Laten kerken zich kisten? ZEELAND 15 een ander beeld van net Zeeuwse nieuws onnikenwerk Wachten Stap even af. Op de rand van de dag hebben we geen haast. De einder belooft langer licht. Mooi wachten, dat blijkt, is ook een kunst.foto Lex de Meester In het Stadhuismuseum in Zierikzee zijn twee bijzonde re avondmaalbekers te zien van het verdronken eiland Bommenede. Ze zijn in Engeland omgevormd tot trofeeën, prijsbe- kers voor paardensport en nu in bruikleen terug op Schou- wen-Duiveland. Bij Omroep Zee land werd er afgelopen donderdag over gesproken, het is een prach tig verhaal. De uitleg over het avondmaal en bijbehorend zilverwerk gaf ech ter de indruk dat geloven iets van vroeger is. Uitgebreid werd inge gaan op het gebruik. Het leek te gaan over een onbekend feno meen en cultuurhistorische over blijfselen uit voorbije tijden. Bij mij wekte het de indruk dat kerke lijk leven ten dode opgeschreven of zelfs morsdood is. Voor altijd de kist in, dichtgetimmerd en ver dwenen onder een dikke laag zand. Totdat de schatten worden herontdekt en met verhaal wor den gekoesterd. Laten kerken zich zo wegzetten? Er is - getuige de pa gina met kerkdiensten - op Schou- wen-Duiveland genoeg te beleven op godsdienstig gebied. Ontkerke lijking is er heus en strubbelingen zijn er vast, kerkschatten zijn mis schien niet hip, evenmin als orgel muziek. Ik ben echter van mening dat godsdienst meer dan museale waarde heeft en nog niet aan kis ten toe is. Ik suggereer hooguit een doosje, 'om te bewaren, heel goed te bewaren'. Maar nuchter. Er is op Schou- wen-Duiveland genoeg te beleven voor wie geïnteresseerd is in kerk bouw, oude en meer recente ge schiedenis. Het nodigt uit tot een ontdekkingsreis waarbij veel in valshoeken gekozen kunnen wor den. Het landschap, bijvoorbeeld, wordt getekend door kerkringdor- pen. Het zijn van die dorpjes waar ook toeristen blij van worden, met de kerk in het midden en het dorp dat zich daaromheen plooit. Dat zegt veel over wat in de leef wijze centraal stond. Wie van ge schiedenis houdt kan ook een rou te uitstippelen langs de linies van de Tachtigjarige Oorlog, waarbij behalve politieke, godsdienstige conflicten werden uitgevochten. Het genoemde Bommenede is daaraan overigens niet ten onder gegaan. De stormvloed van 1682, leidde tot het vergaan van het ge bied. Wie interesse heeft voor de Ramp van '53, kan de impact daar van afleiden door bij kerken gevel stenen te zoeken waarop is aange geven hoe hoog het water toen stond. Niet alle kerken overleef den de watersnood en er kwam nieuwbouw. De architectuur is heel anders dan die uit vroeger eeuwen. Wie er oog voor heeft, ziet dat de plek van de kerk soms letterlijk naar de rand van de sa menleving is verschoven. En dan zijn er nog opvallende rariteiten. Wist u bijvoorbeeld dat er in Nieu- werkerk en Oosterland look-a-likes van de Utrechtse Domkerk zijn te vinden, waarbij kerktoren en koor zijn blijven staan en het schip ver loren is gegaan? Kerken en kerk schatten vertellen verhalen over mensen en hoe ze leven en leef den. Wie er meer van wil weten kan terecht in het museum, maar ook in het alledaagse zijn ogen de kost geven. ZATERDAG 23 JANUARI 2016 door José Baars Overzicht kerkdiensten voor zondag staat op www.pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 47