4G
Radicalisering aanpakken taak van docent
8
NIEUWS 7
Kloof tussen
leerlingen
groeit, blijkt uit
onderzoek op
scholen. Ze leven
in gescheiden
werelden.
Ook Duitsland neust rond in
Belgische kerncentrales
Boerderij verwoest
Radicalisering in de
klas is niet zwart
of wit, maar een
complex pro
bleem in vele grijs
tinten dat lang
zaam een steeds diepere kloof
slaat in onze samenleving, con
cludeert onderzoeker en schrij
ver Margalith Kleijwegt in haar
rapportage 'Twee werelden, twee
werkelijkheden'.
Kleijwegt liep na de aanslagen
van Charlie Hebdo van januari
vorig jaar, tijdens de aanzwellen
de vluchtelingenstroom en de
voortdurende opmars van IS en
vóór de aanslagen in Parijs van
november 2015 in opdracht van
het ministerie van Onderwijs de
deur plat bij allerlei scholen:
vmbo's, havo's, mbo's en hoge
scholen. Ze sprak er met docen
ten en studenten en concludeert
dat er sprake is van mentale se
gregatie.
„Dat ze met elkaar leven, maar
toch in hele afzonderlijke werel
den. De complexiteit van de tijd
waarin we leven, vind je overal te
rug, maar zie je misschien wel
het duidelijkst in de klas. In mijn
rapport zie je overal voorbeelden
van die mentale segregatie. Stu
denten die zeggen dat Aylan niet
dood is. Dat de foto van het aan
gespoelde Syrische jongetje op
het strand van Turkije alleen
maar bedoeld is om medelijden
op te wekken. Dat de aanslag op
Charlie Hebdo een zionistisch
complot is. Die gescheiden leef
werelden zitten heel diep - aan
beide kanten."
„Dat is een goede vraag die ik
niet kan beantwoorden. Vergeet
niet dat de andere kant, die van
de autochtone Nederlanders, net
zo zorgelijk is. Zo was er een stu
dent die stelde alle vluchtelingen
in Nederland zomaar en gratis
een elektrische fiets krijgen uitge
deeld. Door de komst van buiten
landers voelen sommigen ook
angst en onzekerheid. Het is daar
om ook beter om niet te spreken
over radicalisering, maar over zor
gelijk gedrag. Dat kan voor ieder
een gelden. Ruud uit Almere die
opeens korans ging uitdelen en
radicaliseerde nadat zijn vader
overleed. Maar ook voor Kemal,
die veel tegenslag kende en het
liefst in een islamitisch land zou
wonen. Dat was zo'n lieve jon
gen, ik wilde hem wel onder
mijn arm pakken en meenemen.
Met wat aandacht komt het heus
goed, denk ik."
„Eigenlijk was het mijn idee, na
de commotie over Charlie Heb
do. Ik dacht: het moet toch inge
wikkeld zijn om daarmee als do
cent om te gaan. Bij het ministe
rie wilden ze ook weten hoe do
centen in de klas maatschappelij
ke gevoeligheden aansneden en
zochten ze iemand die veldwerk
deed. Daar vonden we elkaar."
'Het is beter niet te
spreken over
radicalisering, maar
over zorgelijk gedrag'
„Vrijwel overal. Op de scholen
waar ik niet welkom was, speelde
meer op het vlak van radicalise
ring. Ja, je zou kunnen zeggen
dat ik daar dan juist naartoe zou
moeten. Ik kan me er ook enorm
over opwinden. Maar ik kan dit
werk alleen maar doen met we
derzijdse toestemming."
„Ik begrijp dat wel. Docenten
hebben het ook ontzéttend druk.
Maar het is wél hun taak. Er is
geen one size fits all-mod el voor
scholen hoe ze hiermee moeten
omgaan. Was het maar zo. Maar
op scholen die een visie of een
protocol hebben voor radicalise
ring - en eerlijk gezegd ben ik
daar helemaal niet zo van - daar
gaat het wel goed. Waar studen
ten geleerd wordt kritisch te den
ken, om dat te beargumenteren
en waar ze ook anders mogen
denken. Dus het werkt. Docen
ten moeten daarin wel gesteund
worden. Nu worden ze door ons
allemaal in de steek gelaten."
„Aan de ene kant zeg ik: ja. Aan
de andere kant moet het mis
schien meer vanuit het onder
wijs zelf komen. Dat scholen zelf
cursussen aanbieden. Vergeet
trouwens niet dat we ver voorop
lopen als het gaat om de ons om
ringende landen. In Frankrijk,
Duitsland en België speelt dit
ook. Maar ons land is het enige
waar taboes ook echt doorbroken
worden, waar moeilijke onder
werpen aangesneden worden en
bespreekbaar gemaakt."
„Dat is niet aan mij, maar aan het
ministerie. Als ik een school be
zocht had, hoorde ik vaak: wat
fijn dat we het erover kunnen
hebben. Ga het moeilijke gesprek
dus wél aan. En ik weet: ze heb
ben die dag nog twintig andere
dingen te doen. Maar we wonen
in een harde en grimmige samen
leving. Dan moeten we niet de
kop in het zand steken.
Ook België en Duitsland gaan
eikaars kerncentrales aan een in
spectie onderwerpen. Nederland
is in januari al begonnen met
het controleren van de volgens
sommigen onveilige reactoren
bij de zuiderburen.
De Duitse milieuminister Barba
ra Hendricks kwam gisteren
naar Brussel om de zorgen die in
Duitsland leven over de 'scheur
tjescentrales' over te brengen.
De Belgische minister van Bin
nenlandse Zaken Jan Jambon ver
zekerde haar dat er zeker geen
enkel risico wordt genomen.
„Mocht het niet veilig zijn, dan
zouden ze niet open zijn", zei
Jambon over de onlangs geo
pende reactoren Doel 3 en Tihan-
ge 2. Hij zei vorige maand soort
gelijke woorden tegen minister
Melanie Schultz (Milieu). In Ne
derland groeien ook de zorgen
over de centrales over de grens.
Hendricks zei 'voor het ogenblik
gerustgesteld' te zijn. België en
Frankrijk voeren al tien jaar geza
menlijke inspecties uit van el-
kaars kerncentrales.
APPLE
IPH0NE5S
16GB
300 BELMIN/SMS
1500MB DATA (4G)
per maand
GRATIS
Ben* TËU:2 >£kpn e©-
T -Mobile-
DINSDAG 2 FEBRUARI 2016
'Niet onze kop in
het zand steken'
door Hanneke Keultjes
Wat bedoelt u daarmee?
Minister Bussemaker schrijft in het
voorwoord dat ze de kloven die ze
in uw rapportage ziet, wil overbrug
gen met 'waarden die ons binden'
zoals waardigheid, vrijheid en recht
vaardigheid. Maar binden die waar
den ons allemaal wel?
Margalith Kleijwegt: „Docenten moeten gesteund worden."
foto Mare Driessen
Wat was de opdracht die u van het
van het ministerie meekreeg?
Margalith Kleijwegt onderzoeker
Was u bij alle scholen welkom?
Een veelgehoorde klacht is dat het
onderwijs alle taken op het bordje
krijgt. Nu moeten ze ook radicalise
ring aanpakken. Is dat terecht?
Eén van de docenten die u sprak,
zei dat ze zo veel baat had gehad
van een bijspijkercursus. Moeten
die cursussen niet voor iedereen be
schikbaar zijn?
Wat moet er nu gebeuren?
DOEL
VEENDAM. Een boerderij bij de Groningse plaats Veendam is gistermid
dag volledig uitgebrand. De boerderij stond te koop en stond leeg.
Door de harde wind laaide het vuur snel op. De brandweer rukte met
verschillende voertuigen uit. Ook een hoogwerker werd ingezet om de
brand onder controle te krijgen, foto De Vries Media
DEALh
9 41 AM 100% I
Calendar PhotoS Camera
slechts
PORTABLE
GSM LADER
(2600 mAh)
Bergen op Zoom Wouwsestraat 18 Breda Karrestraat 7 Dordrecht Voorstraat 266
Etten-Leur Markthof 7 Goes Korte Kerkstraat 1 Middelburg Markt 63a Oosterhout Arendshof 5
Roosendaal Roselaar 7a Rotterdam Lijnbaan 51 Terneuzen Havenstraat 28 Tilburg Heuvelstraat 48
1060(1 Vlissingen Walstraat 99 Waalwijk Stationsstraat 47a Barendrecht Middenbaan 27