O O v Ov-bedrijven ontvangen tonnen bonus voor hoge klanttevredenheid 14 NIEUWS Aangename geuren, muziek, 3D-brillen: vervoerders doen alles om het hun reizigers naar de zin te maken. FOTO'S VAN MENSEN VEEL LICHT PAKJES BEZORGEN f het nu gaat om folie in de lift die urinegeur absor beert, kunstwer ken van gekleur de ledverlichting, een piano op het station, of om een geur van noten die de psyche een gevoel van geborgenheid geeft, ov-bedrijven laten geen mid del onbenut om reizigers tevre den te stellen, blijkt uit een inven tarisatie van deze krant bij ver schillende ov-deskundigen en alle openbaarvervoersbedrijven van Nederland. Dat de bus of tram op tijd rijdt, is lang niet genoeg. Vervoerders hebben een sterke prikkel om hun beoordeling in het jaarlijkse klanttevredenheids- onderzoek voor stads- en streek vervoer op te vijzelen, omdat steeds meer opdrachtgevers extra geld geven als ze goed scoren op de OV-Klantenbarometer. Daarin wordt bijvoorbeeld gemeten hoe hoog de kans op een zitplaats is, hoe het staat met klantvriendelijk heid, netheid en informatievoor ziening. Projectleider Verkeer en Vervoer Gerard van Kesteren van het kennisplatform CROW, die dat onderzoek jaarlijks onder 90.000 reizigers uitvoert: „Een be langrijke reden waarom er steeds beter wordt gescoord, is dat ver voersbedrijven tonnen aan bonus- 'Van de pistachenoten gaat geborgenheid uit en citrus geeft een schoon gevoel' sen kunnen verdienen." Elke regio doet dat op zijn eigen manier. „Bij hele grote concessies, zoals die van GVB in Amsterdam, kunnen ze door goed te scoren op punctua liteit en klanttevredenheid meer dan een miljoen verdienen", weet Van Kesteren. In de regio Rotter dam-Den Haag, die in april beslist of de regionale vervoerders RET en HTM mogen blijven rijden met tram en metro, is het zelfs een har de eis dat klanten minstens een 7,5 geven voor klanttevredenheid. Blijft dat cijfer achter, dan riske ren vervoerders een boete. Reizigersorganisatie Rover her kent dat ov-bedrijven recent meer aan klanttevredenheid zijn gaan doen. „Sociale veiligheid steunt vaak voor 90 procent op gevoel", legt woordvoerder Chris Vonk uit. „Het gaat er niet alleen om of het veilig is, ook of mensen zich 's avonds met weinig mensen op het metrostation prettig voelen." 1\m 3D-BRIL VOOR ONDERWEG Alles draait om beleving „Je voelt je ook veiliger met mensen om je heen", betoogt NS-klanttevredenheidsexpert Mark van Hagen. „Op station Roermond, waar foto's hangen van staande en zittende mensen, blijkt dat die personen niet eens echt hoeven zijn. Ook mensen die kwaad in de zin hebben, voe len onbewust die aanwezigheid." Station Roermond. foto John Peters/HH „Er werd altijd gedacht dat men sen veel licht veilig vonden, maar nu weten we dat mensen een lager lichtniveau waarbij je op 5 meter afstand gezichten kunt zien prettiger vinden", verklaart Van Hagen. Op station Leiden en in het ondergrondse deel van Rotterdam is de verlichting gehalveerd. WERKT WEL llllllllllllllllll WERKT NIET 'HM IHIMMMI Mill I Mill Mill 11 Op zes stations in Rotterdam kun nen mensen pakjes laten bezor gen van DHL. Een code verschaft toegang tot een kluisje. „Dat trekt ook mensen naar stations in bui tenwijken, waardoor mensen zich daar veiliger voelen", vertelt RET'er Van der Sluis. door Marcia Nieuwenhuis Metrostation Wilhelminaplein in Rotterdam is aangenaam verlicht. Lysander van der Sluis RET PACKSTATION iffl Kluisjes van DHL. De NS deelt in de trein 3D-bril- len uit. Door je smartphone in een kartonnen doosje te plaat sen, kun je op je mobiel een 3D-filmpje bekijken. „We deel den die uit bij de expositie van David Bowie en de tentoonstel ling Glow in Eindhoven. Een moeder was zo enthousiast dat ze zei: ik weet niet of de kinderen de echte Glow-ten- toonstelling nu nog wel leuk vinden." Uitgang

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 14