0 fl HART8TZII I 3 f DIEKSTRA Die man zei:'Je moet niet alleen maar wachten op haar dood, je moet ook haar leven vieren'. Dat was een enorme eyeopener cijfers voor karakter leggen en on- net zoals ze dat Geven scholen doen voor andere vakken? SNELAAN TE HAKEN ONTSPANNEND KWALITEIT VAN DE LERAAR „Ik had er nog nooit van gehoord, maar dat is een stichting waarvan vrijwilligers ernstig zieke kinderen en hun ouders bezoeken. Via via kenden ze onze situatie. De man zei: 'Je moet niet alleen maar wach ten op haar dood, je moet ook haar leven vieren'. Dat was een enorme eyeopener. Die ene opmerking bete kende een totale omslag. Ik zat in derdaad te wachten totdat ze doodging. Na zijn bezoek ben ik ge- Biografle PRUS KWALITEIT EIND OORDEEL stopt met een grafje zoeken. Er kwam ruimte voor hoop. Na ver loop van tijd zagen we dat Lotje ging kruipen, lopen. Ze haalde haar achterstand in. Ongelooflijk." „Ik kan me te goed inleven in die periode. Daarom zat ik de eerste keer dat ik dit boek probeerde te schrijven alleen maar te huilen. Vo rige zomer was er wat meer tijd overheen gegaan en kon ik het schrijven. Maar het is ook nog rauw, hoor. Ik roep wel vrolijk dat je het leven moet vieren, maar diep in mijn hart is dat niet wat ik voel." „Ik ben me er altijd van bewust dat er zomaar iets kan gebeuren. Mis schien hebben alle moeders dat wel, maar ik heb het extra. Ik zie overal gevaar. De ziekte van Char lotte heeft mijn leven ingrijpend veranderd. Mijn werk als coach hield ik op een laag pitje en daar naast begon ik vanuit een inner lijke noodzaak te schrijven. Van een buitenmens werd ik een binnen- mens. Mijn leven is een stuk klei ner geworden, maar misschien wel rijker. Ik hoop dat ik dat heb over gebracht in het boek: dat je leven op een bepaalde manier groter kan worden als je het klein maakt. Het krijgt allemaal meer gewicht." „Uiteindelijk is het boek voor mij vooral een verhaal over liefde. Ik herinner me dat ik op 11 september 2001 met Lotje naar het AMC ging. Ze was toen nog steeds onder con trole. Op de beeldschermen in het ziekenhuis zag ik in New York die vliegtuigen zich in het World Trade Center boren. 'Hoe kan dat?' vroeg de oncoloog verslagen. 'Wij zijn hier zo zorgvuldig met ieder ziek kindje bezig en daar maken ze zo maar mensen kapot.' Met tranen in de ogen keken we elkaar aan. Daarna prikte hij heel voorzichtig bloed bij Lotje, keek hij heel nauw keurig naar haar plekjes. Dat was zo troostend. Liefde en aandacht is misschien wel het enige dat je te genover al het geweld in de wereld kunt zetten." René Diekstra buigt zich over de menselijke geest Waarom geven scholen geen lessen in karaktervorming? Volgens René Diekstra zouden zo heel wat gedragsproblemen voorkomen kunnen worden. Stel je voor dat je de macht hebt alle mid delbare scholen op te dragen ervoor te zorgen dat leerlingen tegen de tijd dat ze van school komen één kwaliteit of vaardigheid hebben. Welke zou dat dan zijn? Ik stel deze vraag steevast aan leer krachten aan het begin van de training die Levensvaardigheden heet. Vaak krijg ik antwoorden als: inlevingsvermogen, zelfbeheersing, kunnen luisteren, inte resse in anderen, hulpvaardigheid, door zettingsvermogen, grenzen van anderen respecteren. Zelden of nooit noemt ie mand iets dat te maken heeft met ken nis van een vak als rekenen of taal. Blijkbaar hopen leerkrachten dat onderwijs bijdraagt aan karaktervorming. Maar als we het echt belangrijk vinden dat onze kinderen goede mensen worden waarom doen we dan niet meer aan karaktervor ming op school? Ik spreek vaak school bestuurders en leerkrachten die beweren dat ze dat wel doen. Maar als ik vraag hoe, luidt het antwoord: 'door het goede voorbeeld te geven.' Dat is een erg arrogant antwoord. Want het impli ceert dat jouw leerkrachten al goede mensen zijn. Maar hoe zijn ze dat ge worden? Of zijn ze dat van nature? reactie dat ze daar niet in geloven en het niet in lessen is over te dragen. Dat is onzin. Er zijn honderden wetenschap pelijke studies die aantonen dat levens- vaardighedenprogramma's bij kinderen en jongeren essentiële persoonlijke vaar digheden bevor deren of versterken. Het gaat dan om zelfbewustzijn, zelfbeheersing, sociaal bewust zijn, relaties derhouden en moreel verant woorde beslis singen nemen. Met gunstige ef fecten op ont wikkeling en gedrag, zoals betere omgang met anderen, minder agressie, pesten en vandalistisch of crimineel gedrag, betere psychische gezondheid, minder angsten, depressieve gevoelens en verslavingsge drag en, ook dat dus, betere schoolpres taties. Geven scholen cijfers voor vorderingen op karakterkwaliteiten, net zoals ze dat doen voor andere vakken? Dat blijkt vrijwel nergens te gebeuren. De meeste scholen geloven dat dat niet objectief kan. Onzin van het ergste soort. Niet alleen blijken jongeren zulke feedback interessant te vinden, ze leren ervan. Nu volwassenen nog. dinsdag 2 februari 2016 GO Ja, want meer dan me uitkleden en op de originele Indiase bank te gaan liggen, hoef ik niet te doen. Ik ben voor het eerst en hoor als rationele westerling graag wat er staat te gebeuren, maar tekst en uitleg blijven summier. Het is een vreemde gewaar wording: de olie verjaagt dwarrelende gedachten en ruimt de bovenkamer op. Als iemand later wat liefs zegt, komt dat geweldig binnen. Er is immers alle ruimte voor. In de badkamer zijn drie haar wasbeurten nodig om een halve liter olie te verwijderen. Ervaren. Bij de massage ontdekt ze een vastzittende heup. Met de rand van een handdoek meet ze de afstand tussen navel en linkertepel. Die is langer dan de afstand navel-rechtertepel. Ze buigt, rekt en trekt beheerst aan het been. Check, ja hoor, beter. Geen. I Pia de Jong debuteerde in 2008 met de roman Lange dagen, dat werd bekroond met de Gouden Uil. In 2010 ver scheen Dieptevrees, haar tweede roman. In 2012 emi greerde ze samen met haar man, wetenschapper Robbert Dijkgraaf en hun kinderen Jurriaan, Matthijs en Charlotte naar Princeton, in de VS. 85 euro vooreen korte Ayurvedische massage, een quick scan van het lichaam plus de oliebehandeling geeft een prijs/kwaliteit-verhou ding waar niets mis mee is. Weliswaar een aanzienlijk bedrag, maar wel een mooi geschenk zo één keer per jaar. Lekker als jaarlijkse schoonmaak Was het moeilijk om voor dit boek terug te gaan naar die tijd? U bent kwetsbaar gebleven. „Ja." 44 Hoe merkt u dat? 9 Levensles Als ik vraag: 'geven jullie lessen In persoon lijkheids- of karaktervorming?', dan is de -^Reageren? Mail naar harfenziel@persgroep.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 49