Allego breidt netwerk laadpalen elektrische auto's verder uit OPRUIMING Onderzoek naar verkeersintensiteit op rijksweg komt uit op geringe tijdwinst 20% extra korting 9P laatste deel opruiming joosse SCHOUWEN-DUIVELAND 9 Verkeersteam politie Rotterdam waarschuwt voor meer ongelukken en criminaliteit na verbreding rijksweg. ZIERIKZEE. „Veel mensen verwar ren een veiligere N59 met een snel lere N59", zegt politieman Erik Sluijs uit Zierikzee. „Een betere doorstroming van de weg is op meerdere fronten niet veiliger. Niets is veiliger dan met een lage snelheid achter elkaar dezelfde richting op rijden. In een file heb je nooit ernstige ongelukken." Sluijs heeft onderzoek gedaan naar de drukte en verkeersstro men op de rijksweg tussen Helle gatsplein en Zierikzee. Hij is be nieuwd of de regio écht zoveel be ter af is met de vaak bepleite ver dubbeling van het aantal rijbanen op Flakkees grondgebied. Recent brak het CDA daar weer een lans voor bij minister Melanie Schultz van Haegen. „Reizigers van en naar Schou- wen-Duiveland klagen regelmatig over reikbaarheid van het eiland", licht de politieman zijn verkeersonder- zoek toe. „Vaak wordt de N59 ge zien als een haast onneembare hindernis." Om een beeld te krij gen van de werkelijkheid, zijn eind maart en juli gedurende een week radars opgehangen bij de brug van Bruinisse en de verkeers lichten ter hoogte van Den Bom mel. Daaruit blijkt dat ongeveer eenderde van het verkeer uit de richting Rotterdam afbuigt naar Flakkee en Tholen. Daarvan blij ven er in die ene week respectieve lijk 47.853 en (hartje zomer) 59.780 over die doorrijden naar Schouwen-Duiveland. Uit de me tingen blijkt eveneens dat de grootste drukte zich manifesteert op een vrijdagmiddag tussen drie en zes uur. Hoewel de meesten harder rijden dan 70 kilometer per uur, zag Sluijs ook dat bijna 8 procent van de passanten langza mer rijdt dan toegestaan. Onder hen zelfs 54 die onder de 40 kilo meter bleven. En toegegeven: „Op een weg waar je 100 kilometer per uur mag, is 70 al tenenkrom mend." De onderzoeksresultaten wij zen evenwel uit dat een verdubbe ling van het aantal rijstroken hoog uit een paar minuten tijdwinst op levert. Dat weegt niet op tegen de nadelen die zo'n maatregel vol gens Sluijs ook meebrengen. „Waarschijnlijk wordt het nog drukker, ook met vrachtverkeer dat de route nu nog mijdt. Dat houdt dus ook in dat de kans op ongelukken stijgt en je de capaci teit van het totale hulpverle ningsapparaat daar op moet aan passen." Daar komt nog bij, aldus de politieman, dat een snellere route naar en van Schouwen-Dui veland ook de criminaliteit in de hand werkt. „Je legt de rode loper uit. Die overvallers van het casino in Burgh-Haam- stede konden we pas nog mooi pak ken, omdat ze zich op de Dam- 'Waarschijnlijk wordt het nog drukker, ook met vrachtverkeer dat de route nu nog mijdt' den klemgereden." Sluijs is ook daarom voorstander van een verge lijkbare inrichting van de N59 met een betonnen afscheiding tussen de twee rijbanen. Het CDA kan een heel eind meegaan met de redenering van de verkeerspolitie, reageert fractie voorzitter Daniël Joppe. „Maar wij houden vast aan een verdubbeling van de rijstroken tot aan de Phi- lipsdam. Als het (vracht)verkeer in de toekomst alleen maar meer wordt, moet je juist nu al voorko men dat de toegang straks dichtslibt." LSD-fractievoorzitter Robbert Lievense en verkeerswet houder Jacqueline van Burg wil len het rapport bespreken met Rijkswaterstaat. Lievense: „Dit is hét moment. Er worden heel goede voorstellen gedaan voor andere aanpas singen in plaats van verbreden. Als dat net zo goed of zelfs beter werkt, scheelt dat een hoop geld." Van Burg: „Ik ben heel benieuwd hoe Rijkswaterstaat hier tegenaan kijkt." 7 menweg had- In Zierikzee worden vijf laad palen bijgeplaatst. Dat gebeurt op de Baden Powellweg langs de Ho ge Molenstraat en de parkeerter reinen 's Heer Lauwendorp, Mos selboomgaard en op de Balie. De drie resterende laadpalen komen aan de Burgemeester van Eeten- straat in Nieuwerkerk, het par keerterrein aan de Nieuwe Jacht haven in Brouwershaven en in Burgh-Haamstede de parkeer- Elektrische rijders op Schouwen-Duiveland kunnen zelfde installatie van een laadpaal in hun omgeving aanvragen plaats aan de Schuitkant ter hoog te van de Ooststraat. Schouwen-Duiveland heeft voor uitbreiding van het laadnet- werk voor elektrische auto's een overeenkomst afgesloten met het landelijk opererend bedrijf Alle go. Mensen die elektrisch rijden en een oplaadpunt in hun omge ving missen, kunnen daarvoor bij de gemeente of Allego een aanvraag indienen. In overleg wordt een strategische locatie be paald. Allego installeert de palen zonder verdere kosten. De ge meente draait alleen op voor de plaatsing van de bijhorende par- keerborden en controle op nale ving van het parkeerverbod voor brandstofauto's. Allego heeft in middels twintig oplaadpunten op Schouwen-Duiveland. Start: zaterdag 23 januari 2016 di. 26 I wo. 27 I do. 28 I vr. 29 I za. 30 banken, fauteuils, tafels, stoelen, kasten, lampen, accessoires en vloerkleden ZATERDAG 30 JANUARI 2016 Brede N59 is niet per se veiliger door Marcel Modde Daniël Joppe, fractievoorzitter CDA De brug bij Bruinisse was één van de punten om te meten hoeveel verkeer Schouwen-Duiveland in een doorsnee en drukke vakantieweek te verwerken krijgt, foto Dirk-Jan Gjeltema door Marcel Modde ZIERIKZEE. De gemeente heeft acht locaties in Zierikzee, Nieuwer- kerk, Brouwershaven en Burgh-Haamstede aangewezen voor plaatsing van palen voor het opladen van elektrische auto's. De aanwijzing gaat vergezeld van een verkeersbesluit dat bepaalt dat er straks in de betreffende vakken geen brandstofauto's meer mogen parkeren. INTERIEURS Langstraat 2, Arnemuiden www.joosseinterieurs.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 64