A
De Leeuw kiest kunst voor expo
'Ik heb echt
ruig gespeeld,
als een
rockgitarist'
CULTUUR SHOW 27
Jacques Rivette
overleden
Kim Basinger als ex Christian Grey
Prijzen zorgden niet meteen
voor succes. Nu spelen ze 'De
Snoepwinkel is Gesloten' voor
volle zalen.
Filmregisseur Jacques Rivette is gis
teren op 89-jarige leeftijd overleden.
De Fransman leed al jaren aan de
ziekte van Alzheimer. Rivette was
één van de grondleggers van de nou
velle vague, een stroming die zich af
zette tegen films uit Hollywood.
Mijn
moeders
handjes zaten los
Kim Basinger heeft een rol te
pakken in de verfilming van Fif
ty Shades Darker, het vervolg op
Fifty Shades Of Grey. De 62-jarige
actrice is gecast als Elena Lin
coln, de zakenpartner en ex van
Christian Grey. De film moet in
februari 2017 uitkomen.
Met meer dan negentig zo goed als uitver
kochte voorstellingen van hun nieuwste
show De Snoepwinkel is Gesloten, tv-op-
tredens en de Annie M.G. Schmidtprijs
is het een uitstekend seizoen voor caba
retduo Yentl en De Boer.
Nog niet zo heel lang geleden reden Yentl Schieman
(29) en Christine de Boer (32) naar Ikea om een kledingrek
te kopen voor hun decor. Meer budget was er nog niet. Ze
wonnen in 2013 het Amsterdams Kleinkunst Festival, maar
er kwam geen impresariaat opdagen. Dus belden ze zelf de
theaters op met de vraag of ze mochten komen spelen.
Die aanpak is tekenend voor de ambitie van het dames
duo dat het afgelopen jaar de theaterwereld binnenstorm
de met prachtige, gevoelige liedjes. De Boer over die begin
periode: „Natuurlijk was er toen ook frustratie. 'Zie het
nou, zie het nou', dachten we. Maar we hebben er nooit bij
stilgestaan dat het niet zou lukken."
Een jaar na dat ritje naar Ikea meldde zich wél een im
presariaat. Er volgde een zo goed als uitverkochte tournee
en ze mochten elke week een liedje brengen in Opium
tv.
Christine de Boer memoreert het verloop van
die opnames: „We hadden allebei een glas wa
ter en een glas wijn staan. Eerst heel braaf dat
glas water drinken en nadat we geweest wa
ren snel een paar slokken wijn, zo span
nend was het."
Ze moeten er allebei om lachen. „Dit is
een vak waarin je snel alcoholist wordt,
hoor. Je belandt elke avond op een heel
leuk feestje. Nu is het vaak: optreden,
even de foyer in, een cola drinken en
dan rijden maar." Afgelopen zomer voel
den de dames wel de druk om met een
goede voorstelling te komen. Dat harde
werken betaalt zich nu uit. De Snoep
winkel is Gesloten is een voorstelling
waarin gevoelige liedjes worden afge
wisseld met een geniaal gevoel voor ab
surdisme.
Yentl Schieman: „We hebben drie maanden
V lang elke dag samen in een hok gezeten. Optreden is
het allermooist, maar het maken van een voorstelling
is het verschrikkelijkst. Toen we echt niet meer kon
den, hebben we elkaar even vijf dagen vakantie gege
ven.
De neiging de vloer te
kussen, kan maar net
worden bedwongen.
Daar sta je dan als toe
gewijd Beatlesfan in de Abbey
Road Studios in Londen. In Stu
dio 2 nog wel, de ruimte waar de
Beatles nagenoeg al hun platen op
namen.
Op straat fotograferen toeristen
elkaar op het beroemdste zebra
pad van de wereld. Binnen presen
teert klassiek gitarist Milos Kara-
dagliq (32), meestal kortweg Milos
genoemd, zijn nieuwe album:
Blackbird, met vooral instrumenta
le, klassiek klinkende bewerkin
gen van Beatlessongs. Alleen in
Milos uitvoeringen van Let It Be
en She's Leaving Home wordt ge
zongen, door jazzzanger Gregory
Porter en popdiva Tori Amos.
Vanwege een blessure aan zijn
hand mag Milos een paar weken
niet spelen van de dokter, maar
bij de presentatie in Abbey Road
pakt hij toch zijn gitaar. Blackbird,
het Beatlesnummer met de mees
te klassieke invloeden, klinkt bij
hem bijna als een compositie van
Bach. Maar in Come Together blijkt
Milos zowaar ook te kunnen swin
gen.
Dat kostte hem aanvankelijk
wel enige moeite, vertelt hij later
op de dag. „Over de versie die ik
solo had opgenomen van Come To
gether was ik niet tevreden. Er
moest een bas bij. Die werd be
speeld door Chris Hill, een jazz
muzikant. Toen ik nog steeds
mijn bedenkingen had, zei Chris:
'Improviseer dan'. Improviseren?
Ik, een klassieke jongen? Maar ik
heb het gedaan."
Met de blik van een kwajon
gen: „En ik heb echt ruig gespeeld.
Als een rockgitarist duwde ik de
snaren op, trok ik ze naar bene
den. In de popmuziek is dat heel
gewoon, maar in de klassieke mu
ziek is het streng verboden."
Binnen de klassieke muziek
geldt Milos als een van de grote
'Improviseren? Ik, een
klassieke jongen? Maar ik heb
het gedaan'
hedendaagse gitaartalenten. In En
geland, waar de uit Montenegro af
komstige muzikant woont, krijgt
hij de Royal Albert Hall vol.
Hij woont in Londen sinds hij
op zijn 17e ging studeren aan de
Royal Academy of Music. Daar
stelde een van de docenten hem
voor Yesterday te spelen, in het ar
rangement van de Japanse compo
nist Toru Takemitsu. Ik dacht dat
hij een grap maakte. Een nummer
van The Beatles? Popmuziek? Wat
moest je daarmee op een conserva
torium? Ik kende The Beatles ook
nauwelijks."
Het spelen van Yesterday beviel Mi
los zo goed, dat hij ook andere mu
ziek van de groep ging verkennen.
Vorig jaar rees het plan een al
bum met bewerkingen van Beat
lesnummers op te nemen. Hoe
maakte hij de keuze?
„Dat Yesterday erop moest ko
men, was duidelijk. Maar het ech
te uitgangspunt voor de plaat was
Blackbird. Dat is een voor een gita
rist zo rijk nummer. De duidelijke
link met klassieke muziek maakte
het voor mij ook interessant na
tuurlijk."
Met nummers van de vroege
Beatles kon hij niet veel. „Uit die
tijd heb ik alleen All My Loving op
genomen. De rest is drie-akkoor-
den-rock-'n-roll die zich niet
leent voor een klassieke benade
ring. Verder is de keuze vooral ge
vallen op composities van Paul
McCartney. Die zijn meestal ge-
laagder dan die van John Lennon."
Dat Milos het album Blackbird
zou opnemen in de vaste studio
van The Beatles stond van meet af
aan vast. „Ik kende Abbey Road al.
Mijn vorige album met muziek
van Joaquin Rodrigo, de compo
nist van het Concierto de Aranjuez,
heb ik er opgenomen. Maar dat
was in Studio r, de ruimte waar
een heel orkest in past. Studio 2 is
veel intiemer. Bij het opnemen
van een klassieke plaat gaat het
meestal formeel toe. De opnames
van Blackbird waren heel onge
dwongen."
DWDD introduceerde vorig jaar
een pop-upmuseum in Amster
dam. Vaste gasten van de talk
show mochten grasduinen in de
depots van musea, waarna hun
persoonlijke keuze werd tentoon
gesteld in zalen van het Allard
Pierson Museum in Amsterdam.
Het tijdelijke museum werd zo'n
succes, dat DWDD besloot op
nieuw met een pop-upmuseum te
komen. Voor deze tweede editie
selecteerde Paul de Leeuw de
kunst. Hij deed dat in Museum
Boijmans Van Beuningen in zijn
geboortestad Rotterdam.
De Leeuw vertelt dat hij in zijn
jeugd 'onvergetelijke middagen' in
Boijmans beleefde. „Het was een
feestje als klasgenootje Hans jarig
was. Hij mocht de hele klas op
zondag uitnodigen. We gingen
dan naar Boijmans. Pas later be
greep ik dat de feestjes van Hans
altijd op zondag plaatsvonden om
dat het museum dan gratis was."
De Leeuw selecteerde werken
rond het thema food porn', dat
staat voor mooie plaatjes van eten
waarvan smaakpapillen opgewon
den raken. „In Boijmans raakte ik
meteen bevangen door naakten
en eten. Zo kwamen we tot food
porn'. Gecombineerd met mijn fas
cinatie voor bestekken en tafella
kens prikkelt dit de verbeelding."
De Leeuw toont werken van on
der anderen Klaas Gubbels, Jeroen
Henneman, Sarah Lucas, Sam Tay
lor-Wood en Paul Thek, aange
vuld met persoonlijke items.
ZATERDAG 30 JANUARI 2016
Clennis Grace
zangeres werd als
kind geslagen
door Rajko Disseldorp
Yentl De Boer - De Snoepwinkel is Gesloten. Tournee
door het land. Zie speellijst op www.yentlendeboer.nl
Yentl Schieman (I.) en Christine de Boer:
„Dit is een vak waarin je snel alcoholist
wordt, hoor."
foto Thijs Meuwese en Daan Colijn
door Peter van Brummerlen
Het klassiekegitaartalent Milos Ka-
radagliq (32) buigt zich op zijn nieu
we album Blackbird over het reper
toire van The Beatles.
Milos Karadaglif klassiek gitarist
Blackbird van Milos Karadagliq ligt nu
in de winkels.
door Yvonne Keunen
ROTTERDAM. Kunstwerken uit de
collectie van Museum Boijmans
Van Beuningen zijn te zien in het
pop-upmuseum van 'De Wereld
Draait Door' (DWDD). De tentoon
stelling is samengesteld door Paul
de Leeuw.
DWDD Pop-Up Museum. T/m 22/5 in
Allard Pierson Museum, Amsterdam.
foto David
Strindberg