International Film Festival toont films over complexiteit van relaties 23 'RTL Boulevard' naar Leidseplein Oeuvreprijs voor Paul de Leeuw Twee regisseuses maakten beiden een film over de afbrokkelende relatie van jonge stellen. Media Entertainment RTL Boulevard verlaat na vijftien jaar het gebouw van RTL Nederland op het Me diapark in Hilversum. Het programma krijgt een tv-studio op het Leidseplein in Amsterdam. De precieze verhuisda tum is nog niet bekend. Paul de Leeuw ontvangt 7 maart de Beeld en Geluid Oeuvre Award 2016. De presentator 'is al decen nialang beeldbepalend', aldus de vakjury. „Zijn oeuvre is groot en buitengewoon rijk geschakeerd." De Nederlandse van Chileense komaf Paloma Aguilera Valdebe nito en de Mexi caanse Elisa Mil ler maakten allebei een film over de complexiteit van de liefde. Hun films zijn te zien op het Internatio nal Film Festival Rotterdam. De makers blijken meer overeenkom sten te hebben: ze ontwikkelden hun scenario's in de schrijfwork- shop van het Binger Filmlab in Amsterdam, en zijn beiden zwan ger. Elisa Miller: „Ik was in 2010 bij Binger, maar daarna is mijn scena rio nog compleet veranderd." Paloma Aguilera Valdebenito: „Dat geldt voor mij ook. Ik heb na Binger ook nog deelgenomen aan het Torino Filmlab, daar ben ik heel veel opgeschoten." Miller: „Als ik er nu op terug kijk, is het wat deprimerend dat het me ruim vijfjaar heeft gekost om de film gemaakt te krijgen, al heb ik tussendoor twee andere films gemaakt. Tegen de tijd dat El Placer Es Mio af was, voelde ik me eigenlijk niet meer verbonden met wat de film zegt. Toen ik het schreef, had ik liefdesverdriet; nu ben ik getrouwd en zwanger. Het pessimisme waar de film uit voort komt, voel ik niet meer." Valdebenito: „De onderwerpen die centraal staan in Out of Love houden me nog steeds bezig. Het is voor mij nog steeds een myste rie dat het soms ineens niet meer werkt tussen twee mensen, hoe graag ze ook willen. Er ligt een heel groot grijs gebied tussen wat we een 'gezonde relatie' noemen en huiselijk geweld, en daar lag het uitgangspunt voor de film. Een man mag een vrouw niet slaan, maar hoe ver kan een vrouw dan gaan om hem uit te da gen? Die verschillende lagen van destructief gedrag binnen een lief desrelatie zijn heel complex, en daar wilde ik het over hebben." Miller: „Bij mij heeft de hele crew hun ziel en zaligheid erin ge legd, het werd bijna groepsthera pie. Vooral de hoofdrolspeler heeft veel bijgedragen. In mijn sce nario ontbrak het mannelijk per spectief eigenlijk, het was heel fe minien. Hij heeft daar heel veel aan toegevoegd. Hij zei bijvoor beeld op een gegeven moment: 'Zij heeft al een affaire met een an der gehad, hij moet ook een schar rel'. Tegen het eind van de opna mes ging hij zich er iets te veel mee bemoeien, toen wilde hij ei genlijk zelf regisseren. Daar moest ik wat tegengas geven." Valdebenito: „Ik denk soms juist dat ik meer gevoel heb voor het mannelijk perspectief. Vol gens mij kunnen vrouwen juist heel gewelddadig zijn, terwijl ze vaak alleen als slachtoffer worden neergezet. Ik kan jouw hoofdperso nage ook niet echt veroordelen, hoe fysiek hij ook naar haar wordt; ik zie evengoed hoe zij het uitlokt." 'Ik denk af en toe: waarom heb ik geen politiek geëngageerde film gemaakt' Miller: „Heb je ooit over het on derwerp getwijfeld? Ik denk af en toe: waarom heb ik geen politiek geëngageerde film gemaakt, ter wijl ik dat zelf wel heel erg ben? Mexicaanse films gaan op dit mo ment alleen maar over het geweld in het land." Valdebenito: „Maar volgens mij moeten er juist ook films over de complexiteit van liefde en relaties worden gemaakt. Omdat het uni verseel is: iedereen worstelt op zijn eigen manier met deze vra gen." Miller: „Dat is waar. Het is voor iedereen onderdeel van het dagelijks leven, terwijl 99 procent van de mensen die ik ken niets te maken heeft met wat we in het journaal zien." Valdebenito: „Het is evengoed zwaar om met die obsessieve lief de bezig te zijn. Ik heb af en toe wel behoefte gehad om die obses sie even te laten liggen, maar ik heb het mezelf niet toegestaan. Ik moest in alles wat ik las, waar ik naar keek en luisterde met die hef tige emoties bezig blijven." Miller: „Daarom wil ik het er nu helemaal niet meer over heb ben. Ik wil andere verhalen vertel len. Het voelt op een bepaalde ma nier erg klein." Valdebenito: „Dat vind ik niet. Al is dat intieme tege lijk heel claustrofobisch. Ik snak nu naar iets met meer lucht, naar weidsere landschappen." WOENSDAG 3 FEBRUARI 2016 Cultuur 'M i 'j 'Iedereen worstelt liefde' Filmmaaksters Paloma Aguilera Valdebenito (I) en Elisa Miller. Valdebenito: „De complexiteit van liefde en relaties is universeel." foto Bram Belloni door Joost Broeren Elisa Miller filmmaakster Het International Film Festival Rotter dam duurt nog t/m 7/2. Info: www.iffr.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 23