NIEUWS 17 De Engelse adel heeft de naam excentriek te zijn, maar in België kunnen ze er ook wat van. Florence de Moreau de Villegas de Saint-Pierre ker was. En pijn dat dat deed! Voor het vaderland!" Zijn fotosessie met Laurent d'Ursel zal fotograaf Rip Hop kins altijd bijblijven. „Ja, hij is een excentriekeling. En zijn huis en atelier in een verpau perde wijk bij het Zuidsta tion... Goh, dat was een georga niseerde chaos, waarin alleen de graaf zélf de weg vond. Maar tegelijk is Laurent één van de meest intelligente, ai mabele mensen die ik ooit heb ontmoet. Je merkte dat de ze man goed is opgegroeid, in één van oudste families in Bel gië, één van de enige vijf herto gelijke families. Want on danks zijn aparte karakter, heeft hij wel de 'bonnes ma- nières' die je van de adel ver wacht. Hij beweegt op een ele gante manier, spreekt hoffe lijk, heette me heel warm wel kom. Daarna vertelde hij over zijn projecten zoals Douche- FLUX, een sociaal project in Brussel waar daklozen een douche kunnen nemen. Lau rent zamelt daar geld voor in - ook voor andere projecten die de eigenwaarde van daklo zen verbeteren. Hij staat open voor nieuwe dingen en is ge woonweg een leuke man. Voor mij is dat de basis van de échte adel: je niets aantrekken van wat de mensen denken, en gewoon doen wat je denkt dat goed is." Ariane Papeians de Morchoven - van der Strepen en Beatrice de La Barre de Nanleuil i /H Graaf Leopold Lippens Belgian Blue Blood, zo heet het op merkelijke boek van de Britse foto graaf Rip Hop kins. Hij geldt als ingewijde in de wereld van de aristocratie, want hij heeft zelf blauw bloed en is getrouwd met een vrouw van Franse adel. Hij wilde laten zien dat adel méér is dan 'theedrinken met je pink omhoog'. Daar is hij uitstekend in geslaagd, zo blijkt uit de poses die de adel lijke zuiderburen in zijn boek aannemen. Het resultaat mag er zijn, zoals de foto van prins Philippe de Chimay, een van de erfgenamen van de dran- kenmultinational AB InBev, die er graag op uittrekt met een kettingzaag, een maliën kolder en rode laarzen met doodskoppen. In totaal negen tig blauwbloedige excentrieke lingen poseren voor de lens van Hopkins. Echt hilarisch is de foto van graaf Laurent d'Ursel (56) uit Brussel. Is dat...? „Dat is inder daad het eerste artikel van de Belgische grondwet dat op 'mijn billen' staat", vertelt hij. In het Frans. „Die tatoeage heb ik in 2009 in een Brusselse tattooshop laten zetten. De man met de naald heeft me wel drie keer gevraagd of ik zé- DONDERDAG 28 JANUARI 2016 Fotograaf Rip Hopkins: „Florence is een heel vlotte dame en een fervent ruiter uit Henegouwen. Hier zit ze op een Spaans dressuurpaard, in haar orangerie. Prachtig kasteel overigens, maar zoals zo vaak bij de adel, worden daarvan slechts delen bewoond. Zo'n kasteel kost handenvol geld, alleen al qua onderhoud. Voor sommige mensen is het een financiële strop die ze door hun familiebanden moeten torsen. Soms zeiden de gefotografeerden: 'Ik ben gewoon een slaaf van dit kasteel'." door Nadine van der Linden Hopkins: „Aria- ne werkt in de kunstwereld en poseert af en toe als model, ze was wel voor een grapje te vin den. De foto is gemaakt in een appartement in Elsene, met veel kunst. Ik vond het een mooi contrast, hoe de ze dames zich in die speciale om geving toch als gewone vrou wen wilden blootgeven. Want dat wil de adel toch laten zien: dat ze ook maar mensen zijn..." Hopkins: „Een persoonlijke vriend. De foto werd gemaakt in Knokke en is een metafoor: de graaf staat er op alsof hij een circus runt, met die hoed, die hond, die boei aan zijn voeten... Alleen de zweep ontbreekt (lacht). Als bur gemeester (van Knokke-Heist) bestuur je toch een 'circus', elke dag, en daar wil den we een knip oog naar ma ken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 18