6 I UIT ir Met zijn acteurs in The Revenant had regisseur Alejandro Gonzalez Inarritu tijdens de opnamen totaal geen medelijden. Zelfs Leonardo DiCaprio moest eraan geloven. „Hij is de schakel tussen mens en natuur." Ober, mag ik een teiltje? NU IN DE BIOS Tlie Lady lii the Van The Finest Hours ACTIE James White DRAMA Eiser DRAMA »D00R AB ZAGT Het westernepos The Re venant zit vol met on vergetelijke momenten vol gruwelijk geweld, maar de scène waarin Leonardo DiCaprio door een grizzly- beer wordt aangevallen, gedeeltelijk aan stukken wordt gereten en voor dood wordt achtergelaten, is nu al klas siek. Geen wonder dat de acteur, die genomineerd is voor een Oscar, daar over door journalisten overal ter we reld wordt ondervraagd. Zoals tijdens een persconferentie in Parijs, waar de acteur, stoïcijns een verslaggeefster negerend die om op te vallen een berenmasker draagt, gedul dig uitlegt hoe deze scène tot stand kwam. „We hebben wekenlang gere peteerd om deze confrontatie overtui gend in beeld te brengen. Het is een gevecht van een mens tegen een wild, woest beest. Op leven en dood. Dat moest er zo realistisch mogelijk uit zien. De kijker moet het zweet van die beer voelen en ruiken. Er zijn natuur lijk ook computers aan te pas geko men, maar dat doet niet ter zake. Het is een baanbrekende scène geworden." Aan alles is te merken dat DiCaprio trots is op zijn rol. Hij moest met zijn tegenspelers ongekende beproevingen doorstaan. Zoals bij min 20 graden di verse keren een ijskoude rivier indui ken voor één van de genadeloze ge vechtsscènes vol opspattend bloed te gen de camera. De opnamen duurden bij elkaar een halfjaar. Er werd in Ca nada en Argentinië in besneeuwde landschappen gefilmd. De omstandig heden moesten zo bar en boos moge lijk zijn. Niets werd binnen de veilige muren van een studio opgenomen. „Soms was het een echt slagveld op Brasserie Valeiitijii ROMANTISCHE KOMEDIE TRAGIKOMEDIE Maggie Smith speelt een ver eenzaamde vrouw die vijftien jaar lang met haar gele busje geparkeerd staat voor de deur van een vermaarde schrijver. Er ontstaat een band. Wie van spectaculaire red dingsoperaties houdt zit goed bij deze film vol indrukwek kende beelden. Het waarge beurde verhaal uit de jaren vijf tig volgt een aanvaring tussen twee schepen voor de kust van Californië. Het titelpersonage uit deze film is een losbol uit New York die verslaafd is aan het nacht leven. Totdat zijn moeder ern stig ziek wordt. Hij wordt op eens met een nieuw leven ge confronteerd. Sterk Duits filmdrama volgt het lot van een Duitse arbei der die een aanslag op Hitier wil plegen. Hij heeft de pech dat zijn bom te laat afgaat, 13 minuten om precies te zijn. types, onvoorstelbare clichés en ontzettend onnozele dialo gen. Jammer, want aan alles is te zien dat er veel zorg aan de aankleding is besteed. Vooral de introductiescène valt op door vernuftig camerawerk, maar het gezapige script kan verder geen enkel leven in de brouwerij brengen. Ober, mag ik een teiltje? (AbZagt) Georgina Verbaan en Roeland Fernhout. FOTO PIEF WEYMAN Regie: Sanne Vogel. Hoofdrol len: Georgina Verbaan, Egbert Jan Weeber en Roeland Fern hout. Kennelijk denken sommige Nederlandse filmproducenten dat het hier ontbreekt aan be kwame scenaristen die in staat zijn om lichtvoetige ko medies te bedenken. Een an dere reden is niet te beden ken voor deze vernederland ste versie van de oorspronke lijke Vlaamse bioscoophit Brasserie Romantiek. Het idee is stuitend simpel: tij dens Valentijnsdag wordt in een restaurant een aantal gas ten bijeengebracht dat alle maal in een andere fase van hun liefdesleven verkeert. Oude man met een dom blondje, een blind date, een uitgeblust echtpaar en een oude liefde die na een afwe zigheid van veertien jaar de ei genaresse van het restaurant (Georgina Verbaan) wil mee tronen naar Argentinië. De drukbevolkte komedie pro beert het niveau te halen van Mies is Liefde, waarvan de Vlamingen ooit een eigen ver sie maakten. Brasserie Valen- tijn is echter een aaneenscha keling van ongeloofwaardige Donderdag 28 januari 2016

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 58