SU#°0 i 16 NIEUWS doorjero' enSc^e en Car\avan dermal Een ongelooflijk lange nek, eindelo ze benen, een taille van niks en megaborsten. Dat was Barbie. En ze lag erom onder vuur. Er werd berekend hoe ze eruit zou zien als ze een mens was (bizar) én wetenschappers onderzochten wat voor effect ze heeft op het zelfbeeld van meisjes (niet best). Nu voltrekt zich bij Mattel een ware revolutie. Barbies met een donkere huids kleur waren er al langer, maar gis teren werden ook een kleine Bar bie, een lange Barbie en een volu mineuze Barbie gelanceerd. Het is bijna als het echte leven. Vooral voor de allerklein sten is dat uitmuntend nieuws, zegt Carolien Martijn van de Universiteit Maastricht, die onderzoek doet naar de ma nier waarop we naar onszelf kij ken. „Heel jonge meisjes wor den het meest geïndoctrineerd. Zij zijn minder tevreden over zichzelf als ze spelen met dunne Barbies, is gebleken uit onderzoek onder 5- tot 8-jarige meisjes." Die voelen feilloos aan dat zij afwijken van de pop, maar niet dat Barbie af wijkt van, nou ja, echte vrouwen. „Joehoe!", juicht Hermina de Vries als ze hoort over Barbies nieuwe figuur. Van transformaties weet ze alles; ze worstelde ja renlang met haar gewicht. Met haar weblog Wondervol probeert ze te voorkomen dat an deren ontevreden zijn met hun lichaam, zoals zij vele jaren was. „Ik heb me lang afgevraagd hoe het kon dat ik als klein meisje rondjes rende om de boerderij om af te vallen, terwijl we in ons kleine dorp alleen Nederland 1, Nederland 2 en Li- belle hadden." Oh ja, en Barbie. Misschien dat ze daarom wilde dat er een deuk zat, waar een buik hoort. Ook enthousiast zijn ze in hét feministische bol werk van Nederland: de redactieburelen van Opzij. Op zolder bij haar moeder liggen de Barbies nog, waar Opzij-hoofdredacteur Irene de Bel een jaar of dertig geleden mee speelde. Nu is haar eigen doch ter 3, de leeftijd waarop bij veel meiden de interes se in de poppen echt ontstaat. Dus wat is er dan leuker om de Barbies van haar dochter aan te kle den met 'haar' Barbie-kleren, zoals zij een tijdje ge leden probeerden? De Bel, nog altijd onthutst: „Maar dat kan dus niet. Barbie was in mijn jeugd al niet de dikste, maar nu zijn die benen hele maal twee stokkies. Wat is zij afgevallen! Ze heb ben nu echt niets meer met een realistisch 'Barbie was in mijn jeugd al niet de dikste, later werden die benen helemaal twee stokkies' vrouwbeeld te maken, laat Barbie maar lekker wat vlees op de botten krijgen. Ik vind dit echt een uitstekende zet van Mattel, ik ben hier heel erg blij mee. Het is zoals de eeuwige discussie rond fotomodellen, die in al die jaren natuur lijk ook veel dunner zijn geworden." Het lijkt een morele overwinning, maar misschien is het ook de markt die Mattel tot deze koerswijziging heeft gedwongen. Hun boegbeeld vertoon de de laatste jaren de eerste scheur tjes in haar reputatie. Time Magazi ne, dat gisteren Barbies nieuwe lichaam onthulde, beschrijft ook hoe Mattel de verkoopcijfers tus sen 2012 en 2014 zag dalen met maar liefst 20 procent. Elsa, hoofdpersoon uit de Dis- ney-film Frozen, onttroonde Barbie zelfs door het meest po pulaire speelgoed voor meisjes te worden. En hoewel Barbies nieuwe lijf met gejuich wordt ontvangen, wordt ook benadrukt dat er nog een wereld te winnen is. Zo zou Eric van Furth, hoogleraar bij het LUMC en verbonden aan GGZ Rivier duinen waar eetstoornissen worden be handeld, nog harder juichen als Barbie échte problemen had. Cellulitis is nog steeds niet te ontdekken op Barbies lijf, dat in elke maat nog voorzien is van een zandlo perfiguur. „Van mij mag er ook een Barbie met obesitas komen." En De Bel heeft ook nog wat te wensen. „Ge weldig dat het uiterlijk van Barbie wordt aange pakt, maar nu mag ook het leven dat ze leidt wel wat realistischer worden. Toen ik kind was hadden veel Barbies ook aktetassen en kleren om naar kan toor te gaan. Nu valt me in de speelgoedwinkels op dat Barbie vooral de hele dag winkelt." Geen wonder dat - ook al gebleken uit wetenschap pelijk onderzoek - duidelijk werd dat meisjes die met Barbies spelen, denken dat ze minder carrièrekansen hebben dan jongens. Terwijl die bezig zijn met wat hun lichaam allemaal kan, zoals hard rennen bijvoor beeld, leert Barbie meisjes met hun uiterlijk bezig te zijn. Carolien Martijn van de Universiteit Maastricht: „Zij kijken naar zichzelf zoals anderen dat doen." Wie de dametjes nog verantwoorder speelgoed wil geven, kan daarom ook nu Barbie een bijna-echte vrouw is geworden, toch nog het allerbeste kiezen voor wat anders. Mrs. Potatohead bijvoorbeeld. Ze is alles behalve modieus, heeft een figuur als een aardap pel en een neus die eraf kan, net als haar oren. En het allerbeste: volgens onderzoekers is er geen enkel nadeel voor meisjes die met haar spelen. 'Cellulitis heeft ze nog steeds niet. Van mij mag er ook een Barbie met obesitas komen' BARBIE IN 2015 Irene de Bel hoofdredacteur Opzij Eric van Furth hoogleraar op gebied van eetstoornissen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 16