6 I UIT ir
Met zijn acteurs in The Revenant
had regisseur Alejandro
Gonzalez Inarritu tijdens de
opnamen totaal geen
medelijden. Zelfs Leonardo
DiCaprio moest eraan geloven.
„Hij is de schakel tussen
mens en natuur."
Ober, mag ik een teiltje?
NU IN DE BIOS
Tlie Lady lii
the Van
The Finest
Hours
ACTIE
James White
DRAMA
Eiser
DRAMA
»D00R AB ZAGT
Het westernepos The Re
venant zit vol met on
vergetelijke momenten
vol gruwelijk geweld,
maar de scène waarin
Leonardo DiCaprio door een grizzly-
beer wordt aangevallen, gedeeltelijk
aan stukken wordt gereten en voor
dood wordt achtergelaten, is nu al klas
siek. Geen wonder dat de acteur, die
genomineerd is voor een Oscar, daar
over door journalisten overal ter we
reld wordt ondervraagd.
Zoals tijdens een persconferentie in
Parijs, waar de acteur, stoïcijns een
verslaggeefster negerend die om op te
vallen een berenmasker draagt, gedul
dig uitlegt hoe deze scène tot stand
kwam. „We hebben wekenlang gere
peteerd om deze confrontatie overtui
gend in beeld te brengen. Het is een
gevecht van een mens tegen een wild,
woest beest. Op leven en dood. Dat
moest er zo realistisch mogelijk uit
zien. De kijker moet het zweet van die
beer voelen en ruiken. Er zijn natuur
lijk ook computers aan te pas geko
men, maar dat doet niet ter zake. Het
is een baanbrekende scène geworden."
Aan alles is te merken dat DiCaprio
trots is op zijn rol. Hij moest met zijn
tegenspelers ongekende beproevingen
doorstaan. Zoals bij min 20 graden di
verse keren een ijskoude rivier indui
ken voor één van de genadeloze ge
vechtsscènes vol opspattend bloed te
gen de camera. De opnamen duurden
bij elkaar een halfjaar. Er werd in Ca
nada en Argentinië in besneeuwde
landschappen gefilmd. De omstandig
heden moesten zo bar en boos moge
lijk zijn. Niets werd binnen de veilige
muren van een studio opgenomen.
„Soms was het een echt slagveld op
Brasserie Valeiitijii
ROMANTISCHE KOMEDIE
TRAGIKOMEDIE
Maggie Smith speelt een ver
eenzaamde vrouw die vijftien
jaar lang met haar gele busje
geparkeerd staat voor de deur
van een vermaarde schrijver.
Er ontstaat een band.
Wie van spectaculaire red
dingsoperaties houdt zit goed
bij deze film vol indrukwek
kende beelden. Het waarge
beurde verhaal uit de jaren vijf
tig volgt een aanvaring tussen
twee schepen voor de kust
van Californië.
Het titelpersonage uit deze
film is een losbol uit New York
die verslaafd is aan het nacht
leven. Totdat zijn moeder ern
stig ziek wordt. Hij wordt op
eens met een nieuw leven ge
confronteerd.
Sterk Duits filmdrama volgt
het lot van een Duitse arbei
der die een aanslag op Hitier
wil plegen. Hij heeft de pech
dat zijn bom te laat afgaat, 13
minuten om precies te zijn.
types, onvoorstelbare clichés
en ontzettend onnozele dialo
gen.
Jammer, want aan alles is te
zien dat er veel zorg aan de
aankleding is besteed. Vooral
de introductiescène valt op
door vernuftig camerawerk,
maar het gezapige script kan
verder geen enkel leven in de
brouwerij brengen. Ober, mag
ik een teiltje?
(AbZagt)
Georgina Verbaan en
Roeland Fernhout.
FOTO PIEF WEYMAN
Regie: Sanne Vogel. Hoofdrol
len: Georgina Verbaan, Egbert
Jan Weeber en Roeland Fern
hout.
Kennelijk denken sommige
Nederlandse filmproducenten
dat het hier ontbreekt aan be
kwame scenaristen die in
staat zijn om lichtvoetige ko
medies te bedenken. Een an
dere reden is niet te beden
ken voor deze vernederland
ste versie van de oorspronke
lijke Vlaamse bioscoophit
Brasserie Romantiek.
Het idee is stuitend simpel: tij
dens Valentijnsdag wordt in
een restaurant een aantal gas
ten bijeengebracht dat alle
maal in een andere fase van
hun liefdesleven verkeert.
Oude man met een dom
blondje, een blind date, een
uitgeblust echtpaar en een
oude liefde die na een afwe
zigheid van veertien jaar de ei
genaresse van het restaurant
(Georgina Verbaan) wil mee
tronen naar Argentinië.
De drukbevolkte komedie pro
beert het niveau te halen van
Mies is Liefde, waarvan de
Vlamingen ooit een eigen ver
sie maakten. Brasserie Valen-
tijn is echter een aaneenscha
keling van ongeloofwaardige
Donderdag 28 januari 2016