NIEUWS 17
De Engelse adel heeft de naam
excentriek te zijn, maar in België
kunnen ze er ook wat van.
Florence de Moreau de Villegas de Saint-Pierre
ker was. En pijn dat dat deed!
Voor het vaderland!"
Zijn fotosessie met Laurent
d'Ursel zal fotograaf Rip Hop
kins altijd bijblijven. „Ja, hij is
een excentriekeling. En zijn
huis en atelier in een verpau
perde wijk bij het Zuidsta
tion... Goh, dat was een georga
niseerde chaos, waarin alleen
de graaf zélf de weg vond.
Maar tegelijk is Laurent één
van de meest intelligente, ai
mabele mensen die ik ooit
heb ontmoet. Je merkte dat de
ze man goed is opgegroeid, in
één van oudste families in Bel
gië, één van de enige vijf herto
gelijke families. Want on
danks zijn aparte karakter,
heeft hij wel de 'bonnes ma-
nières' die je van de adel ver
wacht. Hij beweegt op een ele
gante manier, spreekt hoffe
lijk, heette me heel warm wel
kom. Daarna vertelde hij over
zijn projecten zoals Douche-
FLUX, een sociaal project in
Brussel waar daklozen een
douche kunnen nemen. Lau
rent zamelt daar geld voor in
- ook voor andere projecten
die de eigenwaarde van daklo
zen verbeteren. Hij staat open
voor nieuwe dingen en is ge
woonweg een leuke man.
Voor mij is dat de basis van de
échte adel: je niets aantrekken
van wat de mensen denken,
en gewoon doen wat je denkt
dat goed is."
Ariane Papeians de Morchoven - van der Strepen
en Beatrice de La Barre de Nanleuil i /H
Graaf Leopold Lippens
Belgian Blue Blood,
zo heet het op
merkelijke boek
van de Britse foto
graaf Rip Hop
kins. Hij geldt als
ingewijde in de wereld van de
aristocratie, want hij heeft zelf
blauw bloed en is getrouwd
met een vrouw van Franse
adel. Hij wilde laten zien dat
adel méér is dan 'theedrinken
met je pink omhoog'. Daar is
hij uitstekend in geslaagd, zo
blijkt uit de poses die de adel
lijke zuiderburen in zijn boek
aannemen. Het resultaat mag
er zijn, zoals de foto van prins
Philippe de Chimay, een van
de erfgenamen van de dran-
kenmultinational AB InBev,
die er graag op uittrekt met
een kettingzaag, een maliën
kolder en rode laarzen met
doodskoppen. In totaal negen
tig blauwbloedige excentrieke
lingen poseren voor de lens
van Hopkins.
Echt hilarisch is de foto van
graaf Laurent d'Ursel (56) uit
Brussel. Is dat...? „Dat is inder
daad het eerste artikel van de
Belgische grondwet dat op
'mijn billen' staat", vertelt hij.
In het Frans. „Die tatoeage heb
ik in 2009 in een Brusselse
tattooshop laten zetten. De
man met de naald heeft me
wel drie keer gevraagd of ik zé-
DONDERDAG 28 JANUARI 2016
Fotograaf Rip Hopkins: „Florence is een heel vlotte dame en een fervent ruiter uit Henegouwen. Hier zit ze op een
Spaans dressuurpaard, in haar orangerie. Prachtig kasteel overigens, maar zoals zo vaak bij de adel, worden daarvan
slechts delen bewoond. Zo'n kasteel kost handenvol geld, alleen al qua onderhoud. Voor sommige mensen is het een
financiële strop die ze door hun familiebanden moeten torsen. Soms zeiden de gefotografeerden: 'Ik ben gewoon een
slaaf van dit kasteel'."
door Nadine van der Linden
Hopkins: „Aria-
ne werkt in de
kunstwereld en
poseert af en
toe als model, ze
was wel voor
een grapje te vin
den. De foto is
gemaakt in een
appartement in
Elsene, met veel
kunst. Ik vond
het een mooi
contrast, hoe de
ze dames zich in
die speciale om
geving toch als
gewone vrou
wen wilden
blootgeven.
Want dat wil de
adel toch laten
zien: dat ze ook
maar mensen
zijn..."
Hopkins: „Een
persoonlijke
vriend. De foto
werd gemaakt in
Knokke en is
een metafoor:
de graaf staat er
op alsof hij een
circus runt, met
die hoed, die
hond, die boei
aan zijn voeten...
Alleen de zweep
ontbreekt
(lacht). Als bur
gemeester (van
Knokke-Heist)
bestuur je toch
een 'circus', elke
dag, en daar wil
den we een knip
oog naar ma
ken."