Allego breidt netwerk laadpalen
elektrische auto's verder uit
OPRUIMING
Onderzoek naar verkeersintensiteit op rijksweg komt uit op geringe tijdwinst
20% extra korting 9P
laatste deel opruiming
joosse
SCHOUWEN-DUIVELAND 9
Verkeersteam politie Rotterdam
waarschuwt voor meer ongelukken en
criminaliteit na verbreding rijksweg.
ZIERIKZEE. „Veel mensen verwar
ren een veiligere N59 met een snel
lere N59", zegt politieman Erik
Sluijs uit Zierikzee. „Een betere
doorstroming van de weg is op
meerdere fronten niet veiliger.
Niets is veiliger dan met een lage
snelheid achter elkaar dezelfde
richting op rijden. In een file heb
je nooit ernstige ongelukken."
Sluijs heeft onderzoek gedaan
naar de drukte en verkeersstro
men op de rijksweg tussen Helle
gatsplein en Zierikzee. Hij is be
nieuwd of de regio écht zoveel be
ter af is met de vaak bepleite ver
dubbeling van het aantal rijbanen
op Flakkees grondgebied. Recent
brak het CDA daar weer een lans
voor bij minister Melanie Schultz
van Haegen.
„Reizigers van en naar Schou-
wen-Duiveland klagen
regelmatig over
reikbaarheid van het eiland", licht
de politieman zijn verkeersonder-
zoek toe. „Vaak wordt de N59 ge
zien als een haast onneembare
hindernis." Om een beeld te krij
gen van de werkelijkheid, zijn
eind maart en juli gedurende een
week radars opgehangen bij de
brug van Bruinisse en de verkeers
lichten ter hoogte van Den Bom
mel. Daaruit blijkt dat ongeveer
eenderde van het verkeer uit de
richting Rotterdam afbuigt naar
Flakkee en Tholen. Daarvan blij
ven er in die ene week respectieve
lijk 47.853 en (hartje zomer)
59.780 over die doorrijden naar
Schouwen-Duiveland. Uit de me
tingen blijkt eveneens dat de
grootste drukte zich manifesteert
op een vrijdagmiddag tussen drie
en zes uur. Hoewel de meesten
harder rijden dan 70 kilometer
per uur, zag Sluijs ook dat bijna 8
procent van de passanten langza
mer rijdt dan toegestaan. Onder
hen zelfs 54 die onder de 40 kilo
meter bleven. En toegegeven: „Op
een weg waar je 100 kilometer per
uur mag, is 70 al tenenkrom
mend."
De onderzoeksresultaten wij
zen evenwel uit dat een verdubbe
ling van het aantal rijstroken hoog
uit een paar minuten tijdwinst op
levert. Dat weegt niet op tegen de
nadelen die zo'n maatregel vol
gens Sluijs ook meebrengen.
„Waarschijnlijk wordt het nog
drukker, ook met vrachtverkeer
dat de route nu nog mijdt. Dat
houdt dus ook in dat de kans op
ongelukken stijgt en je de capaci
teit van het totale hulpverle
ningsapparaat daar op moet aan
passen." Daar komt nog bij, aldus
de politieman, dat een snellere
route naar en van Schouwen-Dui
veland ook de criminaliteit in de
hand werkt. „Je legt de rode loper
uit. Die overvallers
van het casino in
Burgh-Haam-
stede konden
we pas nog
mooi pak
ken, omdat
ze zich op
de Dam-
'Waarschijnlijk wordt
het nog drukker, ook
met vrachtverkeer dat
de route nu nog mijdt'
den klemgereden." Sluijs is ook
daarom voorstander van een verge
lijkbare inrichting van de N59 met
een betonnen afscheiding tussen
de twee rijbanen.
Het CDA kan een heel eind
meegaan met de redenering van
de verkeerspolitie, reageert fractie
voorzitter Daniël Joppe. „Maar wij
houden vast aan een verdubbeling
van de rijstroken tot aan de Phi-
lipsdam. Als het (vracht)verkeer
in de toekomst alleen maar meer
wordt, moet je juist nu al voorko
men dat de toegang straks
dichtslibt." LSD-fractievoorzitter
Robbert Lievense en verkeerswet
houder Jacqueline van Burg wil
len het rapport bespreken met
Rijkswaterstaat. Lievense:
„Dit is hét moment. Er
worden heel goede
voorstellen gedaan
voor andere aanpas
singen in plaats van
verbreden. Als dat
net zo goed of zelfs
beter werkt,
scheelt dat een
hoop geld." Van
Burg: „Ik ben heel
benieuwd hoe
Rijkswaterstaat hier
tegenaan kijkt."
7
menweg
had-
In Zierikzee worden vijf laad
palen bijgeplaatst. Dat gebeurt op
de Baden Powellweg langs de Ho
ge Molenstraat en de parkeerter
reinen 's Heer Lauwendorp, Mos
selboomgaard en op de Balie. De
drie resterende laadpalen komen
aan de Burgemeester van Eeten-
straat in Nieuwerkerk, het par
keerterrein aan de Nieuwe Jacht
haven in Brouwershaven en in
Burgh-Haamstede de parkeer-
Elektrische rijders op
Schouwen-Duiveland kunnen
zelfde installatie van een
laadpaal in hun omgeving
aanvragen
plaats aan de Schuitkant ter hoog
te van de Ooststraat.
Schouwen-Duiveland heeft
voor uitbreiding van het laadnet-
werk voor elektrische auto's een
overeenkomst afgesloten met het
landelijk opererend bedrijf Alle
go. Mensen die elektrisch rijden
en een oplaadpunt in hun omge
ving missen, kunnen daarvoor
bij de gemeente of Allego een
aanvraag indienen. In overleg
wordt een strategische locatie be
paald. Allego installeert de palen
zonder verdere kosten. De ge
meente draait alleen op voor de
plaatsing van de bijhorende par-
keerborden en controle op nale
ving van het parkeerverbod voor
brandstofauto's. Allego heeft in
middels twintig oplaadpunten
op Schouwen-Duiveland.
Start: zaterdag 23 januari 2016
di. 26 I wo. 27 I do. 28 I vr. 29 I za. 30
banken, fauteuils, tafels, stoelen,
kasten, lampen, accessoires en
vloerkleden
ZATERDAG 30 JANUARI 2016
Brede N59 is niet per se veiliger
door Marcel Modde
Daniël Joppe, fractievoorzitter CDA
De brug bij Bruinisse was één van de punten om te meten hoeveel verkeer Schouwen-Duiveland in een doorsnee en drukke vakantieweek te verwerken krijgt, foto Dirk-Jan Gjeltema
door Marcel Modde
ZIERIKZEE. De gemeente heeft
acht locaties in Zierikzee, Nieuwer-
kerk, Brouwershaven en
Burgh-Haamstede aangewezen
voor plaatsing van palen voor het
opladen van elektrische auto's. De
aanwijzing gaat vergezeld van een
verkeersbesluit dat bepaalt dat er
straks in de betreffende vakken
geen brandstofauto's meer mogen
parkeren.
INTERIEURS
Langstraat 2, Arnemuiden www.joosseinterieurs.nl