Iets extra's voor toerist' 'Dit kost banen in het centrum' Na Roosendaal, Lelystad en Roermond hoopt ook Assen meer bezoek te trekken 20 Sainsbury koopt Home Retail Assen hakt volgende week de knoop door over een omstreden outletcentrum. Ook andere gemeenten dromen van hun eigen Batavia Stad. Voor- en tegenstanders aan het woord. nppy Het Britse supermarktbedrijf Sainsbury neemt branchegenoot Home Retail over voor 1,7 miljard euro. Door de ketens te combine ren hopen de bedrijven de concur rentiestrijd met prijsvechters als Aldi en Lidl beter aan te kunnen. Een paradijs voor koopjesjagers en fun- shoppers moet het worden, het voormalige legerterrein in Assen dat nu nog braak ligt tussen het TT-circuit en de A28. Hier ver rijst een soort Batavia Stad, als het aan bur gemeester en wethouders van Assen ligt. Zij steunen de plannen voor een winkelcen trum dat 1,5 miljoen bezoekers per jaar moet trekken. Met 16.000 vierkante meter, 1.600 parkeerplaatsen en tachtig winkels die vooral oude collecties van mode- en sportmerken verkopen met korting. Nederland heeft nu drie van dat soort outletcentra: in Roermond, Lelystad (Bata via Stad) en Roosendaal (Rosada). Alle drie zijn ze bezig met uitbreiding. Roermond trekt de meeste bezoekers: zo'n 5 miljoen per jaar, waaronder veel Duitsers. Op de kaart van outletcentra is Noord-Nederland nog een blinde vlek, verklaart projectont wikkelaar Raymond Coronel. „Deze locatie bij de TT is perfect. Duidelijk zichtbaar van af de snelweg, goed bereikbaar vanuit heel Noord-Nederland." Het Factory Outlet Centre (FOC) ver sterkt Drenthe als toeristische trekpleister, zegt wethouder Maurice Hoogeveen van As sen. „Het biedt de gasten van campings en bungalowparken in Drenthe iets extra's. Daarbij levert het volgens verschillende on derzoeken netto zo'n 300 extra banen op." Dat het outletcentrum klanten zal weg trekken bij bestaande winkels, ontkent hij niet. De binnenstad van Assen kampt met veel leegstand, maar kan volgens de wet houder juist profiteren, bijvoorbeeld door beide in promotiecampagnes onder de aan dacht te brengen bij toeristen. „Zo'n outlet centrum heeft veel marketingbudget." Winkeliers schuiven hun zorgen over de toekomst nu onterecht af op de bouw van een outletcentrum, zegt Coronel. „Hun pro bleem is vooral de concurrentie van inter net. Maar dat is minder tastbaar dan een outletcentrum. Daarom balt het protest zich nu tegen ons samen." Het winkelklimaat in binnensteden wordt niet beter als organisaties zich blij ven verzetten tegen nieuwe ontwikkelin gen, zegt Rogier Hentenaar van Vastgoed journaal. „Steden moeten het oude loslaten. Je kunt nieuwe factory outlets niet blokke ren omdat winkeliers voor hun inkomsten vrezen. Vervang in de binnenstad winkels door woningen en zorg dat de plaatselijke horeca kan floreren. Buiten het centrum kan Assen iets neerzetten dat woest aan trekkelijk is voor bezoekers, innovatieve re tailers en vastgoedeigenaren. Met ruime openingstijden, evenementenlocatie, een foodhal, een klimmuur... plek zat." De fabrikanten staan volgens Coronel al in de rij om winkelruimte in de outlet te huren. „De eerste tachtig winkels zullen snel gevuld zijn. Daarna willen we een tweede bouwfase starten. Met veertig win kels erbij." tfigisjSi Outlets De bouw van een outletcentrum gaat 200 winkels de kop kosten. Dat kun je op de achterkant van een sigarendoos uittekenen, zegt ondernemer Henk Ziengs, eigenaar van een stuk of vijf winkels in het centrum van Assen. „De bestedingen aan kleding en schoenen lopen terug. Mensen kunnen hun geld maar één keer uitgeven. De ver wachte omzet van de factory outlet, 60 mil joen euro, is vergelijkbaar met die van 200 winkels. Als die elk vier werknemers heb ben, kost dat 800 banen." Ziengs is voorman in het protest van lo kale winkeliers en vastgoedeigenaren tegen de bouw van het outletwinkelcentrum. Vol gende week beslist de gemeenteraad of het bestemmingsplan gewijzigd mag worden. Dat zou de doodsteek zijn voor de detail handel in de binnenstad, stelt brancheorga nisatie INretail. Die verzet zich hevig tegen elk plan van een outletcentrum. Afgelopen week tekende de club bezwaar aan tegen de plannen voor Sugar City, een outletcen trum in een voormalige suikerfabriek in Halfweg.Ook in Zoetermeer, Zevenaar en Winschoten zijn plannen voor outletcen tra. Samen met de uitbreiding van de be staande outlets zit er meer dan 100.000 vier kante meter outletoppervlakte in het vat, zegt Cees-Jan Pen, lector Vastgoed aan Fon- tys Hogeschool. „Dat komt bovenop het overaanbod van winkelruimte dat er al is. We zijn aan het bouwen voor leegstand." Wethouders raken volgens hem verblind door de banencijfers en economische impul sen waar projectontwikkelaars mee wappe ren. „Maar 300 banen wegen niet op tegen het desastreuze effect op de langere ter mijn. Met zo'n 2.500 banen is de binnen stad een grote werkgever in Assen. In het centrum van Assen bedraagt de leegstand nu al 18 procent, daar komt door een outlet zeker 10 procent bovenop. Welke investeer der of ondernemer wil er dan nog investe ren?" Dat de horeca en winkels in het centrum juist profiteren van een outletcentrum, is volgens INretail onzin. „Daarvoor komt de factory outlet te ver van de stad. In Roer mond profiteert de horeca wel, maar daar ligt de outlet op loopafstand van het cen trum. Bovendien trekt het veel toeristen en dagjesmensen uit het Ruhrgebied." De geplande outlet in Assen wordt min der exclusief en kleiner - Roermond telt meer dan 150 winkels. Maar INretail vreest dat het niet bij de huidige plannen blijft. „Na een paar jaar worden outlets sleets. Dan kennen bezoekers het aanbod. Zoals de Efteling om de paar jaar een nieuwe at tractie moet openen, moet er in een outlet steeds een nieuwe ring van winkels bij." Dat gebeurt momenteel ook in Rosada en Batavia Stad. Ondertussen zijn Roosen daal en Lelystad niet bepaald steden die uit blinken om hun levendige binnenstad, zegt Ziengs, die ook daar winkels heeft. Economie 39,2 Het Chinese ChemChina wil het Zwitserse Syngenta overnemen voor 39,2 miljard euro. Vorig jaar wees het nog een bod van Monsanto af. Strijd om het outletcentrum door Annemieke van Dongen Bestaand W Winschoten Plannen K Assen elystad SJVHalfweJ oetermeer Zevenaar Qos'endaal ;oermond Chinese toeristen op bezoek in Nederland vinden ook de weg naar de outletcenters, zo als hier in Roermond, foto Eddie Linssen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 20