'Veel mensen zijn op zoek naar geluk'
WD-plan is volgens Zeeuwse schooldirecteuren niet realistisch
Het zou mooi zijn als sportleraren
gym geven, vinden basisscholen.
Toch zien zij veel haken en ogen.
ZEELAND 5
VLISSINGEN. Ze zijn het roerend
met elkaar eens, de directeuren
van de Zeeuwse basisscholen. Als
voortaan alleen bevoegde sportle
raren gymles op school mogen ge
ven - zoals de WD in de Tweede
Kamer voorstelt, gesteund door
een meerderheid - komt dat het
onderwijs alleen maar ten goede.
„Een mooi idee", zeggen zij. „Heel
sympathiek."
Maar dan volgt steevast een gro
te 'maar'. De WD gaat ervan uit
dat de aanstelling van vakdocen
ten 'budgetneutraal' verloopt.
Geen extra kosten dus. Levien Ha
melink van Scholengroep ProBaz
(Midden-Zeeuws-Vlaanderen) ge
looft er niets van. „Als we een
gymdocent aanstellen, kunnen we
niet navenant uren bij de andere
leerkrachten wegnemen. Het zal
altijd leiden tot extra lasten. Dus
is het een sigaar uit eigen doos."
Hamelink wijst op de verplich
te bijscholing die leerkrachten
sinds een aantal jaren moeten vol
gen om ook gymles te mogen ge
ven. „Daar hebben we veel tijd en
energie in gestoken. Het is bij de
overheid altijd: dan weer wel, dan
weer niet. Óp een gegeven mo
ment ben ik wel een beetje klaar
met dat jojobeleid."
Anko van Hoepen van de Al
pha Scholengroep, met vijftien ba
sisscholen op Zuid-Beveland, be
speurt ook volop haken en ogen.
„Als leerkracht maak je een proces
door met je klas. Tijdens de gym
les zie je andere talenten bovenko
men dan bij taal of rekenen. Er
ontstaat ook een heel nieuwe
groepsdynamiek. Dat proces haal
je weg als je een aparte gymdo
cent aanstelt."
Hij ziet ook praktische bezwa
ren. Een gymdocent zal vaak op
meerdere scholen moeten wer
ken, waardoor veel tijd opgaat aan
reizen. Ook is bijvoorbeeld de
vraag wie de leerlingen begeleidt
van en naar de gymzaal.
Van Hoepen wijst erop dat de
initiatiefnemer van het plan, WD-
Kamerlid Rudmer Heerema, zelf
is opgeleid aan de ALO. Die acade
mie zal volgens het plan gymdo-
centen gaan leveren. „Dat vind ik
in dit geval niet zo sterk."
„Op zich kan het geen kwaad
het gymonderwijs een kwaliteits
impuls te geven", stelt directeur
Kees Walhout van basisschool
D'n Akker in Waarde. „Het is een
van de vele, mooie plannen. Maar
daar hoort wel iets bij. We hoeven
niet overal geld voor te hebben,
maar zo'n operatie als deze kan
echt niet budgetneutraal. Daar zit,
denk ik, de grote angel."
Pim van Kampen van Nobego
'Op een gegeven
moment ben ik wel
een beetje klaar
met dat jojobeleid'
(met basisscholen in de gemeente
Goes en Noord-Beveland) wijst er
op dat er al scholen zijn met een
vakdocent voor gym, zoals De
Moolhoek in Kapelle. „Gym is ook
hartstikke belangrijk, want het
draagt bij aan de cognitieve ont
wikkeling. Kinderen zitten al veel
te veel op een stoel. Ik zou er dus
op zich achter staan, maar we zit
ten wel in een krimpgebied. Ik
kan dus niet zomaar een gymleer-
kracht aannemen."
„Het zou fantastisch zijn als we
vakdocenten voor gym konden in
zetten", aldus Ewald de Keijzer
van Obase (basisscholen op Schou-
wen-Duiveland). „Maar het idee
staat wel op gespannen voet met
het wetsvoorstel om klassen te ver
kleinen. En het is net als thuis: je
kunt fantastisch mooie plannen
hebben, maar als er geen geld
voor is, houdt het op."
vragen aan directeur
Anja de Groene van De
Drukkerij in Middelburg
over 'gelukslezingen'.
Uit statistieken blijkt telkens dat
Zeeuwen de gelukkigste inwo
ners van Nederland zijn. Is zo'n
lezingenserie over geluk dan
niet volstrekt overbodig?
„Ach, statistieken zijn gemiddel
den. Het is voor iedereen verschil
lend waar hij of zij nou echt geluk
kig van wordt. Bovendien zijn
veel mensen op zoek naar geluk.
Anders zou er niet zoiets bestaan
als een geluksprofessor. En dan
zouden we in De Drukkerij ook
niet zoveel boeken over zingeving
verkopen."
Wie kwam met het plan voor de
'gelukslezingen'?
„Christine Versloot, Marjan Roth,
Mirjam van Zuilen en Els van Dui-
vendijk. Het idee ontstond spon
taan toen ze op een middag op
het terras van de Kloveniersdoe
len zaten, de plek waar de lezin-
gen plaatsvinden. Daarna ben ik
aangehaakt. Het is een leuk idee."
Jullie hebben vier deskundigen
gevraagd. Wie zijn dat?
„De bekendste is filosofe Stine Jen
sen. Zij onderzocht de wereld van
de mindfulness, yoga en medita
tie. Verder hebben we (relatie-)
coach Nicole Vening. Zij zal in
een interactieve sessie de zaal sim
pele middelen aanreiken om meer
waardering geluk en succes te er
varen. Psycholoog Ap Dijksterhuis
legt voor een fijn leven een ver
band tussen oosterse en westerse
filosofie en wetenschap. Coach en
schrijver Bert Overbeek gaat in op
de beslissingen die je intuïtief of-
juist weloverdacht neemt."
Worden dat geen zweverige bij
eenkomsten?
„Het is maar wat je als zweverig
ervaart. Is yoga zweverig? In elk ge
val is de bijdrage van Ap Dijkster
huis behoorlijk aards. Hij baseert
zich op wetenschappelijk onder
zoek en geeft praktische handrei
kingen om je relatie(s) - ook op je
werk - te verbeteren."
Hoe word jijzelf gelukkig?
„Dat zit in kleine en grote dingen.
Mijn man is erg ziek geweest,
maar nu gelukkig weer beter. Dat
maakt me blij. Ik geniet ook heel
erg van mijn kleinkind. Ik had
niet verwacht dat nieuw leven je
als oma zo kan raken. Ik denk dat
de kunst van gelukkig zijn bestaat
uit het besef dat je het goed hebt.
Stilstaan, de tijd nemen om te ge
nieten. Tegelijkertijd besefik dat
we in Nederland bevoorrecht zijn.
Een lezing over geluk lijkt gerom
mel in de marge als je ziet hoe
vluchtelingen uit Syrië er aan toe
zijn. Maar, we leven wel hier en
nu, in Nederland. We hoeven ons
zelf niet weg te relativeren."
DINSDAG 2 FEBRUARI 2016
Gymdocent vergt extra geld
door Rolf Bosboom
Levien Hamelink, directeur ProBaz
Als het aan de WD ligt, mogen straks alleen gediplomeerde sportleraren gymles geven op de basisschool.
foto Thinkstock
5
Hoe vinden we geluk? Deskundi
gen geven in maart en april tips in
een serie lezingen in Middelburg.
Heeft een spoedcursus geluk zin?
Anja de Groene legt het idee uit.
door Frank Balkenende
Anja de
Groene.
Meer info op kloveniersdoelen.nl