naar zijn staat van dienst, begrijp je hoe dat kan. Moderne acteurs leven heel wat 'sneller' dan de oude garde des tijds deed. Wat een mas sa ervaring heeft die man. Ook voor hem is dit al een kers op de taart. De taart zelf is een legen darische voorstelling, we reldwijd al in 400 versies opgevoerd. 'Op bezoek bij meneer Green', De Mythe in Goes, vrijdag 5 februari, aanvan 20.00 uur. Ein Deutsches Requiem is geen liturgische Doden mis. Brahms baseerde zich op Bijbelteksten. Hij geloofde in het voortle ven na de dood. Dat blijkt uit de aria Ihr habt nur Traurigkeit. Het leven mag dan vol droefheid zijn, de so praan zingt ook over het weerzien. Geen doemtekst van het Dies Irae, maar vertroosting en hoop. Gerda Ruiter, manager van de Lau renscantorij, geeft voorafgaand aan het concert een inleiding over het mu ziekstuk van Brahms: „Tijdens de le zing wil ik vertellen welke plaats Ein Deutsches Requiem inneemt in de muziekgeschiedenis. Ik geef de aanwe zigen ook luistertips." In Ein Deutsches Requiem kan het koor volgens Ruiter alle klankkleuren en nuances laten horen. „In Middel burg brengen we de meer intieme ver sie, met pianovierhandig, gespeeld door de pianisten Leo van Doeselaar en Wyneke Jordans. De vocale solis ten in Middelburg zijn: Renate Arends (sopraan), Wiard Witholt (ba riton)." Ze beaamt dat de teksten van het Deutsches Requiem gaan over troost en uitzicht bij het sterven. „Ik ben altijd onder de indruk van een li ve uitvoering, een cd is geen goed al ternatief voor het live beleven van mu ziek. Het koor moet allerlei diepe emo ties overbrengen die Brahms in de mu ziek heeft verwerkt. Van intens ver driet tot en met aanvaarding en hoop. Dit werk moet je gehoord hebben. Het is zo intens." Voor Ruiter is de uitvoering concert in Middelburg een thuiswedstrijd. Ze komt zelf uit de Zeeuwse hoofdstad en heeft onder meer musicologie ge studeerd aan de Roosevelt Academy. „Via mijn studie in Middelburg kwam ik in aanraking met veel musi ci, omdat ik jaarlijks Summer Schools - hielp organiseren. Het leek me heer lijk later deel uit te maken van deze wereld, omdat klassieke muziek veel voor mij betekent. Ik ging werken bij de Laurenscantorij en kwam terecht in een bruisende, hartelijke omgeving waar ik de ruimte kreeg mijzelf ver der te ontwikkelen." Ze vertelt waarom de Laurenscanto rij, die in 1966 door Barend Schuur man is opgericht en nu onder leiding staat van Wiecher Mandemaker, zo bijzonder is. „De sterke aantrekkings kracht op jonge mensen. Dat geldt zo wel voor publiek als voor de leden zelf. Het koor is een bron van jong ta lent en de energie spat ervan af. Eén van de koorleden omschreef het laatst als een heel vitale, dynamische club met mensen die gaan voor de muziek. „Dit koor wil de waarde van de koor muziek delen met het publiek." De cantorij voert al sinds 1966 jaar lijks de Matthaus Passion van Bach en maandelijks Bachcantates uit. „Dat maken we op een ludieke manier dui delijk aan mensen die Bach nauwe lijks kennen. We hebben een zogehe- ten Bachfiets. Dat is een bakfiets die midden in een drukke winkelstraat van Rotterdam staat en die is uitge rust met een beeldscherm en koptele foons, zodat onze generale repetitie van de Matthaus Passion live te vol gen is. Iedereen die voorbijloopt kan meegenieten." De volgende jubileumuitvoeringen (Hohe Messe en Magnificat van Bach, Engelse koormuziek en De Profundis van Dupré) vormen een grote uitda ging voor de Laurenscantorij. „Het koor geeft zangers de kans zich te ont wikkelen. Ze moeten in korte tijd veel uitdagende muziek instuderen en iedereen verwacht dat alles op hoog niveau wordt uitgevoerd. De cantorij wil de waarde van koormu ziek met zoveel mogelijk mensen de len." De Laurenscantorij brengt Ein Deutsches Requiem van Brahms, zater dag 6 februari in de Zeeuwse Concert zaal, aanvang 20.00 uur. De inleiding door de Middelburgse Gerda Ruiter be gint om 19.15 uur. Donderdag 4 februari 2016 door Bart Cabrielse Moeders Mooiste verzorgt zaterdag het voorprogramma van Sinas in De Piek. FOTO LAURENS VAN GENDEREN LAURENSCANTORIJ IS BRON VAN door Willem Nijssen S Bram van der Vlugt (I) en Oren Schrijver schitteren in 'Op bezoek bij meneer Green', foto roy beusker fotografie De Middelburgse Gerda Ruiter verzorgt de inleiding van het jubileumconcert.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 54