Mysteries en spanningen rond boeiend levenswerk CULTUUR SHOW 27 Kasich belooft reünie Pink Floyd Dochtertje voor Arie Boomsma Als het aan de gouverneur van Ohio ligt, komt Pink Floyd weer bij elkaar zodra hij wordt geko zen tot president van de Verenig de Staten. De Republikeinse pre sidentskandidaat John Kasich deed de opmerkelijke belofte in een uitzending van CNN. In het interview haalde Kasich herin neringen op aan zijn favoriete concert The Wall van Pink Floyd. Gitarist David Gilmour heeft eer der al gezegd dat het tijdperk Pink Floyd niet meer terug komt. De laatste keer dat de band op de planken stond, was tijdens het Live 8-concert in 2005. Net 5-presentator Arie Boomsma is vader geworden. Dochter Bob by Jo Boomsma kwam afgelopen maandag ter wereld. Ze is het eer ste kind van Arie en zijn vrouw Romy Houwer, die in augustus vorig jaar trouwden. 'Ik ben eigenlijk wel blij dat ik geen Oscarnominatie heb gekregen' langrijkste", stelt hij nuchter. Sinds 2003 verblijft Holken- borg het grootste deel van het jaar in Los Angeles. In het Ameri kaanse filmmekka timmert hij gestaag aan een imposant oeuvre. De opdrachten verschil len enorm en stellen telkens an dere eisen aan de Nederlander. „Zo'n film als Deadpool was voor mij een lastige klus. De film gaat over een superheld aan wie van alles mankeert. Hij is zo wel genadeloos als humoristisch. Ik moest in de muziek een ba lans zien te vinden tussen al de ze emoties. Ik greep onder meer terug naar de muziek uit de ja ren '80, omdat dit personage daar een duidelijke band mee heeft." Voor Holkenborg is zijn groot ste uitdaging het tevredenstellen van zijn diverse opdrachtgevers. „Je hebt de regisseur en de film studio. Daar moet je tussen schipperen. Vaak komt er ook al lerlei politiek bij kijken: wie heeft de meeste macht? Maar ge lukkig luisteren de meeste regis seurs naar mijn ideeën." Het gaat crescendo voor Hol kenborg, die in 2002 onder de ar tiestennaam Junkie XL doorbrak met zijn remix van het Elvis Pres- ley-nummer A Little Less Conver sation. „Ik herinner het me nog als de dag van gisteren", zegt Holkenborg. „Ik zat op een terras je in Amsterdam en kreeg een te lefoontje dat mijn mix op de eer ste plaats stond in Engeland. Ik heb toen de hele zaak getrak teerd. Voor de rest weet ik mij van die avond weinig meer te herinneren." Die wilde jaren lig gen nu achter hem. „Ik ben rusti ger geworden. Zeker nu ik vader ben. Mijn vrouw werkt hier voor een Californische organisatie die de dieren beschermt. We zitten goed hier, zijn volledig ingebur gerd en hebben een grote vrien denkring. Inmiddels is Los Ange les de stad waar ik het langst heb gewoond." Contact met de Nederlandse filmwereld is er nog steeds. Zo is Holkenborg nu volop aan de slag voor de nieuwe film van Martin Koolhoven, de western Brimsto ne. „Ik heb een ruwe versie van de film thuis en overleg vrijwel dagelijks met Martin. Ik kan al leen maar zeggen dat de film heel goed wordt. Welke invloe den er in mijn muziek opdui ken? Ik laat niets los." Zijn nieuwe status, waarbij hij zelfs assistenten moet inhu ren om het werk op tijd af te krij gen, houdt in dat Holkenborg niet meer optreedt. „Dat staat in derdaad op een laag pitje. Wat wel grappig is, omdat veel film componisten tegenwoordig de concertzaal hebben ontdekt en op tournee gaan. Zoals Hans Zimmer, met wie ik veel heb sa mengewerkt. Hij is als een tiener zo opgewonden om dit allemaal mee te maken. Ik heb dat alle maal al achter de rug." In Gorssel (bij Deventer) opende vorig jaar Museum More, een splinternieuw mu seum dat zich helemaal wijdt aan moderne realistische kunst. Het is een privémuseum van za kenman Hans Melchers, die in 2011 een deel van de Scheringa-col- lectie van oud-DSB-directeur Dirk Scheringa kocht. Die collectie bevat werk van on der anderen Raoul Hynckes, Char ley Toorop, Wim Schuhmacher, Philip Akkerman, Pyke Koch en Co Westerik. En schilderijen van Carel Willink, maar die worden binnenkort ondergebracht in Kas teel Ruurlo. De eerste tijdelijke tentoonstel ling van het museum is gewijd aan Ferdinand Erfmann (1901-1968). Deze Amsterdamse schilder is verantwoordelijk voor een van de vreemdste oeuvres van de twintigste eeuw. Leven en werk van Erfmann worden om ringd door mysteries en spannin gen en dat zie je in zijn schilde rijen terug. Zijn vreemde werken vol volup tueuze vrouwen, sporters, variété bezoekers, circusartiesten en pros tituees doen sommigen vermoe den dat hij een eenzame gek was, een outsider of naïeve schilder. Te gelijk had hij diverse opleidingen in de kunst gevolgd, tot de Rijksa- kademie aan toe. Hij had kunst in heel Europa bestudeerd en kreeg in 1961 een museale solotentoon stelling op initiatief van Willem Sandberg, de toenmalige directeur van het Stedelijk Museum. Erfmanns ouders waren toneel spelers en hij heeft zelf ook op de planken gestaan. Als jongeman had hij een sterke voorkeur voor vrouwen met dikke armen en be nen. Zijn vroegst bewaarde schil derijen getuigen van zijn obsessie voor dikke vrouwen. Hij schilder de bordeelscènes met enorme vrouwen en tamelijk kleine man netjes en strandgezichten vol gro te baadsters. Broeierige onderwer pen, hoewel de hoofdpersonen el kaar onderkoeld en schijnbaar emotieloos omarmen of bekijken. Vrouwen in slaapkamer uit 1928 suggereert een lesbisch stel, waar bij de ene vrouw slaapt en de an dere in hetzelfde bed stapt. Moge lijk was het een actueel onder werp, want een jaar daarvoor had de lesbienne Bet van Beeren op de Zeedijk het eerste homocafé van Nederland geopend. Toch gaf Erf mann een totaal andere lezing van het tafereel. Voor hem waren het man en vrouw, maar omdat hij vrouwen zoveel mooier vond om te schilderen, had hij er ge woon twee vrouwen van gemaakt. De schilderijen uit de jaren '20 en '30 sluiten in zekere zin aan bij een internationale tendens. Na de abstracte experimenten uit het be gin van de twintigste eeuw keer de een deel van de avant-garde- kunstenaars weer terug naar de fi guratie en zocht aansluiting bij de monumentale beeldtaal van de klassieke traditie. Picasso schilder de ineens landschappen met lig gende vrouwfiguren in klassieke gewaden met antieke kruiken. Zo maakte Erfmann ook tal van vrouwfiguren in een landelijke Sommigen vermoeden dat Ferdinand Erfmann een eenzame gek was, een outsider of naïeve schilder omgeving. Naast zulke allegori sche taferelen schilderde hij alle daagsere voorstellingen met spor ters, zoals zwemsters, turnsters en handbalsters. In de daaropvolgende jaren ging Erfmann op de ingeslagen weg verder, waarbij vooral de alle daagse onderwerpen de overhand kregen. Tegelijk is zijn werk altijd gesi tueerd tussen werkelijkheid en droom. Hij beeldde zichzelf veel vuldig af als circusartiest, waarbij hij zijn eigen figuur verdubbelde of verdrievoudigde, zodat hij een acrobatenact met zichzelf kon uit voeren. In het echte leven kon hij zijn machtige ideale vrouwen niet benaderen, dus riep Erfmann ze op in zijn schilderijen, die hij al tijd midden in de nacht maakte. Erfmann poseerde ook voor fo to's, met ontbloot bovenlijf, lip penstift, mascara en een klein kap je op het hoofd, soms ook met een zwaard. Ze vormden voor hem een compromis om als travestiet naar buiten te treden. Vanaf de ja ren '20 kleedde hij zich regelmatig in vrouwenkleren, maar deze drang wilde hij tegelijk onderdruk ken. In zijn foto's kon hij de Ama- phebe en Ephezone, zelfbedachte figuren gebaseerd op de vrouwelij ke amazone en de mannelijke ephebe uit de oudheid, met elkaar verenigen. In veel schilderijen en tekeningen probeerde Erfmann het verschil tussen de seksen op te heffen. Op een van zijn schilderijen beeldde hij zich af met een vrien din en model. Ze zijn beiden ge kleed in vrouwenkleding en ko men een winkel met jurken uit. Wat in zijn schilderijen tamelijk vanzelfsprekend is, was in werke lijkheid lastig en verwarrend. Ge kleed in een T-shirt en korte broek werd hij in 1968, vlak voor zijn dood, geïnterviewd voor de te levisie. Erfmann omschreef zich zelf als schilder als 'een aparte fi guur'. „Mijn schilderen is eigen lijk een vlucht uit de realiteit, de gruwelijke realiteit van het leven." DONDERDAG 4 FEBRUARI 2016 3 Rick Engelkes keert vanaf oktober na drie jaar afwezigheid terug in de theaters. Hij speelt dan samen met Richard Kemper de voorstelling Hart Tegen Hart. Deadpool draait vanaf volgende week in de Nederlandse bioscopen. EXPOSITIE FERDINAND ERFMANN door Kees Keijer Hij hield van stevig gebouwde vrou wen en die komen dan ook veelvul dig in zijn werk voor. Ferdinand Erf- mann schilderde een van de vreemdste oeuvres van de twintig ste eeuw bij elkaar. Nu te zien in Gorssel. Ferdinand Erf mann: Badschone (1961). foto Joop van Putten Ferdinand Erfmann, Nederlands beste naief. Te zien: t/m 29/5 in Museum More, Gorssel. Info: museummore.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 27