Moet Nederland de Britten volgen? Tolheffing nodig om onderhoud te bekostigen' 6,3 Brexit lijkt verder weg na nieuwe deal tussen Groot-Brittannië en EU 4 NIEUWS Europees president Tusk krijgt flinke kritiek. Hij zou volgens tegenstanders gezwicht zijn voor 'Britse chantage'. BRUSSEL/LONDEN. De eerste Brit is overtuigd! Niemand minder dan premier David Cameron is bereid tot een pro-Europacampagne op basis van de afspraken die hij en Europees president Tusk gisteren maakten. Maar aan beide kanten van het Kanaal klinkt ook gegrom. „Kletspraat. Een farce. Bedroe vend." Het Britse anti-EU-kamp vindt het ontwerpakkoord hele maal niks. Cameron zelf spreekt van gigantische vooruitgang. „Door sterke, vastberaden en ge duldige onderhandelingen, heb ben we een mooi resultaat ge boekt voor Groot-Brittannië." En later op de middag, in een speech in een Siemens-fabriek in West Engeland: „Als we op deze voor waarden lid van de EU konden worden, zou ik daar voor kiezen." Met het akkoord moet Came ron zijn uiterst eurosceptische ach terban ervan overtuigen dat de Britten, zeker met de door hem be dongen concessies, toch beter af zijn in de Unie dan erbuiten. Het besluit valt in een referendum ui terlijk eind volgend jaar, maar waarschijnlijk al in juni dit jaar. Cameron heeft zeker niet op al le punten zijn zin gekregen, maar Brussel heeft duidelijk stappen ge zet richting Groot-Brittannië. Zo mogen lidstaten uitkeringen van migranten weigeren of verlagen, als blijkt dat door hun komst de druk op het sociale zekerheidsstel sel te groot wordt. Aan de 'nood rem' mag enkel getrokken worden als het land kan aantonen dat zijn sociale stelsel op springen staat. Een andere belangrijke belofte is de rode kaart voor nationale par lementen. Met een meerderheid van 55 procent kunnen zij Europe se wetten tegenhouden. Tot nu toe konden zij Brussel met een ge le kaart enkel dwingen voorstel len te 'heroverwegen'. Ook mogen niet-eurolanden niet het slachtof fer worden van beslissingen van eurolanden. Omgekeerd kunnen de niet-eurolanden besluiten over de gemeenschappelijke munt niet AKKOORD op- of tegenhouden. De laatste concessie is dat de Britten niet mee hoeven te doen als de 27 an deren hun samenwerking verder verdiepen: de 'ever closer Union'. Saillant is dat ook in Camerons eigen Conservatieve partij de an- ti-EU-stemming groot is. Een be langrijk deel is voor een Brexit. Die groep oordeelt dan ook kei hard over het akkoord. Tory-parle- mentslid Steve Baker vergelijkt de deal met poep. „Het ziet er raar uit, het ruikt raar. En ook al glimt het van de buitenkant, als je er in prikt, is het zacht en slap." Hij vindt dat Cameron de plannen te positief neerzet: „Hij is bezig met het oppoetsen van die poep." Populistenleider Nigel Farage vindt dat Cameron helemaal niks heeft binnengehaald. De rode kaart is geen veto, en de 'nood rem' houdt niemand buiten: „De enige manier om dat te regelen is eruit stappen." Maar ook in Europa is de kri tiek niet mals. Diverse Midden- en Oost-Europese landen, de 'leve ranciers' van de Britse arbeids krachten, zijn fel tegen ingrepen in de sociale zekerheid, en al hele maal als de Britten zelf daarover te veel zeggenschap zouden krij gen. Tusk zegt dat er in elk geval geen discriminatie mag zijn, maar de tijdelijke korting op buitenland se sociale uitkeringen wordt in de discussies op het vasteland zeker nog een hard punt. Socialisten en links-liberalen verwijten hem 'een knieval' en 'zwichten voor Britse chantage'. Ook vinden zij dat Tusk Europa in gevaarlijk vaar water brengt als hij landen de kans biedt a la carte te eten, en dus wel de voordelen te pakken maar niet de nadelen. Het akkoord tussen Cameron en Tusk is overigens nog verre van definitief. De sherpa's (helpers of 'dragers') van beide kanten gaan vrijdag in conclaaf om de afspra ken uit te werken, zodat de rege ringsleiders er op hun eerstvolgen de top, 18 en 19 februari, een be sluit over kunnen nemen. DEN HAAG. De Britten la ten zien: als je maar lang genoeg zeurt en zelfs dreigt met opstappen, dan komt de EU je als nog tegemoet. Moet mi nister-president Mark Rutte ook maar eens ho ger van de toren blazen in Brussel? De SP meent van wel. „Er is dus kennelijk ruimte als je maar voet bij stuk houdt", stelt SP-Kamerlid Harry van Bommel vast. D66 op zijn beurt gruwt van zo'n 'Europa a la car te', waarbij elke lidstaat uitzonderingen bedingt. „Dan wil het ene land geen vluchtelingen meer opvangen en het ander weer iets anders niet. Daar moeten we niet in meegaan", zegt D66'er Kees Verhoeven. De Britse deal kan Rutte wel eens kopzorgen ge ven, want zijn eigen WD is heel erg in zijn nopjes met de uitkomst, terwijl de PvdA veel ge reserveerder is. „Dit pak ket lijkt in grote delen op ons verkiezingspro gramma", stelt Kamerlid Bas van 't Wout tevre den vast. Om nu als Ne derland ook met dreige menten aan de onder handelingstafel te gaan zitten, ziet hij niet zit ten. Groot-Brittannië is immers veel groter en machtiger. PvdA-Kamer- lid Marit Maij kijkt voor al kritisch naar het voor stel om migranten toe gang tot de sociale zeker heid tijdelijk te kunnen ontzeggen. „De solidari teit mag niet uitgehold worden en het EU-recht moet overeind blijven." Maij is net als D66 be ducht voor een 'ieder voor zich'-EU. Zonder extra tolgeld verkeert ons wegen- en vaarwegennet over niet al te lange tijd in net zo'n de plorabele toestand als de Duitse infrastructuur. Peter Dourlein van Arcadis be seft dat zijn pleidooi voor tolhef fing op scepsis zal stuiten. Ook bij onze oosterburen zorgden tolplan- nen voor veel ophef. „Maar wel licht is dit voor ons land juist heel goed. De wegenbelasting kan in dat geval naar beneden. Boven dien wordt via de tol voor een deel betaald naar gebruik." Voor onderhoud en vervanging van de Nederlandse wegen, tun nels en bruggen is de komende vier jaar een bedrag nodig van 6,3 miljard euro. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft vol gens het Economisch instituut voor de bouw (EIB) voor slechts 3 miljard euro aan middelen gere serveerd. Omdat de gasinkomsten alleen maar zullen teruglopen, en nie mand méér belasting wil betalen, ziet Arcadis maar één mogelijk heid om het 'gat' van 3,3 miljard euro op de begroting te dichten: via tolheffing. Veel infrastructurele projecten dateren van net na de Tweede We reldoorlog en naderen het einde van de levensduur, stelt Arca- dis-manager Dourlein. „Gaan we een grote vervangingsgolf tege moet of zetten we in op verlengen van het onderhoud? Welke keuze er ook wordt gemaakt; het gaat hoe dan ook veel geld kosten. We moeten een denkomslag maken naar de waarde van infrastructuur en niet alleen de kosten." Veel handen krijgt Arcadis niet op elkaar voor het tolplan. Politiek Den Haag, de ANWB en EVO, de belangenbehartiger voor verla ders, schieten het proefballonne tje van Arcadis bij voorbaat af. Regeringspartij WD noemt het idee 'klinkklare onzin'. „We gaan de automobilist echt niet pes ten met tol of meer belasting", zegt Barbara Visser. Ze merkt op dat er voldoende geld is gereser veerd voor onderhoud en vervan ging van infrastructuur. Ook CDA en ANWB zien niets in het tolplan. „De automobilist betaalt al genoeg", zeggen CD A-Kamerlid Martijn van Hel- vert en ANWB-woordvoerder Mar kus van Tol. EVO denkt er precies hetzelfde over als de christen-democraten: „De ondernemers die wij verte genwoordigen zijn dag en nacht op pad met hun bestelbusjes. Die zouden enorm op kosten worden gejaagd. Wij zeggen over die bus jes: het zijn werkpaarden - geen melkkoeien", aldus Raymond Mens. Transport en Logistiek Neder land (TLN) is minder uitgespro ken in zijn afwijzing, maar heeft wel één harde voorwaarde: het tol geld móet terugvloeien naar de in frastructuur. „Als ik naar de ons omliggende landen kijk, zou het niet onlogisch zijn dat wij metter tijd ook tol gaan heffen op onze wegen", aldus TLN-woordvoerster Renee Reijers. Rijkswaterstaat is een grote op drachtgever van Arcadis. Cameron wil wel, nu de andere Britten nog door Frans Boogaard en Suse van Kleef Europees president Donald Tusk (links) in een onderonsje met premier David Cameron in juni 2015. Met het geslo ten concept-akkoord hoopt Tusk de Britten binnen de EU te houden, foto Geert Vanden Wijngaert/AP De belangrijkste punten van het conceptakkoord: EU-landen mogen migran ten tijdelijk uitkeringen wei geren; Een meerderheid van natio nale parlementen kan Euro pese wetten tegenhouden; Niet-eurolanden mogen niet het slachtoffer worden van eurozonebesluiten; Britten hoeven niet mee te doen aan meer Europese sa menwerking. door Laurens Kok door Leo Roggeveen AMERSFOORT. Er moet in de nabije toekomst tol worden geheven op de belangrijkste Nederlandse snel wegen. Met dat voorstel komt Arca- dis, het grootste ingenieursbureau van ons land. Voor onderhoud en vervanging van bruggen, tunnels en wegen is 6,3 miljard nodig.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 4