4G Radicalisering aanpakken taak van docent 8 NIEUWS 7 Kloof tussen leerlingen groeit, blijkt uit onderzoek op scholen. Ze leven in gescheiden werelden. Ook Duitsland neust rond in Belgische kerncentrales Boerderij verwoest Radicalisering in de klas is niet zwart of wit, maar een complex pro bleem in vele grijs tinten dat lang zaam een steeds diepere kloof slaat in onze samenleving, con cludeert onderzoeker en schrij ver Margalith Kleijwegt in haar rapportage 'Twee werelden, twee werkelijkheden'. Kleijwegt liep na de aanslagen van Charlie Hebdo van januari vorig jaar, tijdens de aanzwellen de vluchtelingenstroom en de voortdurende opmars van IS en vóór de aanslagen in Parijs van november 2015 in opdracht van het ministerie van Onderwijs de deur plat bij allerlei scholen: vmbo's, havo's, mbo's en hoge scholen. Ze sprak er met docen ten en studenten en concludeert dat er sprake is van mentale se gregatie. „Dat ze met elkaar leven, maar toch in hele afzonderlijke werel den. De complexiteit van de tijd waarin we leven, vind je overal te rug, maar zie je misschien wel het duidelijkst in de klas. In mijn rapport zie je overal voorbeelden van die mentale segregatie. Stu denten die zeggen dat Aylan niet dood is. Dat de foto van het aan gespoelde Syrische jongetje op het strand van Turkije alleen maar bedoeld is om medelijden op te wekken. Dat de aanslag op Charlie Hebdo een zionistisch complot is. Die gescheiden leef werelden zitten heel diep - aan beide kanten." „Dat is een goede vraag die ik niet kan beantwoorden. Vergeet niet dat de andere kant, die van de autochtone Nederlanders, net zo zorgelijk is. Zo was er een stu dent die stelde alle vluchtelingen in Nederland zomaar en gratis een elektrische fiets krijgen uitge deeld. Door de komst van buiten landers voelen sommigen ook angst en onzekerheid. Het is daar om ook beter om niet te spreken over radicalisering, maar over zor gelijk gedrag. Dat kan voor ieder een gelden. Ruud uit Almere die opeens korans ging uitdelen en radicaliseerde nadat zijn vader overleed. Maar ook voor Kemal, die veel tegenslag kende en het liefst in een islamitisch land zou wonen. Dat was zo'n lieve jon gen, ik wilde hem wel onder mijn arm pakken en meenemen. Met wat aandacht komt het heus goed, denk ik." „Eigenlijk was het mijn idee, na de commotie over Charlie Heb do. Ik dacht: het moet toch inge wikkeld zijn om daarmee als do cent om te gaan. Bij het ministe rie wilden ze ook weten hoe do centen in de klas maatschappelij ke gevoeligheden aansneden en zochten ze iemand die veldwerk deed. Daar vonden we elkaar." 'Het is beter niet te spreken over radicalisering, maar over zorgelijk gedrag' „Vrijwel overal. Op de scholen waar ik niet welkom was, speelde meer op het vlak van radicalise ring. Ja, je zou kunnen zeggen dat ik daar dan juist naartoe zou moeten. Ik kan me er ook enorm over opwinden. Maar ik kan dit werk alleen maar doen met we derzijdse toestemming." „Ik begrijp dat wel. Docenten hebben het ook ontzéttend druk. Maar het is wél hun taak. Er is geen one size fits all-mod el voor scholen hoe ze hiermee moeten omgaan. Was het maar zo. Maar op scholen die een visie of een protocol hebben voor radicalise ring - en eerlijk gezegd ben ik daar helemaal niet zo van - daar gaat het wel goed. Waar studen ten geleerd wordt kritisch te den ken, om dat te beargumenteren en waar ze ook anders mogen denken. Dus het werkt. Docen ten moeten daarin wel gesteund worden. Nu worden ze door ons allemaal in de steek gelaten." „Aan de ene kant zeg ik: ja. Aan de andere kant moet het mis schien meer vanuit het onder wijs zelf komen. Dat scholen zelf cursussen aanbieden. Vergeet trouwens niet dat we ver voorop lopen als het gaat om de ons om ringende landen. In Frankrijk, Duitsland en België speelt dit ook. Maar ons land is het enige waar taboes ook echt doorbroken worden, waar moeilijke onder werpen aangesneden worden en bespreekbaar gemaakt." „Dat is niet aan mij, maar aan het ministerie. Als ik een school be zocht had, hoorde ik vaak: wat fijn dat we het erover kunnen hebben. Ga het moeilijke gesprek dus wél aan. En ik weet: ze heb ben die dag nog twintig andere dingen te doen. Maar we wonen in een harde en grimmige samen leving. Dan moeten we niet de kop in het zand steken. Ook België en Duitsland gaan eikaars kerncentrales aan een in spectie onderwerpen. Nederland is in januari al begonnen met het controleren van de volgens sommigen onveilige reactoren bij de zuiderburen. De Duitse milieuminister Barba ra Hendricks kwam gisteren naar Brussel om de zorgen die in Duitsland leven over de 'scheur tjescentrales' over te brengen. De Belgische minister van Bin nenlandse Zaken Jan Jambon ver zekerde haar dat er zeker geen enkel risico wordt genomen. „Mocht het niet veilig zijn, dan zouden ze niet open zijn", zei Jambon over de onlangs geo pende reactoren Doel 3 en Tihan- ge 2. Hij zei vorige maand soort gelijke woorden tegen minister Melanie Schultz (Milieu). In Ne derland groeien ook de zorgen over de centrales over de grens. Hendricks zei 'voor het ogenblik gerustgesteld' te zijn. België en Frankrijk voeren al tien jaar geza menlijke inspecties uit van el- kaars kerncentrales. APPLE IPH0NE5S 16GB 300 BELMIN/SMS 1500MB DATA (4G) per maand GRATIS Ben* TËU:2 >£kpn e©- T -Mobile- DINSDAG 2 FEBRUARI 2016 'Niet onze kop in het zand steken' door Hanneke Keultjes Wat bedoelt u daarmee? Minister Bussemaker schrijft in het voorwoord dat ze de kloven die ze in uw rapportage ziet, wil overbrug gen met 'waarden die ons binden' zoals waardigheid, vrijheid en recht vaardigheid. Maar binden die waar den ons allemaal wel? Margalith Kleijwegt: „Docenten moeten gesteund worden." foto Mare Driessen Wat was de opdracht die u van het van het ministerie meekreeg? Margalith Kleijwegt onderzoeker Was u bij alle scholen welkom? Een veelgehoorde klacht is dat het onderwijs alle taken op het bordje krijgt. Nu moeten ze ook radicalise ring aanpakken. Is dat terecht? Eén van de docenten die u sprak, zei dat ze zo veel baat had gehad van een bijspijkercursus. Moeten die cursussen niet voor iedereen be schikbaar zijn? Wat moet er nu gebeuren? DOEL VEENDAM. Een boerderij bij de Groningse plaats Veendam is gistermid dag volledig uitgebrand. De boerderij stond te koop en stond leeg. Door de harde wind laaide het vuur snel op. De brandweer rukte met verschillende voertuigen uit. Ook een hoogwerker werd ingezet om de brand onder controle te krijgen, foto De Vries Media DEALh 9 41 AM 100% I Calendar PhotoS Camera slechts PORTABLE GSM LADER (2600 mAh) Bergen op Zoom Wouwsestraat 18 Breda Karrestraat 7 Dordrecht Voorstraat 266 Etten-Leur Markthof 7 Goes Korte Kerkstraat 1 Middelburg Markt 63a Oosterhout Arendshof 5 Roosendaal Roselaar 7a Rotterdam Lijnbaan 51 Terneuzen Havenstraat 28 Tilburg Heuvelstraat 48 1060(1 Vlissingen Walstraat 99 Waalwijk Stationsstraat 47a Barendrecht Middenbaan 27

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 7