Musicus neemt komend weekend afscheid met eigen festival in Enschede 12 NIEUWS Voor Andre Kerver is muziek zijn grote geluk. „Zo kan ik met andere mensen communiceren." Voorzichtig schuife lend komt hij bin nen. Van licht naar donker, het maakt hem altijd weer on zeker. „Een zonni ge dag, met die zware slagschadu wen, is een ramp. Dan blijf ik het liefste in mijn vertrouwde omge ving." Zo'n 15 procent van zijn ge zichtsvermogen heeft hij nog, André Kerver. Tenminste: als de si tuatie blijft zoals hij is. „Als ik na al die operaties één ding heb ge leerd, dan is het wel dat er voor mij geen zekerheden bestaan. Ooit leek ik bijna voor 100 pro cent genezen. Een dag later was ik volledig blind. Mijn toch al dunne netvlies werd door een ontsteking nog verder aangetast. Ik mag van geluk spreken dat ik tenminste nog iets kan zien." In een donker café in Enschede praat hij in alle openheid over zijn ziekte. Óver het concert ook dat hij ooit hoopt te geven met de blinde pianist Bert van de Brink, 'Het was een geluk in een symfonieorkest te mogen spelen, maar ik heb me er nooit in opgesloten' inmiddels een dierbare vriend. La chend: „De blinde leidt de blinde. We zoeken nog een altviolist met een oogziekte. Dan spelen we Mo zart. Het Kegelstatt Trio. Een pri meur voor Nederland." Maar eerst is er zijn afscheid de ze week. Met een eigen festival, door hemzelf opgezet op de ma nier zoals hij altijd musicus is ge weest. Vier dagen muziek met zijn eigen Orkest van het Oosten, een klarinetdag voor 120 ama teurs, het door hem zelf opgerich te Valerius Ensemble, klezmermu- ziek, improvisaties, een auditietrai ning voor klassieke musici en een Meeting Holanda-Brasil met trom pettist Eric Vloeimans. „Ik ben gek op dat land. Ik heb er ook bijna alle zomers gespeeld. De liefde van mijn leven komt er vandaan. Toen we trouwden, was Herman Finkers onze chauffeur. Hij had toen een oldtimer. Die ge bruikte hij wel vaker voor speciale connecties. Van alle paren die hij zo heeft getrouwd, zijn wij de eni gen die nog bij elkaar zijn." Het festival, zegt hij, is een spie gel van zijn leven. De totale André Kerver, verpakt in een festival. „Ik hou van grote verbanden, van net werken over de grenzen heen. Het was een groot geluk om in een symfonieorkest te mogen spelen, maar ik heb me er nooit in opge sloten. Mijn oude leraar Walter Boeykens, toch een absolute we reldtopper, heeft het altijd als een bevrijding ervaren te mogen wer ken met amateurs, de pure liefheb- HET BASKLARINET FESTIJN bers zonder pretenties en gedoe. Ook in dat opzicht is hij mijn gro te voorbeeld geweest." Spelen doet André Kerver nog volop. Alleen niet meer van pa pier. „Ik speel uit de fantasie. Le zen gaat alleen nog met een spe ciaal beeldscherm. Dat heb ik thuis. Zo studeer ik af en toe nog dingen in. Ik ga ook zeker door met de muziek." Zijn officiële af scheid bij het Orkest van het Oos ten is op 1 maart. Op het podium zat hij echter al lang niet meer. „Het ging niet langer. Zeker in de huidige tijd, waar alles gericht is op perfectie, kan dat niet meer. Een moderne musicus is steeds meer gericht op foutloos spelen. Dat techniek maar een middel is, wordt helaas veel te vaak verge ten." Boeykens, naar wie zijn festival ook is genoemd, leerde hem relati veren. „Die man zat vol humor. 'Ach manneke, laten we seffens een pintje pakken', zei hij als het eens niet lukte. Om me dan ver volgens te vragen waarom ik ook al weer klarinet was gaan spelen. Dankzij hem ben ik muziek altijd 'Musici zijn steeds meer gericht op foutloos spelen. Dat techniek een middel is, wordt vaak vergeten' blijven zien als het grote geluk van mijn leven, de enige en beste manier waarop ik met andere mensen kan communiceren." Bijzonder trots is hij op zijn hoofdgast: Wenzel Fuchs, solokla rinettist van de wereldberoemde Berliner Philharmoniker. Kerver kent hem al heel lang. „Hij heeft me zelfs een keer gevraagd om mee te spelen met de Berliner in Berlijn. Een hoogtepunt in mijn carrière. Nog steeds. Hij belde me nota bene op mijn verjaardag. Een mooier cadeau heb ik nooit meer gehad." Kerver zeifis in zijn festival te beluisteren in twee concerten. Met improvisaties tijdens een lunchconcert op vrijdag en als lid van het door hem zelf opgerichte Valerius Ensemble op zondagmid dag. 28 jaar lang was hij artistiek leider van deze club voor kamer muziek, ontstaan door de komst van het Muziekcentrum. Op het programma staat het Klarinet kwintet van Mozart. Hij speelde het tijdens zijn lange carrière ze ker honderd keer. „Dat hielp enorm bij het instu deren. Ik moest het helemaal uit het hoofd leren. Dat is bij samen spel in klein verband lastig, kan ik je verzekeren. Ik ben ook de enige die niet achter een lessenaar zit. Gelukkig is mijn gehoor nog altijd goed. Spelen doe je met de oren, niet met de ogen." Klarinettist in het land der blinden André Kerver met zijn onafscheidelijke instrument, de klarinet, foto Annina Romita door Herman Haverkate Elf toonaangevende basklarinettis ten doen mee aan het Basklarinet Festijn, morgen vanaf 20.00 uur in het Muziekcentrum in Enschede. Afgestudeerde klarinettisten uit de hele wereld doen een proefau- ditie voor een professionele jury donderdag en vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur in het Muziekcen trum. Soloklarinettist Werner Fuchs van de Berliner Filharmoniker speelt samen met het Orkest van het Oosten: vrijdag vanaf 20.00 uur in het Muziekcentrum. Amateurs van alle leeftijden en uit heel Nederland treffen elkaar za terdag vanaf 09.00 uur in het con servatorium in Enschede. Om 19.00 uur is er een slotconcert met trompettist Eric Vloeimans. Voor het programma: www.wilmink- theater.nl/klarinet-festival.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 12