International Film Festival toont films over complexiteit van relaties
23
'RTL Boulevard'
naar Leidseplein
Oeuvreprijs voor
Paul de Leeuw
Twee regisseuses maakten beiden
een film over de afbrokkelende
relatie van jonge stellen.
Media Entertainment
RTL Boulevard verlaat na vijftien jaar het
gebouw van RTL Nederland op het Me
diapark in Hilversum. Het programma
krijgt een tv-studio op het Leidseplein
in Amsterdam. De precieze verhuisda
tum is nog niet bekend.
Paul de Leeuw ontvangt 7 maart
de Beeld en Geluid Oeuvre Award
2016. De presentator 'is al decen
nialang beeldbepalend', aldus de
vakjury. „Zijn oeuvre is groot en
buitengewoon rijk geschakeerd."
De Nederlandse
van Chileense
komaf Paloma
Aguilera Valdebe
nito en de Mexi
caanse Elisa Mil
ler maakten allebei een film over
de complexiteit van de liefde. Hun
films zijn te zien op het Internatio
nal Film Festival Rotterdam. De
makers blijken meer overeenkom
sten te hebben: ze ontwikkelden
hun scenario's in de schrijfwork-
shop van het Binger Filmlab in
Amsterdam, en zijn beiden zwan
ger.
Elisa Miller: „Ik was in 2010 bij
Binger, maar daarna is mijn scena
rio nog compleet veranderd."
Paloma Aguilera Valdebenito:
„Dat geldt voor mij ook. Ik heb na
Binger ook nog deelgenomen aan
het Torino Filmlab, daar ben ik
heel veel opgeschoten."
Miller: „Als ik er nu op terug
kijk, is het wat deprimerend dat
het me ruim vijfjaar heeft gekost
om de film gemaakt te krijgen, al
heb ik tussendoor twee andere
films gemaakt. Tegen de tijd dat El
Placer Es Mio af was, voelde ik me
eigenlijk niet meer verbonden
met wat de film zegt. Toen ik het
schreef, had ik liefdesverdriet; nu
ben ik getrouwd en zwanger. Het
pessimisme waar de film uit voort
komt, voel ik niet meer."
Valdebenito: „De onderwerpen
die centraal staan in Out of Love
houden me nog steeds bezig. Het
is voor mij nog steeds een myste
rie dat het soms ineens niet meer
werkt tussen twee mensen, hoe
graag ze ook willen. Er ligt een
heel groot grijs gebied tussen wat
we een 'gezonde relatie' noemen
en huiselijk geweld, en daar lag
het uitgangspunt voor de film.
Een man mag een vrouw niet
slaan, maar hoe ver kan een
vrouw dan gaan om hem uit te da
gen? Die verschillende lagen van
destructief gedrag binnen een lief
desrelatie zijn heel complex, en
daar wilde ik het over hebben."
Miller: „Bij mij heeft de hele
crew hun ziel en zaligheid erin ge
legd, het werd bijna groepsthera
pie. Vooral de hoofdrolspeler
heeft veel bijgedragen. In mijn sce
nario ontbrak het mannelijk per
spectief eigenlijk, het was heel fe
minien. Hij heeft daar heel veel
aan toegevoegd. Hij zei bijvoor
beeld op een gegeven moment:
'Zij heeft al een affaire met een an
der gehad, hij moet ook een schar
rel'. Tegen het eind van de opna
mes ging hij zich er iets te veel
mee bemoeien, toen wilde hij ei
genlijk zelf regisseren. Daar moest
ik wat tegengas geven."
Valdebenito: „Ik denk soms
juist dat ik meer gevoel heb voor
het mannelijk perspectief. Vol
gens mij kunnen vrouwen juist
heel gewelddadig zijn, terwijl ze
vaak alleen als slachtoffer worden
neergezet. Ik kan jouw hoofdperso
nage ook niet echt veroordelen,
hoe fysiek hij ook naar haar
wordt; ik zie evengoed hoe zij het
uitlokt."
'Ik denk af en toe:
waarom heb ik geen
politiek geëngageerde
film gemaakt'
Miller: „Heb je ooit over het on
derwerp getwijfeld? Ik denk af en
toe: waarom heb ik geen politiek
geëngageerde film gemaakt, ter
wijl ik dat zelf wel heel erg ben?
Mexicaanse films gaan op dit mo
ment alleen maar over het geweld
in het land."
Valdebenito: „Maar volgens mij
moeten er juist ook films over de
complexiteit van liefde en relaties
worden gemaakt. Omdat het uni
verseel is: iedereen worstelt op
zijn eigen manier met deze vra
gen." Miller: „Dat is waar. Het is
voor iedereen onderdeel van het
dagelijks leven, terwijl 99 procent
van de mensen die ik ken niets te
maken heeft met wat we in het
journaal zien."
Valdebenito: „Het is evengoed
zwaar om met die obsessieve lief
de bezig te zijn. Ik heb af en toe
wel behoefte gehad om die obses
sie even te laten liggen, maar ik
heb het mezelf niet toegestaan. Ik
moest in alles wat ik las, waar ik
naar keek en luisterde met die hef
tige emoties bezig blijven."
Miller: „Daarom wil ik het er
nu helemaal niet meer over heb
ben. Ik wil andere verhalen vertel
len. Het voelt op een bepaalde ma
nier erg klein." Valdebenito: „Dat
vind ik niet. Al is dat intieme tege
lijk heel claustrofobisch. Ik snak
nu naar iets met meer lucht, naar
weidsere landschappen."
WOENSDAG 3 FEBRUARI 2016
Cultuur
'M i 'j
'Iedereen
worstelt
liefde'
Filmmaaksters Paloma Aguilera Valdebenito (I) en Elisa Miller. Valdebenito: „De complexiteit van liefde en relaties is universeel." foto Bram Belloni
door Joost Broeren
Elisa Miller filmmaakster
Het International Film Festival Rotter
dam duurt nog t/m 7/2.
Info: www.iffr.nl