Moeders Mooiste, een
dijk van
Als liefde aan
voorwaarden
moet voldoen
2
Uitvoering van Ein Deutsches Requiem
van Brahms in Concertzaal Middelburg
De Laurenscantorij bestaat 50 jaar en viert dat met vier
jubileumconcerten. Het eerste is Ein Deutsches Requiem van
Brahms. Dat wordt zaterdag in Middelburg ten gehore
gebracht. Een concert met een Zeeuws t intje. f^DOOR JEANETTE VERGOUWEN
Het bijzondere van het koor is de
sterke aantrekkingskracht op jonge
mensen. Dat geldt zowel voor
publiek als voor de leden zelf
Op het Onderstroom festival van 2015 was Si
nas de grote verrassing. Dit Amsterdamse trio
mengt wereldmuziek uit alle windstreken met
moderne dance muziek. Om het succes een ge
past vervolg te geven, is Sinas uitgenodigd om
terug te komen, maar nu in de intieme setting
van de Piek in Vlissingen. De band wordt zater
dag voorafgegaan door de Nederlandstalige
funkband Moeders Mooiste. Een prima band,
met een Vlissingse motor.
Moeders Mooiste,
vernoemd naar
de Amerikaanse
seventies funk
band 'Mother's Finest' is de
nieuwe band van de Vlissing
se singer-songwriter Geert
van Oorschot.
Twee jaar geleden was hij nog
behoorlijk succesvol met zijn
eigen band Geert and the
Chiefs. Hiermee doorliep de
Vlissinger het PopAanZeetra-
ject en de band trad in het ka
der van het Popronde festival
op door het hele land. Niet
veel later richtte Van oorschot
een tweede band op met vrien
den van de Tilburgse Rock Aca
demy.
„Moeders Mooiste is niet opge
richt om opnieuw te begin
nen, het was meer iets extra's
erbij. Ik wilde meer muziek
Op bezoek bij meneer Green
Zet twee vreemden verplicht bij elkaar en er
zal altijd 'iets' gebeuren. Grote kans dat het
voor die twee zelfs een belangrijk moment
wordt. En wie ervan hoort, zal zich aangespro
ken voelen. Omdat het zo herkenbaar is. Dat
gebeurt in het toneelstuk 'Op bezoek bij me
neer Green', dat morgen in Goes te zien is.
Een oude man
wordt bijna dood
gereden en de roe
keloze chauffeur krijgt
een taakstraf opgelegd.
Hij moet zes maanden
lang elke week zijn
'slachtoffer' bezoeken.
Geen van twee zit daarop
te wachten. De oude man
is sinds kort weduwnaar
en wil het liefst in zijn
verdriet verdrinken. De
jonge man is druk met
zijn carrière en heeft bete
re dingen te doen. Maar
ja, het moet, en langzaam
ontstaat er toch iets van
een relatie (vader-zoon?)
tussen die twee. De
stroefheid waarmee dat
gebeurt, zorgt voor meni
ge (glim)lach.
Natuurlijk zit er onder de
eerste, buitenste laag nog
wel wat meer verstopt.
De oude man is joods, en
heeft het nooit kunnen
verkroppen dat zijn doch
ter buiten haar geloof is
getrouwd. De jonge man
blijkt homo te zijn, en
dat wordt door zijn fami
lie niet gepruimd. Zo
worden de twee gecon
fronteerd met wat het be
tekent wanneer liefde
aan voorwaarden moet
voldoen. Uiteraard is het
nog niet te laat om daar
van te leren.
Gaandeweg het stuk ver
andert de (altijd wel iet
wat vertederende) ont
moeting tussen twee
mensen in een (meer ver
ontrustende) clash van
opvattingen. Het vraagt
wel wat van het acteerta
lent van beide 'opponen
ten' om dat soepel te la
ten verlopen en het ver
haal boeiend te houden.
Bram van der Vlugt speel
de vorig jaar al een nurk
se oude man in 'On Gol
den Pond' en deed dat
schitterend. Hij speelt nu
meneer Green op zijn
sloffen. Oren Schrijver
brengt de verrassing: ook
hij speelt heel sterk. Als
je kijkt naar zijn staat
van dienst, begrijp je hoe
dat kan. Moderne acteurs
leven heel wat 'sneller'
dan de oude garde des
tijds deed. Wat een mas
sa ervaring heeft die
man. Ook voor hem is dit
al een kers op de taart.
De taart zelf is een legen
darische voorstelling, we
reldwijd al in 400 versies
opgevoerd.
'Op bezoek bij meneer
Green', De Mythe in
Goes, vrijdag 5 februari,
aanvan 20.00 uur.
Ein Deutsches Requiem is
geen liturgische Doden
mis. Brahms baseerde
zich op Bijbelteksten. Hij
geloofde in het voortle
ven na de dood. Dat blijkt uit de aria
Ihr habt nur Traurigkeit. Het leven
mag dan vol droefheid zijn, de so
praan zingt ook over het weerzien.
Geen doemtekst van het Dies Irae,
maar vertroosting en hoop.
Gerda Ruiter, manager van de Lau
renscantorij, geeft voorafgaand aan
het concert een inleiding over het mu
ziekstuk van Brahms: „Tijdens de le
zing wil ik vertellen welke plaats Ein
Deutsches Requiem inneemt in de
muziekgeschiedenis. Ik geef de aanwe
zigen ook luistertips."
In Ein Deutsches Requiem kan het
koor volgens Ruiter alle klankkleuren
en nuances laten horen. „In Middel
burg brengen we de meer intieme ver
sie, met pianovierhandig, gespeeld
door de pianisten Leo van Doeselaar
en Wyneke Jordans. De vocale solis
ten in Middelburg zijn: Renate
Arends (sopraan), Wiard Witholt (ba
riton)." Ze beaamt dat de teksten van
het Deutsches Requiem gaan over
troost en uitzicht bij het sterven. „Ik
ben altijd onder de indruk van een li
ve uitvoering, een cd is geen goed al
ternatief voor het live beleven van mu
ziek. Het koor moet allerlei diepe emo
ties overbrengen die Brahms in de mu
ziek heeft verwerkt. Van intens ver
driet tot en met aanvaarding en hoop.
Dit werk moet je gehoord hebben.
Het is zo intens."
Voor Ruiter is de uitvoering concert
in Middelburg een thuiswedstrijd. Ze
komt zelf uit de Zeeuwse hoofdstad
en heeft onder meer musicologie ge
studeerd aan de Roosevelt Academy.
„Via mijn studie in Middelburg
kwam ik in aanraking met veel musi
ci, omdat ik jaarlijks Summer Schools
-
hielp organiseren. Het leek me heer
lijk later deel uit te maken van deze
wereld, omdat klassieke muziek veel
voor mij betekent. Ik ging werken bij
de Laurenscantorij en kwam terecht
in een bruisende, hartelijke omgeving
waar ik de ruimte kreeg mijzelf ver
der te ontwikkelen."
Ze vertelt waarom de Laurenscanto
rij, die in 1966 door Barend Schuur
man is opgericht en nu onder leiding
staat van Wiecher Mandemaker, zo
bijzonder is. „De sterke aantrekkings
kracht op jonge mensen. Dat geldt zo
wel voor publiek als voor de leden
zelf. Het koor is een bron van jong ta
lent en de energie spat ervan af. Eén
van de koorleden omschreef het laatst
als een heel vitale, dynamische club
met mensen die gaan voor de muziek.
„Dit koor wil de waarde van de koor
muziek delen met het publiek."
De cantorij voert al sinds 1966 jaar
lijks de Matthaus Passion van Bach en
maandelijks Bachcantates uit. „Dat
maken we op een ludieke manier dui
delijk aan mensen die Bach nauwe
lijks kennen. We hebben een zogehe-
ten Bachfiets. Dat is een bakfiets die
midden in een drukke winkelstraat
van Rotterdam staat en die is uitge
rust met een beeldscherm en koptele
foons, zodat onze generale repetitie
van de Matthaus Passion live te vol
gen is. Iedereen die voorbijloopt kan
meegenieten."
De volgende jubileumuitvoeringen
(Hohe Messe en Magnificat van Bach,
Engelse koormuziek en De Profundis
van Dupré) vormen een grote uitda
ging voor de Laurenscantorij. „Het
koor geeft zangers de kans zich te ont
wikkelen. Ze moeten in korte tijd
veel uitdagende muziek instuderen
en iedereen verwacht dat alles op
hoog niveau wordt uitgevoerd. De
cantorij wil de waarde van koormu
ziek met zoveel mogelijk mensen de
len."
De Laurenscantorij brengt Ein
Deutsches Requiem van Brahms, zater
dag 6 februari in de Zeeuwse Concert
zaal, aanvang 20.00 uur. De inleiding
door de Middelburgse Gerda Ruiter be
gint om 19.15 uur.
Donderdag 4 februari 2016
door Bart Cabrielse
Moeders Mooiste verzorgt zaterdag het voorprogramma van Sinas in De Piek.
FOTO LAURENS VAN GENDEREN
LAURENSCANTORIJ IS BRON VAN
door Willem Nijssen
S
Bram van der Vlugt (I) en Oren Schrijver schitteren in 'Op
bezoek bij meneer Green', foto roy beusker fotografie
De Middelburgse Gerda Ruiter verzorgt de
inleiding van het jubileumconcert.