Niemand gaat alleen vanwege festival naar Zeeland verhuizen Flamenco met een Zeeuws tintje ïi I P 4 ZEELAND De onheilstijding staat in de aan zet tot de nieuwe cultuurnota (2017-2020). De provincie laat daar in nog veel opties open, maar is op één punt opmerkelijk helder: zij wil minder geld steken in het reguliere podiumaanbod en dan vooral in de categorie 'serieuze muziek'. Dat geld besteedt de pro vincie liever aan producties en fes tivals die Zeeland promoten. Nu is er jaarlijks bijna vier ton beschikbaar voor serieuze muziek. Het overgrote deel daarvan gaat naar Muziekpodium Zeeland, dat jaarlijks tientallen hoogwaardige concerten (vooral jazz en klassiek) organiseert in de Grote Kerk in Veere, het Schuttershof in Middel burg en de Sint Jacobskerk in Vlis- singen. „De situatie wordt nu on bestendig", zegt Kniknie. „Daar ben ik niet blij mee." Hij wijst erop dat Muziekpo dium Zeeland meer doet dan con certen organiseren. Het zet ook ei gen producties op (zoals recent rond Allen Ginsberg en de Zee land Suite 2014) en het werkt mee aan diverse initiatieven, zoals jaar lijks het jazzfestival in Middel burg. Die activiteiten staan niet di rect ter discussie. „De eigen concerten vormen onze derde poot. Maar die is wel heel belangrijk", aldus Kniknie. „Toen ik hier net begon, zat er soms anderhalve man en een paar denkop, maar inmiddels hebben we een flinke achterban opge bouwd. Dat publiek is erg ver knocht geraakt aan de concerten." Hij zegt er op zich begrip voor te hebben dat de provincie op dit terrein een minder grote rol wil spelen. „Wat ik heb begrepen is dat zij vindt dat het programma- geld veel meer vanuit de gemeen ten zou moeten komen. Daar kun je over discussiëren, maar ik snap hun standpunt. Gemeenten zijn echter meestal niet zo happig om dit soort zaken te gaan financie ren, wat ik ook wel begrijpelijk vind. Het gevolg is dat er een pat stelling dreigt te ontstaan." Tegenstrijdig Kniknie vind het tegenstrijdig dat het provinciebestuur inzet op cul tuur die Zeeland promoot en het vestigingsklimaat verbetert, maar tegelijkertijd reguliere concerten niet meer wil ondersteunen. „Het jazzfestival heeft internationale al lure, maar als ik me in Vlissingen of Middelburg wil vestigen, zou ik vooral kijken naar het podiumaan- 'Als dit doorgaat, is dat een stevige aderlating. Dan wordt het voor ons wel heel moeizaam' bod. Als je komt voor het jazzfesti val, dan moet je lang wachten, want zonder podium is er de rest van het jaar niets. Dan bevindt Zeeland zich in een winterslaap." De provincie hamert al jaren vergeefs op nauwe samenwerking van Muziekpodium Zeeland met andere organisaties, met name de Zeeuwse Concertzaal in Middel burg. „Zij hadden toch andere am bities dan wij. Iedereen denkt uit eindelijk het meest aan zichzelf en minder aan het algemeen be lang", analyseert Kniknie, die ech ter zegt nog steeds open te staan voor het bundelen van de krach ten. „Maar ik kan mensen niet dwingen." De schilder op gitaar. Voor Eric Vaarzon Mo rel (1961) voelt het als een compliment, wan neer hij zo wordt genoemd. Neder lands bekendste flamencogitarist is een kunstenaar, die klanken kleur kan geven. Zaterdagavond laat hij in de Wandelkerk in Mid delburg horen hóe hij dat doet. Er zijn twee landen, die aan de orde moeten komen willen we een beetje in de sfeer van het Mid delburgse concert komen. Spanje, om te beginnen. Hoewel hij in Amsterdam werd geboren, was het Spanje dat hem raakte. Zijn moeder danste flamenco, dat zal uitgemaakt hebben. Als jongetje ging hij flamencomuziek spelen met Spaanse gastarbeiders. Toen hij voor zijn eindexamen zakte, gaf zijn vader hem driehonderd gulden en zei: 'Ga jij maar naar Spanje.' Daar lukte het hem om de flamencogitarist te worden die hij wilde zijn. Na flink wat jaren 'Met mijn muziek schilder ik het leven van een Spaanse Nederlander, of een Nederlandse Spanjaard' pendelen tussen Spanje en Neder land besloot hij zich in zijn vader land te vestigen. Uit praktische overwegingen: in Spanje heb je duizenden flamencogitaristen, in Nederland aanzienlijk minder. Het tweede land, dat komend weekeinde door zal klinken, is Zeeland. Met zijn Zeeuwse roots kan hij immers een bijzondere in vulling geven aan het begrip 'schil der op gitaar'. Want: de drie gene raties Vaarzon Morel voorafgaand aan Eric waren allemaal schilder in Veere. Zijn vader Wim is nu 84 jaar, hij zal zaterdag in de Wandel- kerk in het publiek zitten. Eric ver telt over hem dat hij een beroemd schilder van paarden is. En dat er in het provinciehuis - onderdeel van hetzelfde Abdij complex als de Wandelkerk - veel werk van hem te vinden is. Eric: „Van mijn vader heb ik le ren kijken. Net als op sommige plekken in Spanje voel ik me in Zeeland erg thuis. Over de dam men of over de Zeelandbrug, de prachtige landschappen die je dan ziet. Schilderachtig. De Grote Kerk van Veere raakt me ook. Ik werk nu aan een opera over de schilder Caravaggio. Die zou ik heel graag in Veere uitvoeren." Het programma dat hij zater dag speelt heet De waterdrager: „Daarin schilder ik met zijn mu ziek het leven van een verspaanste Nederlander. Of een vernederland ste Spanjaard. In mijn flamenco muziek hoor je klanken, die herin neren aan het 'Land van Maas en Waal' van Boudewijn de Groot en Lennart Nijgh. Ook hun nummer 'Waterdrager' verwerk ik op mijn manier. En Jacques Brei, zijn 'Am sterdam' en 'Les vieux amants' ko men langs. Zo pendel ik tussen Spanje en Nederland." 112-nieuws Vier gewonden bij ongeval Op de N57 heeft gistermid dag ter hoogte van de Schelphoek een ongeval plaatsgevonden, waarbij drie auto's betrokken zijn geraakt. Daarbij zouden vier gewon den zijn gevallen, meldde HV Zeeland. Eén van de voertuigen is daarbij in de sloot beland. Vanwege het ongeluk is de N57 tussen Stoofweg en de Stolpweg de hele middag afgesloten geweest voor sporenonderzoek. Dat on derzoek werd rond kwart voor zes afgerond. De weg werd toen in beide richtin gen vrijgegeven. Telefoon betaald met vals geld Een 18-jarige man uit Axel is dinsdag aangehouden omdat hij vorig jaar een te lefoon zou hebben betaald met vals geld. Dat heeft de politie gisteren bekendge maakt. De man kocht in novem ber een telefoon in Axel van een man. De verkoper vertrouwde het niet en liet de drie bankbiljetten van vijftig euro controleren, ze bleken vals te zijn. De benadeelde verkoper deed daarop aangifte. Man rijdt met auto sloot in Op de Oud-Vossemeerse- dijk tussen Oud-Vosse- meer en Tholen is dinsdag avond een personenauto van de dijk afgereden en in een sloot tot stilstand geko men. De bestuurder is door ambulancepersoneel gecontroleerd, maar raakte niet dusdanig gewond dat hij naar het ziekenhuis moest. Een bergingsbedrijf heeft de auto geborgen. Maandag gebeurde er ook al een eenzijdig ongeval op de Oud-Vossemeersedijk bij Tholen. Door nog onbe kende oorzaak raakte een automobilist de macht over het stuur kwijt. Sluipverkeer rijdt te hard De politie heeft dinsdag een snelheidscontrole ge houden op de Spaanweg in Kloetinge. In totaal werden 30 voertuigen gecontro leerd waarvan er twee veel te snel reden; 101 en 109 ki lometer per uur, terwijl een maximumsnelheid geldt van zestig. De Spaanweg is een 60 kilo- meter-zone die door veel automobilisten als sluiproute wordt gebruikt naar de snelweg A58 toe. Er waren klachten binnengko- men over hardrijders, die voor onveilige verkeerssi tuaties zorgden voor schoolgaande fietsers. Concert in de Grote Kerk in Veere. Hoe lang nog? archieffoto Ruben Oreel door Rolf Bosboom VEERE. Muziekpodium Zeeland dreigt volgend jaar fors geld te moeten inleveren. „Als dit allemaal doorgaat, zou dat een stevige ader lating zijn", zegt directeur Willem Kniknie. „Dan wordt het voor ons wel heel moeizaam." door Jan van Damme Eric Vaarzon Morel, flamencoconcert De Waterdrager: zaterdag om 20.30 uur in de Wandelkerk Middelburg. Eric Vaarzon Morel, flamencogitarist, foto Merlijn Doomernik BURCH-HAAMSTEDE AXEL OUD-VOSSEMEER KLOETINCE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 36