0
fl
HART8TZII I 3
f
DIEKSTRA
Die man zei:'Je moet niet alleen
maar wachten op haar dood, je
moet ook haar leven vieren'. Dat
was een enorme eyeopener
cijfers voor karakter leggen en on-
net zoals ze dat
Geven scholen
doen voor andere
vakken?
SNELAAN
TE HAKEN
ONTSPANNEND
KWALITEIT
VAN DE LERAAR
„Ik had er nog nooit van gehoord,
maar dat is een stichting waarvan
vrijwilligers ernstig zieke kinderen
en hun ouders bezoeken. Via via
kenden ze onze situatie. De man
zei: 'Je moet niet alleen maar wach
ten op haar dood, je moet ook haar
leven vieren'. Dat was een enorme
eyeopener. Die ene opmerking bete
kende een totale omslag. Ik zat in
derdaad te wachten totdat ze
doodging. Na zijn bezoek ben ik ge-
Biografle
PRUS
KWALITEIT
EIND
OORDEEL
stopt met een grafje zoeken. Er
kwam ruimte voor hoop. Na ver
loop van tijd zagen we dat Lotje
ging kruipen, lopen. Ze haalde haar
achterstand in. Ongelooflijk."
„Ik kan me te goed inleven in die
periode. Daarom zat ik de eerste
keer dat ik dit boek probeerde te
schrijven alleen maar te huilen. Vo
rige zomer was er wat meer tijd
overheen gegaan en kon ik het
schrijven. Maar het is ook nog
rauw, hoor. Ik roep wel vrolijk dat
je het leven moet vieren, maar diep
in mijn hart is dat niet wat ik voel."
„Ik ben me er altijd van bewust dat
er zomaar iets kan gebeuren. Mis
schien hebben alle moeders dat
wel, maar ik heb het extra. Ik zie
overal gevaar. De ziekte van Char
lotte heeft mijn leven ingrijpend
veranderd. Mijn werk als coach
hield ik op een laag pitje en daar
naast begon ik vanuit een inner
lijke noodzaak te schrijven. Van een
buitenmens werd ik een binnen-
mens. Mijn leven is een stuk klei
ner geworden, maar misschien wel
rijker. Ik hoop dat ik dat heb over
gebracht in het boek: dat je leven
op een bepaalde manier groter kan
worden als je het klein maakt. Het
krijgt allemaal meer gewicht."
„Uiteindelijk is het boek voor mij
vooral een verhaal over liefde. Ik
herinner me dat ik op 11 september
2001 met Lotje naar het AMC ging.
Ze was toen nog steeds onder con
trole. Op de beeldschermen in het
ziekenhuis zag ik in New York die
vliegtuigen zich in het World Trade
Center boren. 'Hoe kan dat?' vroeg
de oncoloog verslagen. 'Wij zijn
hier zo zorgvuldig met ieder ziek
kindje bezig en daar maken ze zo
maar mensen kapot.' Met tranen in
de ogen keken we elkaar aan.
Daarna prikte hij heel voorzichtig
bloed bij Lotje, keek hij heel nauw
keurig naar haar plekjes. Dat was
zo troostend. Liefde en aandacht is
misschien wel het enige dat je te
genover al het geweld in de wereld
kunt zetten."
René Diekstra
buigt zich over de
menselijke geest
Waarom geven scholen geen
lessen in karaktervorming?
Volgens René Diekstra zouden
zo heel wat gedragsproblemen
voorkomen kunnen worden.
Stel je voor dat je de macht hebt alle mid
delbare scholen op te dragen ervoor te
zorgen dat leerlingen tegen de tijd dat
ze van school komen één kwaliteit of
vaardigheid hebben. Welke zou dat dan
zijn? Ik stel deze vraag steevast aan leer
krachten aan het begin van de training
die Levensvaardigheden heet. Vaak krijg
ik antwoorden als: inlevingsvermogen,
zelfbeheersing, kunnen luisteren, inte
resse in anderen, hulpvaardigheid, door
zettingsvermogen, grenzen van anderen
respecteren. Zelden of nooit noemt ie
mand iets dat te maken heeft met ken
nis van een vak als rekenen of taal.
Blijkbaar hopen leerkrachten dat onderwijs
bijdraagt aan karaktervorming. Maar als
we het echt belangrijk vinden dat onze
kinderen goede mensen worden waarom
doen we dan niet meer aan karaktervor
ming op school? Ik spreek vaak school
bestuurders en leerkrachten die
beweren dat ze dat wel doen. Maar als
ik vraag hoe, luidt het antwoord: 'door
het goede voorbeeld te geven.' Dat is een
erg arrogant antwoord. Want het impli
ceert dat jouw leerkrachten al goede
mensen zijn. Maar hoe zijn ze dat ge
worden? Of zijn ze dat van nature?
reactie dat ze daar niet in geloven en
het niet in lessen is over te dragen. Dat
is onzin. Er zijn honderden wetenschap
pelijke studies die aantonen dat levens-
vaardighedenprogramma's bij kinderen
en jongeren essentiële persoonlijke vaar
digheden bevor
deren of
versterken. Het
gaat dan om
zelfbewustzijn,
zelfbeheersing,
sociaal bewust
zijn, relaties
derhouden en
moreel verant
woorde beslis
singen nemen.
Met gunstige ef
fecten op ont
wikkeling en
gedrag, zoals
betere omgang
met anderen, minder agressie, pesten en
vandalistisch of crimineel gedrag, betere
psychische gezondheid, minder angsten,
depressieve gevoelens en verslavingsge
drag en, ook dat dus, betere schoolpres
taties. Geven scholen cijfers voor
vorderingen op karakterkwaliteiten, net
zoals ze dat doen voor andere vakken?
Dat blijkt vrijwel nergens te gebeuren.
De meeste scholen geloven dat dat niet
objectief kan. Onzin van het ergste
soort. Niet alleen blijken jongeren zulke
feedback interessant te vinden, ze leren
ervan. Nu volwassenen nog.
dinsdag 2 februari 2016
GO
Ja, want meer dan me
uitkleden en op de originele
Indiase bank te gaan liggen,
hoef ik niet te doen.
Ik ben voor het eerst en hoor
als rationele westerling graag
wat er staat te gebeuren,
maar tekst en uitleg blijven
summier.
Het is een vreemde gewaar
wording: de olie verjaagt
dwarrelende gedachten en
ruimt de bovenkamer op. Als
iemand later wat liefs zegt,
komt dat geweldig binnen. Er
is immers alle ruimte voor.
In de badkamer zijn drie haar
wasbeurten nodig om een
halve liter olie te verwijderen.
Ervaren. Bij de massage
ontdekt ze een vastzittende
heup. Met de rand van een
handdoek meet ze de afstand
tussen navel en linkertepel.
Die is langer dan de afstand
navel-rechtertepel. Ze buigt,
rekt en trekt beheerst aan het
been. Check, ja hoor, beter.
Geen.
I
Pia de Jong debuteerde in
2008 met de roman Lange
dagen, dat werd bekroond met
de Gouden Uil. In 2010 ver
scheen Dieptevrees, haar
tweede roman. In 2012 emi
greerde ze samen met haar
man, wetenschapper Robbert
Dijkgraaf en hun kinderen
Jurriaan, Matthijs en Charlotte
naar Princeton, in de VS.
85 euro vooreen korte
Ayurvedische massage, een
quick scan van het lichaam
plus de oliebehandeling geeft
een prijs/kwaliteit-verhou
ding waar niets mis mee is.
Weliswaar een aanzienlijk
bedrag, maar wel een mooi
geschenk zo één keer
per jaar.
Lekker als
jaarlijkse
schoonmaak
Was het moeilijk om voor dit boek
terug te gaan naar die tijd?
U bent kwetsbaar gebleven.
„Ja."
44
Hoe merkt u dat?
9
Levensles
Als ik vraag: 'geven jullie lessen In persoon
lijkheids- of karaktervorming?', dan is de
-^Reageren? Mail naar harfenziel@persgroep.nl